Foto uit archief (PICHAYANON PAIROJANA / Shutterstock.com)

Door een aanrijding in de provincie Chachoengsao van een tourbus met een trein, kwamen zondag twintig buspassagiers om het leven en raakte 30 Thai gewond.

De botsing ontstond om ongeveer 08.05 uur op een spoorwegovergang nabij het Khlong Kwaeng Klan-treinstation, ongeveer 50 kilometer ten oosten van Bangkok. De buspassagiers waren op weg naar een tempel voor een ceremonie ter gelegenheid van het einde van de boeddhistische vastentijd. De gewonden zijn naar ziekenhuizen in Ban Pho, Phutthasothorn en Kasemrat, in het district Muang, vervoerd.

Goederentrein nr. 852 reed tussen de treinstations Laem Chabang en Hua Takhae toen deze de bus raakte bij de spoorwegovergang in tambon Bang Toey in het district Muang in Chachoensao. Getuigen zeiden dat de spoorwegovergang geen slagbomen had, maar dat ze kort voor de crash hoorde dat de machinist toeterde.

De bus bracht ongeveer 60 mensen van de provincie Samut Prakan ten zuiden van Bangkok naar de tempel Wat Bang Pla Nak voor de traditionele tod kathin, een jaarlijkse religieuze ceremonie waarbij boeddhisten, de monniken nieuwe gewaden aanreiken en verdiensten maken om het einde van de boeddhistische vastentijd te markeren.

Dodelijke ongevallen komen veel voor in Thailand, de wegen in het land behoren tot de meest dodelijke ter wereld. De oorzaak daarvan is vooral snelheidsovertredingen, rijden onder invloed en zwakke handhaving door de politie.

Bron: Bangkok Post

6 reacties op “20 doden bij botsing tussen bus en trein in de provincie Chachoengsao”

  1. Karel van der Bijl zegt op

    Het verkeer in Thailand is een absolute ramp … ik woonde dit jaar enkele maanden in de stad Chachoengsao … daar is het een HEL; iedere keer als ik op de brommer zat, had ik het idee dat ik mijn leven in de waagschaal legde … 1 maal was het bijna gebeurd met me, bij het oversteken van de weg bij een U-turn … op een haar na gemist door een bus … ik heb in die paar maanden tijd meer NET gebeurde ongelukken gezien dan in 20 jaar in NL …

  2. Lydia zegt op

    Wij waren verbaasd dat we in drie weken geen enkel ongeluk gezien hebben. Als je voor een stoplicht staat krioelt het van de brommers die tussen de auto’s naar voor rijden. Afgeladen met allerhande spullen. Pick ups met mensen achterin de laadruimte, ladingen die er aan alle kanten uitsteken. Geweldig om te zien, maar je houd je hart vast. En als het donker is liggen er honden op het nog warme asfalt. Daar schrik je van.

  3. Bo Meekers zegt op

    De chauffeur had gedronken ,, erg genoeg voor de verongelukte mensen.
    De chauffeurs nemen daar ook redelijk pillen om wakker te blijven

  4. teun zegt op

    Uit beelden op thaise nieuws blijkt het te gaan om:
    1. een onbewaakte spoorwegovergang (dat is bijna standaard in Thailand)
    2. er liggen drie (!) treinsporen (dat is voor overige kruisende verkeer behoorlijk onoverzichtelijk).

    Of de buschauffeur om 08.05 u ’s morgens al (teveel) had gedronken wordt in dit stuk niet vermeld en lijkt – gezien het tijdstip – niet erg voor de hand te liggen.

    Het zou aan te bevelen zijn, dat de vele spoorwegovergangen bewaakt zouden worden. Nu de aankoop van duikboten (voorlopig) niet doorgaat, kan dat geld alvast daarvoor worden aangewend.

    Ik vrees echter, dat er geen konsekwenties uit getrokken zullen worden door verantwoordelijke autoriteiten.

  5. Rob V. zegt op

    Dat de aankoop van de duikboten (waarschijnlijk, ondanks verzet van de marine) nog even niet door gaat maakt nog niet dat er geld is voor veiligere infrastructuur. De diverse defensie afdelingen krijgen jaarlijks een budget (zak geld) en kunnen dan doen wat ze willen. Het marine defensie budget blijft wat het is, dat keert niet terug naar de schatkist.

    De betreffende overgang is inderdaad gevaarlijk: onbewaakt… geen slagbomen, hekjes op wielen, mannetje met een vlag, of bel+knipper spoorwegovergangsinstallatie. Alleen een standaard ‘ stop’ bord, standaard (geel?) knipperlichten en een paar lage plastic drempeltjes. Alhoewel puur volgens het boekje een fout van de bestuurder is een dergelijke layout vragen om problemen. Op Khaosod kun je de beelden zien: de bus komt aanrijden en steekt langzaam maar zonder te stoppen over, dan komt de vrachttrein van links… de trein wordt door de bus opzij geveegd en valt daarna op zijn kant.

    https://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/2020/10/12/drivers-negligence-led-to-bus-train-crash-killing-18/

    Overzichtsfoto van de overweg:
    https://www.khaosod.co.th/special-stories/news_5098155

  6. chris zegt op

    Als het kalf verdronken is, dempt men de put.

    Het is wel erg goedkoop om na zo’n dramatisch ongeluk te pleiten voor meer bewaakte spoorwegovergangen. Er vallen jaarlijks ongeveer 25.000 verkeersdoden te betreuren in Thailand.
    Als dat komt door te hard rijden, moeten we dan snelheidsbegrenzers op brommers monteren? Als dat komt door alcohol, moeten we dan het land droogleggen? Als dat komt door vermoeidheid, wordt het dan tijd voor een tachograaf? Als het te wijten is aan het gebruik van een mobieltje door de chauffeur, moet dan het netwerk in elke auto worden gebloikkeerd? Als het komt door achterstallig onderhoud, moet er dan een betere controle komen op de jaarlijkse keuring? Als het komt door de vermalendijde U-turns, moeten die dan onmiddellijk worden verbouwd?
    Zo lang als ik in Thailand woon is er nog nooit een echte politieke discussie gevoerd over de verkeersveiligheid, niet door geel en niet door rood. 25.000 verkeersdoden PER JAAR (en vooral jonge mensen) zijn politiek minder interessant dan de tientallen doden die in de afgelopen 5 decennia zijn gevallen bij protesten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website