Het ministerie van Vervoer verwacht dat de Gele en Roze monorail lijnen, begin volgend jaar gedeeltelijk in gebruik worden genomen. Je kan dan ook voor je rit betalen met Europay, Mastercard en Visa (EMV).

De Yellow line, die Lat Phrao en Samrong verbindt, is momenteel voor 92 procent gereed. De Pink Line, die Min Buri en Khae Rai verbindt, is voor 88,5 procent gereed.

Naar verwachting zal in januari 2023 de Gele Lijn voor een deel worden opengesteld, voor de Roze Lijn zal dat in februari zijn. Het Yellow Line System staat gepland om in juni volledig operationeel te zijn gevolgd door de Roze Line in juli. Beide lijnen zullen worden beheerd door de Mass Rapid Transit Authority of Thailand (MRTA).

Om pendelaars meer gemak te bieden, wordt op beide lijnen gebruik gemaakt van de betaalmethode met Europay, Mastercard en Visa (EMV). Er wordt een matig tarief overwogen zodat mensen zonder extra kosten door kunnen reizen.

Bron: NNT- National News Bureau of Thailand

Rating: 4.60/5. From 5 votes.
Please wait...

7 reacties op “Bangkok: Roze en Gele monorail line begin volgend jaar gedeeltelijk operationeel”

  1. Alphonse Wijnants zegt op

    Als ik zo’n verhaal lees, word ik blij!
    En dan denk ik aan de lage landen,
    waar men hovaardig denkt dat men slimmer is dan de rest van de wereld.
    En zeker dan de Thai.
    Intussen maar zaniken dat de verkeerschaos, de files en de vervuiling exponentieel toenemen.
    Waarom komt niemand in België bij het idee
    om rond onze hoofdstad Brussel een netwerk van monorails aan te leggen
    vanuit steden die maar 20 km van Brussel verwijderd liggen… Leuven, Waver, Aalst, Mechelen.
    Nu snelwegen die dagelijks stapvoets verkeer kennen.
    Ook in Nederland zou dat piece of cake zijn.

    Er zijn op dit blog soms mensen die de Thaise overheden gebrek aan visie verwijten…
    Nee, juist bij ons is er gebrek aan visie.
    En dan nog te weten dat de Thai niet het geld van de Chinezen nodig hebben
    om dit soort infrastructuurwerken te ondernemen.
    Dat ze dus niet hun ziel aan de duivel verkopen, zoals Myanmar, Laos en Vietnam wel doen…

    • Stan zegt op

      Verschillen in wetgeving, bestemmingsplannen, inspraak van omwonenden, bezwaarschriften, enzovoort. Een monorail hier is daardoor gewoon onmogelijk. In Bangkok zetten ze zo’n monorail gewoon voor je deur. Wil je dat niet? Dan ga je maar verhuizen.

  2. Rob V. zegt op

    Ik snap niet waarom Bangkok zoveel verschillende OV netwerken kent, dat is niet bepaald handig of voordelig. In plaats van een monorail, airport link (trein), metro (MR) en skytrain (BTS) en dan nog eens de gewone trein en bus zou ik meer zien in een (light)rail netwerk. Of anders een goede trolleybus daar waar rails geen reële optie is. Al die baterijen in al die voertuigen is niet bepaald de meest mooie oplossing, ik vraag me af hoe dat met al die accu’s enzo moet over een aantal jaren, om nog maar van al dat opladen en laadpunten te zwijgen. Span dus maar een paar kabels en laat door een bus of railvoertuig onder rijden.

    Maar Bangkok is meer gericht op de auto, dus een goed, snel, uitgebreid OV netwerk (met als grondregel voor elk systeem: KISS, keep it simple stupid) is nog ver weg. Zo’n monorail is natuurlijk beter dan het zoveelste viaduct maar de loftrompet laat ik nog even in de kast. Jammer want al die files is niet iets om blij van te worden.

  3. william zegt op

    Als je de lijst van monorails systemen bekijkt wereldwijd loopt europa hopeloos achter Alphonse.

    Bijgewerkt tot 18 June 2022 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monorail_systems.

    Zoiets eens even op tien meter boven de grond verwezenlijken is ook een optie die niet gaat lukken in het land van regels afspraken en overdreven democratie op dat gebied.
    De NIMBY in Nederland de NIVEA mensen in Vlaanderen de wappies in het algemeen en de bureaucraten gaan dit soort projecten onbetaalbaar maken.

    Verkeerde pad ingeslagen heel vroeger slaapsteden en zo meer.
    Gepasseerd station om even bij het onderwerp te blijven.

    Hoewel een project voor de toekomst is het natuurlijk ook maar de vraag of de Thaise pendelaars bereid zijn om hun auto te laten staan.

    Tenslotte moet je ook wel laten zien dat je het goed heb aan je medemens.
    Ik denk dat er meer nodig is als visie.

    • Ger-Korat zegt op

      Als je een auto hebt in Bangkok kun je vanaf je huisdeur tot de deur van je bestemming droog en koel zitten en nog mensen meenemen of bagage of even ergens naar toe of op de heen- of terugweg stoppen om boodschappen te doen of te eten plus nog tientallen andere voordelen. De mono of dubbele rail is moelijk toegankelijk, rijdt volgens een schema, is druk, doet maar een aantal plaatsen aan en daarvoor of daarna moet je ander vervoer regelen. Alles heeft z’n voor- en nadelen. In Nederland bestaat al een goed openbaar vervoersysteem met lighhtrail, trams, treinen en meer waardoor de grote steden aanvoer van mensen krijgen van de omliggende plaatsen, een monorail heeft geen toegevoegde waarde in Nederland.

  4. servaas van schooten zegt op

    Ik vind de opmerkingen over wappie en overdreven democratie wel erg denigrerend,de lonen van een gemiddelde Thaise spoorarbeider die in de gloeiende hitte gewoon doorwerken waar ze ziek zijn 50% uitgekeerd krijgen voor gemiddeld tussen de 10 en 15000 bath per maand moeten werken in vergelijk met de europesche salarisen en terecht dat hier goed wordt betaald voor het harde werken. waar je hier 100man laat werken kan je in Thailand 2000 mensen voor laten werken,maar wil je dat ,deze mensen is haast het afval putje in Thailand.
    Daar alleen al zit zo groot verschil in hier duurd een vergunning aanvraag 1jaar met geluk.
    In Thailand zeggen ze gewoon wij gaan bouwen klaar.
    Wil je dat in Nederland of Belgie?

  5. william zegt op

    Veel mensen denken van deur tot deur met transport dat klopt Ger, een snel en correct OV zal dus alleen slagen als het goedkoop zo niet gratis is en dan nog beperkt.
    Nederland is het ruimschoots geregeld vaak of het goed is mag eenieder zelf uitmaken.
    Ik fietste bij normaal weer altijd aangezien ik ‘tussen de muren’ werkte.
    De bushalte was honderd meter lopen.
    Afstand tot locatie vijf kilometer.
    Makkelijk praten natuurlijk.
    Met meer nodig als visie bedoel dus ook dat de persoonlijke nadelen groter moeten worden als de voordelen.

    Met wappies en overdreven democratie beste servaas bedoel ik dat een zeer kleine club iets kan blokkeren.
    In veertig vijftig jaar zijn er best wel grote projecten geweest in Nederland.
    Metro project in Amsterdam was en is een drama lijk mij.
    Betuwe route hoewel die niet voor persoon vervoer is en international is droefenis.
    Reden eenieder kan zijn hakken in het zand zetten en daar moet naar geluisterd worden.
    Resultaat de ‘ijskast in’ of idioot grote meerkosten.
    De door mij genoemde benaming met tegenstanders hebben hier een groot aandeel in.

    Thailand is het tegenovergestelde vaak hoewel men denkt dat hier veel mag met zomaar bouwen valt dat ook wel mee maar meer dan in Nederland natuurlijk.
    Men heeft hier zeker met grote projecten ook gewoon wettelijke regels zelfs met zeer kleine projecten.

    Stukje over de monorail in Nederland trouwens van Ed Croonenberg

    https://techacademy.id.nl/blog/met-de-monorail-naar-het-werk-geen-file-beste-uitzicht/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website