Thailand vraag: Hulp gezocht bij het activeren van mijn DigiD vanuit Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
21 januari 2023

Beste lezers,

Ik heb al jaren DigiD. Ik log in met mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Nu zijn er allemaal veranderingen ingevoerd. Ik probeerde mijn huidige DigiD te activeren met de DigiD app zonder resultaat.

Op advies vroeg ik een nieuwe DigiD. Ik ontving een brief met een activeringscode en aanwijzingen hoe verder te handelen. Helaas leverde dit ook niet het gewenste resultaat op.

Wie kan mij hierbij helpen? Graag naam, telefoonnummer en/of emailadres. Alvast bedankt.

Groet,

Rob

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

19 reacties op “Thailand vraag: Hulp gezocht bij het activeren van mijn DigiD vanuit Thailand”

  1. KhunTak zegt op

    Beste Rob,
    het zou handig zijn als je vermeld waar je woont.
    Als er iemand is die bij jou in de omgeving woont en jou kan helpen, wordt het allemaal wat eenvoudiger

  2. Jacob zegt op

    Rob,

    Moet mijn vorige DigiD kon ik de app ook niet activeren omdat SMS niet geactiveerd was. Heb een nieuwe DigiD aangevraagd en geactiveerd in een telefoon gesprek met de DigiD instantie. Daarbij is ook mijn SMS geactiveerd en dan werkt de DigiD app goed. Je hebt dan wel een mobile nodig om in te loggen op je computer, bijvoorbeeld bij de SVB

    gr. Jacob

    0848702820

  3. Joost-Buriram zegt op

    De makkelijkste manier is via videobellen, je wordt hiermee zeer goed geholpen door een zeer geduldige medewerkster van Nederland Wereldwijd, denk er wel om dat je bij het aanvragen van een afspraak via het online afspraken systeem als landnummer van Nederland 0031 invult en geen +31.

    https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/activeringscode-videobellen

  4. Jochen Schmitz zegt op

    Ik heb mijn nieuwe DigiD met sukses aangevraagd. Ga na http://www.svb.nl/digid/aow
    Heb een bevestiging ontvangen dat ik binnen 30 dagen mijn nieuwe DigiD kan ophalen op een van de DigiD balies wat natuurlijk belachelijk is. Ik ga echt niet naar Nederland voor het ophalen van dit maar probeer nu via een machtiging dit te laten doen.

    • ruud zegt op

      U hebt een aantal keuzes aangeboden gekregen om uw digiD te ontvangen.
      Blijkbaar hebt u de verkeerde gekozen.

      DigiD-activeringscode ontvangen via videobellen

      DigiD-activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in Nederland

      DigiD-activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland (of Caribisch Nederland)

      Maar ik vond het ook ingewikkeld.
      De website is niet erg duidelijk, maar de mensen bij Wereldwijd zijn enorm vriendelijk, geduldig en behulpzaam.

      Jammer dat ik bij het videobellen tegen beveiligingen in Windows 11 aanliep.
      Na een hoop gedoe met instellingen had ik uiteindelijk wel beeld, maar nog geen geluid.
      Geen probleem, ik werd gebeld en met mijn mobieltje (ik heb geen smartphone, wat tegenwoordig een eerste levensbehoefte schijnt te zijn) de digiD geactiveerd.

      Nu moet ik alleen nog uit proberen te vinden of je zonder smartphone, en zonder applicatie in kunt loggen bij de belastingdienst.

    • Rudolf zegt op

      Wat gek Jochen, via de SVB een nieuwe DigiD aanvragen, wordt de activeringscode naar je adres in Thailand gestuurd, en daarna kan je met deze code de nieuwe DigiD activeren.

  5. Steven zegt op

    Als je in Jomtien/Pattaya woont en/of langs wilt komen, wil ik je wel helpen.
    Ik gebruik de app meerdere keren per jaar voor belasting + inloggen bij pensioenfonds ABP.

    shjsmits69@gmail.com

  6. Jacob zegt op

    Rob,

    Ik heb nog even nagekeken. Als je in wilt loggen bij bijv. SVB en doet dat met DigiD app dan moet je ook de Digid app openen op je mobiel. Want op de computer vraagt die om een code en die krijg je op je mobiel. Daarna toont de computer een QR beeld. Die moet je scannen met je mobiel en dan kan je naar de SVB. Je moet er wel op letten dat na de code op je mobiel je daarna een scanner krijgt als je verder gaat.

    Het is echt niet eenvoudiger dan de DigiD waarbij je alleen gebruikersnaan en wachtwoord gebruikt.

    jacobelthuis@hotmail.com.

    Laat even je Line id wten als je wilt bellen.

    groet Jacob

  7. John Koh chang zegt op

    De hulplijn van DigiD is nu makkelijk te bereiken. Bellen vanuit Thailand kan zonder dat het veel geld kost. de mensen aan de hulplijn zijn uiterst behulpzaam en nemen echt alle tijd. Had al heel lang problemen en zag geen kans ze op te lossen met als jij nu. Contact via de hulplijn zorgen voor een stap voor stap begeleiding en na twee jaar eindelijk mijn DigiD! Alles vanuit Thailand. Doen!

  8. Eric Donkaew zegt op

    Ik heb ook enorme DigiD-problemen na die extra beveiliging. Sterker nog: ik heb nog niet eens een activeringscode kunnen bemachtigen. Dat kan alleen via videobellen. Als je een aanvraag indient om te videobellen, krijg je een baliecode zonder welke het niet mogelijk is om met resultaat te videobellen.

    Die baliecode wordt na aanmelding automatisch verstuurd naar je mobiele telefoon EN naar je e-mailadres. In werkelijkheid ontvang ik NIETS op mijn mobiel, noch op mijn e-mailadres.
    “Ja, zonder baliecode kunnen we u niet helpen.” heet het dan en ook “Het gebeurt wel vaker dat de code niet aankomt.”

    Het is een ellende en ik ben er tevergeefs dagen mee bezig geweest. Adviezen zijn welkom.

    • Rudolf zegt op

      Beste Eric,

      Heb je al AOW? Dan is het ook mogelijk om een nieuwe DigiD aan te vragen met activeringscode die naar je adres in Thailand wordt gestuurd.

      Er is laatst een bericht gestuurd door de SVB met instructies, het was vrij simpel, je hebt wel een mobiele telefoon nodig en de SMS functie moet je activeren, als dat nog niet gedaan is.

      • Eric Donkaew zegt op

        Beste Rudolf,

        Dank voor je reactie. Nee, ik heb nog geen AOW. Ik las inderdaad ergens dat het makkelijker gaat wanneer je AOW moet regelen. Je hoeft dan niet te videobellen, begreep ik. In eerste instantie lukte videobellen al niet omdat ik geen Firefox gebruikte. Er stond nergens dat je per se Firefox moet gebruiken, lekker handig dus allemaal weer. Later gebruikte ik wel Firefox, maar toen kwam de baliecode weer niet binnen, noch via e-mail noch via sms, terwijl het allebei had gemoeten. Het is allemaal vreselijk ingewikkeld met allemaal codes en andere nummers en als er één radartje niet werkt, dan lukt er niks. Er wordt ook geen alternatief geboden, bijvoorbeeld het handmatig e-mailen van de baliecode.

        Misschien is een klacht indienen bij de Ombudsman de beste oplossing.

    • HenryN zegt op

      Het is er inderdaad niet eenvoudiger op geworden. Ook ik heb iemand geholpen en na 2 uur prutsen konden we een video afspraak maken. Helaas dat ging ook niet dus weer bellen met de help desk van Nederland wereld wijd. Tja was de reactie iedere vrijdag gaat datafspraak bureau om 09.00 open ( wij waren bezig op zaterdag) en de afspraak lijst was vol!!!! Onbegrijpelijk voor mij maar goed! Ook nog vreemd was dat de website vermeld dat het nieuwe systeem eind januari ingaat maar wij konden toch niet voor die tijd normaal met ons gebruikers naam en paswoord inloggen. De helpdesk vond dat jammer en zei ons dat het systeem eerder was ingegaan!!!!
      Het meest storende vind ik die onzin over extra veiligheid! Ik vraag mij af wat iemand met mijn Digid gebruikersnaam en paswoord zou willen doen??ER valt geen geld te halen en alleen kwaadwillenden zouden misschien andere gegevens kunnen doorspelen aan het SVB.Ik zie daar de lol niet van in! Het wordt naar mijn mening een beetje te ver doorgevoerd( net zoiets als we doen het voor Uw gezondheid!)

      • Eric Donkaew zegt op

        @HenryN

        Heerlijke reactie! Ik sta dus niet alleen met mijn frustraties. Ook ik kon pas na een maand!!! (we ‘hebben het druk’ – alsof dat mijn probleem is) weer videobellen en toen lukte het weer niet omdat ik noch op mijn mobiel, noch via e-mail de baliecode (waar is die nou weer goed voor naast al die andere codes?!) had ontvangen, wat écht bij hun lag.
        Maar totaal geen oplossingsgerichte actie van de helpdesk. In plaats van “We sturen u handmatig een baliecode per mail” was het “Probeer het nog maar een keer”, dus weer een maand wachten.

        Vroeger had je het programma “Ook dat nog”. Naming and shaming is een betere manier om iets te bereiken dan iets vriendelijk vragen. Maar dat kan dus niet meer.

  9. Pieter zegt op

    Hallo , dat kan mogelijk aan het buitenlandse IP adres liggen. Probeer eens in te loggen via een PC/Mac die een VPN verbinding heeft naar een ned server. Express vpn, Nord vpn, Windscribe., etc.
    Mogelijk werkt dat dan wel. Maar geen garantie hoor, het kan namelijk een ander probleem zijn met uw Digi D.

  10. Mee Yak zegt op

    Hi Rob,
    Inloggen op je mobiel, je pincode invoeren, die jezelf hebt opgegeven, dan wordt er gevraagd of je een koppelcode nodig hebt, je zegt ja en je krijgt een code. Op je computer heb je de belastingdienst inloggen opgevraagd, geef aan dat je wilt inloggen, inloggen met DigiD,dan je wilt inloggen met de DigiD app, vul de inlogcode in die je op je mobiel hebt ontvangen (4 letters), scan je computer met je mobiel en je bent ingelogd in je belasting account.
    Hopelijk lukt het nu wel.
    Mee Yak

  11. Johan zegt op

    Hoi Rob,
    Ik zit met hetzelfde probleem en misschien kan je mij helpen als je weet hoe het moet.
    Groetjes Johan
    0934829290

  12. Sander zegt op

    Heb via de SVB nieuwe digid D code aangevraagd begin januari. Deze is per brief opgestuurd naar Thailand en kwam afgelopen vrijdag binnen. Activeren via de website Digid.nl en de tab ” code invullen” . Vervolgens met je nieuwe login en password inloggen (die heb je moeten aanmaken toen je je nieuwe digid D aanvroeg), en doen hetgeen de site je vraagt om uit te voeren, inclusief sms, scan en koppelcode via je telefoon. Alleen met telefoon is een beetje moeilijk, maar met de computer erbij is het een fluitje van een cent. Ik woon in Korat tel 0649690718

  13. MaartenVasbinder zegt op

    (Met deze instructie is het proces vlekkeloos verlopen. Heeft u geen sms controle, dan moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Voor AOW’ers kan dat via de SVB.)

    U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via de website van DigiD. Daarna haalt u een activeringscode op door te videobellen met Nederland Wereldwijd of bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Met deze code activeert u uw DigiD.

    Wat heeft u nodig voor het aanvragen van DigiD vanuit het buitenland?

    U woont in het buitenland.
    U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER). Klik hier voor een overzicht van de landen in de EER.
    U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
    U heeft een geldig paspoort of geldige identiteitskaart van een EER-land (let op: een rijbewijs kan niet gebruikt worden).
    U heeft een burgerservicenummer (BSN).
    U heeft een telefoon (vast of mobiel) waarmee u in het buitenland en in Nederland sms-berichten kunt ontvangen.
    U heeft een e-mailadres.
    Het aanvragen en activeren van DigiD gaat in 4 stappen:

    Stap 1: Afspraak maken bij een balie in het buitenland

    Bij veel DigiD-balies moet u een afspraak maken om langs te komen. Als u dat doet voordat u DigiD aanvraagt, weet u zeker dat u op tijd terecht kunt bij de balie. Klik hier voor een overzicht van balies in het buitenland.
    Het is ook mogelijk om de activatiecode te ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd. Dan hoeft u niet naar een balie te reizen. Klik hier voor meer informatie over videobellen.

    Stap 2: DigiD aanvragen op de website van DigiD

    Ga naar de website van DigiD en kies voor ‘Aanvragen of activeren’.
    Klik op ‘Aanvraagformulier DigiD’
    Kies tijdens de aanvraag voor ‘Ik woon buiten Nederland’.
    Vul uw burgerservicenummer, geboortedatum, nationaliteit, documentnummer van uw paspoort of identiteitskaart en de geldigheidsdatum van dit document in. Klik op ‘Volgende’.
    Wacht tot DigiD uw gegevens heeft gecontroleerd.
    Krijgt u de melding ‘U heeft al een DigiD’ of ‘Uw DigiD is al aangevraagd maar nog niet geactiveerd’? Selecteer dan ‘Ja (doorgaan met deze aanvraag)’. Klik op ‘Volgende’.
    Maak een gebruikersnaam en wachtwoord aan. Onthoud deze gegevens goed.
    Vul uw telefoonnummer en e-mailadres in.
    Vul de ontvangen sms-code en de ontvangen e-mailcontrole-code in.
    Klik op ‘Aanvragen’.
    Stap 3: Activeringscode ophalen bij de balie

    Nadat u DigiD heeft aangevraagd ontvangt u een baliecode per sms en per e-mail. Met deze baliecode kunt u binnen 30 dagen naar een DigiD-balie gaan. Daar ontvangt u de activeringscode voor DigiD.

    Wat neemt u mee naar de balie:

    De baliecode
    Het paspoort of de identiteitskaart waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld.
    Uw burgerservicenummer
    Stap 4: DigiD activeren op de website van DigiD

    Nadat u de activeringscode heeft opgehaald bij de balie, gaat u opnieuw naar de website van DigiD.

    Kies voor ‘Code ontvangen’.
    Klik op ‘Activeringscode invoeren’.
    Nu kunt u uw DigiD activeren.
    Met de activeringscode, uw aangemaakte gebruikersnaam, wachtwoord en telefoonnummer activeert u uw DigiD. Daarna kunt u inloggen met DigiD.

    Kunt u niet naar een DigiD-balie komen?
    Als u in het buitenland woont, dan kunt u uw activeringscode ook digitaal ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD of op de website van ‘Nederland wereldwijd’.
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/activeringscode-videobellen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website