Beste lezers,

Ik heb een retourticket BKK-BRU met Thai Airways. Wegens de gekende omstandigheden zijn de vluchten de volgende dagen omgeleid naar Luik of Parijs. Nu beweert Thai Airways dat wij moeten zorgen en betalen voor het transport naar Brussel.

Vind ik toch kras (150 euro voor 2 personen met de trein vanuit Parijs). Is dat wel reglementair? Op het biljet staat duidelijk Brussel als final destination.

Met vriendelijke groet,

Eric

32 reacties op “Lezersvraag: Moet ik betalen voor transport naar Brussel?”

  1. Fransamsterdam zegt op

    Bij mijn weten wijken de vluchten uit Bangkok de komende dagen uit naar Luik. Een buskaartje van Luik Airport naar Luik Guillemins kost € 1.70 per persoon en een enkeltje Luik Guillemins naar Brussel Nationaal Luchthaven Zaventem per IC-trein komt op € 18.80.

  2. Emiel zegt op

    Dat zou ik ook best willen weten… Waar komt die Thai vlucht dan effectief toe? In Luik of in Parijs. Dat zou je al moeten weten.

  3. Aad Smit zegt op

    Zelf had ik ook mijn ticket omgeboekt naar Parijs met Pasen en je moet inderdaad zelf de TGV betalen, want op de luchthaven was niets geregeld. ‘Sommigen werden door Thai Air zelfs omgeleid naar Zürich…

    Je komt dus later en wat duurder toch weer in Brussel aan, waar ‘midi’ één vesting was.

    Goede reis,

    Aad

  4. ruud zegt op

    Onder normale omstandigheden zouden zij u naar Brussel moeten brengen.
    Die aanslag maakt het echter overmacht.
    Waarschijnlijk zouden zij u echter evengoed naar Brussel moeten brengen met vervangend vervoer.
    Een gecharterde bus bijvoorbeeld.
    Maar ja, hoe gaat u dat afdwingen?
    De Thai schiet met deze actie – of gebrek aan actie eigenlijk – zichzelf natuurlijk wel enorm in de voet.
    Slechtere reclame kun je voor jezelf niet maken, dan tegen je klanten zeggen dat ze het zelf maar uit moeten zoeken.
    Dat kost ze heel veel meer, dan een gecharterde bus.

    • Michael zegt op

      Idd dit is geval van overmacht en zij kunnen dus ook juridisch niet aansprakelijk gesteld worden.
      Als commerciële geste zouden ze echter wel iets mogen doen vind ik persoonlijk. Toch als je de volle pot betaald hebt van 800 euro of meer pp…

  5. Angela Schrauwen zegt op

    wij zijn vorige donderdaag met de eerste vlucht van Thai op Belgische bodem (Luik-Bierset) met grote vertraging geland. Gelukkig stond onze zoon ons op te wachten om naar Antwerpen te rijden. Uur van aankomst wwas 20u! Vind dan maar een treinverbinding op dat uur. Geen bus te zien…

  6. Hubert Demortier zegt op

    Wij zijn op 28 maart, met Etihad, teruggekeerd van BKK. Na de overstap in Abu Dhabi, zijn we met een 6-tal uren vertraging naar Dusseldorf gevlogen ipv Zaventem. Van Dusseldorf zijn we met de bus naar Diegem gevoerd. Van Diegem met taxi naar Zuidstation 57€. Gedurende het wachten in Abu Dhabi, bonnen gekregen voor ontbijt en drinken. In Dusseldorf, slechte organisatie van busbedrijf, mensen die lang moesten wachten op bagage hadden geen informatie en werden aan hun lot overgelaten. De busschauffeur zij dat we moesten reklameren bij de terroristen.

  7. nico zegt op

    Tja,

    Thai Airways staat voor; gebrek aan geld….

    Dit al jaren verlieslijdend bedrijf, leeft met de gratie van; Prayuth Chan-ocha (premier of Thailand)
    Enne, deze heeft gezegd; alleen nog geld te geven als het “echt” nodig is.

    Nu kennen wij allemaal een fallang in Thailand en die staat voor; wandelende ATM.
    Dus waarom zal je een wandelende ATM geld geven, wat je zelf niet heb?

    Op z’n Thai’s gedacht dus. Och, marketing, bestaat dat woord in het Thai’s?
    Enne helemaal niet; als ik vandaag een vinger geeft, heb ik morgen de hele hand.

    Conclusie; ja je moet de reis zelf betalen.

    Groetjes vanuit een “Amazing” Thailand

    Nico

  8. Birgit zegt op

    Hoi wij zijn ipv in Brussel in Dusseldorf geland. Wij hebben ook het vervoer zelf moeten regelen naar Nederland en vlogen met Emirates. Het was zelfs verboden om de auto op het vliegveld te halen. 3 dagen zonder auto gezeten maar helaas dit heet overmacht en inderdaad tegen terrorisme ben je niet verzekerd en ook de vliegtuigmaatschapijen kunnen hier niks tegen doen.
    Wij kijken terug op een heerlijke rondreis in Thailand ondanks dat thuiskomst anders is verlopen dan gepland.

  9. Roelof zegt op

    Het is inderdaad een overmachtsituatie buiten de invloedssfeer van de airline. Thai heeft, bij mijn weten, de passagiers aangeboden ze in een later stadium alsnog naar Zavetem te vervoeren.

    Daar, logischerwijze, niet iedereen de mogelijkheid had zo lang te wachten, hebben ze de passagiers de mogelijkheid geboden naar een andere luchthaven te vliegen en een paar van de geplande vluchten alsnog doorgang laten vinden met Luik als eindbestemming. Andere maatschappijen hebben hun vluchten uit laten voeren naar o.a. Antwerpen, Charleroi, Oostende, Lille, Eindhoven en Amsterdam – een beetje afhankelijk van de locatie waarop ze een zekere mate van infrastructuur hadden/hebben … en waar ze terecht konden. Met name de luchthavens van Luik en Antwerpen zaten al spoedig aan hun maximum capaciteit alleen al met de vluchten van Brussels Airlines.

    Het is een geste van de airline aan haar passagiers, die ze veel geld kost en waar naar de passagiers duidelijk gecommuniceerd wordt, dat wanneer ze van deze optie gebruik maken, ze zelf voor vervoer naar Brussel (of een andere plaats) zorg moeten dragen – ze kunnen immers ook wachten tot de eerste vluchten weer in Brussel terecht kunnen.

    Daar het hier een situatie buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij betreft, heeft de passagier geen recht op denied boarding- of vertragingsvergoeding.

  10. Marina zegt op

    Beste allemaal,

    Ik zit hier in België en natuurlijk heb ik hier alles als een havik opgevolgd !
    Zo is er in de journaals onder andere gezegd dat “men” zich moet wenden tot Brussels Airlines (Zaventem)
    als met bepaalde kosten gemaakt heeft door toedoen van de aanslagen.
    Aldus zou “men” met voorlegging van het bewijs van die kosten alles terug betaald krijgen van
    “Brussels Airlines” …..
    Mijn raad zou zijn : wend u tot hen en eis daadwerkelijk uw “meerkost” op want effectief “anders hadden
    ze maar voor bussen moeten zorgen zodat u van Luik of eender waar kon naar BRX getransporteerd worden” !

    Ik hoop dat ik jon helpen met deze informatie, trouwens is op VTM en VRT journaal geweest hoor !

    Groetjes en veilige reis

    Marina

  11. Gerard Van Heyste zegt op

    Ook wij vertrekken volgende week naar Brussel, hebben inlichtingen genomen in het agentschap van Thai Airways (Pattaya). Daar kregen we de bevestiging dat we in Luik zouden landen, maar dar de kans erin zat dat het toch Brussel zou worden. Volgende week beginnen de vluchten flink op te drijven, en het landen op Brussel zou nog minder problemen opbrengen,daar er weinig schade was ! Wat de kosten betreft geen enkele maatschappij draagt die overige kosten, daar zij niet in fout zijn , normaal zou de luchthaven hiervoor opdraaien ?

  12. Jan zegt op

    Door de ontoegankelijkheid van Zaventem worden in dit geval twee partijen belemmerd: Thai Airways en de passagiers. Het is mij volslagen onduidelijk waarom Thai Airways hiervoor als enige op zou moeten draaien. De verklaring van deze vooronderstelling lijkt te zijn dat consumenten in onze verzorgingsstaat het vanzelfsprekend vinden dat bedrijven of overheden alle problemen die zij tegen komen op moeten lossen. Echter, ik denk dat je dat gewoon zelf moet doen. Het lijkt me dat Zaventem in deze de problemen veroorzaakt. De passagier die hiervan nadeel ondervindt zal zich tot Zaventem moeten richten. Echter als hij of zij een deugdelijke reisverzekering heeft kunnen de kosten waarschijnlijk daar verhaald worden. De verzekering zal zich op haar beurt dan met Zaventem kunnen verstaan.

    • nicole zegt op

      En Zaventem beroept zich op overmacht door Terrorisme

  13. Ron zegt op

    Dit is niet enkel het geval bij Thai Airways hoor.
    Mijn vlucht volgende week terug met Etihad naar Brussel is afgeleid naar Dusseldorf en ook ik heb bericht gekregen dat ik mijn plan mag trekken !

    • guy zegt op

      Indien Amsterdam (of desgevallend zelfs CDG) je beter uitkomt dan Dusseldorf raad ik je aan Etihad telefonisch te contacteren en je vlucht te re-routen. Ik moest vorige week van BRU vertrekken en heb op eigen initiatief AMS gekozen ipv DUS. Zonder kosten uiteraard!

  14. Johan zegt op

    Valt dit niet gewoon onder een reisverzekering? Het zou thai airway sieren als ze het voor je regelde, maar ze brengen je zo dicht mogelijk bij je oorspronkelijke plaats van vertrek. Dus je beklag doen bij thai air en je reisverzekering aanspreken.

  15. EDDY zegt op

    Beste
    Inderdaad myn vriend….Thai Airways betaalt niets. Overmacht zeggen ze.
    Ik kan het weten ben juist terug van Bangkok 2 April met 11.5 uur vertraging dus om 19.30 onze tyd geland in Luik . Weet niet of dit wettelyk is ?

    • thailandganger zegt op

      Naar mijn idee zijn de aanslagen ook niet zo wettelyk geweest en is het een typisch geval van overmacht voor ons geliefde Thai Airways.

  16. Christina zegt op

    Ik wil hier toch meer van weten dus ik ga het na vragen bij de KLM en onze verzekering.
    Ik probeer jullie hiervan op de hoogte te houden. Christina

  17. eddy uit Oostende zegt op

    Dat was te verwachten.Mensen die van hun neus maken omdat ze de onkosten naar Brussel zelf moeten betalen en 800€f meer hebben betaald voor hun ticket.Vergeet niet dat ong.50% van de prijs gaat naar BTW+Luchthavenkosten-securetie-landingsrechten enz.Wees tevreden dat jullie niet bij de slachtoffers behoren en een paar 100€ meer of minder zal uw budget hopelijk niet aantasten.Thuis is het nog altijd goedkoper.

  18. carla goertz zegt op

    Als enige ben ik het niet met jullie eens ,je hebt een ticket gekocht en zodra je in stapt heeft de maatschappij zorgplicht . geld terug geven hoeft niet bij overmacht maar ze moeten je wel op de goede plaats afleveren .
    Ik heb zelf een ticket van one to go geboekt bkk naar phuket door het water overlast enkele jaren geleden werd het oude vliegveld gesloten en ook daar werd gezegd er rijden bussen naar het nieuwe vliegveld ,?? ja en dan ,volgen de mannetjes van one to go moesten we daar een nieuw ticket kopen bij een ander maatschappij wel kregen we water en een boterham . Wij waren met 5 man en ik werd zo kwaad ben naar de bali van one to go gegaan en ze verteld dat ze zorgplicht hebben . De baas er bij gehaald .alles bij elkaar was het toen zo geregeld ,we werden netjes begeleid naar het nieuwe vliegveld en zij hadden voor ons 5 nieuwe tickets geboekt bij thai airways en we kregen nog eten ook voor de overlast .met 3 uur vertraging gratis op phuket geland (retourtje thai airways) . Dus ik ben het niet met jullie eens . zeg dat ze zorgplicht hebben .

    • Eddy uit Oostende zegt op

      Ik denk dat er andere regels zijn voor binnenlandse vluchten dan voor continentale vluchten.
      Nam ook een paar jaar geleden een binnenlandse vlucht.Door het drukke verkeer in Bangkok kwam ik te laat en de gate was gesloten.Mocht s’anderdaags terugkomen en ze hadden me in reserve gezet,wat betekende dat als er een plaats vrij was ik gratis mocht meevliegen.Wat me dan ook gelukt is.
      Zie dat niet gebeuren van Bangkok naar Brussel of elders in Europa.

    • Jef zegt op

      In geval van overmacht moet niet de hele dienst geleverd worden, maar slechts wat niet door overmacht beperkt wordt. Een meerprijs voor een alternatief en zelfs de moeite om een alternatief te vinden, zijn dan het probleem van de reiziger. Of men een reisbijstandverzekering voor die service en/of die kost kan laten opdraaien… valt te proberen maar ik vrees dat ook die zich op een uitzonderingsclausule voor overmacht kan beroepen.

      Bij relatief kleine voorvallen, zal een luchtvaartmaatschappij, reisagent, touroperator of verzekeringsmaatschappij, gemakkelijker een ‘commercieel gebaar’ stellen, dan wanneer er zeer veel betrokkenen een flink factuur dreigen voor te leggen. Maar vragen staat vrij en een compromie is misschien haalbaar.

      • Jef zegt op

        Correctie: de reisbijstand kan zich op een uitzonderingsclusule voor TERRORISME beroepen.

        Lees je contract, want bijvoorbeeld thuisbrengen kan andere regeltjes hebben dan vergoeding van kosten voor noodgedwongen verleng verblijf.

  19. Jan VC zegt op

    Beste,
    Wij vlogen met Qatar Airways. Zij boekten ons om via Londen. We volgden de ervaringen van enkele lezers en dachten dat mijn echtgenote met Schengenvisum wel via Londen in Belgie kon geraken. We boekte eveneens de TGV van Londen St Pancras tot Brussel en betaalden 242€ voor ons twee. In Bangkok bleken we niet via Londen te mogen reizen! Geen Schengenland! Ze boden ons aan om via Zurich naar België te reizen. Vanaf Zurich was het aan ons om een oplossing te zoeken om in Brussel te geraken. De kosten daarvan kwamen eveneens ten onzen laste. We vonden als enige oplossing een vlucht van SAS en vlogen via Kopenhagen naar Amsterdam en met de Thallys tot Antwerpen. In Amsterdam bleek dan ook nog eens onze bagage vermist te zijn. Die brengen ze gelukkig nu woensdag!
    Om het verhaal af te sluiten en na inlichtingen bij Qatar Airways bleken ze in niets van de gedane kosten te willen tussenkomen. Vandaag belden we voor inlichtingen over onze terugreis op 17 april. Weer zeggen ze geen inlichtingen over een alternatieve route te kunnen geven. Ze beweren dat we op 17 april via Zaventem zullen kunnen terug vliegen…… Het was voor ons een akafietje van een kleine extra 1.000€ meerkosten!

  20. Ron zegt op

    Op 13/4 heb ik een retourvlucht met Etihad naar Brussel die omgeleid werd naar Dusseldorf.
    Aankomst in Dusseldorf is voorzien om 14u35.
    Wellicht hebben veel lezers van dit blog deze vlucht ondertussen al genomen.
    Van deze mensen had ik graag nuttige tips gekregen om in Brussel / Antwerpen te geraken.
    Alvast bedankt,

    Ron

    • Roelof zegt op

      Beste Ron,

      Etihad heeft de passagiers het liefst op een vlucht naar Düsseldorf, daar ze daar een basis hebben van Air Berlin (een dochtermaatschappij). Wanneer je daarom vraagt (zie ook het bericht van Guy hierboven)kunnen ze je ook op de vlucht naar Amsterdam-Schiphol, of Parijs-Charles de Gaulle omboeken. Vanaf station Schiphol (onder de terminal) is er een Thalys direct naar Antwerpen en Brussel – iedere 2 uur meen ik. Vanaf Parijs CDG gaat er ook regelmatig een Thalys naar Brussel.

      De kans is echter groot dat de Etihad vlucht op de 13e al weer op Brussel Zaventem kan landen.

      Suc6
      Roelof

  21. kjay zegt op

    Iedereen zoekt het te ver terwijl het antwoord simpel is. Dit is overmacht en men moet extra kosten maken. Dit kunt u allemaal verhalen ( met bonnetjes uiteraard ) op uw reisverzekering! Nu komt de hamvraag? Wie heeft die? We kennen de verhalen dat velen deze niet afsluiten met alle gevolgen van dien! Nu moet men op de blaren, zelf schuld. Sorry!

  22. nad zegt op

    Ik reis ook met etihad einde deze maand op website staat wel deze info

    Etihad Airways flights EY055/EY056 and EY057/EY058 scheduled to operate daily between Abu Dhabi and Brussels have been suspended until and including 15 April 2016 due to the ongoing closure of Brussels airport.

    As an alternative, Etihad Airways is now operating the flights into Dusseldorf airport instead of Brussels. Ground transportation from Dusseldorf to Brussels will be provided by Etihad Airways.

    Etihad Airways is providing all necessary assistance to guests who are booked on the affected flights.

    Affected guests are advised to contact the Etihad Airways Contact Centre on +971 (0) 2599 0000 and +32 (0) 22 008880 or visit the Etihad Airways website at http://www.etihad.com opens in a new window for further updates.

    Dus begrijp ik het niet mss even deze nummers opbellen

  23. Jef zegt op

    Je moet dan wel een GOEDE reisbijstandverzekering afgesloten hebben. Ik maak geen reklame dus zie je de naam niet, maar dit staat inderdaad in mijn contract:

    “Indien wegens een terroristische aanslag, als dusdanig internationaal erkend, in het land van
    bestemming de verzekerde in de onmogelijkheid verkeert om op de voorziene datum zijn terugreis
    te ondernemen, vergoedt [VERZEKERAAR] de hieraan verbonden extra-verblijfskosten tot maximum
    € 125 per dag gedurende maximaal 10 dagen.
    Bovendien vergoedt [VERZEKERAAR] de eventuele omboekingskosten indien de verzekerde in de
    onmogelijkheid verkeert met de oorspronkelijk geplande vlucht terug te keren.”

    En als dat omboeken niet binnen tien dagen naar Zaventem kan, denk ik dat de verzekeraar veel liever akkoord gaat met betalen van een spoedig bus- of TGV-ticketje, zelfs als dat niet zou onder ‘omboeken’ vallen, dan de 1.250 euro voor volle 10 dagen verlengd verblijf te moeten afdokken. Bel het contactnummer en overleg…

  24. RonnyLatPhrao zegt op

    Even ter info.

    Net ontvangen. 5 April om 1300.

    Please be informed that THAI will restart flights from/to Brussels Zaventem Airport as from 9 April onwards
    Final schedules for BANGKOK BRUSSELS BANGKOK as from 9 April onwards:
    BKK-BRU 00.30 AM (departure Bangkok) – 07.40 AM (arrive Brussels)
    BRU-BKK 13.30 (departure Brussels) – 05.35 AM (arrive Bangkok)
    In case you have already rebooked your flight into another gateway (Frankfurt, Paris,…) please kindly contact your travel agent if you want to modify but only limited seats available on Brussels flights.
    In case of connecting flights, there should be no problem since the schedule is the same as originally booked but please kindly check with your travel agent.
    Please kindly be informed that for check-in in Brussels, passengers have to arrive at check-in minimum 3.5 hours before departure due to limited check-in capacity at Brussels Zaventem airport.
    Flights of 5 & 7 APRIL remain Bangkok – Liège – Bangkok as per schedule below and as communicated before:
    BKK-LGG 12.00 (departure BKK on 5 & 7 APRIL) – 19.30 (arrive LGG 5 & 7 APRIL)
    LGG-BKK 22.30 (departure LGG on 5 & 7 APRIL) – 14.15 (arrive BKK 6 & 8 APRIL)

    https://www.facebook.com/thaiairways.belux/?fref=nf


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website