Lezersvraag: Ruzie met Thaise vriendin die in Nederland is

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
28 augustus 2019

Beste lezers,

Een Thaise vriendin is hier op vakantie en logeerde bij een vriendin in Roosendaal die ook garant staat (nu hier bij ons). Na ruzie heeft ze de gegevens stiekem gekopieerd en haar vliegticket omgeboekt zonder haar medeweten van 5 oktober naar volgende week 3 september.

Dit mag toch niet volgens mij en waar kan ik dit weer terugdraaien. Dit is toch strafbaar of niet?

Groet,

Hein

34 reacties op “Lezersvraag: Ruzie met Thaise vriendin die in Nederland is”

  1. Tak zegt op

    Als het ticket door die Thaise vriendin die garant stond geboekt is en betaald dan kan je hier weinig aandoen.

  2. wibart zegt op

    Beetje warrig verhaal. Wie is eigenaar van het ticket. Wie heeft de gegevens veranderd. Veranderen van ticket datum kost geld. Wie heeft dat dan betaald?. Kortom teveel onduidelijk in je verhaal.

  3. Steven zegt op

    Vreemd dat je niet op het idee kunt komen om de airline op te bellen en het zelf te regelen ?
    Strafbaar? Nee, civiele zaak lijkt mij (ben geen jurist), als het geld kost, dien je dat op de grappenmaakster te verhalen.

  4. Leo Th. zegt op

    Dus als ik het goed begrepen heb heeft de Thaise dame ruzie met haar vriendin, die borg voor haar heeft gestaan en bij wie zij logeerde. Nu verblijft zij bij jou maar zij wil eerder terug naar Thailand en niet nog ruim een maand wachten en daarvoor heeft zij haar ticket omgeboekt. Wat is daar op tegen en laat staan strafbaars aan? Juist verstandig van haar om hier niet langer te blijven als haar reisdoel, een leuke tijd met haar vriendin in Nederland doorbrengen, in duigen is gevallen. Sneu voor de vriendin in Nederland maar garant staan en waarschijnlijk het vliegticket betaald te hebben, impliceert natuurlijk niet dat de Thaise dame niet zou kunnen teruggaan wanneer zij dat zelf wilt.

    • John Chiang rai zegt op

      De bezoekende persoon wil gewoon,zo dit ook in eerste instantie op haar ticket vermeld stond,op 5 Oktober terug vliegen.
      De borgsteller van deze vriendin, heeft doordat ze een Kopie van haar booking had,achter haar rug de datum van deze terugreis veranderen laten.
      Met de vliegcode en haar achternaam kom je zo op de site,,my bookings” waar iedereen met deze bekende gegevens in jou naam veranderingen kan aanbrengen.

      • Erwin Fleur zegt op

        Beste John Chiang rai,

        Je mag niet zo maar op iemands ander naam een ticket om boeken!
        Dit is strafbaar!

        Deze vrouw is zelf verandwoordelijk voor haar ticket.
        Als iemand anders haar ticket veranderd hoort zij door de airlijner op de hoogte gested te worden.
        Deze vrouw kan dan wel gerant staan maar is hier dmuidelijk mee in overtreding.

        Zal lekker zijn’, als ik bij een vriend op bezoek ga en hij veranderd mijn ticket om mij een
        hak te zetten.

        Had deze vrouw haar maar niet moeten uirnodigen.

        Ook als iemand met een telesckoop naar binnen kijkt en prive gegevens af leest om jou
        een hak te zetten dan zijn de rapen gaar.

        Deze vrouw kan dan wel op haar naam betaald hebben maar dat is niets zeggend.
        Met vriendelijke groet,

        Erwin

        P.S. Alles is mobiel gerealiteerd, ook dan moet deze vrouw een verklaring afleggen.

        • John Chiang rai zegt op

          Beste Erwin Fleur,Als je mijn reacties nog een keertje goed zou nalezen,zou je zien dat ik nergens geschreven heb dat dit niet strafbaar is.
          Het probleem is echter dat de tickethouder onvoorzichtig is omgegaan met de gegevens van haar persoonlijke ticket.
          Een onvoorzichtigheid die hoogst waarschijnlijk heeft plaats gevonden toen er nog vriendschap heerste tussen beide partijen en het wederzijdse vertrouwen nog hoogtij vierde.
          De tickethouder die met naam op het ticket vermeld staat,moet nu bewijzen dat een derde persoon,en niet zij deze verandering heeft voorgenomen.
          Een verandering die bij bekendheid van de Code en de achternaam,iedereen op de betreffende site veranderen kan,zonder dat bewijsbaar duidelijk is wie het veranderd heeft.
          Een bookings Code dient ook als bescherming,dat uitsluitend de tickethouder op de betreffende booking (site) kan teruggrijpen.
          Hoe kan een vliegmaatschappij nu waarschuwen,als deze er normaal gesproken van uit kan gaan,dat alleen de tickethouder met haar Code deze veranderingen kan doorvoeren?
          Het zou een waarschuwing voor iedereen moeten zijn, om voorzichtig met dergelijke gegevens om te springen.
          De enigste mogelijkheid voor de tickethouder is nu contact te zoeken met de vliegmaatschappij om voor een correctie te zorgen.

          • Erwin Fleur zegt op

            Beste John Chiang rai,

            Is geheel waar, maar hier over heb ik geen beschuldiging aan gegeven.
            Het is vreemd, heel vreemd dat iemand dit doet.

            Dan sta je daar en iemand heeft het ticket gewijzigt!!.
            Dan zullen er wel bellen gaan bellen(555).

            Mijn ervaring is wat ik neer schrijf en niet uit de lucht gegrepen.
            Dus wees inderdaad gewaarschuwd!

            Met vriendelijke groet,

            Erwin

    • rori zegt op

      Prima toch uit het land uit het hart

  5. Wat is het probleem? Als een Thaise hier op vakanties is en het niet naar haar zin heeft (ruzie) wil jij haar dan tegenwerken? Laat haar lekker terugkeren naar Thailand. Of gaat het juist om het tegenwerken?

    • John Chiang rai zegt op

      Beste Peter,Het is inderdaad een beetje verwarrend geschreven,maar als het bezoek zelf vanwegen deze ruzie vroeger vliegen wllde,dan zou het helemaal geen probleem geweest zijn en verder ook geen vermelding waardig geweest zijn.
      Het probleem is dat zij tegen haar zin,door toe doen van haar vriendin nu vroeger terug moet.

    • Rob V. zegt op

      Ik lees dat Hein een vriendin opvangt die ruzie heeft gekregen op haar logeeradres. Hein stelde vorige week de vraag of een garant/logies strekking ingetrokken kan worden (toen ging het om een vriend, nu om een vriendin die de dame/gast weg wil hebben). Deze gast is nu dus in huize Hein & partner en de originele host heeft stiekem de terugvlucht naar voren gebracht.

      Als die orginele host destijds de ticket gekocht zal die ook de gegevens hebben om de ticket aan te passen. Kan je dan weinig aan doen lijkt me. Al heeft Hein het ook over ‘ stiekem’ dus wellicht heeft de Thaise vreemdeling zelf de ticket gekocht en heeft iemand zich als haar voorgedaan. Dat kan natuurlijk niet.

      Hoe dan ook, ik zou contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of reisbureau die de ticket en ticket aanpassing geregeld heeft , daar het verhaal uitleggen en kijken wat je kunt doen. In het slechte geval gaat de dame niet eerder terug en koopt de familie van Hein een enkeltje terug naar Thailand voor de datum die die gast voor ogen had.

      https://www.thailandblog.nl/visum-kort-verblijf/schengenvisum-vraag-kan-een-garantstelling-worden-stop-gezet/

  6. Herbert zegt op

    Strafbaar of niet wie kan het zeggen
    Ze is nu in nederland en het kost jou extra maar je laat ze gewoon niet vliegen en jij boekt enkele reis geplande datum.
    Haar visum blijft geldig en er niemand die daar onderzoek naar gaat doen zolang jij haar onderhoud.

    • rori zegt op

      Als dat het probleem is even boeken met Euroweings direct of via D-reizen. Op een dinsdag of woeksdag lage prijzen

  7. RonnyLatYa zegt op

    Verhaal is inderdaad nogal onduidelijk.
    Ik begrijp dat door die ruzie de borgsteller het ticket veranderd heeft naar september zodat ze vroeger terug moet.

  8. KhunKoen zegt op

    Ze wil dus eerder terug als ik het goed begrijp.
    Het lijkt mij dat ze daar vrij in is, hoe naar jij dat ook vind.

  9. TvdM zegt op

    Volgens mij is het probleem niet duidelijk beschreven, en geeft weer onduidelijke reacties. Mijn uitleg van de vraag is dat de garantsteller het ticket heeft omgeboekt, om daarmee de bezoekende dame zo snel mogelijk het land uit te krijgen. Daarmee is volgens mij het antwoord van “Tak” het juiste, en geeft Steven ook een nutttige tip.

    • Leo Th. zegt op

      TvdM, jouw interpretatie klinkt eigenlijk aannemelijker dan dat ik het zelf in 1e instantie had begrepen. De vraag rijst wie het ticket heeft betaald, de borgsteller of de Thaise dame zelf? En waarom is de ruzie ontstaan, wellicht liefdesperikelen? Waar kent Hein, de vraagsteller, de Thaise dame van? Je kunt er verschillend over denken maar de borgsteller zal haar redenen hebben gehad om tot dit besluit te komen.

      • John Chiang rai zegt op

        Beste Leo Th. Het is helemaal niet belangrijk wie het ticket betaald heeft,of waarom deze ruzie ontstaan is.
        Het ticket is uitgeschreven op de naam van de passagier,die het hoogswaarschijnlijk voor ze in Bangkok voor haar Visum op het consulaat geweest is,ook daar geboekt heeft.
        Alleen deze passagier is de eigenaar van het ticket,en moet oppassen dat de gegevens met de booking code niet in vreemde handen komen.
        Dat de vluchtdatum veranderd is,omdat de vriendin (borgsteller) toevallig d.m.v een Kopie ook over de Code beschikt heeft,is eigenlijk het enigste probleem.
        Voor de ruzie heeft zij met haar vriendin (borgsteller) beslist nog een vertrouwens basis gehad,die er nu voor gezorgd heeft,dat ook zij veranderingen in deze booking kon aanbrengen.
        Iedereen die onvoorzichtig omgaat met een bookings Code,kan door iemand anders op de site ,,My Bookings”bezocht worden die ongewilde veranderingen aanbrengt.

  10. John Chiang rai zegt op

    Veel mensen gaan erg roekeloos om met hun booking papieren.
    Zelfs als je een copie van de booking wegwerpt,moet je er altijd voor zorgen dat de booking Code niet in vreemde handen kan komen.
    Iedere persoon met deze Code en de zichtbare achternaam, kan via het Internet toegang krijgen op jou booking gegegevens,en hier na zijn believen in jou naam veranderingen in aanbrengen.
    Het enigste wat je nu nog doen kunt is,in contact treden met de vliegmaatschappij en zorgen dat je, meestal tegen een betaling, een correctie krijgt.
    Een booking Code ,is iets persoonlijks,waar je erg zorgvuldig mee moet omgaan.

  11. Jacques zegt op

    Wat een gedoe weer, zij is niet de eerste die problemen geeft en zal ook niet de laatste zijn vrees ik. De garantsteller heeft kennelijk problemen met haar “vriendin” en wil zo snel mogelijk weer van haar af. Waarschijnlijk omdat ze denkt dat een langer verblijf haar geld gaat kosten of in de problemen kan brengen, omdat de dame in kwestie zich niet aan de afspraken houdt. Feitelijk zou ze gelijk moeten melden bij de instanties dat er het nodige niet goed gaat, mogelijk dat deze dame aan het “werk” wil en niet van een visum is voorzien hiervoor. Op het moment dat deze dame als toerist maximaal 3 maanden verblijf heeft vervalt dit recht ,zodra ze gaat werken of aantoont te zullen gaan werken. Vanaf dat moment is zij dus illegaal (onrechtmatig) in Nederland. Zij kan haar aangeven bij de vreemdelingenpolitie als ze niet zelf terug gaat. Dan wordt er van die kant druk op gezet bij onrechtmatig verblijf. Laat ze politie erbuiten dan kan ze proberen haar zelf weg te krijgen en is ze ook van dit probleem af als zij er gehoor aan geeft. Het risico, gevaar zit hem wel in het mogelijk onderduiken en daar zijn ook al veel voorbeelden van geweest. Ja soms kan je je vergissen in de persoon en blijken er andere belangen te spelen. De verleiding te gaan werken is daar een van.

    • Rob V. zegt op

      Speculeren over hoe, wie en waarom er een ruzie is lijkt mij niet echt relevant voor de vraag van Hein. Die is: wat kunnen we doen aan het feit dat de terugvlucht stiekem vervroegd is -tegen de wil van de vreemdeling in-.

      Als de vreemdeling zich netjes aan de wet houdt (op tijd weer weg uit Nederland, niet werken, geen criminele praktijken etc) is het voor ons verder niet van belang wie er debit aan de ruzie is. Ik kan zo wat scenario’s bedenken waar juist de referent schuldig is aks enige fout is of beide partijen de boel hebben laten ontploffen.

    • David H. zegt op

      Het omgedraaide zou in dit ook wel eens kunnen zijn , nl dat de ” werkaanbieding” niet is als voorgesteld, voorbeelden van “werksponsering” met mooie woorden maar grauwe realiteit alom , niet alleen specifiek Nederland maar international .

      Vandaar dat O.P. ws.nogal vaag bleef met post

  12. thea zegt op

    Het is in zo verre duidelijk dat de vakantie ganger niet eerder terug wil maar de dame die hier in nederland borg staat.
    Wel vreemd dat je met een copie de terug reis zo makkelijk kan om boeken, ik denk dat als je de air line belt dat ze er achter komen dat ze fout hebben gehandeld en het weer terug gedraaid kan worden en de kosten verhaald worden op de dame die het via een copie heeft veranderd.
    Maar misschien kan de politie wel informatie geven over dit soort zaken.

  13. teun zegt op

    Naar mijn mening is het zo, dat degene die het ticket heeft geboekt (en dus betaald) dit ticket ook kan wijzigen. Dus als de vriendin uit Roosendaal heeft betaald en geboekt kan zij dit wijzigen. Als zij er vervolgens niet voor zorgt dat de bezoekende vriendin ook op vervroegde datum daadwerkelijk vertrekt dan vervalt het ticket.
    In dat geval zal de bezoekende vriendin zelf voor afloopdatum van haar visum voor een enkele reis moeten zorgen.

    Als de bezoekende vriendin zelf heeft geboekt en betaald (al dan niet met geleend/gekregen geld van de vriendin in Roosendaal dan kan de bezoekende vriendin – mits vliegmij dat toestaat – op elk gewenst moment de retourvlucht aanpassen.

    In beide gevallen is er geen sprake van “strafbare feiten” en de bezoekende vriendin afstoppen lukt ook niet.

    Voortaan wel wat duidelijker het probleem formuleren.

  14. Steven zegt op

    Ter aanvulling:

    De vraagsteller Hein bedoelt dus dat de in Nederland verblijvende Thaise garant staat voor de ‘vakantie-Thaise’. De eerste Thaise heeft nu stiekem de terugreis van de ‘vakantie-Thaise’ veranderd van oktober naar september.

    Stel dat de eerste Thaise het ticket betaald heeft, dan vermoed Ik dat van toepassing is dat het ticket als cadeau gezien kan worden, dat daarmee eigendom is van de tweede Thaise. Sowieso staat haar naam op het ticket. Heeft de tweede Thaise haar ticket zelf betaald, dan is het helemaal helder wie alle rechten heeft.(of Hein? is het DE vriendin van Hein? Ik vermoed van niet).
    .
    Nu is er nog dit probleem: de eerste Thaise wil blijkbaar af van de tweede, dus wil haar ook niet langer onderdak bieden. Kan zij ook de gartantstelling intrekken? Nee, dat kan niet, aldus dit bericht van IND:
    https://twitter.com/ind_nl/status/568063068363759617?lang=nl

    Dus ander onderdak regelen, de airline bellen en de omboeking terugdraaien (daarbij eventuele kosten betalen). Daarna die kosten terugvragen aan de eerste Thaise (die de tweede schade berokkend heeft). Als die niet wil betalen, vergeet het maar, want “wie procedeert om een koe, legt er 1 op toe”.

  15. Steven zegt op

    Nog een aanvulling: De wijziging zal telefonisch geschied zijn? Vrijwel zeker is dit door de airline vastgelegd. Aan de hand van verschil in stem tussen Thaise 1 en 2 wil de airline dan misschien inzien dat dit een ‘grap’ is en wellicht geen kosten in rekening brengen. Wel een gedoe voor de airline…

    • John Chiang rai zegt op

      Beste Steven,Je kunt bij iedere vliegmaatschappij op de site,,My Bookings” gaan, en met de bookings Code en de achternaam van de passagier iedere believende verandering aanbrengen.
      Je kunt bovendien met deze voorgang meestal ook nog o.a de zitplaats, maaltijd en de bagage wensen beinvloeden.
      Als zoiets zonder Code ook telefonisch zou gaan,dan was in alle passagier aangelegenheden niets meer zeker op deze wereld.

  16. Frank zegt op

    zoals ik lees, heeft de nl-vriendin de terug reis om geboekt naar eerdere datum omdat ze ruzie hebben. De NL-vriendin is aansprakelijk en wil dus dat ze vertrekt. Ze kan toch niet verantwoordelijk worden gehouden omdat ze nu bij iemand anders inwoont? Vind het heel normaal, en als u de verantwoording voor haar verblijf + eventuele kosten dekking op u neemt , incl ticket wijzigingen zal dat toch eerst geregeld moeten worden. De nl-vriendin heeft hier geen boodschap aan en wil zeker niet op kosten gejaagd worden!. Geluk zoekers werken op zelfde wijze, al wil ik niet zeggen dat het hier ook het geval is. Gewoon terug na haar tegenvallende trip is beste.

  17. Jurjen zegt op

    Hein,
    u kunt toch gewoon opnieuw een wijziging doorvoeren bij de luchtvaartmaatschappij, en dan weer op 5 oktober zetten.

  18. Marijke. zegt op

    Ik denk dat de vriendin het niet leuk vind dat jim haar opgevangen hebt.En heeft ze daarom stiekum haar terug reis veranderd.Als jin wilt dat ze nog blijft zou ik een ticket voor haar kopen.Ik zou denken dan heeft de vriendin waar ze ruzie mee hedft het nakijken.En voor niets de verandering betaald want dat zal ongetwijfeld betaald moeten worden.Ik zou denken lekker puh.Maar dat is natuurlijk jou keuze.Maar als jullie het gezellig hebben samen wel een optie.

  19. rori zegt op

    Als ik het goed begrijp gewoon een nieuw ticket kopen voor de “nieuwe” vriendin of de “oude” terugzetten tegen een 50 Euro.

    Anders nieuwe ticket:
    1 oktober dusseldorf bangkok a 281 euro enkele reis met Eurowings via eurowings of d-reizen te boeken
    Met 23 kilo bagage 341 euro
    5 oktober dusseldorf bangkok a 281 euro enkele reis met Eurowings via eurowings of d-reizen te boeken
    met 23 kilo bagage 341 euro.

    Heft de “vriendin” een visum welke een latere vertrekdatum toelaat kijk even rondom de laatste datum
    Kunnen jullie zelfs nog langer genieten en een lange neus trekken.
    Oude “vriendin” kan namelijk niet het visum ongeldig verklaren dat doet alleen de IND en niet zomaar zondermeer.

  20. Jeroen zegt op

    Hein.. de gastvouw lijkt me toch verantwoordelijk voor de vreemdeling. Zij staat immers garant. Als de vreemdeling nu bij jou in huis woont zonder haar toestemming, kan de gastvrouw zelfs aangifte bij de politie doen van kidnapping. Dat is wel strafbaar. Dus laat maar gaan op 3 sept..voordat je in daarmee in problemen komt..

    • Rob V. zegt op

      De garantstelling blijft staan, maar logies is vervallen. De vreemdeling kan prima elders particulier of commercieel onderdak vinde. Dat is uit eigen wil en dus geen overtreding, kidnapping oid.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website