Beste lezers,

Zijn er nog lezers die momenteel ernstige vertragingen ondervinden bij het overmaken van fondsen van België naar Thailand?

Normaal gesproken wordt geld binnen enkele seconden overgemaakt. Echter, dit keer ontving ik direct een bericht van Wise dat de overschrijving 12 uur zou duren voordat het op mijn Thaise bankrekening zou staan. Na het verstrijken van deze termijn ontving ik een nieuw bericht waarin werd vermeld dat het onverwacht nog even kon duren. Vervolgens werd gesproken over een vertraging van 2 dagen.

Het geld werd wel direct van mijn rekening bij Wise afgeschreven. Annuleren is ook niet meer mogelijk. Op mijn e-mail met het verzoek om verduidelijking ontving ik een antwoord waarin stond dat het wel tot 2 dagen kon duren voordat ik een reactie zou krijgen.

Tot nu toe was ik zeer tevreden over Wise, maar nu begin ik mij toch zorgen te maken.

Groet,

Walter

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

26 reacties op “Vertragingen bij Wise: problemen met overboekingen van België naar Thailand”

  1. Barry zegt op

    Ken deze problemen niet.
    Afgelopen zaterdag nog geld overgemaakt via Wise naar Thailand.
    En max 5min was er al een bevestigings mail bij ontvanger.

    • JAN zegt op

      Ik ook, vrijdag overgemaakt MET OVERSCHRIJVING (GEEN kredietkaart), zelfde dag op rekening, vroeger was dat ’s anderendaags

  2. Michel zegt op

    Vanmiddag nog geld overgemaakt op een Thaise rekening, was vanuit Nederland, maar het stond er binnen 10 seconden op…
    Dus nee, geen problemen hier.

  3. Henk zegt op

    Omdat de koers euro-baht ietwat aan het dalen is heb ik eerder dan dat ik mijn pensioen incluis vakantiegeld ontvang alvast een zeker bedrag van een NL ING spaarrekening overgemaakt via Wise naar mijn BKB te CHM. Geen enkel probleem. De transfer verliep als vanouds: binnen een etmaal in orde. Eergister- opdracht. Gister- ontvangst.
    Ik heb een tegenvraag aan Walter? Wat bedoel je met “het overmaken van fondsen van BE naar TH?” Hoezo fondsen? Wat zijn dat? Heb je via Wise verkochte beursgenoteerde producten overgemaakt? In een volgende zin refereer je aan het in het normaal overmaken van geld dat binnen enkele seconden wordt verwerkt. Als jouw gedane transactie niet betreft een hoeveelheid euro’s van een persoonlijke BE- bankrekening naar een personal bankaccount in TH- dan is jouw vraag niet correct. Een “fonds” kan een beleggingsfonds zijn met aandelen, obligaties, crypto, currency, bedrijfsproducten etc. in een bepaalde portefeuille, of een club van mensen van mensen die periodiek geld inlegt met een zeker doel. Als je dat soort fondsen bedoelt dan heeft Wise inderdaad minstens een dag nodig om de herkomst te checken.
    Maar bedoel je gewoon overmaken van een bedrag aan euro’s via Wise naar jouw bank in TH, zeg dat dan gewoon en maak de vraag niet zo gecompliceerd. Ik neem aan dat ondertussen de transactie in orde is gekomen. Kortom: er is niets aan de hand. Onnodige paniek. Volgende keer de juiste bewoordingen gebruiken, want dit soort formuleringen verwarren slechts.

  4. Nas zegt op

    Klopt, ik heb dit weekend hetzelfde ervaren.

    Zondag geld overgemaakt, de overschrijving zou 2 uur duren. Niet ideaal, maar kan eens in de zoveel tijd gebeuren. Mogelijk dat Pinksteren hier nog een rol in heeft gespeeld, geen idee.

    Maandag ochtend vroeg telefonisch contact gehad met de klantenservice van Wise, het lag aan ’technical difficulties’ en de medewerkster bood haar excuses aan.

    Dezelfde ochtend geld overgemaakt via Revolut (geen reclame) en het geld was direct bijgeschreven op de Thaise rekening, tegen lagere kosten dan bij Wise.

    Denk dat ik voortaan alleen maar geld overmaak via Revolut.

    • Chris zegt op

      Zijn wij nu zulke gekken
      Of alleen maar vrekken
      Met 1200 Euro in de maand als AOW
      En een koersverschil van een Baht of 0,2
      Kun je de kosten van het bier niet eens dekken.

    • gerard zegt op

      Best Nar
      Kunt U mij de Telefoonnummer van klantenservice van Wise mededelen A.U.B.

      Hartelijk dank
      Gerard

      • Nas zegt op

        Beste Gerard,

        Ik ben gebeld door dit nummer: +44 20 3974 1359

        Hoop dat dit uitkomst voor u biedt.

  5. Roger zegt op

    Ik snap het probleem niet. Overschrijvingen in de weekends kunnen altijd wat langer blijven hangen. Het was het zelfs een lang weekend (pinksteren), dus die extreme vertragingen waarvan sprake zijn toch wel overroepen.

    De topicstarter meldt niet over welk bedrag het gaat. Ik schrijf meestal bedragen over van ongeveer 8000 euro en moet bijna altijd 3 dagen wachten vooraleer het bedrag op de rekening in Thailand staat.

    Vooral geen zorgen maken mensen, ik lees hierboven zelfs, voor mij geen Wise meer maar enkel Revolut. Tja, wat een kleine technische storing toch allemaal kan teweegbrengen …

    • Nas zegt op

      Beste Roger,

      Ik ben het eens met wat u zegt in uw eerste alinea. Overschrijvingen in het weekend kunnen soms langer duren, en inderdaad, misschien had Pinksteren er ook iets mee te maken.

      En achteraf ben ik ‘blij’ met de technische storing, want ik heb een heel goed alternatief ontdekt voor Wise in Revolut. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat de beste manier is om geld over te maken, en snelheid van een transactie is voor mij wel belangrijk.

      Mogelijk dat een lezer iets heeft aan mijn advies, dan heeft een kleine technische storing toch iets goeds teweeg gebracht 😉

      • Luit van der Linde zegt op

        Ik heb zelf een rekening bij Revolut en bij Wise.
        Kosten bij Wise meestal wat hoger, maar de koers is zoveel gunstiger dat Revolut uiteindelijk toch duurder is, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Remitly.
        Maar het kan geen kwaad om te blijven vergelijken

  6. Henk zegt op

    Ik merk alleen vertraging wanneer ik een nieuwe geplande overschrijving wil doen. Dan kan dit niet direct ingaan, maar 2 dagen later.

    Bij dat plannen vind ik het ook raar dat ik het bedrag niet kan aanpassen, maar een nieuwe scheduled transfer moet invoeren en de oude verwijderen.

  7. Franky zegt op

    Als ik overschrijf naar kasikorn is het vrijwel onmiddellijk. Naar Bangkok bank is ’s s’anderendaags.

  8. Mike zegt op

    Mijn ervaring is dat bedragen kleiner dan 50.000 Baht bij Wise binnen enkele minuten op de rekening staan.
    Bedragen van 50.000 of meer duurt 2 dagen. Schijnt ook iets te maken te hebben met extra controle op wat grotere bedragen

    • Luit van der Linde zegt op

      Dat grote bedragen langer duren, heb ik ook al wel eens ervaren.
      Soms is het de moeite waard om 2 kleinere bedragen te versturen, maar dan heb je wel hogere kosten.

  9. fred zegt op

    Vandaag met Wise 1000 euro overgemaakt naar SCB rekening van mijn vrouw en geld was er binnen de 10 seconden. Weet niet of er iets van aan is maar ik doe bewust alle overschrijvingen op gewone werkdagen en tijdens de dag. Nooit tijdens het WE noch feestdagen.

  10. André zegt op

    Met grote bedragen kan het uitlopen. Maar gewone bedragen in seconden.
    Nooit een echt probleem gehad.

  11. Han zegt op

    Ik heb sinds een week of 5 dat de overboekingen van Wise opeens niet meer zoals altijd direct in een paar seconden worden getransfereerd maar nu steeds minimaal uren maar soms ook 1 of 2 dagen vergden. Ook krijg ik niet meer de actuele EUR-Bht koerschart gepresenteerd. Ik verricht meerdere overboekingen per maand meestal onder €500. Wellicht dat dat een rol speelt. Maar het verbaast me wel en de transparantie is behoorlijk afgenomen. Het was allemaal perfect flitsend maandenlang en nu is het een logge trol geworden.

  12. janbeute zegt op

    Wat ik nog steeds niet begrijp is, waarom altijd die haast aangaande de overboekings tijden.
    Werk ook met Wise, en ik maak mij geen enkele zorgen of het nu 10 seconden duurt of 2 dagen.
    Als het maar aankomt, en liefst met een gunstige koers.
    Dus waar is de brand.

    Jan Beute.

    • RonnyLatYa zegt op

      Je bent niet alleen… ik begrijp dat eigenlijk ook niet.

      Een uitzondering misschien daargelaten wanneer zich een opportuniteit zou voordoen voor een dure aankoop, kan je toch op voorhand perfect plannen wanneer je een rekeningen moet aanvullen dat dit dan niet op het laatste nog moet waardoor je dat geld op enkele seconde nodig hebt…

      Denk meer dat men dan een of andere fobie heeft waarbij de schrik leeft dat men zijn geld gaat kwijt zijn als het even wat langer duurt dan enkele seconde….

      Iets vergelijkbaars zie ik ook terug bij mensen die constant bezig zijn hun geld te controleren, omdat ze elk moment van de dag schrik hebben dat hun partner met hun geld gaat lopen….

    • Ger-Korat zegt op

      Stel je vriendin, vrouw staat in de winkel en oeps ze heeft iets meer gekocht dan dat ze op haar bankrekening heeft staan: even een aanvulling via Wise binnen een paar seconden is dan handig. Velen wonen in Europa en de partner in Thailand en dan is het handig dat bij dringende zaken waarvoor betaald moet worden het geld er direkt is. Wise is er niet alleen voor overboekingen naar je eigen rekening maar kan ook naar anderen en is een snelle overboeking nodig, denk ook aan onverwacht medische kosten van iemand, een onverwachte handel zien waarvoor gelijk afgerekend moet worden, een impulsaankoop: Als het saldo van iemand niet genoeg is is het prettige als het geld er direkt bijgeschreven staat, zowel voor jezelf of naasten of anderen.

      • RonnyLatYa zegt op

        Als je vrouw/vriendin geen rekening moet houden met wat op haar rekening staat en maar te bellen heeft om het direct bij te vullen als er niet voldoende op haar rekening staat is dat inderdaad handig.
        Moet prettig zijn indien ze niet met budgetten dient rekening te houden.

        Maar zoals ik al zei kan ik het begrijpen wanneer zich een opportuniteit of uitzonderlijke situatie voordoet…. meestal zal dat echter niet het geval zijn en is die snelheid ook helemaal niet van belang.

      • RonnyLatYa zegt op

        Maar eigenlijk nog nooit in de situatie geweest dat mijn vrouw of ik wat gekocht hebben dat om die reden niet enkele dagen kon wachten…

        Ofwel kochten we het dan niet of we kochten het later.

        Misschien zijn we uitzonderingen……

  13. Han zegt op

    Tav het nut of het belang van realtime betalingen. Als er veel aankopen worden verricht en je hebt geen lokale bankrekening en de creditcard wordt niet geaccepteerd dan zal je toch een overboeking moeten doen voor betalingen. Want ook de hele tijd cash geld opnemen is onhandig en tamelijk duur.

    • RonnyLatYa zegt op

      Zoals ik al zei kan zich een opportuniteit of dringende noodzaak zijn om snel geld te hebben…

      Maar je neemt voorbeelden en ben eens benieuwd hoeveel er in de jouw aangehaalde situatie bevinden.
      Geen lokale bankrekening, geweigerde creditcard (ook die van Wise dan), cash geld opnemen onhandig en duur (met welke kaart dan ook)….

      Kortom je gaat dan met overboekingen werken…. benieuwd wat je met die overboekingen dan allemaal gaat betalen…..

  14. Maltin zegt op

    Ik maak al jaren, enkele keren per maand geld over met Wise naar een Kbank account.

    Ik maak het geld over via iDeal en deze transacties duurde nooit langer dan enkele seconden of minuten.

    Echter afgelopen zaterdag kreeg ik al direct de melding van Wise dat het geld voor zondag 14:00 op de bewuste Kbank rekening zou staan. Het geld was al wel afgeschreven van mijn bankrekening.

    Ik ging ervan uit dat mogelijk Pinksteren en het weekend er mogelijk voor zorgde dat de transactie wat langer zou duren.

    Zondag na tweeën was het geld nog steeds niet overgemaakt en in mijn app stond de overboeking nog steeds op “sending”.

    Deze melding was ook de hele maandag te zien. Pas maandagavond kreeg ik de melding dat het geld verzonden was en het geld stond toen inderdaad op de Kbank rekening.

    Er vanuit gaande dat dit toch te maken had met het Pinksterweekend gaf ik er eigenlijk niet veel aandacht meer aan.

    Gisteren (dinsdag) kreeg ik dit mailtje van Wise:

    “Your transfer from EUR to THB was delayed.

    Because of a technical problem, it took us longer than expected to send your money — we’re sorry about any inconvenience this may have caused.
    We’re sorry this happened. So we’ve added a fee-free transfer of up to 500 GBP (or the equivalent in another currency) to your account. Hopefully this goes some way towards making up for the delay.

    Thanks,
    The Wise team”

    Al met al een nette oplossing van een toch technisch probleem en een leuke bonus bij mijn volgende boeking.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website