Beste lezers,

Waarom vallen er dagelijks gemiddeld 75 doden in het Thaise verkeer?

Groet,

Wim

32 reacties op “Lezersvraag: Waarom vallen er dagelijks gemiddeld 75 doden in het Thaise verkeer?”

  1. Leen zegt op

    Rij maar is een dagje rond met de brommer,dan weet je het.

  2. Dieter zegt op

    Kom eens meerijden en kijk goed uit je ogen. Dan heb je geen uitleg nodig.

  3. chris zegt op

    Hoeveel redenen wil je: 10, 20 of 50?
    Kortom; het is een complex van veel verschillende factoren waarvan sommigen elkaar versterken en sommige elkaar afzwakken, varierend van gedragsfactoren (te hard rijden, onder invloed rijden, geen afstand houden, geen onderhoud aan voertuigen,onvoldoende kennis van verkeersregels, macho-gedrag) via onvoldoende handhaving van de regels tot infrastructurele factoren (slecht wegdek, slechte verlichting, geen gescheiden rijbanen, U-turns).
    Feit is dat de meeste doden vallen onder jonge mannen van 15 tot 30 jaar, op secundaire wegen, op weg op de brommer/motor.

  4. philippe zegt op

    Omdat hier een heleboel mafkezen rondrijden die geen rekening houden met de andere weggebruikers, geen afstand houden, de wegmarkeringen niet respecteren, de verkeersborden negeren, spookrijden, de mentaliteit hebben eerst is eerst enz… ze zouden beter het rijbewijs pas afgeven na een IQ test want ik zie er maar weinig rondrijden die hun verstand gebruiken.

    • Leo Th. zegt op

      Voer die IQ test dan ook maar gelijk in voor buitenlanders, die verhoudingsgewijs vaak bij ongelukken betrokken zijn, omdat velen menen dat zij zonder rijbewijs in staat zijn om met een gehuurde motorfiets aan het verkeer deel te nemen.

    • Tom zegt op

      Beste Philippe je bent vergeten te vermelden dat de Thai (net als de farang) flinke innemers zijn, dus al
      alcoholmisbruik werkt flink mee aan de onveiligheid

  5. Willem2 zegt op

    Mijn vrouw en ik overwinteren jaarlijks in Thailand en verblijven dan bij vrienden die er wonen. Na eerst een weekje wennen en aanpassen rijden we vanuit Bangkok dan op ons gemak naar Chiangmai. We doen daar een dag of 3 over. Waar we bij voorbaat rekening mee houden is met de infrastructuur: slecht wegdek, slechte verlichting, geen gescheiden rijbanen, U-turns. Maar nog veel meer met het verkeersgedrag van de Thaise weggebruikers. Dat gedrag is zonder meer slecht te noemen, en het betert niet, zoals door ons gezien in de afgelopen jaren. Veel te hard rijden, lichtzinnig inhalen, geen acht slaan op mede-weggebruikers, met alcohol achter het stuur en op de brommer, tegen het verkeer in rijden, rood licht negeren, enzovoorts.
    Dat de infrastructuur niet optimaal is, dat weet je. Dat je voorzichtig bent, dat doe je. Als antwoord op de vraag naar de vele dagelijkse verkeersslachtoffers meen ik te moeten stellen dat het de Thai gewoonweg onverschillig laat. Niet bij alle Thai natuurlijk, wel bij de meeste van hen. Thai zijn zeer fatalistisch.

    • Mark zegt op

      Soms lijkt het alsof, vooral de jongelingen, de dood in het verkeer als een uitweg kiezen om snel naar een volgend, hopelijk beter, leven te reïncarneren.

      Ik rij nu 12 jaar met de auto en motorfiets in Thailand. Ik besef ten volle dat de psychologie van de gemiddelde Thai veel dwingender is dan het Thaise verkeersreglement. De doodsverachting waarmee de Thaise jeugd zich al te vaak in het verkeer smijt blijft me volstrekt onbegrijpelijke waanzin.

  6. KeesP zegt op

    Ja ik vraag mij ook af hoe dat komt, want als je hier rond rij dan is het onvoorstelbaar dat het er maar 75 zijn.

  7. Han zegt op

    Ik rij hier nu een aantal jaren rond maar verbaas me er nog steeds over. Het s hijnt gewoon niet tot ze door te dringen dat het wel verstandig zou zijn om even om je heen te kijken voor je oversteekt oid. Of verkeerslichten en etrepen op de weg versiering zijn en de rest van het verkeer wel met hun rekening zal houden. Het is niet alleen een kwestie dat ze geen goede rijopleiding krijgen maar nog meer heeft het met mentaliteit te maken volgens mij.

  8. Jan de Groot zegt op

    Omdat het halen van een rijbewijs helemaal, maar dan ook helemaal niets voorsteld. Daarbij rijden er heel veel rond zonder rijbewijs en bij de brommers is dat vijf x erger.

  9. hans zegt op

    er is maar 1 echte reden en dat is de totale afwezigheid van rechtshandhaving.

    we kunnen ons als wersterse verkeerdeelnemer nu wel op een hogere trede zetten dat de thai, maar je moet wel zo eerlijk toe te geven dat men zich in het westen alleen aan de regels houdt omdat de kans op een boete of andere straf zeer groot is. haal de rechtshandhaving van straat en binnen maximaal een jaar is het ook op nederlandse wegen anarchie.

    ter voorkoming van misverstanden:

    ik rijd jaarlijks 40a50,000 km met de auto en zo’n 8,000 km/jaar met de brommer. ik weet dus waarover ik spreek ik en kan goed leven met het verkeer in thailand. zolang je maar alert blijft is het best te doen.

    idioten en verkeers aso’s vind je in nederland en belgie net zo goed als hier.

    • Han zegt op

      Ik ben het slechts gedeeltelijk met je eens. Uiteraard deugt er helemaal niets van de handhaving maar een scooter die zonder links of rechts te kijken een 6 baansweg oversteekt is geen aso maar gewoon stom. En dat heeft volgens mij met hun mentaliteit te maken.

  10. Vincent zegt op

    Het aantal gewonden is een veelvoud van het aantal verkeersdoden. Brommerrijders dragen vaak geen helm hetgeen bij een ongeluk in veel gevallen hersenletsel tot gevolg heeft…. en dat kan dan weer tot blijvende invaliditeit leiden. Blijvende invaliditeit betekent extra kosten en een inkomen minder in de familie, waardoor men in armoe belandt waar bijna geen uitweg mogelijk is.

  11. Rudolf zegt op

    Afgezet tegen het aantal verkeersdoden in Duitsland in 1970 (21.000) met een inwoneraantal van 61 miljoen, maakt dat 0,034 procent is het aantal verkeersdoden in Thailand van ongeveer 27.000 met een inwoneraantal van een kleine 70 miljoen ongeveer 0,038 procent niet buitensporig.

    Zeker als je daarbij in aanmerking neemt de manier waarop een rijbewijs in Thailand verkregen kan worden (is de laatste tijd wel moeilijker geworden maar er rijden nog veel ‘oude’ rijbewijzen rond en veel niet bestaande rijbewijzen:-)), en de kwaliteit van veel wegen en andere infrastructuur, dan valt het eigenlijk nog wel mee. Ook als je weet dat er destijds in Duitsland niet zoveel tweewielers aan het verkeer deelnamen als nu in Thailand.

    Positief is het aan de overzijde van de kruising kunnen zien van de verkeerslichten (en eventueel hoeveel seconden je nog wachten moet) zodat je geen nekkramp krijgt zoals in NL en Duitsland etc. en dat er toch wel hard wordt gewerkt om wegen te verbeteren en/of verbreden.

    Velen rijden als gekken om maar vooraan in de rij bij het stoplicht te kunnen staan en anderen die daarna een deel van de rij inhalen aan de linkerkant, worden evenzo vriendelijk er weer tussen gelaten.
    Er is van echt gedisciplineerd weggedrag bij de meesten echter weinig te merken.
    Scooters etc. zijn een plaag waarmee je rekening te houden hebt.

    • chris zegt op

      Er is in de afgelopen 50 (!!!) jaar wel enige voortuitgang geboekt in de verkeersveilgheid in Duitsland. Zozeer zelfs dat het aantal verkeersdoden nu jaarlijks ongeveer 3275 is.

      https://www.dw.com/en/deaths-on-german-roads-increased-in-2018/a-49531541

    • Tino Kuis zegt op

      Ook in Nederland was het aantal verkeersdoden rond 1970 twee derde van het aantal verkeersdoden in Thailand nu.
      Wat is er in die afgelopen 50 jaar in Nederland veranderd? Betere rijexamens? Betere wetshandhaving? Betere mentaliteit? Of misschien betere infrastructuur als fietspaden, ongelijkvloerse kruisingen etc.
      Zoals Chris al zei vallen de meeste doden (85%) onder de brommers, bij jonge mannen en op secondaire wegen. Pas eerst de infrastructuur aan: fietspaden, snelheidsbegrenzers op brommers, geen U-turns meer zonder lichten,

      • chris zegt op

        Wat is er in die afgelopen 50 jaar in Nederland veranderd?
        Betere rijexamens? Jazeker. Je moet nu echt al kunnen rijden als je wilt slagen. Vroeger zei men dat je het rijden wel zou leren door het te doen.
        Betere wetshandhaving? Wis en donders. Kijk eens naar al die camera’ s langs de wegen in plaats van de overbekende Porsches. Dat was het enige en het werkte niet goed. Aangekondigde en onaangekondigde snelheidscontroles. Alcohole-controle 24 uur per dag. Waarschuwingen langs de wegen dat je te hard rijdt. Snelrecht. Inname van rijbewijs bij dronken rijden.. Sinds de jaren 80 zijn er honderden onderzoeken en experimenten uitgevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten, naast de toename van kennisuitwisseling met onderzoeksresulaten in andere landen.
        Betere mentaliteit? Jazeker. Glaasje op, laat je rijden (Johnny Hoes) was zelfs een tophit in de muziekwereld. Iedereen kon het meezingen.
        Of misschien betere infrastructuur als fietspaden, ongelijkvloerse kruisingen etc.: ook.

  12. Ruud zegt op

    Geen behoorlijke rijopleiding.Geen gecertificeerde helmen zo als in Europa. Geen controle op bestaande wet en regelgeving (rijden zonder helm of rijbewijs , minimum leeftijd bestuuder, geen of slechte verlichting, spookrijden, door rood verkeerslicht rijden). Geen verkeers inzicht en voortshreidend inzicht. Geen periodieke voertuig keuringen. Geen minimum snelheid voor voertuigen op bepaalde wegen. Telefoneren, appen en internetten tijdens het rijden. Te langzaam rijden wanneer het niet hoeft en te hard wanneer het niet kan. Geen sociale verkeers vaardigheden (langduurig op de rechter rijstrook blijven rijden waardoor links ingehaald wordt. Impulsief denken en handelen.

  13. Harry zegt op

    Geen gordels als er een ongeluk gebeurd lig meestel de pick up om zijn kop en wat dacht je al die gasten die los in de bak zitten.

  14. fred zegt op

    De evolutie is hier een pak minder geleidelijk gegaan als bij ons. 30 jaar geleden reden de meeste Thainog met een fiets en in het beste geval met een oude scooter.
    Op twee decennia hebben ze al die onervaren mensen een krachtige pick-up in handen gegeven.
    De infrastructuur de rijopleidingen en ervaringen zijn helemaal niet gevolgd op de evolutie van het verkeer.

  15. Pieter zegt op

    Als regelmatig gebruiker van de Thaise weg kan ik wel een paar redenen noemen:
    – de afwezigheid van goede rijopleidingen: buiten Bangkok rijd iedereen van 16+ zonder rijbewijs in een auto
    – met (veel) drank op achter het stuur kruipen is in Thailand de normaalste zaak van de wereld
    – de grote hoeveelheid brommers die sneller rijden dan auto’s
    – de vele soorten weggebruikers: van voetgangers tot koeien en honden (zeker in het donker)

    • Lydia zegt op

      Dat hebben wij ook veel gezien. In de avknduren gaan honden op het nog warme asfalt liggen.oppassen geblazen.

  16. Freek Lammers. zegt op

    Ik zit hier op honderd meter afstand op een zijstraat van een voorrangsweg.
    Plotseling een knal op de voorrangsweg.
    En ja hoor, er ligt er weer één. Een motorbike en een paar meter verderop een fallang.‍♂

    Na 20 minuten stilliggen komt de ambulance.
    5 minuutjes later wordt hij ingeladen.
    Over zijn toestand heb ik geen idee..

    De motorbike zie ik al niet meer.
    Politie vertrekt ook..
    Dat er ook nog wordt gekeken naar de toedracht van het ongeluk, nee dat idee had ik niet…

    Maar het is vrijdag, dan gebeuren er altijd ongelukken.
    Want dan is er markt..

    Maandag gebeuren er weer ongelukken , is er ook markt..

    Soms is er in Thailand toch van enige continuïteit sprake…

    Dit bericht Apte ik twee jaar geleden naar enkele vrienden.
    Navraag bij een paar stalletjes leerde mij dat het meestal falangs waren die op het asfalt terecht kwamen.
    Ik begin hierdoor toch wel een beetje te twijfelen aan een vaak door ons zelf aangepraat superioriteids gevoel.

  17. Ferdinand zegt op

    Ik mis nog een reden die helemaal niet genoemd wordt.
    Of je moet het onder mentaliteit scharen.
    Ik hoor links en rechts mensen zeggen dat het een lotsbestemming is als er jou iets overkomt.
    Dus waarom zou je voorzichtig zijn en goed uitkijken.. als het goed gaat overkomt je niks.
    En als jou wel iets akeligs overkomt dan was dat helaas jouw lot…. berusting.
    Daar komt waarschijnlijk die mentaliteit (onverschilligheid ) vandaan.

    Is dat de invloed van het boeddisme ?

  18. Lydia zegt op

    Wij waren een jaar geleden 3 weken in Thailand, ook in drukke steden. In Chiang Mai en Chiang Rai, veel met de auto op pad geweest. We hebben ons verbaasd over het drukke en onoverzichtelijke verkeer. Maar we hebben geen enkel ongeluk gezien, ook niet in Bangkok. Daar hebben we ons niet met de auto verplaatst maar wel naar het drukke verkeer gekeken op de vele voetgangersbruggen. Daar neem je beter de Metro.

  19. Henk zegt op

    De zus van mijn vriendin heeft hier ook makkelijk 8 rijlessen gehad toen zei de man “hier heb je een rijbewijs, ga maar oefenen”…het is toch een wonder dat er niet veel meer doden vallen!

    • mattheus zegt op

      Kinderen van de zus van mijn vriendin heb ik in Chiang Mai allebei rijles laten nemen. Prima opleiding en ze rijden voortreffelijk, dus ach maar net wat je wilt en welke adressen je uitzoekt. Maar net als zo vaak, alle waar voor zijn geld. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten lukt ook hier niet.

  20. henk zegt op

    Omdat een rijbewijs gewoon te koop is

  21. mattheus zegt op

    Dus iedereen weer volop los over hoe slecht het hier is geregeld, hoe fatalistisch Thaien zijn, hoe slecht de opleiding en het rijgedrag en wat er allemaal meer te verzinnen is.
    Heeft iemand er wel eens over nagedacht hoeveel doden er in Nederland zouden zijn, als er daar net zoveel kleine motorfietsen (let op dus geen 50cc scooters) zouden rondrijden als in Thailand. De vergelijking zou dan wel eens heel anders uit kunnen vallen.

    • TheoB zegt op

      Beste mattheus,

      Ik zou je gelijk geven als óók in NL de handhaving én de infrastructuur én de rijopleiding én het rijexamen van hetzelfde niveau zouden zijn als in TH. Maar zoals je wellicht weet is het niveauverschil dramatisch (voor Thailands verkeersslachtoffers).

  22. Cees Jongerius zegt op

    Hier in de Isan (Sikhiu) zie je veel dat de motoren opgeleukt worden, gouden spaakwielen- luide uitlaat en de spiegels worden verwijderd, dus te hard rijden zonder helm en rijbewijs te jong en op een bochtige weg niet kijken naar de borden of strepen op de weg en maar inhalen zonder te kijken bij kruisingen en 40 km bochten en het liefst met drie of meer kinderen en ook nog naast elkaar rijden en dan vraag je toch om ernstige ongelukken!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website