Thailand vraag: Ziggo app/VPN/Chromecast?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: , , ,
16 juli 2023

Beste lezers,

Wij zitten nu in ons huis in Thailand, en ik heb hier een Chromecast aangeschaft. Die heb ik zojuist geïnstalleerd, allemaal geen probleem. Nu wil ik net gaan kijken of de Ziggo app werkt want dat is eigenlijk de enige reden voor een Chromecast want Netflix en al die andere apps zitten toch al op tv geïnstalleerd. Maar helaas, het werkt niet, de app geeft code 905, en op de tv staat dat iets niet goed is met de instelling van de Chromecast. Ik kan wel Netflix vanaf mijn telefoon streamen al wilt de Chromecast dan dat je eerst inlogt op Netflix via de Chromecast.

– Nu heb ik zowel de tv als mijn iPhone op dezelfde wifi instelling.
– Ik heb op mijn telefoon NordVPN geïnstalleerd en op NL gezet want zonder VPN werkt Ziggo buiten Europa sowieso niet.
– Ik heb de Chromecast ook al 20 seconden van de stroom afgehaald, geen resultaat.
– Ik heb de Ziggo app opnieuw geïnstalleerd, helaas ook geen resultaat.

Ik kan dus wel de Ziggo app op mijn telefoon bekijken, ik kan hem alleen niet streamen op de TV via de Chromecast.

Mocht er iemand zijn met een oplossing, ik hoor het graag en alvast bedankt,

Groet,

Emiel

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

7 reacties op “Thailand vraag: Ziggo app/VPN/Chromecast?”

  1. datzoekenweop zegt op

    Beste Emiel,

    Je hebt er al goed naar gekeken! De Chromecast heeft dus verbinding met de telefoon, maar de informatie die de Chromecast binnenkrijgt loopt niet via de telefoon (in dit geval is de informatie de stream van Ziggo).

    Ik probeer het even uit te leggen.

    Op je telefoon heb je een VPN geïnstalleerd. De telefoon maakt verbinding met de VPN, en deze verbinding loopt dus weer via de router. De router weet echter niet dat je telefoon met een VPN verbinding maakt. De router weet slechts het domein of IP adres waar je telefoon verbinding mee maakt.

    De Chromecast is verbonden met dezelfde wifi. Op het moment dat je via de Chromecast iets probeert te streamen, probeert de Chromecast het zelf direct van het internet te plukken. Het streamen verloopt dus niet via de telefoon, en dus ook niet via de VPN verbinding op de telefoon. De telefoon kan wel een ‘opdracht’ geven aan de Chromecast om iets af te spelen (een bepaalde aflevering bijvoorbeeld), maar de Chromecast gaat vervolgens zelf proberen deze aflevering van het Internet te plukken (nogmaals – buiten je telefoon en VPN verbinding om).

    We zullen er dus voor moeten zorgen dat de verbinding die de Chromecast gebruikt via een VPN loopt.

    Hier zijn volgens NordVPN enkele opties voor https://nordvpn.com/nl/download/chromecast/ (zie de drie opties bij “Zo gebruik je Chromecast met een VPN”):
    – Een “app” op de Chromecast. Heb je een Chromecast met Google TV (dit is de duurdere versie)? Dan lijk je simpelweg een NordVPN applicatie te kunnen gebruiken op je Chromecast. Ik denk dat je waarschijnlijk de Chromecast zonder Google TV hebt die alleen via je telefoon te gebruiken is?
    – De andere optie (tweede optie, zie de NordVPN pagina) is direct op je router een VPN verbinding instellen. Die zal er dan voor zorgen dat *alles* (let op! ook privé gegevens…) via de VPN verbinding loopt, zowel je telefoon verbinding als de Chromecast verbinding dus. We verplaatsen het punt waar de VPN gebruikt wordt dus naar een ‘lager niveau’, waar de Chromecast direct gebruik van maakt.
    – De derde optie is het maken van een virtueel wifi punt, bijvoorbeeld via je telefoon of computer (wederom, zie de NordVPN pagina, de derde optie). Je zult dan je Chromecast met dit virtuele wifi punt moeten verbinden, waarna alle data van en naar de Chromecast via dit virtuele wifi punt loopt, en dus via de VPN die je hebt ingesteld voor dit virtuele wifi punt.

    Het is een wat lang bericht geworden, ik leg ook graag de technische achtergrond uit in plaats van een simpele lijst met mogelijke oplossingen. Dat heb je zelf ook een beter idee waarom iets gebeurt en hoe dat zou kunnen worden opgelost.

    Ik hoop dat dit helpt!

    • Emiel zegt op

      Dank, ik heb de nieuwste duurdere chromecast met google tv, ik zal vandaag dus even optie 1 uitproberen. Dank voor de uitgebreide uitleg, dat wordt gewaardeerd.

      Emiel

    • Emiel zegt op

      Nou, ik heb vanochtend dus optie 1 geprobeerd. Ik heb de Nordvpn app op de chromecast (de duurdere versie) gevonden en geïnstalleerd. Ingelogd en op NL gezet. Eerst geprobeerd om via de iphone te streamen (ook daar de VPN op NL) maar dat ging niet. Toen op zoek naar de Ziggo app op de chromecast en gevonden. Die geïnstalleerd en ingelogd. Ik kom op de app maar zodra ik live TV opstart dan geeft hij aan dat ik buiten mijn gebied zit. (Buiten Europa dus) Ik heb ook de NOS app geïnstalleerd en daar kan ik wel de video’s bekijken, nu weet ik niet of dat kan doordat ik de VPN op de chromecast aan heb of dat dat sowieso kan???

      Overschakelen naar Canal plus zou ik moeten bekijken want wij leven niet permanent in Thailand, we zijn hier zeg maar 2 of 3 x per jaar in ons huis, de rest in NL.

      Maar goed, nu weet ik het even niet meer. Ik heb wel een bericht op de ziggo community gevonden dat Ziggo de IP adressen van de VPN’s kan herkennen tegenwoordig.

  2. Jos zegt op

    Je geeft het goede antwoord, Ik denk dat 3 voor Emiel het snelst een eenvoudigst in te stellen is.

    Er is nog een optie 4, stap over van Ziggo naar een andere Provider. Ik zit bij Tweak, die gebruikt Canal Digital.
    Deze App werkt wereld wijd.

    Canal Digital is niet al te duur en je hoeft geen Nord VPN meer te hebben.

    • Roelof zegt op

      Mee eens, ik heb nu ook Canal Digitaal, serie en films is wat beperkt, maar voor de rest veel kanalen, inclusief sport.
      Werkt perfect.

  3. Roelof zegt op

    Sinds 1 juli is de Ziggo app buiten Europa niet meer via een VPN verbinding te bekijken – aangepaste voorwaarden. Deed in juni al moeilijk, kon ik Ziggo alleen zien wanneer ik mijn VPN op een ander EU land instelde (Franse VPN werkte wel)

  4. Marc zegt op

    Mocht je een laptop hebben: Ziggo TV/Canaldigital kijken op Laptop, via VPN; verbinding naar TV via HDMI kabel.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website