Hallo Bloggers,

Ik ben niet van plan om auto te rijden hier in Thailand, maar wel met een tuktuk. Nu is mijn vraag welk rijbewijs heb je nodig om een tuktuk te besturen in Thailand? Ik ben alleen in het bezit van rijbewijs B en BE.

Bedankt alvast voor jullie antwoord,

Gr. Eddy.

No votes yet.
Please wait...

25 reacties op “Lezersvraag: Welk rijbewijs heb ik nodig om een Tuk Tuk te besturen?”

  1. jan geluk zegt op

    Om een tuk tuk te besturen heb je geen rijbewwijs nodig.E$n ook geen helm plicht.Ze worden ook nooit tgecontroleerd

    • harry zegt op

      Beste Jan.
      Volgens mij mag een farang geen tuk tuk besturen.
      Is mij door de rechter in sikhio [isaan] verteld toen ik daar moest voorkomen werken zonder vergunning.
      Moet er wel bij vertellen dat dat wel jaar of 8 geleden is.

      Vriendelijke groet.
      Harry.

      • jan geluk zegt op

        Hier in Udonthani rijden diverse mensen oa ook 2 Nederlanders in een tuk tuik.Die brengen vrienden rond en hebben nergens last van.Ze rijden zelfs een zwaar5dere tuk tuk zo een met een auto moter er in,zo dat ze ook achteruit kunnen rijden.Die kosten hier 110.000bat naar eigen idee ingericht.Alles zonder rijbewijs.De broer van mijn Thaise vrouw heeft ook geen rijbewijs en rijd gewoon tegen betaling iedereen rond.Het heeft niks met werkvergunning te maken.Alleen de tuk tuk die in het centrum een vaste standplaats hebben die betalen een klein bedrag per jaar om er te mogen staan.

    • Davis zegt op

      Ook geen motorrijbewijs en bijgevolg internationaal rijbewijs? Lijkt me straf. Laat staan een vergunning? Dat ze nooit gecontroleerd worden… is dat een garantie dan.

      Op Khao San Road in BKK zijn er regelmatig stoere backpackers die wel eens stukje proberen te rijden. En de vrienden maar foto’s trekken. Plots politie, en ze hebben elke keer prijs. Zie de kerels in kwestie dan discussiëren maar uiteindelijk hun beurs opentrekken. Of ze kunnen mee naar het bureel. Dure fotootjes hoor.

      • jan geluk zegt op

        Als correctie op mijn bewering dat een Tuk Tuk driver geen rijbewijs hoeft te bezitten excuus hiervoor.
        .Het blijkt bij navraag inderdaad zo te zijn dat men wel een rijbewijs moet hebben,maar dat er vele o.a.ook de broer van mijn vrouw dat niet heeft.Hij zelf zegt dat 80 % dus geen rijbewijs heeft,omdat ze nooit gecontroleerd worden.Ik heb ook nog nooit een tuk tuk driver gezien die was aangehouden door de politie . Dus hier handhaven is het euvel denk ik.Ik denk zelfs dat je als leek zelfs moeilijk heden kunt hebben als je nooit in een tuk tuk als chauffeur hebt gereden.

        • Davis zegt op

          Je correctie siert je Jan. Blijkt dat alles met een (of meerdere) korreltjes zout genomen moet worden. Behalve als er een accident gebeurd, want de verzekering is onverbiddelijker dan de politie hoor ;~)

          • jan geluk zegt op

            Davis@ wat ik wel raar vind is dat een Tuk tuk geen nummerbord (kentekenplaat ) op zijn vehikel heeft.Kan daar misschien iemand antwoord op geven.Want als je wel een motorvoertuig bestuurd Tuk Tuk waar dan een rijbewijs voor nodig is waarom dan geen Kenteken op de Tuk.Zo kan deze Tuk driver na een ongeluk vluchten en niemand weet van wie de veroorzaker was.Heb zelf het idee dat in Udonthani bijna alle tuk riders onverzekerd zonder rijbewijs rijden.En als het waar is dat een Farang geen tuk tuk mag besturen snap ik er niks van hier rijden diverse ook Nederlanders in een Tuk Tuk rond.Mischien dat het6 overal ter plaatse verschillend is,UdonThani is ookgeen Pattaya of zo dus veel gemoedelijker etc.

  2. Soi zegt op

    Ga naar de “khon song”, het plaatselijke rijbewijzenkantoor en vraag aldaar na welk soort rijbewijs je moet hebben. Vlgs mijn vrouw is dat minstens het brommerrijbewijs. Ze voegt er aan toe dat je geen helm op hebt en geen safety belt draagt. Up to you! Tenslotte zegt ze dat je op de khon song goed na moet vragen hoe het zit met de aansprakelijkheidsverzekeringen, etc.
    Jouw vraag rondom de tuk tuk doet me denken aan een realtime antwoord op een vraag mijnerzijds aan een tuktukdriver ooit aangaande dit voertuig, maar dat antwoord vertrouw ik toe aan de posting van Gerrie Q8: Genoeg gelachen, nu humor deel 4.

  3. DOUBLEDUTCH zegt op

    Ik weet dat op Koh Lanta is het verboden voor een farang een tuk-tuk te rijden

    • Lex K. zegt op

      Beste DoubleDutch,
      Ik zou graag weten waar je die info van dan hebt, een neef van mijn vrouw is in het bezit van zo’n ding, een echte zoals je in Bangkok ziet rijden en ik mag er gewoon in rond rijden, met medeweten van de politie, nooit problemen, ik mag echter GEEN toeristen tegen betaling rondrijden, dat recht is voor behouden aan de Thai, daarbij het meeste vervoer van toeristen gaat daar met gewoon meer een brommer met zijspan, eventueel met een dakje, die worden zelfs aan toeristen te huur aangeboden tegenwoordig,
      tuktuks zie je niet zo gek veel rijden.

      Met vriendelijke groet Lex K.

  4. jesse zegt op

    Helaas is dat niet helemaal correct Jan.

    In Thailand heb je voor elk vervoersmiddel een apart rijbewijs nodig. Een maand geleden heb ik zelf die voor scooter en auto gehaald terwijl ik gewoon een NL en internationaal rijbewijs heb. Ook moest ik voor beide een theorie examen afleggen. Een aantal van de 130 medecursisten (Thai) kwamen voor het tuk tuk examen. Het theorie en praktijk examen zijn niet heel lastig maar de procedure is langdradig…iig hier in Chiang Mai. Tevens wordt hier in Chiang Mai iedereen gecontroleerd…papieren, helm, verzekering, benodigde rijbewijs enz. Daarnaast is het een groot risico om geen Thais rijbewijs te hebben. Ongelukken zitten in een klein hoekje en je hoeft niet eens de schuldige te zijn om als verantwoordelijke aangewezen te worden voor schade, lichamelijk letsel…of nog veel erger. De farang moet bijna altijd betalen maar een Thais rijbewijs dekt iig een aantal vervelende extra consequenties af.
    Mijn advies is dus gewoon dat papiertje ff halen en dan heerlijk rond rijden met je “tour tuk”.
    Suc6

  5. Wout zegt op

    Type 3

    There are ten types of driving licence issued in Thailand. Seven main types are listed and explained below. [2]

    Type 1 – Temporary Private Car: This licence is issued to those who have successfully completed the driving test. This licence is valid for a period of one year. Licence holders are not permitted to drive outside the country.
    Type 2 – Private Car: This licence is issued to those who have possessed Temporary Licence for a period of one year. This licence is valid for a period of five years. Private Lifetime Car is no longer issued to new applicants but remains valid to existing holders.
    Type 3 – Private three-wheel vehicle: This licence is issued to those who wish to drive three-wheel vehicle, commonly known as Tuk-Tuk.
    Type 4 – Commercial Car: This licence is issued to those who wish to commercially operate private car such as taxi and other privately owned taxi.
    Type 5 – Commercial three-wheel: This licence is issued to those who wish to commercially operate three-wheel vehicle such as Tuk-Tuk drivers.
    Type 6 – Motorcycle: This licence is issued to those who wish to drive motorcycle.
    Type 7 – Road work licence: This licence is issued to road construction vehicle drivers.

  6. Ko zegt op

    Om een tuktuk te besturen (behalve fietstuktuk) heb je natuurlijk een rijbewijs nodig. Afhankelijk van de categorie (bromfiets of auto). Verder zitten er verzekeringstechnisch ( voor passagiers zeker)) ook haken en ogen aan. De tuktuk dient van alle kanten duidelijk voorzien te zijn van opschriften dat het uitsluitend voor privé gebruik is. Anders heb je een vergunning nodig en dat is dus een werkvergunning en die krijg je niet. Verder zullen de officiële tuktukchauffeurs jouw rijden niet in dank afnemen. Dit zou tot vervelende situaties kunnen leiden.(zelfs onderling: suiker in de benzine, kapotte banden e.d.). Als iets niet gecontroleerd wordt, wil dat nog niet zeggen dat het mag. Zolang het goed gaat zal er niks aan de hand zijn, bij een ongeval heb je afschuwelijke problemen.

  7. diditje zegt op

    Hallo Eddy,
    Ik denk dat je best de raad van Soi volgd, en naar het plaatselijk rijbewijzenkantoot gaat .
    Dit kan vermijden dat je een of ander, welliswaar goed bedoeld, doch verkeerd advies van medegebruikers van deze blog zou volgen, met alle mogelijke negatieve gevolgen voor jou.
    Groeten
    Diditje.

  8. ronald zegt op

    er is een Tuk-Tuk rijbewijs
    gr ronald

  9. Cees zegt op

    Zo gauw je met 2 of meer mensen rijd kun je opgepakt worden voor werken.Je kunt voor het rijden van een tuk tuk ook geen werkvergunning krijgen.

  10. Alberto zegt op

    goededag

    ik ben al meer dan 5 jaar in bezit van een tuk tuk rijbewijs. Heb dit destijds gehaald bij de zelfde instantie waar je ook auto en motorrijbewijs moet halen. Ik rij dus al jaren rond met de tuk tuk tussen Mukdahan en Nakom Phanom. Dus gewoon naar de gemeente en vervolgens examen doen voor het tuk tuk rijbewijs. Zowel theorie als praktijk, dit kan in het Engels. Veel succes ( valt erg mee)

    • jan geluk zegt op

      Alberto welk nummerbord heeft je tuk tuk dan?Volgens mij geen kenteken maar wel een moter voertuig besturen raar maar waar?
      Wie draait er dan voor de kosten op als een tuk tuk zonder kentekenplaat door rijd na een aanrijding?
      Tuk tuk apart rijbewijs?Maar geen kentekenplaat?Kan toch niet.Maar ja als je nooit wordt aangehouden weten ze ook niet dat je geen tuk tuk rijbewijs hebt.

  11. Erik zegt op

    Een tuktuk kan zijn een ding met een 1.400 motor (de Familia) waar een man of 10 in kan en een brommer met een ‘bakkie’ erachter voor max 4 grote buitenlanders. Beide dingen hebben geen kenteken en zover ik weet kun je die dan niet verzekeren als motorvoertuig.

    Ik denk dat de verplichte voertuigverzekering daarvoor NIET geldt.

    Dit is een aspect dat aandacht verdient. Valt het dan onder de persoonlijke WA-dekking die (niet) iedere emigrant of expat heeft ? Valt dat onder de persoonlijke WA dekking in mijn kwaliteit als huiseigenaar waar ik dit er bij heb voor 5 M baht ?

    “Pluk ze” is in Nederland wettelijk geregeld maar als je als buitenlander hier een aanrijding veroorzaakt of wordt aangedaan: er wordt snel naar jou gewezen voor de schade.

  12. Eddy, oet Sang-Khom zegt op

    Okay, 15 antwoorden, helaas 15 verschillende, denk dan zelf dat ik me maar beter kan ga melden hier in de plaatselijke Amphur of op het politiekantoor, daar zullen ze mij wel vertellen wat me te doen staat, dat een Thai zich hier (Isaan) niet aan de regels houdt is me al bekend, maar het zal beter zijn, en al helemaal voor een Falang, me aan de hier geldende voorschriften te houden, dat betekend, toch maar voor het eventuele papiertje gaan, als ze dat eisen.

    Houd jullie Bloggers op de hoogte, Gr. Eddy oet Sang-Khom

  13. p.hofstee zegt op

    Ik denk dat ik je kan helpen,
    Ik heb ook tuktuk gereden maar na een paar maanden kwam ik erachter dat ik niet verzekerd was en ook
    niet verzekerd kon worden omdat een buitenlander niet mag rijden op een tuktuk.
    hopelijk ben je iets wijzer geworden nu.
    vr.gr.

  14. Sjaak zegt op

    Het is wettelijk verboden voor een buitenlander om een samlor, ‘tuk-tuk’, te besturen.Dit wordt gezien als passagier vervoer en is dus werken en ook een verboden beroep(chauffeur) Men mag als buitenlander ook geen vrachtwagen of bus besturen,idem dito,chauffeur.

  15. DOUBLEDUTCH zegt op

    Lex K. De tuk tuk die op Koh Lanta rijden mogen door buitenlanders gebruikt worden Er zijn meerdere doodsongelukken gebeurt Daarom is het ook niet meer mogelijk om een Tuk Tuk te huren
    Ik woon daar 4 jaar en heb een restaurang daar er zijn meerdere van gasten die aangehouden
    werden en moesten de Tuk Tuk laten De eigenaar van de TukTuk moet die dan ophalen bij de politei
    tegen betaling
    Er zijn ook colllegaas die met hun Tuk Tuk vol met levensmiddelen aangehouden zijn en moesten alles
    overladen in een Tuk Tuk met chauffeur

  16. DOUBLEDUTCH zegt op

    Ik bedoel natuurlijk niet gebruikt worden

  17. Piet zegt op

    Alle Tuk Tuk’s die in Chaing Mai rondrijden zijn voorzien van een Commercial plate en mogen dientengevolge niet door een buitenlander bestuurd worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website