Na dalingen in eerdere jaren is het aantal vakanties in 2016 weer gegroeid. In totaal ondernamen Nederlanders zo’n 35,5 miljoen vakanties: 17,6 miljoen vakanties in eigen land en 17,9 miljoen in het buitenland. Ten opzichte van 2015 steeg het aantal binnenlandse vakanties met 3% en daalde het aantal buitenlandse vakanties met 1%. 

Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2016 van NBTC-NIPO Research.

Meer Nederlanders op vakantie

Zo’n 12,8 miljoen Nederlanders (81% van de bevolking) zijn in 2016 een of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van 2015 betekent dit een lichte stijging (ruim 100.000 Nederlanders meer). De Nederlanders die op vakantie gingen deden dit ook iets vaker dan een jaar eerder. In totaal werden 35,5 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland; een stijging van 1% ten opzichte van 2015.

Spanje laat meeste groei zien

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar licht (-1%). In totaal werden er zo’n 18,0 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,5 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van ruim 4%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3%. Voor de nummer drie – Spanje – groeide het aantal vakanties wederom flink (+11%). Spanje profiteerde daarmee van dalingen in onder meer Turkije (politieke onrust, terreurdreiging) en Griekenland (vluchtelingencrisis). Beide laatstgenoemde bestemmingen lieten een daling zien van bijna 30%.

Groei binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 600.000 gegroeid naar 17,6 miljoen. De aantrekkende economie, het mooie zomerweer en zorgen om veiligheid (als gevolg van terroristische aanslagen) kunnen als belangrijke verklaringen worden genoemd. Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,1 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe volgen op korte afstand met 1,9 resp. 1,8 miljoen vakanties.

Totale vakantiebestedingen licht gedaald

In totaal hebben Nederlanders in 2016 zo’n 15,7 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%). De daling kwam geheel voor rekening van de buitenlandse vakanties (-3%), de bestedingen aan binnenlandse vakanties stegen met 2%.

Verwachtingen voor 2017 positief

Mede op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders verwacht NBTC-NIPO Research voor 2017 een verdere groei van het aantal vakanties. De aantrekkende economie kan daarbij als belangrijkste verklaring worden gezien. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen kunnen het positieve gevoel wellicht nog wat temperen, maar de consument wil graag op vakantie en zal kiezen voor bestemmingen die als veilig worden ervaren.

2 reacties op “Vakantieganger kiest voor bestemmingen die als veilig worden ervaren ”

  1. Michel zegt op

    Wat NBTC-NIPO hierbij vergeet te vertellen is dat één enkele overnachting in een hotel, B&B of dergelijke al als ‘vakantie’ word gerekend. Hier zitten dus ook zakelijke overnachtingen bij.
    Nog niet zo lang geleden was een vakantie minstens 7 dagen, en in de jaren 90 was dat zelfs minstens 10 dagen.
    Dit stelt men steeds verder naar beneden bij om de cijfers mooier te laten lijken. In werkelijkheid geeft men ieder jaar 2-3% minder geld uit aan die ‘vakanties’, zoals, als je ook dit stuk goed leest, ook dit jaar weer het geval is.
    Het totaal aantal vakantiedagen per jaar publiceren ze voor het gemak ook maar niet meer, omdat dit ook al jaren daalt.
    Best jammer dat het op zo’n manier moet, in een land wat ooit zo welvarend was.

  2. John Chiang rai zegt op

    Het is niet alleen het gevaar van terroristen die de toerist beinvloeden ergens anders op vakantie te gaan,ook de politieke structuur van een land kan doorslaggevend zijn zich anders te oriënteren. Zo heeft de Turkije, ondanks erg aantrekkelijke prijzen en super hotels,veel te leiden onder de persoon Erdogan met zijn dictoriale politiek. Helaas is ook een land met een militair regering zoals Thailand,voor velen geen goede reclame,zodat ook dit aspect voor toeristen een reden kan zijn zich anders te oriënteren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website