Thailand vraag: Vlucht EVA Air geannuleerd en refund

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: , ,
4 oktober 2021

Beste lezers

Ik kom er niet helemaal uit, vandaar deze vraag. Ik had een boeking gedaan voor vliegtickets bij Eva Air. Zowel de heen-, als de terugreis zijn geannuleerd door Eva Air.

Hoelang gaat het duren voordat we de refund kunnen ontvangen?

Iemand hier ervaring mee?

Groet,

Fred

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.


» Laat een reactie achter


Rating: 3.00/5. From 2 votes.
Please wait...

23 reacties op “Thailand vraag: Vlucht EVA Air geannuleerd en refund”

  1. Mark zegt op

    Ik weet niet hoe de refund bij EVA actueel verloopt. De ervaring die ik vorig jaar hiermee had kan ik wel delen.
    Eind april ’20 was mijn terugvlucht van BKK naar AMS gepland, toen alle passagiersvluchten gestaakt werden.
    Ik heb de vlucht via de EVA-website een paar keer verdaagd naar een latere datum, waarbij er telkens kort voor vertrek een bericht van vluchtannulatie volgde. Begin juli 2020 heb ik het EVA kantoor in AMS via mail om refund verzocht.
    Twee weken later stond die terugbetaling correct op mijn bankrekening.
    Ik vind het jammer dat EVA nog steeds niet vliegt tussen AMS en BKK, maar ben wel uiterst tevreden met hun snel en correct refund beleid.

    • Fred zegt op

      Dank je Mark. Mag ik aannemen dat je direct bij Eva had geboekt?

      • Mark zegt op

        Inderdaad, rechtstreeks geboekt via de EVA-website.

  2. JC zegt op

    Hallo

    Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met een gecancelde EVA ticket en dit jaar weer.
    De refund krijg je ca. na 1 maand teruggestort. Je moet daarvoor een refund application doen op de EVA air website. Ik heb dat voor onze gecancelde ticket van aankomende december afgelopen vrijdag ook weer gedaan.
    Inmiddels hebben we een KLM ticket geboekt, ervanuit gaande dat we wel ”redelijk normaal” kunnen afreizen in december. Indien dit niet mogelijk is dan verschuiven we de KLM ticket.

    Let op: dit geldt dus voor tickets geboekt op de EVA air website, en niet bij tussenpersonen.

    Groet
    JC

    • Rein van Londen zegt op

      Ja, never ever boek nog bij een tussenhandel. En zeker niet bij Gate1. Vorig jaar werd ook mijn ticket geannuleerd en kreeg grote moeilijkheden met Gate1.Beter die paar tientjes extra betalen en direct bij de airline boeken. Tussenhandel is synoniem voor boeven. Verder denk ik ook dat het na 1 november beter wordt. En van Eva krijg je je refund wel, zolang het ticket direct bij hun geboekt is.

  3. haki zegt op

    Beste Fred!

    De annulering is pas een week oud. Beetje geduld. Ik heb met hetzelfde te maken en ben vol vertrouwen dat het goed komt en het bedrag snel op mijn rekening zal staan. Vorig jaar had ik via D-Reizen EVA geboekt en ook dankzij EVA, uiteindelijk net voor faillisement D-Reizen, mijn geld terug gehad. Zonder de hulp van EVA (die toen nergens toe verplicht was nadat zij al aan D-Reizen refund had gedaan!) is het toen alsnog gelukt.

    Haki

  4. Mike zegt op

    Had vorige jaar een retourtje mei-juni via EVA. Geannuleerd door EVA, via de website refund gevraagd en binnen 2 weken stond het op mijn rekening, incl. de upgrade en stoelreservering.

    Dus volg de stappen op de Website.

  5. Michel zegt op

    mijn vlucht met EVA air was afgelopen woensdag gecanceld, gelijk gebeld en gisteren (zondag!) stond alles netjes terug op mijn rekening! Perfect geregeld bij EVA air!

  6. Fred zegt op

    Haki, ik heb wel geduld, maar het zou fijn zijn, wanneer we in Thailand vertoeven, het bedrag bijgeschreven wordt.

  7. Peter zegt op

    Het duurt effe maar inderdaad, heb geduld. Het vorige jaar zijn bij mij 2 vluchten met Eva gecanceld. Omdat ik bang was geen geld terug te ontvangen had ik voorgesteld akkoord te gaan met tegoedbonnen. Nee hoor, daar deden ze niet aan. Na enige tijd werden netjes de betalingen keurig, en volledig op mijn rekening teruggestort. Nette service van Eva.

    • Johan zegt op

      Vorige week de vlucht op 15 december gecanceld door EVA. Direct refund aangevraagd op EVA site en zondag het geld voor de twee tickets alweer teruggestort. Had wel rechtstreeks geboekt bij EVA en met
      VISAcard betaald. Misschien gaat deze weg het snelst… Prima sevice van EVA air !!

  8. Yvon zegt op

    Hoi Fred,

    Als je rechtstreeks bij EVA geboekt hebt, staat het binnen 2 weken op je rekening. EVA heeft hiervoor een uitstekende service, met tussenpersonen gaat het wel eens wat anders…

  9. Fred zegt op

    Dat rechtstreeks boeken ga ik dan ook voortaan maar direct bij Eva doen. Op zich had ik wel goede ervaring bij vliegtickets

  10. Cornelis zegt op

    Je hebt ditmaal dus niet rechtstreeks bij EVA geboekt – althans, dat concludeer ik uit je reactie. Realiseer je je dat je dan de terugbetaling niet bij EVA moet aanvragen maar bij de verkoper van je ticket?

    • Fred zegt op

      Ja… weet ik Cornelis. Vandaar de vraag

    • TheoB zegt op

      Cornelis en Fred,

      De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt dat consumenten bij annulering van een losse vlucht voor terugbetaling ook altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht moeten kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een reisbemiddelaar.
      https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/je-moet-je-kunnen-wenden-tot-luchtvaartmaatschappij-voor-restitutie-geannuleerde-vlucht/

      In de uitzending op 29-03-2021 van het tv-programma RADAR werd gesproken met inspecteur Novita Widjaja van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Zij zei dat de luchtvaartmaatschappijen niet mogen verwijzen naar de reisbemiddelaar voor de terugbetaling.

      Terug te vinden op:
      https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/onduidelijkheid-over-wie-de-geannuleerde-vlucht-moet-terugbetalen-of-omboeken/

      • TheoB zegt op

        De link naar de video van het gesprek met Novita Widjaja was weggevallen:
        https://radar.avrotros.nl/embed/10025/

        • Cornelis zegt op

          Theo, het van toepassing zijnde Artikel 8 van EU-Verordening 261/2004 maakt inderdaad geen onderscheid tussen rechtstreeks of via een tussenpersoon aangeschafte tickets. Het zijn de ‘passagiers’ die als rechthebbenden worden genoemd. Ik kan me wel voorstellen dat de maatschappijen in eerste instantie naar de tussenpersoon verwijzen omdat daarmee zaken zijn gedaan en door wie ook de betaling aan die luchtvaartmaatschappij heeft plaatsgevonden.
          Overigens zijn er ook al gevallen geweest waarop die tussenpersoon wèl de terugbetaling heeft ontvangen maar die niet aan de klant heeft doorgegeven.

          • TheoB zegt op

            Ja Cornelis,

            Ik dacht aanvankelijk ook dat ik mijn retourvlucht met EVA Air bij eDreams had gekocht, want ik had mijn vlucht aan eDreams betaald. Nadat mijn terugvlucht eind april 2020 wegens de coronapandemie door EVA Air werd geschrapt, leek het mij logisch dat EVA Air mij verwees naar eDreams voor een refund. Ik was dan ook zeer geïrriteerd dat eDreams beweerde dat zij enkel een bemiddelaar zijn en mij niet per omgaande ging restitueren.
            Het heeft op 10 dagen na 1 jaar! geduurd voor eDreams geld van de geschrapte vlucht heeft teruggestort.

            Als ik ooit nog met zo’n soort situatie geconfronteerd word, zal ik de luchtvaartmaatschappij met verwijzing naar Artikel 8 van EU Verordening 261/2004 op hun verantwoordelijkheid wijzen.
            https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF

  11. kees rijnberk zegt op

    Met 15 dagen was mijn geld retour van EVA AIR ,toen er een vlucht werd geannuleerd in dec.2019. En dit zonder bijkomende kosten. Komt helemaal goed.

  12. kees rijnberk zegt op

    Ook ik had rechtstreeks bij EVA AIR geboekt.

  13. Smet Patrick zegt op

    Beste, mijn tickets van 2020 en 2021 met Thai airway zijn ook gecancellend geweest.Terugbetaling (=refund) moet nog steeds gebeuren. Het systeem is “vluchten terug openstellen en na een week gecancelled”. Het geldbedrag is in de pocket.Voor alles hebben ze een reden voor niet onmiddellijke terugbetaling. Dit kan een jaar duren. Beter met europese of arabische vliegtuigmaatschappijen vliegen is de boodschap. Voorbeeld : Thai airway gaat weer vliegen op Brussel vanaf 01 november 2021. Deze truc hebben ze weer gelanceerd voor boekingen te ontvangen. Daarna doodleuk cancellen tot nader order.Hopelijk is de boodschap duidelijk.Gr.Patrick

  14. Fred zegt op

    Sawasdee krap, hallo allemaal. Iedereen bedankt voor jullie input. Ik weet voorlopig genoeg.
    Hopende dat met der tijd weer alles weer normaal wordt.
    Groetjes, Fred


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website