Beste lezers,

Moet ik een certificate of residence op het immigration office van mijn woonplaats (provincie) aanvragen of kan dat op ieder willekeurige Immigration office in Thailand?

Groet,

George


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

15 reacties op “Moet ik een certificate of residence bij Immigration in mijn woonplaats aanvragen?”

  1. Arjen zegt op

    Ja, dat moet.

    Echter er wordt niet altijd op gecontroleerd.

    Arjen

  2. UdonThaniJohnny zegt op

    Ik probeerde in Hua Hin mijn adres te registreren maar bleek net over de grens met Cha-am te wonen en moest derhalve naar Prechaburi. Daarom concludeer ik dat je voor het verkrijgen van een certificate of residence ook in het Immigration kantoor van je woonplaats zult moeten zijn.

  3. Han zegt op

    Residence certificat is niet hetzelfde als het gele boekje. Het eerst haal je bij immigration, het tweede bij de Ampheu.

  4. george zegt op

    Beste Jos

    Het Gele Boekje ofwel Tabien Baan is iets heel anders en daarvoor ga je niet naar een Immigration office.
    Dit even ter kennis geving.

    groet George

  5. Laksi zegt op

    Jos,

    Certificate of residence heb je nodig om een rijbewijs aan te vragen en sommige banken vragen het, bij het openen van een nieuwe rekening.

    Enne kan je alleen maar bij de immigratie van de woonplaats krijgen.
    Volgens mij is het “gratis” maar er zijn kantoren zoals Chiang Mai die zeggen dat het 2 weken duurt of anders 500 Bhat (soms zelfs wel 1000 Bhat) dan heb je het in 2 dagen.
    In Bangkok bij Chiang Watthana Road kan je er op wachten.

    • UdonThaniJohnny zegt op

      In mijn woonplaats Udon Thani betaalde ik 500 baht per certificate of residence document. Ik had er twee nodig, één voor aanvraag rijbewijs en één voor motorcycle. Tevens werd gevraagd om 3 pasfoto’s welke op het document werden geplakt.
      Overigens kon ik niet zelfstandig mijn nieuwe adres registreren zonder aanwezigheid van de eigenaar van mijn huurwoning. Eind vorig jaar was dat nog niet nodig.

      • TheoB zegt op

        Eind 2015 heb ook ik bij het immigratiekantoor van Udon Thani ฿500 betaald per certificate ten behoeve van auto- en motorrijbewijs.
        Op de verklaring wordt door middel van het aankruisen van één van de twee checkboxes (motor dan wel auto) aangegeven voor welk rijbewijs het dient.
        Uit eerdere berichten/reacties op dit blog, waarin melding gemaakt wordt van bedragen variërend van 0 tot ฿500, krijg ik de indruk dat de immigratiekantoren vrij zijn in het bepalen van de leges die ze hiervoor vragen.

        • Han zegt op

          Ik ben een jaar of 4 geleden naar het rijbewijzentoestandje geweest om te vragen wat ik nodig had. Ik hoefde maar 1 rsidence cert. te halen, ze zouden het wel kopieren omdat ze het zonde vonden om dat twee keervte betalen. Dus ik heb het gehaald voor 500 baht en het is bij het cbtr gratis gekopieerd.

        • Arjen zegt op

          Het zijn geen leges die je betaald hoor. Het is gewoon een “service-fee” die vaak rechtstreeks in de zak vam de zeer behulpzame beambte beland.

  6. janbeute zegt op

    Beste Jos , het gele boekje oftewel het Tambian Baan genoemt is een heel ander verhaal .
    De vraagsteller vroeg naar het certificate of residence .
    En overigens het gele boekje vraag je niet aan bij de immigration maar bij het stadhuis in je gemeente in Thailand of tewel bij het Amphur .

    Jan Beute .

  7. bob zegt op

    Er is een verschil: Bij een condo moet je eerst een verklaring van residence aanvragen en die laten registreren (legaliseren) bij het immigratie kantoor in je woonplaats. Bij een vrijstaande woning direct bij immigratie en indien in een wijkje eerst bij de wijkhoofdman en dan naar de immigratie voor de registratie.

    • bob zegt op

      sorry de zin niet afgemaakt: Bij een condo moet je eerst een verklaring van residence aanvragen bij de juristic person…

    • Cornelis zegt op

      Klopt niet, bob. Wanneer je in een condo woont moet je ook gewoon het ‘certificate of residence’ bij Immigration in je woonplaats halen. Immigration is ook de enige instantie die dergelijke certificaten afgeeft, dus hoezo ‘eerst aanvragen’ (bij wie dan?) en vervolgens ‘laten registreren (legaliseren) bij je immigratie kantoor in je woonplaats’?
      In Chiang Rai overigens 300 baht – en je kunt er op wachten.

  8. janbeute zegt op

    Beste Cornelis , de immigration is NIET de enigste instantie die het certificate of residence afgeeft .
    Mocht je belasting plichtig of afdragen in Thailand dan kun je bij het districtskantoor van de Thaise fiscus een residents verklaring krijgen en deze kost niks .

    Jan Beute .

    • Cornelis zegt op

      ……en kun je die ook voor het verkrijgen van een rijbewijs gebruiken?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website