De gemeente Bangkok is het aantal ongelukken binnen de stadsgrenzen meer dan zat en wil een verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde naar 50 kilometer. Daarvoor moet de Land Traffic Act van 1992 te worden aangepast.

Dit jaar zijn er al 17.619 verkeersongelukken geregistreerd, de meeste als gevolg van te hard rijden. Uit een onderzoek van de John Hopkins universiteit is gebleken dat 20 procent van de automobilisten de verkeersregels overtreedt (waaronder te hard rijden en rijden onder invloed) en 30 procent geen veiligheidsgordel draagt. Slechts 20 procent vertelt hun kinderen dat ze de veiligheidsgordel moeten omdoen. Van de motorrijders draagt slechts de helft een helm.

De kans dat je komt te overlijden bij een ernstig ongeval met een snelheid van 80 km per uur is bijna 100%, bij 30 km per uur is dat met 10% een stuk lager.

Proef bij Bang Sue

Bij Bang Sue gaat de gemeente starten met een proef met een ‘safe speed zone’, waarin streng de hand wordt gehouden aan de maximumsnelheid van 50 km. Directeur Suthon van het Traffic and Transportation Department zegt dat de proef binnen twee maanden start.

Tussen 18 mei en 18 juli is door de stichting AIP de campagne ‘Slow Down Save Lives’ gehouden. Ondervraagde automobilisten steunden de campagne en vonden het plan voor safe speed zones, op zeven andere plaatsen, ook een goed idee.

Manager Oratai van de AIP Foundation Thailand zegt dat de verkeerspolitie niet genoeg apparatuur heeft om snelheidsovertreders te beboeten. Ze wil dat de regering er meer aanschaft.

Bron: Bangkok Post

33 reacties op “Bangkok wil verlaging van maximum snelheid in bebouwde kom”

  1. Bert zegt op

    Goed plan, en dan ook op de lange termijn naleven en controleren.

  2. Bertje zegt op

    Laat ze dan maar beginnen met echte verkeersdrempels om de 100-150 meter en niet van die ca. 6 witte hobbeltjes op de weg.
    Het is misschien lastig rijden voor hulpverleners, maar als die drempels de snelheid beperkt en minder ongelukken veroorzaakt, hoeven hulpverleners ook minder te rijden.

    • theoS zegt op

      @Bertje, lees net in de Telegraaf on-line dat in Nederland, om diverse redenen, de verkeersdrempels verwijderd worden. Niet economisch, hogere CO2 uitstoot, meer brandstof verbruik. Dus waarom er mee beginnen hier in Thailand? Ik persoonlijk vind het juist gevaarlijke dingen.

  3. FonTok zegt op

    Lijkt me een heel goed plan. Die 4 baans wegen in dorpen waar op de twee middelste banen gewoon vol wordt doorgekachelt zijn dodelijk !

    Moeten ze heel snel invoeren !

  4. Kees zegt op

    Verlaging van de snelheid zal weinig uithalen. Zorg eerst dat de motorbikes gewoon op 1 rijstrook rijden. Het gezigzag werkt veel ongevallen op.
    Op de rijbanen ernaast voor bus/taxi en tuktuk.
    De andere banen gebruiken voor het overige verkeer. Tevens strenger optreden tegen de motorrijders die tegen het verkeer in gaan.
    Georganiseerder rijden, verkeersregels naleven en de voetgangers ook een status geven.
    Nu is het een ongeorganiseerde bende. Verkeersveiligheid bereik je niet alleen met het verlagen van de snelheid.
    De verkeersdoorstroming zal een groter drama worden met verlaging.
    En zoals veel zaken zal de Thai er om lachen.
    Maatregelen zoals geen personen in de pick up in de achterbak.. Gordels etc worden nu nagenoeg niet gecontroleerd.
    Het is gemakkelijker geld maken door de motorrijders te pakken indien ze geen helm op heben. Dit zie je dagelijks. Ook de fout parkeerders krijgen een wielklem.
    Overige overtredingen worden nagenoeg niet aangepakt.
    Op veel plaatsen staan de agenten wel te kijken.. Maar dan op hun smartphone.

    • theoS zegt op

      Wat dacht je hiervan, een meermaals dagelijks gebeuren. Een driesprong en u-turn met verkeerslichten, alles in 1. Er is 1 baan voor rechtsafslaan en U-turn maken, gelijktijdig. Het licht springt op groen en ik wil rechts afslaan maar andere auto reed langs de keu heen en maakte een U-turn voor mij langs. Daar ik did soort dingen verwacht kon ik nog net op tijd remmen. Ik ging tekeer en nu komt de Thaise gedachten gang. Mijn Thaise ega zij toen “waar maak je je druk over, hij heeft haast en moet zeker ergens vlug wezen, laat hem”. Dus de wet veranderen? Lukt nooit niet zolang de Thais zo denken en politie agenten zijn ook Thai dus zelfde gedachten gang. Niks tegen te doen. Goed opletten en raden wat een andere Thai weggebruiker wil doen.
      ! ding wil ik nog kwijt en dat is dat ik bang ben van die motor rijders. Kan niet raden wat hun komende maneuvre zal wezen. Kom ik in de buurt van 1 ben ik uiterst voorzichtig en zo is het gross van de Thaise automobilisten. Happy motoring.

  5. chris zegt op

    Van mij mag het (ik haal de 50 kilometer niet met mijn fiets) maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de gemiddelde snelheid van de auto in Bangkok op jaarbasis 8 kilometer is. In de file is de snelheid namelijk 0.

    • Tino Kuis zegt op

      Chris,
      Kijk eens naar deze bron:

      https://www.lta.gov.sg/content/dam/ltaweb/corp/PublicationsResearch/files/FactsandFigures/Statistics%20in%20Brief%202015%20FINAL.pdf

      Daar staat dat de gemiddelde snelheid in Bangkok tijdens PIEKUREN op de ‘expressway’ een 60km/uur is, en op de andere wegen een kleine 30 km/uur wat ik persoonlijk wel aan de hoge kant vind.

      In grote Europese steden ligt dat getal tussen de 20 en 25 km/uur.

      Bangkok moet gaan werken aan fietspaden. Ik bewonder je dat je altijd de fiets neemt. Heel goed!!

      • theoS zegt op

        De fiets gebruiken in Thailand is levensgevaarlijk. Ook is het verboden om met de fiets op de grote weg te komen buiten de sois. De max snelheid is in de stad 80km/u en in de sois e,d, 60km/u. Op de expressway mag 80km/u gereden worden. Op de snelweg 90km/u voor sedans. Pickups 80km/u. Lijnbussen 80km/u en vrachtwagens 60km/u. Motorway, indien aangegeven 120km/u. Dit is de wet.

      • chris zegt op

        8 km moet zijn 15 km per uur
        http://www.bangkokpost.com/print/807204/

      • chris zegt op

        is een statistiek van Singapore, niet van Bangkok.

  6. Martin zegt op

    Wat te denken om de oversteekplaatsen van voetgangers streng te gaan controleren en bij misbruik een boete van 500 bath.Geen automobilist en moterbiks houden zich er nooit aan.

  7. Stefaan zegt op

    Wat je vaak ziet, en niet alleen in Thailand, dat na een file of traag verkeer, wordt er vaak erg snel gereden in een poging om “de verloren tijd” in te halen. Deels uit frustratie ?

    Verloren tijd haal je nauwelijks meer in. Is dus vruchteloos.

    Beroepsmatig rij ik vaak 70km/h. Wordt vaak als gek ingehaald : té snel, bochtige weg, bomen langs beide kanten van de weg, snelheidsbeperking van 70 km/h : acht kilometer verder staan we samen aan te schuiven aan een rotonde. Tijdswinst : hooguit 20 seconden.

  8. De Inquisiteur zegt op

    Als advocaat van de duivel: ik ben tegen.

    50km/u is een slakkegang. Terug naar os met kar.

    Europeanen en veiligheid, ik moet het niet. Lekker boetes innen, mensen pesten.
    Als men het echt wil: verplicht de autoconstructeurs om trage wagens te maken.
    Kan je niet harder. Maar niemand praat daarover … .
    Let op: morgen vertrek ik op reis, totaal ongeveer 1800 km van noord-oost naar zuid Thailand. En ik rij volgens gevoel. Soms slechts 60km/u bij veel verkeer of zware regen, vaak 150 km/u wanneer mogelijk. Dus gevaar op de weg.
    Hier kan dat nog tot spijt wie het benijdt.

    • Bertje zegt op

      Vergeet niet dat we het hier hebben over de “bebouwde kom”. wat daarbuiten gebeurd is hier niet aan de orde.

    • John Chiang rai zegt op

      Sorry Inquisiteur 50km/u binnen de stadgrenzen is toch geen slakkegang,en heeft toch niets te maken met pesten en regeltjes maken. Bovendien is de verkeers dichtheid in o.a Bangkok meestal zodanig dat je de 50km/u helemaal niet haalt. Buiten de stadgrenzen mag het van mij ook sneller,alleen zou ik graag zien,dat mensen niet op gevoel hun snelheid aanpassen,maar met verstand,en het naleven van verkeersregels. De meesten die stomdronken auto rijden,doen dit meestal alleen op gevoel,en zijn helaas de veroorzakers van de meeste dodelijke ongelukken. Mijn vrouw is Thai en is in europa erg tevreden met alle regels en controles,die het verkeer meer als bewezen,een stuk veiliger maken.

    • lung addie zegt op

      Beste Rudi,
      kom je naar het Zuiden? Als je in de omgeving van Chumphon bent, geef dan aub een seintje: 080 144 90 84. Je bent als “collega blogger” zeer welkom. Heb wel geen Duvel in de frigo maar wel Chang.
      Opletten want tussen Ban Sapaan en Chumphon zijn er “soms” snelheidscontroles. Hoe ze het doen weet ik niet want er staan geen vaste cameras, dus zal het met mobiele cameras gebeuren.
      Indien je wenst kan je hier overnachten in een bungalow aan het strand van Bo Mao: OTHB/n, Belgisch ontbijt inbegrepen. Aanbod alleen geldig voor de “insquiqiteur en medereizigers”.

    • Sir Charles zegt op

      Heb altijd kritiek op landgenoten die het nodig vinden om wetten en regels van Nederland op te dringen aan de Thaise samenleving echter het ‘strenge’ beleid in Nederland omtrent verkeershandhaving en met name het gebruik van alcohol in het verkeer zijn uitzonderingen, die kunnen mij niet streng genoeg zijn en zie dat dus wel graag door de Thaise autoriteiten overgenomen worden.

      • Kees zegt op

        Ik denk dat niemand iets opdringt.
        Het is een stelling waar een ieder zijn mening over geeft.
        Let wel op verkeersveiligheid gebied is het een chaos.
        Ieder doet waar hij zin in heeft.
        Dat Nederland doorgedraaid is qua bekeuringen Enzo is waar.
        Echter het zijn 2 uitersten.
        Ik heb veel bijgedragen aan het verkeerd wegennet in Nederland.
        Reed gemiddeld 130.000 km per jaar..
        En dat 15 jaar.
        Echter in thailand rij ik niet.
        Gebruik geen motorbike.
        Taxi, bus, boot, tuktuk en als bijrijder in de auto.

    • danny zegt op

      Ook ik als advocaat van de duivel..ook ik ben tegen !!
      Europeanen en veiligheid ik moet het niet met hun boetes die op maandsalarissen gaan lijken.

      Thailand is Thailand en ik omarm het denken van de Thaise bevolking ,anders bleef ik wel in Nederland.

      Laatst reed er een auto vanachter tegen mijn auto. behoorlijke schade en dus politie erbij. De Thai was goed dronken en hij had geen rijbewijs en was ook niet verzekerd. De politie kende deze man en verklaarde mij dat deze man veel privé problemen had en daarom vaak dronk . De politie vond, net als ik, dat je dan niet achter het stuur thuis hoort.
      De politie had begrip voor zijn problemen, Hij kreeg geen boete en mocht zijn weg vervolgen,door naar familie te bellen die hem van de weg moest halen. Ook kreeg hij zijn autosleutels gewoon terug ,alleen mocht hij niet zelf verder rijden….kon ook niet ,want zijn auto zat goed in elkaar.

      Dit zijn typische Thaise afwikkelingen en ik snap het heel goed…De Thai komen er open voor uit ,autorijden leer je zelf uit ervaring en rijbewijzen zijn in veel Aziatische landen geen bewijs van vaardigheden. Het gaat er niet om wat wij daarvan vinden ,maar of wij al hun verschillen respecteren wat Thailand zo eigen maakt…hun manier van rijden ,hun manier van denken..het is zo niet westers en ik accepteer, net als de Inquisiteur, dit anders zijn.

      Een kip zonder veren kun je niet plukken dus de schade aan mijn auto was voor mij, maar dat wist ik al nog voor ik een auto kocht en dus accepteer ik hun Thaise afwikkelingen.
      Ik had zelfs de wens, dat die man uit zijn problemen zou kunnen komen.Gelukkig waren er geen gewonden of doden ,maar ook dat had gekund en was de uitkomst waarschijnlijk niet veel anders geweest. Het leven van een boeddhist is al voorbestemd en dat verandert een dronken autorijder niet.
      Door veel “boens’ (goede dingen doen voor de mede mens) kan je geest, in het animistisch/boedhistisch gedeelte van Thailand een mooie struik of een goede boom, kip of koe of mens verder gaan, in het volgend leven. Door slecht te doen krijg je “bats” en zul je het slechter krijgen in het volgend leven.
      De dood wordt niet bepaald door een dronken chauffeur, maar of het wel of niet je tijd was en dat kun je nooit voorkomen.

      Veel Thai accepteren de dood en zijn er niet bang voor. Wij westerlingen vechten er tegen en zijn vaak bang voor de dood en het onbekende.

      Ik hou van Thailand en ik heb hun manier van denken leren begrijpen en accepteren.
      Voor mij was het even wennen…..een politieagent die begrip had voor een dronken bestuurder, die privé problemen had en het een beetje door de ‘ogen’ wilde gezien.
      Voor alle duidelijkheid..ik zal nooit een druppel alcohol drinken als ik moet rijden, omdat ik dat niet kan verantwoorden, maar dit zit wel in mijn westers systeem/denken en een Thai zal hier anders over denken qua verantwoordelijkheden en ik accepteer dat anders denken.

      Danny

      • Khun Peter zegt op

        Mocht een dronken Thai jouw kind/kleinkind doodrijden, heb je dan ook nog zoveel begrip voor hem?

      • John Chiang rai zegt op

        Het gaat hier helemaal niet om Nederland of Europa,de verandering gaat uit van de Thaise overheid,die denkt het verkeer op deze manier veiliger te maken. Het paradoxe is bij deze nieuwe regel,die eigenlijk alleen maar een poging is,om iets veiliger te maken,dat sommigen zich meteen in hun z.g.n. vrijheid beroofd voelen Terwijl ze aan de andere kant vaak mensen op dit blog overtuigen willen van veel absurdere regels en wetten,waarbij je alleen door het openen van je mond,de rest van je leven in de gevangenis verbrengen kunt. Dit alles wordt gewoon geaccepteerd, zolang het niet om 10 km meer of minder gaat,want dit is te Europees . Bij zo’n mening stelt zich de vraag,wat voor invloed te veel zon op het menselijke verstand hebben kan??

      • fred zegt op

        Had jij dronken die Thai aangereden dan had de politie wel een beetje minder begrip getoond…..En natuurlijk had hij geen geld voor jou..uiteraard wel om zijn auto vol te tanken of om te zuipen……Hoe kun je zo naïef zijn…..Had jij dronken tegen zijn auto gereden er zou wel wat minder begrip zijn geweest …..Wie geld heeft om met een auto te rijden en te drinken heeft ook geld om eventuele schade te betalen. U bent meer dan goed in de luren gelegd.
        In zo’n geval doe ik niks en bel mijn verzekering…..

        Die politieagenten hadden voor jou indien omgekeerd wel een pak minder begrip getoond…..dit is zuiver racisme niet meer of minder….

  9. Fransamsterdam zegt op

    Wat is nu eigenlijk de maximum toegestane snelheid in de bebouwde kom van Bangkok? Of van Pattaya? Ik heb geen idee.

    • Francois Nang Lae zegt op

      Nou, Frans toch…. je kan geen onderwerp hier plaatsen of jij reageert nadat je tot in detail uitgezocht hebt hoe het zit (of het misschien allemaal als parate kennis bij je draagt) en dit weet je niet? 😉

      (Binnen de bebouwde kom is de maximum snelheid 60, tenzij anders staat aangegeven. Waar een bebouwde kom begint en ophoud is vaak wat minder duidelijk).

      • Fransamsterdam zegt op

        Op zich heb je gelijk, maar in die hele Traffic Act van 1992 (wat in feite de tweede grote wijziging is op die van 1978) kan ik helemaal geen maximumsnelheid vinden.

    • theoS zegt op

      Binnen de bebouwde kom is de max snelheid 80km/u en op zijwegen en onverharde wegen, dus sois e.d., 60km/u. Is hetzelfde over en in heel Thailand. Soms zie je een bord met zoiets als “reduce speed’ dus naar 80km/u.

  10. ton zegt op

    Ik vind alle oplossingen goed TENZIJ de thai zich eraan houden cq de politie het handhaaft.
    Dus ze kunnen roepen wat ze willen over drempeltjes en strepen en weet ik al wat meer inderdaad het gaat niet helpen.
    De drang van de mensen hier om wat te doen in het verkeer is eigenlijk nihil.
    Rijden ze mensen dood in het verkeer ok dat was het. Rijden ze mensen dood in het verkeer in de familie ok dat was het. Rijden ze mensen dood in het verkeer in je naaste omgeving, ok dat was het.
    Je kunt verzinnen wat je wil zelfs al rijden ze mensen dood in de naaste omgeving,het gaat niet werken.
    Wat werkt er wel eigenlijk geen idee, maar de nederlandse versie over het rijden in het verkeer is toch wel het beste ( waarschijnlijk in veel landen het zelfde) zolang je geen rijles verplicht stelt, zolang je geen rijbewijs verplicht steld ( ik bedoel hiermee dat als je geen rijbewijs hebt en toch rijd een boete krijgt van 500 bath) is alles vechten tegen de bierkaai.
    Ik had hier in Thailand een mooi baantje kunnen hebben in het verzinnen van al deze onzin.
    50 km per uur binnen de stadsgrenzen en zo kan ik er nog vele opnoemen nutteloos nutteloos.
    Ga je een brommerrijder zn brommer afpakken ??? nee natuurlijk niet je geeft hem 200 bath boete.
    zolang ze deze regels hanteren HELAAS word het niks en ik zei HELAAS

  11. fred zegt op

    Helmplicht ? Laat me lachen .Zo’n plastiek potje van 79 baht kan je nu toch geen helm noemen….

  12. Ger zegt op

    Heb de politie wel eens mobiele snelheidscontroles zien houden op de weg Saraburi naar Bangkok.
    En in Khon Kaen stad zijn er trajectsnelheidscontroles. Daarnaast zijn er roodlichtcontroles in Nakhon Ratchasima en Roi Et, andere steden weet ik het niet.

    • Ger zegt op

      Roodlichtcontroles bedoel ik de automatische met behulp van cameras.

    • chris zegt op

      Mijn Thaise collega was laatst erg verbaasd dat zij een bekeuring toegestuurd kreeg per post voor het door rood licht rijden in Bangkok (met foto uiteraard). Maar het is de eerste keer dat ik het hoor in 10 jaar tijd.

      • Ger zegt op

        Als je ziet hoeveel er door rood licht rijden mag het overal ingevoerd worden ter verhoging van de veiligheid. De boete is 500 baht.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website