Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Johnny BG: Wie of welke bedrijven maken zich schuldig aan uitbuiting en in welke vorm is dat dan?
- Johnny BG: Dank voor de uiteenzetting, maar als het zo’n verziekt land is waarom blijft het land een populaire bestemming qua toeristen
- Kees: En daarom moet je niet Jan en alleman wai-en. De ober in een restaurant, de medewerker van 7-11, kinderen: je staat echt voor onno
- Frans: Het Thaise internationale rijbewijs is maximaal 3 jaar geldig. Is het begeleidende Thaise rijbewijs eerder aan zijn einddatum, dan
- Eric Donkaew: Een mooi, onderbouwd verhaal, Marnix. Ik ben het er voor 90% mee eens. Gelukkig niet 100%, dat zou een beetje haaks staan op het i
- Boonya: Wij hebben een l vormige kamer ongeveer 52 vierkante meter en plafondhoogte 2,6 meter. Wij hebben 2 airco’s van 9000 btu en
- Tino Kuis: Uitstekend verwoord, Marnix. Ik bewonder je kennis van zaken.
- Toine van Dijk: Vorig bericht is zonder reden verwijderd, waarom weet ik niet. Ik bestel de Chinees-Indische en Indonesische gerechten altijd
- Toine van Dijk: Dit is een bericht uit 2023. The Diff is blijkt enkel op zaterdag open te zijn. Gewoon eventjes bellen. Dit is het adres: 99/2 So
- Toine van Dijk: De eigenaar van Trindy is vorig jaar overleden en daarom gesloten.
- Rob V.: Dat komt omdat wie langer dan een half jaar in Nederland verblijft zich verplicht is om als inwoner in te schrijven. Wie korter da
- Gino: Beste, In Thailand kun je met een Uw 5-jarig Thais rijbewijs een internationaal rijbewijs aanvragen bij het Department of Land T
- henryN: Ik denk dat U dat verkeerd leest: Er staat niet dat die 185 dagen geldt voor toeristen!!! Pas als je er gaat wonen dan mag je nog
- Marnix: Het droppen van een term als “soft power” is nog heel wat anders dan weten waar je het over hebt. De door jou aangehaalde Ing
- TheoB: Ik ben de vriend waarover Rob het heeft. Weinig tijd om te reageren vanwege familie-omstandigheden en bezwaarschriftperikelen. D
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Waarom pakt de machinist van een trein in Thailand een grote ring?
Beste lezers,
Vandaag met de trein naar Bangkok gereisd. Heb heel lang gewacht op de trein, daardoor viel het mij op dat als er een trein komt de machinist met zijn hand een ring grijpt die aan een stellage is bevestigt. Ook als de trein wegrijdt wordt er weer een ring om die stellage geworpen.
Mijn vraag is nu waarvoor dient dit? En hoe werkt dit systeem?
Groet,
Marcel
Dit systeem wordt ook in India gebruikt.Het geeft aan dat het traject veilig is.Neem aan enkel spoor.
De trein mag alleen vertrekken als de machinist de ring heeft. Bij einde reis levert hij de ring weer in. Is voornamelijk bedoeld voor enkelsporige trajecten. Dit systeem zorgt er voor dat er altijd maar 1 trein op het traject is omdat er maar 1 ring is.
Zo kan men zien of het (enkel)spoor tussen 2 stations vrij is.
Zie ook een eerdere lezersvraag:
https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/thaise-treinstations/
En bijvoorbeeld deze site over rail historie:
“Op deze foto’s is te zien hoe een staf (of een ander treinbericht) kon worden aangegeven aan het personeel van een rijdende trein. Als de treinen niet te snel reden kon het met de hand: op de linker foto steekt de stoker zijn arm door een ring die door een man op het perron omhoog wordt gehouden. Het kon ook mechanisch, met behulp van een grijper die op de tender was gemonteerd. ”
Bron: http://www.nicospilt.com/index_veilig-enkelspoor.htm
Het komt er op neer dat de ring (of stok) als token fungeert. De trein mag pas verder rijden als deze de ring voor dat baanvak (het stuk tussen 2 stations op een enkelspoor) heeft gehad. Omdat er maar 1 ring is tussen 2 haltes kan er dan nooit meer dan 1 trein op het baanvak zijn. In het Engels kun je meer hierover vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Token_(railway_signalling)
Diegene die de ring heeft mag het spoor gebruiken.
Een eenvoudig en veilig systeem. Wordt of werd in meerdere landen gebruikt.
Zoals uitgelegd-het is van oorspring engels en daarom vooral in engelstalige landen in gebruik-of waar zij het spoor hebben aangelegd. Zeer ouderwets inmiddels. Er zijn ook nog slimme varianten waarbij bvb eerst 2 treinen 1 kant opgaan en daarna pas terug-kraak je hersens en bedenk hoe dat moet!
in nederland hebben we dit systeem ook gebruikt maar dan met een sleutel met penning,
en is inderdaad voor een enkel spoorig baanvak
dit systeem is vervallen toen de baanvakken werden beveiligd met een nx beveiliging
wel kennen we nog een sleutel kast op somige baanvakken die je moet gebruiken, als het sein dan niet veilig komt dan weet je dat er een trein uit de andere richting jouw kant uit komt