Er moet een einde komen aan de bureaucratie in Thailand. Een goed voorbeeld daarvan is dat er alleen al voor het aanvragen van vergunningen er 700.000 verschillende formulieren in omloop zijn. Dat moeten er duizend worden, vindt de commissie die studeert op wetshervormingen en het stroomlijnen van de bureaucratie.

Veel van die formulieren kunnen vervallen, want ze zijn overbodig. Dat levert ook nog een besparing op van 1 miljoen baht per wet die daardoor ook overbodig wordt.

De doelstelling is om het zakendoen en oprichten van een nieuw bedrijf te vergemakkelijken. Minister Kobsak zegt dat veel procedures gecombineerd kunnen worden en behandeld door één instantie.

Bron: Bangkok Post 

5 reacties op “Bureaucratie: 700.000 verschillende formulieren voor aanvragen van vergunningen”

  1. Nicky zegt op

    Dat zou wel eens tijd mogen worden. Voorheen deed ik mijn B visa altijd aanvragen in Europa.
    Stapeltje documenten, maar overzichtelijk. Een keer in Thailand trachten aan te vragen. Een stapel waar je U tegen zei, die iedere week groeide. Was nooit volledig. Op mijn vraag waarom dat verschil? B visum is B visum
    Nee, dit is Thailand en dat is anders. Nooit meer aangevraagd in Thailand

  2. Jacques zegt op

    Nou nou dat is een hele onderneming van 700.000 naar 1000 formulieren. Voorwaar geen sinecuur chat ik zo in. Bedenk wel niet iedere verandering is een verbetering en de juiste motivatie moet wel blijken. Zou het ook niet een factor zijn die meespeelt dat er maar weinige Thaise mensen zijn die zich aan papieren regeltjes houden. Van mij mag om zo maar eens wat te noemen de precario wetgeving wel uitgebreid worden. Men kan overal maar een winkel beginnen op de gekste plekken en men vergeet daarbij de veiligheid op de weg om maar eens wat te noemen. Om over het handhavingsbeleid maar te zwijgen. Het is in mijn optiek pappen en nat houden en dweilen met de kraan open. Efficiënt werken daar kunnen we niet op tegen zijn. Dus helemaal voor niets zal het niet zijn. Ik hoop wel dat het bespaarde geld naar de goede doelen gaat, want die zijn er nog genoeg in Thailand.

  3. l.lagemaat zegt op

    Voor het invoeren van een auto uit Europa waren 12 instanties nodig om toestemming te geven dan wel om verschillende soorten belasting te heffen.

    Maar zou het in Nederland anders zijn? Op elke wet volgt een aangepaste wet met uitzonderingen, die vervolgens gecontroleerd moeten worden door een wet die daarop van toepassing is.

  4. mat zegt op

    was vorige week bij immigration om een nieuw adres door te geven, wat vorig jaar nog een kwestie van 2 minuten was, was nu een stapel copietjes van documenten, en een rij van uren wachten. Bijna allemaal gegevens die ze al lang hebben, plus een paar nieuwe, zoals een copietje van de ID van de eigenaar, en een copie van the blue book!!! Dus als je van plan bent te verhuizen zoek al die dingen maar snel bij elkaar, want je moet binnen 24 uur alles inleveren!!!! En natuurlijk werd ik behandelt op de vriendelijke manier die we kennen, vooral door die arrogante klootzak bij de receptie !!!!!!Bereid je maar voor want het kost je een volle dag!!!

    • Jacques zegt op

      Inderdaad er gaan wat bomen doorheen aan kopietjes etc. Totaal overbodig. Ieder jaar weer nagenoeg dezelfde documenten die er gevraagd worden bij de aanvragen. Is toch te voorkomen door de documenten in te scannen en aan het bestand toe te voegen. Waar heb je anders die computers voor. Door de veelheid aan administratie op deze wijze houd je toch een flinke groep medewerkers van de straat. Over efficiëntie gesproken. Door de drukte iedere dag krijg je overspannen medewerkers en dat is nergens voor nodig. Dit is een van de redenen waarom in Nederland de meldplicht bij de politie is afgeschaft.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website