Lezersvraag: Snor- of bromfiets invoeren in Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
19 februari 2014

Beste lezers,

Is het mogelijk om een snorfiets / bromfiets vanuit de EU in te voeren in Thailand?

Mogelijk is alles. Maar moeten er, komt tezamen met andere huisraad, per container, invoerrechten betaald worden?

In een posting de afgelopen dagen aangaande een fiets meenemen, daarmee waren er weinig problemen bij aankomst in Thailand.

Er zal een kenteken op moeten komen in Thailand. Is dit te doen tegen redelijke kosten?

Met vriendelijk groet,

Leo

27 reacties op “Lezersvraag: Snor- of bromfiets invoeren in Thailand”

  1. Sjaak S zegt op

    Interessante vraag, maar is het werkelijk de moeite waard? Op auto’s en motorfietsen zit een import belasting van om en om de 200%… als dit ook bij de brommer is, wordt ie duur. Dan is het toch beter het voertuigje in Nederland te verkopen en hier een lichte scooter of motor te kopen.
    Wat doe je bij een eventuele reparatie? Honda, Yamaha, Suzuki hebben hier overal garages, maar niet ieder schroefje past op iedere motor, laat staat een snorfiets. Lekke banden zijn hier aan de orde van de dag. Het warme weer en de hete wegen, laten de lucht snel uit de banden verdwijnen. De banden worden zacht, de binnenband kan verschuiven en al gauw is er een scheurtje of gaatje. Dan moet er ook toevallig iemand zijn die dit soort binnenband verkoopt.
    Een kenteken kun je alleen krijgen als je het apparaat kunt registreren. Bij een lokale motor is dat niet duur. Dan spreek je over min of meer 200 baht. Maar ik betwijfel of je dat hier in Thailand kunt laten doen. Hier is ook vaak een mentaliteit van “wat de boer niet kent, dat vreet ie niet”… daar zal zich niemand zo snel verantwoordelijk voor voelen.
    Mijn bescheiden mening: laat het ding in Thuis.

  2. Gringo zegt op

    Lees de bijzonderheden:
    http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/individuals/importing+personal+vehicle/importingpersonalvehicle+

    Het kan dus, maar als ik het lees met al de romslomp van papieren, import vergunningen, enz. denk ik, waar begin je aan?

    • Eddy, oet Sang-Khom zegt op

      Dit is mijn brommer, gekocht in Thailand voor 19000 Bath, met twee jaar garantie !
      Het is geen merk brommer, maar doet wat die doen moet, zonder problemen.

      http://www.vehibase.com/zongshen-ahead-companion/photo-1.htm

  3. Arjen zegt op

    Dag Leo,

    Het vervoermiddel brommer of snorfiets bestaat niet volgens de Thaise wet. Dat kan invoer dus veel makkelijker, of veel moeilijker maken.

    Ik denk dat het ding niet op kenteken gezet hoeft, en kan worden. Indien het een “echte” (volgens NL wet dan) brommer betreft ben je wel veruit de langzaamste bestuurder van een tweewielig motorvoertuig in Thailand.

    Succes!

  4. LOUISE zegt op

    Morgen Leo,

    Alles is mee te nemen naar Thailand, als je maar wil betalen.
    Wij hebben voor onze eerste container niets behoeven te betalen, maar de tweede waren wij aan de beurt.
    En naar ik later hoorde, was ons bedrag nog redelijk.
    Drank – dan zijn de invoerrechten 300% !!!
    Wat hebben wij een mazzel gehad.

    Alles wat op de weg kan, fiets, bromfiets, auto, was ook zo gigantisch hoog.
    Daarom hebben wij 2 redelijk nieuwe fietsen weggegeven.
    Het percentage weet ik niet meer, maar als ik de prijs van de fietsen in mijn hoofd heb, dan was dat percentage toch wel giga hoog.

    Dus informeer maar eerst goed.

    Succes en welkom in Thailand.

    LOUISE

    • BerH zegt op

      Hallo Louise,

      Ik wil mijn fiets meenemen naar Thailand. Betekent dat ik daar invoerrechten voor moet betalen? Geldt dat voor het apart vervoeren of ook als je het meeneemt op je vlucht? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat is beter, meenemen of je fiets per boot over laten komen op een later tijdstip?

      BertH

      • LOUISE zegt op

        Morgen BerH,

        VLIEGTUIG: Weet dit niet zeker, maar je moet door de douane en in dit geval kan je het “”doosje”” niet even wegmoffelen, dus dan is dat het RODE BORDJE jouw uitgang.
        Ook deze douane-beambten weten wat ze vragen als een fiets in een container staat, dus je zal volgens mij toch ook je “bijdrage aan het thee-fonds” moeten voldoen.

        BOOT: Komt dus de haven binnen en je kan je geld dan kwijt aan de douane aldaar.

        In beide gevallen voer je iets Thailand in en het is dan BINGO!!! voor de douane.

        Succes.

        LOUISE

  5. Andrie zegt op

    Leo,

    Ik heb vorig jaar nog een container naar Thailand laten komen en de vervoerder was heel duidelijk: Ik kan alles voor je regelen en gezien je situatie hoef je geen invoerrechten te betalen over je inboedel. Maar dan zonder die snorfiets, die gaat niet mee, want daar betaal je een gigantisch bedrag aan invoerrechten voor.

    Dus heb ik hem in NL maar verkocht en hier een motor(tje) gekocht, die zijn hier ook niet zo duur 🙂

    Succes er mee.

  6. Henk Hauer zegt op

    Lijkt me goedekoper in Thailand een motorbike te kopen. Invoerrechten in Thailand zijn vrij fors.
    Er moet zelfs op normale huisraad e.d worden betaald. In the haven gaat alles door de douane
    Succes

  7. Henk Hauer zegt op

    Lijkt me goedkoper om hier eem motorbike te kopen. Invoerrechten zijn hoog in Thailand. De hoogte van de waarde kan je opgeven, maar vaak maakt de douane zijn eigen inschatting van de kosten.
    Dit gels voor alles zoals huisraad e.d
    Succes
    Henk

  8. Davis zegt op

    Een tijd geleden was er een topic waar het verschil tussen snorfiets en brommer aan bod kwam. Dacht dat het vooral over rijbewijs ging.

    In Thailand is het zo er alleen brommers mogen rijden, waar je dan een motorrijbewijs moet voor hebben. en als toerist een extra een internationaal rijbewijs.

    Verder moeten brommers verplicht geregistreerd worden en dat kan alleen vanaf een bepaalde cilinderinhoud. Dit heeft te maken met de koolstof uitstoot waarden. Er bestaat een officiële Thaise site (in het Engels) waar dit na te lezen valt. Ben die link echter kwijt.
    Dit is vooral belangrijk voor de vraagsteller ifv het verkrijgen van een kenteken, wat dus niet kan voor een snorfiets van bv 50cc.

    Ten derde zijn de invoerrechten fenomenaal.

    Zal op voorhand maar aanmerken dat er wel degelijk snorfietsen rijden, maar eigenlijk zijn die illegaal. Of ze dateren van vóór de wet op de inschrijving of die van de CO-uitstoot-waarden.

  9. piet zegt op

    Alles is mogelijk; maar kosten te hoog voor wat je hier kunt kopen, en nog wat anders hoe denk je het te verzekeren?

  10. Gerard zegt op

    Even terzijde. Wordt er ook gedacht aan een thais rijbewijs? Je hebt nl. een apart rijbewijs voor motorfietsen en auto’s. Erg lullig als je wordt aangehouden en je bromfiets wordt in beslag genomen. Je mag een internationaal rijbewijs hebben voor max. 3 maanden. Blijf je langer? Zul je toch een thais rijbewijs moeten halen. Ik was destijds zo dom langer in Thailand te blijven zonder thais rijbewijs en aangezien de politie dagelijks belachelijk veel controles houdt voor motorfietsen kon ik gedag zeggen tegen m’n motorfiets. Kon hem terug krijgen als ik een thais rijbewijs kon overleggen. Gedaan, maar moest dan ook nog even 12000 baht betalen! Zeg het maar even en de politie is gek op motorfiets controles.

    • LOUISE zegt op

      Morgen Gerard,

      In de veronderstelling zijnde dan je een thais rijbewijs kan halen, je hier een woonadres moet hebben.

      Dit is toch zo????

      LOUISE

    • smeets dirk zegt op

      U internationaal rijbewijs is 3 jaar geldig ( geen drie maanden )en geld voor zowel moto bromfiets en auto.Ben gisteren nog tegengehouden met de moto (woon hier nu 1j) en toonde mijn internationale rijbewijs.Zijn antwoord was,ah international ok en ik kon doorrijden.Ben al regelmatig tegengehouden nooit geen probleem gehad

      • Hans Bos zegt op

        Die drie jaar gelden mogelijk voor een in België afgegeven internationaal rijbewijs (geen idee) en zeker voor het Duitse exemplaar. Nederland is veel zuiniger en geeft slechts af voor één jaar (tegen dezelfde prijs als in Duitsland). Het rijbewijs geldt slechts voor de categorieën waar u in Nederland ook mee mag rijden, dus niet automatisch voor auto én motor. Die drie maanden gelden in Thailand. Bij een verblijf van de buitenlander langer dan drie maanden, moet deze een Thais rijbewijs halen, c.q. omwisselen, wat de oom agent van Smeets Dirk ook wauwelt.

        • smeets dirk zegt op

          Ok als ge het zo bedoelt klopt het,was even niet mee.In Belgie krijgt ge automatisch ene van drie jaar .En mijn situatie is iets anders omdat ik nog geen vijftig ben om de drie maanden het land uit,waardoor ook automatisch mijn internatinaal rijbewijs opnieuw geldig is bij binnen komst vh land

    • Eddy, oet Sang-Khom zegt op

      Heb mijn internationaal rijbewijs in Thailand, Udon Thani, vrijwel direct omgeruild voor een Thais rijbewijs, let wel, voor brommers, als ze al bestaan in Thailand, geld altijd en alleen een motorrijbewijs, voor een “tuk-tuk” idem, geld alleen een een autorijbewijs, dus in Thailand met alleen een motorrijbewijs, mag je als Expat géén tuk-tuk besturen !

    • Leo zegt op

      Ik heb al sinds meerdere jaren mijn Thaise auto en motorrijbewijs.
      Ik heb het via mijn internationale rijbewijs gehaald.
      Eerst de 1 jarige exemplaren gekregen, gekocht, daarna 5 jaar + tot aan de volgende verjaardagsdatum volgend na het 5e jaar.
      Dus theoretisch kan je 2e rijbewijs bijna 6 jaar geldig zijn.
      Maar het kan ook 5 jaar en 1 dag zijn in het nadeligste geval.
      Maar ach dan weer even een halve dag zoet brengen op een driverslicense bureau ergens in het land.
      En je mag weer 5 jaar legaal verder rijden.

      Er word inderdaad door “te” veel westerse personen gedacht en gezegd ik rijd al jaren met mijn Nederlandse, Belgische, Internationale rijbewijs in Thailand.
      De reactie is dan meestal ik heb nog nooit problemen gehad.
      Dan heb je altijd nog geluk gehad en, waarschijnlijk, nog nooit een ongeluk gehad.
      Want de wet is gewoon duidelijk.
      Als je langer als 3 maanden blijft, en dat is in veel landen zo, dien je een lokaal rijbewijs te behalen.
      Je kan er veel “gedonder” mee voorkomen.
      En gedonder in Thailand is ook echt zeer lang gedonder meestal.

      En er word tegenwoordig best wel veel gecontroleerd op rijbewijs, helm, verzekering, snelheid.
      Het kan meestal nog steeds met thee gelden afgekocht worden.
      Maar waarom zou je dat willen.
      Een rijbewijs kost ongeveer hetzelfde als 1 of 2 thee gelden.

      • LOUISE zegt op

        Hallo Leo,

        Had deze vraag al geplaatst.

        Zover ik weet, dient men een thais thuis-adres te hebben wil men een thais rijbewijs kunnen halen.
        Is dit nu waar of niet?

        En nu lees ik ook dat alleen het overleggen van je internationale rijbrwijs al genoeg is hiervoor.
        Zou ik ook graag willen weten voor engelse vrienden van ons.
        Zijn vrouw is nog geen 50, maar dat zal er niets mee te maken hebben denk ik?

        LOUISE

  11. janbeute zegt op

    Ik ken het verhaal van iemand die zijn Harley Davidson bike naar thailand bracht .
    De invoer belasting die hij toen moest betalen was zo hoog .
    Dat hij met de schrik in zijn benen de motor snel weer terugstuurde met de boot naar zijn land van herkomst .
    Meen nog te kunnen herrinneren dat het Canada was .
    Maar maakt niet uit wat voor land . Een paar voorbeelden .
    Koop je in Holland met zijn hoge belasting stelsel een nieuwe Kawasaki Vulcan 900 cc shopper bij de dealer kost hij omgerekend in Thaise bathjes rond de 400000 THB .
    In Thailand bij de dealer de zelfde bike rond de 500000 THB .
    Harley elekta glide in Holland rond de 1200000 – 1500000 THB .
    Hier in Thailand rond de 1800000 THB – 2000000 THB .
    Geld ook voor de sinds kort verkrijgbare Victory en Indian bikes .
    Ze zijn importprodukten en zijn schreeuwend duur .
    Geld ook voor pesonen wagens als VW — AUDI — BMW — MER BENZ –PEUGEOT .
    Wordt het niet in Thailand gemaakt of geassembleerd , dan is het haast niet te betalen .
    Dus je Hollandse brommer of wat dan ook gewoon verpatsen .
    En bij aankomst in Thailand een nieuwe inThailand gemaakte brommer weer kopen .
    En die zijn dan weer een stuk goedkoper dan in Holland .

    Jan Beute .

  12. theoS zegt op

    Jullie blijven die contraptions maar brommers noemen.Het zijn lichte motoren waar een rijbewijs voor nodig is en waar ook gemakkelijk 120 km p/u mee gereden kan worden.Wat brommers.

    • Arjen zegt op

      En dan de toeristen die hier lekker een “brommertje” huren en in hun thuisland nog nooit op een brommer, laat staan motor, gereden hebben…. Zouden ze thuis op de motor van een vriend rijden zonder rijbewijs, laat staan zonder helm? Ik denk het niet. Maar hier wel. Het liefst ook nog met hun drie kinderen en vrouw erbij…. Heel raar….

    • Leo zegt op

      Helaas kun je het, in de toeristen locaties, dagelijks zien bloedsporen op de straat.
      Zowel van Thaise bestuurders maar ook van toeristen die heel goed kunnen rijden denken ze zelf dan.
      Rechtuit en gas geven dat is makkelijk.
      Vaak gaat het, erg, mis met op tijd stilstaan c.q. remmen.
      En dan zelfs al staat de helm op de plaats waar die hoort blijft het vaak erg pijnlijk zo een val met een motobike.
      Maar helaas meestal hangt, zolang oom agent niet in beeld, die helm aan het stuur.
      STOM STOM want die agent zelf voelt de pijn niet hoor die jij hebt als je met je hoofd op straat land.
      Die moet alleen meehelpen als de “rotzooi”, eventueel de hersenen?, opgeruimd word.

  13. hans zegt op

    beste leo enkele jaren geleden heb ik een nissan patrol en een bromfiets naar thailand gebracht en kreeg te horen de bromfiets mag niet ingevoerd worden zoals ze zeggen is gevaarlijk de auto moet eerst minimaal een jaar op naam staan van een thai bij mij zijn beide in beslag genomen ik hoop dat je hier wat aan heb mvg.hans

  14. Leo zegt op

    Iedereen bedankt voor de reacties.
    Hierdoor word mijn gedachte helemaal bevestigd.
    Dat het bijna allen maar nadelen heeft om een brommer, snorfets, motor in te willen voeren in Thailand.
    De vraag was niet voor een snorfiets van onszelf.
    Maar een vriend die, met Thaise, zijn vrouw bezig is om te gaan verkassen van Nederland naar Thailand.
    En ja de snorfiets in kwestie is vrij nieuw.
    Ik had hem al gezegd dat ik er zo, net als de meeste reacties, dacht dat het geen goed idee is om dergelijke spullen me te willen nemen.

    Wij zelf denken er ook over na om volgend jaar te gaan verkassen.
    Bij ons komt er dan weer een andere vraag willen we helemaal wel dingen gaan me nemen.
    Zeg maar het kosten baten effect van export container vervoer tegen over de waarde.

    Mvg, Leo

    • Eddy, oet Sang-Khom zegt op

      https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/verhuizen-belgie-naar-thailand/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website