Lezersvraag: Hoe herken ik een taxi in Bangkok die wel de meter aan zet?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
13 november 2014

Beste lezers,

Tijdens mijn vakantie in Thailand (Bangkok) heb ik regelmatig meegemaakt dat de chauffeur de meter niet aan wou zetten. Nu vraag ik mij af of er verschil zit in taxi’s?

Zijn sommige kleuren taxi’s meer te vertrouwen of is het allemaal hetzelfde?

Met vriendelijk groet,

Henk

No votes yet.
Please wait...

23 reacties op “Lezersvraag: Hoe herken ik een taxi in Bangkok die wel de meter aan zet?”

  1. Dick van der Lugt zegt op

    Alle taxichauffeurs zijn verplicht de meter aan te zetten. Op plaatsen waar veel toeristen komen, zoals Hua Lamphong en bij Khao San Road en hotels, weigeren chauffeurs dat vaak. Het beste is dan een straatje door te lopen en een passerende taxi aan te houden, die doorgaans wel op de meter rijden. Mijn advies is: betaal nimmer de gevraagde (vaste) prijs die vaak 200 baht bedraagt. Want deze praktijk is een vorm van oplichting. U kunt eventueel ook een klacht indienen, maar dat is wat lastiger als niet-Thai.

    • chris zegt op

      Dat altijd de meter aan moeten zetten geldt ook voor de nachtelijke uren. Er bestaat geen nachttarief voor taxis en ook geen mogelijkheid om passagiers te weigeren. Als je je beklag wilt doen, bel je de toeristenpolitie en je geeft het nummer van de taxi door; als het even kan buiten het zicht van de taxichauffeur, dus als je hem hebt laten doorrijden. Het nummer zie je aan de binnenkant van de deuren en aan de binnenkant van de vooruit. Simpeler kan het niet.

      • John zegt op

        Beste Chris,
        Normaal moet de bestuurder de meter aanzetten,maar dat hij geen mogelijkheid heeft een passagier te weigeren,is niet helemaal juist.
        Een mogelijkheid heeft iedere bestuurder,alleen of dit een recht is,staat op een ander papier.
        Als de bestuurder de meter niet aanzetten wil,heb je als passagier de mogelijkheid het recht in eigene hand te nemen,en de taxi te verlaten.
        Bij een weigering,heb je de keuze tussen,recht hebben, en recht krijgen,en dit laatste is vaak met veel tijd, en moeite verbonden,ook als je het taxi nummer genoteerd hebt.
        Daarom kiezen de meeste passagiers ,voor de makkelijke,en tijd sparende methode,en nemen gewoon een andere taxi.
        Om verbetering te brengen in deze problemen ,zou dit inderdaad meer gemeld moeten worden,alleen krijg je als Farang het gevoel een recht te verlangen,wat de meeste Thais niet de rede waard vinden.
        gr. John.

  2. Jack G. zegt op

    Er zit denk ik geen lijn in het kleurenverhaal. Petjes over de meter is wel een goede herkenning dat je deze meneer niet hoeft te benaderen. Toch blijft het opletten. Ik heb 4 weken geleden een metertaxi via de officiële balie genomen op de luchthaven van Bangkok. Die moeten van de luchthaven en alle andere wetten verplicht op de meter rijden( net als de rest) en dan denk je dat kan niet fout gaan. Deze taximeneer reed weg en toen vroeg hij 500 voor een ritje naar Sukhumvit. Ik dus weer vragen om de meter aan. Hele discussie met meneer gehad. Ik wees hem erop dat ik zijn nummer had enz. Zijn luchthavenkaart met daarop zijn luchthavennummer was ook deels vervaagd. De meter ging dus later toch aan. Hij miste wel een deel van zijn inkomsten door zijn eigen handelen. Nog even een opmerking in de nabijheid van het hotelpersoneel na gegeven. Toen zei hij dat het de regering niet gaat lukken om hem op de meter te laten rijden en dat ik keiharde farang was die hij nooit meer hoopte tegen te komen. Voor de rest hebben alle taxi’s mij netjes vervoerd met de meter aan zonder mokken.

  3. fem zegt op

    Beste is een rijdende groen gele taxi aan te houden, altijd meter en geen gedonder. Werkt voor mij al bijna elf jaar perfect, ook als dame alleen midden in de nacht.

  4. DE GREVE MARC zegt op

    Beste, als je een taxi wil nemen in bkk hoef je enkel te zeggen of vragen zijn taximeter aan te zetten ze starten op Ongeveer 55 BTH indien hij niet wil of zelf een prijs maakt let dan wel op meestal betaal je dan wel wat meer, maar ik persoonlijk spreek de thais taal en dan nog samen met mijn thaise vrouw nog nooit problemen gehad na15 Jaar bezoek in thailand.Er zijn natuurlijk wel taxidrivers die het onderste van de kan willen en zeker van farangs nog vele ritjes gewenst en met de meter aan
    grts marc&noi vanuit tan sum ubon ratchathani.

  5. henk J zegt op

    Er zit geen lijn in welke kleur taxi de meter wel of niet aanzet.
    Willen ze geen meter aanzetten of een vaste prijs dan laat ik ze gewoon doorrijden.
    Ik ga de discussie niet aan. Ook als ze willen onderhandelen laat ik ze gaan. Veelal wordt er geschermd met traffic jam, Ja dan had je geen taxichauffeur moeten worden.
    Gelukkig zijn er erg veel correcte chauffeurs zowel qua rijstijl als meter.
    Ik heb soms wel het gevoel dat de ene meter sneller draait dan de andere.
    Vaak het zelfde ritje met toch sterke afwijkingen.

  6. ReneH zegt op

    Op of in iedere legale taxi staat een nummer. Ook vindt in of op iedere legale taxi een telefoonnummer voor klachten. Dat moet je bellen als er iets onregelmatige gebeurt, liefst uit de nog rijdende taxi. Dan gaat de meter echt wel aan.
    Ik heb in 25 jaar overigens nog nooit problemen gehad. Het is wel altijd aan te raden om een rijdende taxi aan te houden en niet in een stil staande te stappen.

  7. BramSiam zegt op

    Problemen zijn nooit helemaal uit te sluiten. In elk geval is het beter een rijdende taxi aan te houden dan in een stilstaande taxi te stappen. De laatste staan vaak te wachten op die farang die ze kunnen oplichten en bij stilstaan verliezen ze geld dat ze op jou terug moeten verdienen. Je kunt overigens door alle kleuren opgelicht worden.

  8. Erik Bos zegt op

    Heel simpel. Als de chauffeur weigert de meter aan te zetten gelijk uitstappen. Vaak gedaan.
    Groeten, Erik

  9. michiel zegt op

    2 weken geleden bij aankomst in Bangkok ook gehad 500 thb naar khao san rd na instappen bij officiële taxi boot. Was wel all in , dus 50 thb opslag en 75 thb highway toll. Meter ging dus niet aan en dus iets wat te veel betaald. Paar dagen later naar don muang de Grab taxi app. eens geprobeerd . 25 bath opslag maar de meter ging netjes aan. Werkte perfect. Je moet wel internet hebben.

  10. Willem van Doorn zegt op

    Nou, ik heb met taxi’s in Bangkok weinig ervaring, maar wel zodanig verrot vervelende -de bijbehorende verhalenbundel zal ik u besparen- dat ik nooit meer een taxi neem in Bangkok, tenzij tesamen met een goede Thaise vriend van mij. Gelukkig kan ik waar ik weleens zijn moet, me heel goed redden met de skytrain.

  11. compuding zegt op

    Volgens mij vrouw rijden er in de geel groene taxi’s eigen rijders.
    Wanneer een taxi chauffeur de meter niet aanzet, en je zit er al in, maak dan een foto met je smartphone van zijn IDcard en een foto van hem en zeg dat je hier werk van zal maken.
    Bij mij hielp het steeds

    groet compuding

  12. Jack G. zegt op

    Als een taxichauffeur 2 opties aanbiedt vind ik dat geen probleem. Nu kwam ik in een spelletje terecht terwijl ik op de meter wil rijden omdat in 99,9% van de gevallen dat mij voordeel oplevert is mijn ervaring. Zijn tweede bod was trouwens 400 inclusief kosten om mij in 25 minuutjes even naar mijn hotel in Sukhumvit te brengen. Ik landde rond de middag in Bangkok en dan is alles meestal filevrij. Nee, dit was een gevalletje; ‘ik zal dat zakenmannetje in zijn nette pak eventjes een pootje uitdraaien.’ Dat bekende hij ook later en we zijn evengoed lachend uitelkaar gegaan. Ik wil best betalen maar doe het wel op een nette manier is mijn motto. De airportlink is op zich ook een goede optie. Alleen moet je dan wat lopen met je koffers en dan ben ik na een lange vlucht iemand die dan toch voor de warm aanbevolen metertaxi gaat. Voor de rest zijn mijn taxiritten prima verlopen. Zowel overdag als ‘s nachts. Leuke chauffeurs gehad en Arjan Robben is denk ik de meest bekende Hollander in Thailand.

    • Cornelis zegt op

      Die 400 baht voor de rit naar Sukhumvith die hij de tweede keer vroeg zit, de luchthaventoeslag en de 2 tolpoortjes meegerekend, nog maar nauwelijks boven de meterprijs hoor, en maakt het ook nog verschil of ter hoogte van Soi 2 of Soi 49 moet zijn, om maar een paar willekeurige zijstraten te noemen. Bovendien, 10 euro voor een rit van 25 km, kom daar in NL eens om! Een paar kwartjes meer of minder – ik heb er niet zo’n moeite mee.

  13. theoS zegt op

    Al die reageerders die zo vallen over het niet aanzetten van die rotmeters moesten zich doodschamen om arme sloebers zo te behandelen. Als ik taxi chauffeur was zou ik ook weigeren om zo’n ding aan te zetten. Er was voordien helemaal geen meter systeem en moest men onderhandelen over de prijs, leverde nooit geen problemen op. Ik heb een taxi chauffeur in de familie gehad (is nu prive chauffeur) die 15 jr op de taxi gezeten heeft in Bangkok, 7 dgn per week, 12 uur per dag. Hij kwam dan thuis met Baht 200 schoon en dat was in de tijd dat de benzine/gas prijzen nog laag waren. Hij moest de huur voor de taxi voor 12 uur gebruik betalen en van eigen geld de tank vol maken, is nog zo. Als ik een taxi neem dan vraag ik de prijs en dan hoeft hij dat onding van mij niet aan te zetten. Jullie moeten in de hoek gaan staan en je schamen.

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ theoS Interessante gedachte, maar u ziet één ding over het hoofd: Taxichauffeurs zijn verplicht de meter aan te zetten. Als ze dat niet doen, zijn ze in overtreding. U dient uw kritiek aan de overheid te richten die schroomt toestemming te geven voor de broodnodige verhoging van de tarieven.

    • L zegt op

      Beste Theo,
      Schamen???? Hier ontgaat mij de logica! Ik snap uw emotie daar u persoonlijke ervaring heeft met de Inkomsten van uw familie lid maar daar hoeft de toerist of lokale inwoner geen boodschap aan te hebben. Wanneer de taxi chauffeur zich nou eens standaard aan de regels zou houden en gelijk de meter aan zou zetten dan zou hij zeker te weten meer kunnen verdienen. Want hoe fijn is het wanneer het je geen energie kost en discussie rondom de meter aanzetten. De gemiddelde toerist is dan zeker bereid zonder daar over na te denken een dikke fooi te geven! Wanneer ik eerst moet soebatten over de meter volgt er ook geen fooi want dan ben ik er al klaar mee! Het gebeurd mij gelukkig niet iedere dag maar wanneer wel kun je het schudden met fooi! En het is niet aan ons maar aan de Thaise overheid om de chauffeurs betere inkomsten te laten hebben. Ik moet mij als gebruiker niet hoeven afvragen of deze man genoeg verdient. Deze man kan namelijk ook niet weten wat mijn inkomsten zijn! En nogmaals wie goed doet goed ontmoet! Dus nee het woord schamen begrijp ik niet en wil ik niet begrijpen!

    • henk J zegt op

      Deze opmerking raakt kanton wal.
      De huur van een taxi bedraagt 600 Baht per dag. Ze tijden op lpg of ngv..
      Gemiddeld tanken ze 1 x per 8 uur. Ze rijden veelal 2 schiften. De taxi rijdt dus 24 uur.
      Indien ze de ritten gewoon accepteren dan hoeven ze ook niet steeds te slapen/wachten op een vette melk koe.
      De goede chauffeurs vinden het zelf ook frustrerend dat er onredelijke bedragen gevraagd worden.
      In een dagboek zal ik aandacht besteden aan de leuke gesprekken in de taxi.

    • John zegt op

      Ik begrijp je emotie,maar dat iemand zich moet doodschamen omdat hij van een taxi bestuurder verlangt de taximeter aan te zetten,is erg overdreven.
      De taxi bestuurder is dit verplicht,en bovendien is dit een recht van iedere taxi passagier.
      Dat vele tarieven,en ook werklonen,verhoogd moeten worden is alleen de taak van de overheid,en heeft niets te doen,met het wel, of niet schamen,van een passagier.
      Bij jou Theorie moest iedere toerist zich schamen die in Thailand op vakantie komt,en gebruik maakt van een dienstverlener,die overal,in vergelijk tot Europa onder betaald word.

  14. Maurice zegt op

    Kleur van de taxi maakt weinig uit, het is vaak de chauffeur zelf die eerlijk is of niet.
    Als ik in Bangkok ben, stap ik nooit gelijk in maar vraag altijd eerst vriendelijk of ze de meter aanzetten.
    Zo niet laat ik ze weer verder rijden.
    Er zijn zo veel taxi’s in Bangkok, er zit er altijd wel één bij die de meter aan wilt zetten.

  15. BA zegt op

    Klopt die 400 baht zal niet zo heel veel boven de meter zijn.

    Ik ben ook wel een beetje bekend met de meterprijzen in bkk. Van mij mogen ze best zonder meter rijden geen probleem maar maak er dan wel een redelijke prijs van. Dat lukt ook meestal wel als je ze gewoon verteld hoeveel je normaal op de meter kwijt bent.

    Verder om nou over oplichting te praten. Voor die keer dat ik een taxi neem, laat hem dan zonder meter alsnog 40 of 50 baht meer pakken, praat je over 1 euro. Lig ik persoonlijk niet wakker van.

    Anders word het als je als toerist gewoon uitgekleed word. Een bekende van mij was op vakantie in Thailand, hotel bij Khao San road. Die kwam trots vertellen dat hij voor een ritje met de tuk tuk van Khao San naar Silom maar 800 baht betaalde en dat het normaal 1000 was. Toch maar even uitgelegd dat je voor dat bedrag bijna in Pattaya staat met een taxi 🙂

  16. Christina zegt op

    De blauwe farang vriendelijk ik vind van niet onbeschoft en geen meter aanzetten.
    Willen ze de meter niet aanzetten gaan we er gewoon uit.
    Laatst gingen we naar het vliegveld sprak goed Engels. En je weet dat tolweg betaald moet worden.
    Taxi’s die stil staan niet doen in de morgen stond hij bij hotel komen laat in de middag terug stond hij er nog. Als hij op meter rijd geven we altijd een fooitje en we denken maar we hebben vakantie het hoort erbij.
    In Pattaya staan nu ook veel taxi’s hele dag stil vroeg wat het koste airport 2000 baht. Bij ons hotel is een taxi service die vroeg 1000 baht goede auto keurig op tijd nu dan heeft hij zijn fooi en wat drinken onderweg wel verdiend.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website