Beste lezers,

Nadat vorig jaar mijn vlucht in november met EVA Air vanwege Corona geannuleerd werd, herhaalde deze ervaring zich deze week toen dezelfde maatschappij weer haar geplande vluchten tot 2022 moest annuleren vanwege beperkt passagiersaanbod door Corona.

Nu moet ik dus een vervangende vliegmaatschappij boeken, maar bij welke maak ik nu in deze periode oktober/november minste kans dat mijn vlucht voor de 3e keer geannuleerd wordt?

Wat denkt de lezer hiervan?

Groet,

Haki

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

21 reacties op “Thailand vraag: Welke luchtvaartmaatschappij heeft minste kans op annuleren?”

  1. Eddy zegt op

    Ik heb een paar weken terug mijn vlucht Bangkok Amsterdam geboekt.

    Om achter te komen welke vluchten op deze route het meest geannuleerd zijn heb ik de Suvarnabhumi website van vertrekkende vluchten doorgenomen. KLM bleek als beste uit te komen. Bijv Finnair werd geregeld geannuleerd.

    Mijn advies: neem een rechtstreekse vlucht met een maatschappij die vertrek of aankomst als thuishaven heeft, een maatschappij die niet in zwaar weer verkeert (denk aan Thai Airways) en natuurlijk als vanzelfsprekends neem een flexibele ticket.

  2. Dennis zegt op

    Qatar, Emirates of Lufthansa en in die volgorde.

    De rest, incl. KLM, annuleert als het hen uitkomt.

    • Ger-Korat zegt op

      Daar komt nog bij dat deze maatschappijen als enige gewoon door konden en mochten blijven vliegen ten tijde van lock down vorig jaar van Thailand.
      Als je dan op zeker speelt dan kies je voor Lufthansa met zijn verbonden maatschappijen zoals Swiss en Austria zodat er 100 % elke dag een vlucht vertrekt vanuit Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland met vertrek vanuit Amsterdam en in genoemde landen een overstap. Nog een reden waarom er niet wordt geannuleerd is dat het Europese maatschappijen zijn welke bij een annulering of vluchtvertraging verplicht zijn een vergoeding te betalen aan de reizigers. En nog een belangrijke reden is dat het thuisgebied wat men bestrijkt 100 miljoen mensen is en dus een 5x tot 6x zo grotere kans op boekingen uitgaand van 1 vertrek per dag in Duitsland (+Oostenrijk en Zwitserland) ten opzichte van 1 vertrek vanuit Nederland met een thuisgebied van 17 miljoen mensen.

      Dat de KLM annuleert als het hun uitkomt geloof ik niet zo, immers bij een annulering zonder noodzaak kost het de KLM 600 Euro per persoon, KLM zal dan je proberen over te boeken en dan denk ik het meest waarschijnlijke naar Lufthansa, een vertraging van een paar uren kost minder compensatie. Denk dat de KLM een afweging maakt en weet wanneer een vlucht rendabel is afgezet tegen de extra compensatie door hen te betalen, en dan kun je denken dat er te weinig passagiers en vracht zijn.

      • Dennis zegt op

        Zie de reactie van Dutch Red Hering; vlucht 16 oktober geannuleerd. En dergelijke is al door anderen ook gemeld. Niet vliegen (kosten tienduizenden euros aan brandstof, nog los van personeel) kan goedkoper zijn ondanks het compenseren.

        Lufthansa vliegt dagelijks met een A340 (bijzonder, niet direct een zuinig vliegtuig), maar vind ik wel stakingsgevoelig. Zeker als straks de economie weer aantrekt en de CAO’s volgend voorjaar aflopen.

      • Cornelis zegt op

        Ook niet-Europese maatschappijen zijn, wannneer het een vlucht vanuit de EU betreft, bij annuleringen onderworpen aan de EU-compensatiewetgeving, dus je redenering gaat niet helemaal op.

  3. Jan S zegt op

    KLM

  4. Jacobus zegt op

    Gedurende de laatste 15 maanden verscheidene keren tussen Nederland en Thailand op en neer gevlogen. Met Qatar Airways. Altijd op tijd, geen annuleringen, niet duur en perfecte service. Wel een overstap in Doha, 2,5 uur. Ik vind dat plezierig want ik haat het om 12 uur achter elkaar in een vliegtuig te zitten. Bovendien heb ik als gepensioneerde alle tijd van de wereld. Het beste is om rechtstreeks op de website van Qatar te boeken. O ja, kosteloos herboeken als er iets mis gaat. Succes

    • TheoB zegt op

      Niet altijd Jacobus,

      Mijn vriendin zou vandaag (zo 03-10) met Qatar naar Bangkok vertrekken. Geannuleerd op 16-09 vanwege ‘operational reasons’.
      Ze stelden voor om de vlucht van morgen te boeken, maar omdat vandaag haar 90ste dag in ‘Schengen’ is heb ik eerst overlegd met de Koninklijke Marechaussee of dat een probleem zou zijn.

  5. Bert zegt op

    KLM.
    Telefonisch goed bereikbaar. Prima dienstverlening.
    Ik moest mijn vluchten uitstellen. Geen probleem.
    Snel omgezet naar nieuwe data.
    Rechtstreekse vlucht. Geen gedoe bij overstappen, dat een van de twee vluchten uitvalt.

  6. Fred zegt op

    We hebben na annulatie van Eva geboekt bij KLM voor week3 van oktober. Gelukkig nog geen tegenbericht ontvangen.

  7. Laurens zegt op

    Haki, gewoon bij Emirates boeken, nooit geen problemen mee gehad.

  8. Marc zegt op

    KLM

  9. Arie zegt op

    Thai Airways vliegt gewoon weer en is vanuit Brussel erg betrouwbaar

    • PEER zegt op

      Nou Arie,
      Zó gewoon is dat ook weer niet.
      Stonden/staan op rand van faillissement en hebben boven dien 13 mnd níét gevlogen.
      Zelfs ín Thailand heeft Thai Airways er ‘n potje van gemaakt!

    • Leon zegt op

      Hoe kom je daar nu bij, als een maatschappij in de problemen zit is het Thai Airways.
      Als je daar mee gaat vliegen is vragen om problemen. Vlieg gewoon met KLM of Emirates, dan kom je in ieder geval aan op plaats van bestemming.

  10. Andy zegt op

    Thai airways vliegt vanaf 1 november terug 2 maal op Brussel en vanaf 17 November 4 maal per week.

  11. Dutch Red Herring zegt op

    Andere ervaring:
    KLM heeft de vlucht van Bangkok naar Amsterdam van zaterdag 16 Oktober 2021 a.s. geannuleerd. Klantenservice via Whatsapp, Messenger, telefoon in Amsterdam, telefoon in Thailand dagenlang onbereikbaar

  12. Bo Meekers zegt op

    Er zijn er verschillende die betrouwbaar zijn en volgens mij is ETIHAD een van de beste !!!!
    Ook zeer eerlijk en betrouwbaar.
    Grtj. Bo

  13. nero zegt op

    KLM vliegt altijd, ook al gaan ze met een leeg toestel naar Bangkok, ze gaan!

  14. haki zegt op

    Ik had afgelopen donderdag Whats App aan KLM gestuurd. Krijg vanochtend (zondag,3 dagen later!) reactie. Dus inmiddels heb ik maar ander geboekt.

  15. Jos spijkstra zegt op

    Hoi
    25 november gevlogen met qatar , perfect super service en betrouwbaar.
    Gewoon goed en niet duur


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website