Beste lezers,

Op 8 mei heb ik een overboeking gedaan vanuit Bangkok Bank in Prasat, Surin (aan de balie, zonder pas) naar KPN mobile (ING bank) Euro 156,32. Het geld staat nog steeds niet op de rekening van KPN mobile. Is het mogelijk dat ze er zo lang over doen? Nu al 3 weken voordat de ING bank het geld overmaakt naar KPN mobile?

Verder heb ik alle gegevens meerdere keren gecontroleerd, zoals BIC code en IBAN nummer. Op 14 mei ben ik terug gegaan naar de Bangkok Bank, en zij hebben contact opgenomen met het hoofdkantoor, waar werd medegedeeld dat het geld zonder problemen is overgeboekt naar de ING Bank.

Wat kan ik het beste doen?

Met vriendelijke groet,

Richard


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

12 reacties op “Lezersvraag: Hoe lang duurt het als ik geld overmaak van Thailand naar Nederland?”

  1. David H. zegt op

    Niet normaal zou ik denken ,in mijn ervaring opdracht online ingeven vanuit Thaiand aan mijn online rekening in Belgie wordt de volgende dag omstreeks Belg Time14uur manueel verwerkt staat de daaropvolgende ochtend / dag bij KasiKorn bank op rekening 8..30 uur Thai time .

    Wordt manueel uitgevoerd daar buiten Europa mijn Be . bank niet automatisch online doet ( fin. controle misschien ??)

  2. ruud zegt op

    Hebt u op de overschrijving ook duidelijk aangegeven waarvoor dat overgemaakte bedrag is bestemd?
    Anders krijgt de KPN geld binnen en heeft geen idee waar het voor is bedoeld.

  3. David zegt op

    Dacht dat SEPA overschrijvingen, die gebruik maken van BIC en IBAN alleen mogelijk zijn vanuit Europa. Als u overschrijft van uw Thaise bankrekening, zijn IBAN en BIC niet voldoende. Swift en branchcode zijn nodig, waren die (manueel) ingevoerd?

    Bij de Bangkok Bank heeft men het geld dus wel van uw rekening afgeboekt, maar zweeft de betaling waarschijnlijk ergens in een grijze zone, bij gebrek aan swift -en branchcode. En is ze bijgevolg niet ingeboekt op de KPN rekening?

    Lees het graag in andere reacties.

    • Sander zegt op

      SWIFT-code en BIC-code zijn de facto hetzelfde. Zoiets als een branche-code kennen wij in Nederland in ieder geval niet zoals bv. de Duitsers (Bank Leit Zahl) en Engelsen (Sortcode). Aangezien de rekeningnummers in Nederland inmiddels vervangen zijn door het IBAN-formaat van 18 tekens, lijkt IBAN+BIC het probleem niet. ‘Vroeger’ kon men a.d.h.v. (de begincijfers van) het rekeningnummer zien bij wel bankkantoor de rekening aangehouden werd, maar dat is inmiddels niet mee zo. Een plaatsnaam van de bank in kwestie is ter aanvulling soms wel nodig.
      Wellicht is het probleem in deze, dat de informatie in de overschrijving, zoals die is aangekomen bij KPN, uiteindelijk onvoldoende informatie bevat om de betaling aan u en/of een specifieke rekening te koppelen, ondanks dat u die details wél had opgegeven. Verder is de kans is groot dat bedrijven bij betalingen vanuit het buitenland (zeker buiten de EU, want ‘Wereld-betaling’ en ‘business-to-consumer’) geen kosten voor het betalingsverkeer accepteren! U zult dan zelf moeten betalen voor de volledige route: ‘shared’ is dan niet mogelijk. Dankzij de vergaande automatisering worden betalingen automatisch gematcht en als dat om wat voor reden faalt zal een callcentermedewerk(st)er dat niet zo snel zien.

  4. Bob zegt op

    Gewoon een rekening aanhouden bij een Nederlandse (of Belgische bank) Daarop uw gelden laten binnenkomen en vervolgens opsparen en éénmaal per periode naar uw Thaise rekening overboeken scheelt een hoop kosten. En u kunt vanuit Thailand in Nederland betalen oa. via I deal, PayPal of rechtstreeks vanaf uw bankrekening. U moet dan wel over internet bankieren beschikken. Een fluitje van een cent.
    Succes

  5. peter zegt op

    ING heeft een slechte relatie met Thailand. Regelmatig ontvang ik betaling uit Nederland. Als ze het overmaken via ING duurt het 3 tot 4 dagen ondanks 10 euro extra kosten voor spoed. Sturen ze het via de rabobank dan heb je het dezelfde dag nog of max de volgende dag. Afhankelijk van het tijdstip van zenden. Ik heb laatst geld gestuurd naar mij zoon die een rabobank rekening heeft vanaf de siam commercieel bank en 7 uur later stond het op zijn rekening. ING slechte partner voor buitenlandse overboeking.

  6. Richard zegt op

    Net nogmaals met KPN Mobile contact opgenomen , geld nog steeds niet binnen , ze kunnen het ook nergens terugvinden .

    Morgenvroeg dan maar nogmaals naar de Bangkok Bank hier in Prasat , Surin , en kijken dat ze me het geld ..Euro .. 156, 32 ‘… terugboeken cq terugbetalen ..

    Groeten Richard .

    Ik zal morgen een reactie hier plaatsen met de afloop ervan .

    • David zegt op

      Dag Richard,

      Mooi van je, het blog van de situatie op de hoogte te houden!
      Ben even benieuwd, vooral achter de reden die men zal opgeven waardoor het fout is gelopen.

      Succes,

      David

  7. Richard zegt op

    Ok , komt die dan.

    Vanmorgen omstreeks 8:30 alweer naar de Bangkok Bank gegaan . Werd meteen geholpen door een bankmedewerker , deze persoon ( sprak Engels 80 % ) .. Vrouwtje van me ook meegenomen natuurlijk om zeker te zijn dat ze ook begrepen waar het precies over ging .

    Wat blijkt nu het geval te zijn geweest ;

    Het betalingskenmerk ( wat ik duidelijk had ingevuld op het overschrijvings papier ). bestaat uit ongeveer 10 cijfers . De medewerker , dezelfde wat mij ook de 8 ste Mei had geholpen met deze betaling naar de ING Bank , heeft zeg maar van een 1 in het midden ergens van het betalingskenmerk een / ( slash ) gemaakt op de pc .

    Daardoor was de betaling , die uiteraard na een paar dagen ( de 11 de Mei ) bij de ING Bank was binnengekomen niet te herkennen door KPN Mobile .

    Ik dus gezegd , ja , ok , geen probleem , dan had ik graag mijn geld terug en zorg ik dat het alsnog via I-Deal ( over mijn ABN Amro rekening ). betaald word . Wat ik inmiddels net heb gedaan …

    Dan DIT ….. De medewerker zegt tegen mijn vrouwtje , dat dat wel n paar dagen kan duren om het bedrag ( Euro 156,32 ) terug te krijgen , met toestemming van het hoofdkantoor in Bangkok en na contact door de Bangkok bank met de ING Bank in Nederland ,maar dat ze 2000 Bath in rekening brengen voor deze dienst ….. terwijl ik kan bewijzen dat het de schuld was van de BANKMEDEWERKER ..en niet van mij , daar ik toch echt het originele papier in bezit heb, wat duidelijk een 1 en niet een / toont .
    Na dit te hebben proberen uit te leggen aan de medewerker , kon de goede meneer volgens mij geen Engels meer verstaan, omdat hij alleen maar nog n glimlach gaf en deed alsof ie van niks wist .

    Afijn .. ik wacht af , en hoop natuurlijk dat ik nog wat geld terugkrijg .

    Met vriendelijke groet ,

    Richard , Prasat , Surin .

    • Davis zegt op

      Beste Richard,

      Dank voor je post.

      De mededeling bij overschrijvingen van KPN zijn altijd OMG-nummers.
      Kijk even op nl.wikipedia.org/wiki/Gestructureerde_mededeling …
      In het OMG-nummer zit overigens een controlesysteem ingebouwd, zoals je kan lezen.
      Fouten zijn zo uit te sluiten.
      Elke bankmedewerker zou dit moeten weten.
      Zo kan je de bankbediende als verantwoordelijke voor de missing stellen, en de kosten hieraan verbonden recupereren.
      Misschien voorleggen aan de manager?

      Zou dit zelf – uit principe – gelijk doen op deze manier.

      Groeten,

      Davis

      • Richard zegt op

        Dat geeft stof tot nadenken. zal ik eens induiken , thx Davis . 2000 Bath is veel geld voor mij .

  8. Ronny zegt op

    Vorige maand een klant geld overgemaakt aan de balie en stond binnen 24 uur op mijn rekening.(rabobank)


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website