Weer naar Thailand, de veranderingen (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
20 december 2022

In 2013 zijn we vanuit Thailand verhuisd naar Nederland. Kortgeleden zijn we voor het eerst weer naar Thailand gegaan voor vakantie en familiebezoek. Sinds 2013 is er veel veranderd in het Thailand dat wij kenden.

Hoewel Covid-19 vrijwel geheel onder controle is, loopt iedere Thai nog met een mondkapje op. De weinige personen die dat niet doen zijn meestal buitenlandse bezoekers. In Bangkok is, met uitzondering van het mondkapje, weinig meer te merken van de gevolgen van de pandemie. Wat wel opviel is dat het aantal dakloze honden enorm is afgenomen.

Taxi’s

Wij zijn natuurlijk bekend met de metertaxi’s en het, nogal eens lang in de rij, wachten op de volgende beschikbare taxi. GRAB, grotendeels volgens het Uber model, heeft nu de taxidienst in Bangkok en omgeving voor een aanzienlijk deel overgenomen en tot onze verassing werkt die service bijzonder goed. Onze zoon, die in Thailand woont en ons begeleidde, had natuurlijk de GRAB-app in zijn smartphone. Eenvoudig om een taxi op te roepen, op het schermpje te zien waar de taxi zich bevindt en te weten hoelang het nog ongeveer duurt voordat de taxi verschijnt. Voorkeur voor een bepaald type taxi, bijvoorbeeld voor trips met veel bagage, is eenvoudig aan te geven en afrekenen gaat automatisch via dezelfde app. Naast veel privéchauffeurs hebben ook veel metertaxi’s zich bij GRAB aangesloten. Minder wachttijd en meer gemak.

Climate Change

Van eind september tot begin november verbleven we in Phuket in Cape Panwa. De invloed van Covid was direct zichtbaar. We reden in het donker van de luchthaven naar het hotel, het was opvallend hoezeer overal op verlichting werd bezuinigd.

Een deel van het hotel, waar we in het verleden al geregeld verbleven, was nog afgesloten en er waren weinig gasten. Op sommige dagen was er een bezettingsgraad van 10%. De aanwezige staf van het hotel – we kenden nog enkele mensen van vroeger – deed hun uiterste best om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken en slaagden daar perfect in. In de tweede helft van oktober arriveerden meer gasten, zodat zelfs de gesloten vleugel werd geopend. Het hotel was weer echt een hotel.

De gevolgen van Climate Change zijn ook in Thailand zichtbaar. Veel meer regen en bewolking dan we ons konden herinneren. Veel minder zon dan we gewend waren. Veel minder bezoeken aan het zwembad en het strand. Door de droge zomers in Nederland en de rampzalige droogte in delen van Afrika en in veel andere landen, zijn we wat anders naar de overvloedige regen in Thailand gaan kijken. De natuur neemt een douche, het groen is fris, de bomen, struiken en planten zingen, de regenwater reservoirs stromen over.

De regen was soms ook heel overvloedig. Zo spoelde een deel van de hoofdweg naar Patong weg en de weg zal pas in februari 2023 weer voor gemotoriseerd verkeer begaanbaar zijn.  Het betekent wel dat Patong ineens minstens drie kwartier verder van de Phuket luchthaven ligt.  De tweede helft van oktober werd het weer beter, droger en meer zon, zo kennen we Thailand weer.

Een strook van de zee bij ons hotel viel vroeger regelmatig droog en er werd dan op het droge naar inktvis gezocht. Tijdens onze 5 weken in Phuket hebben we dit niet meer gezien. Het is mogelijk dat het water opgestuwd werd door de sterke zuidwest moesson, maar we hebben wel de indruk dat het niveau van de zee ook gestegen is.

Sterrenlucht

Een van de bijzondere dingen van het wonen in Thailand, was de prachtige sterrenhemel die vaak te bewonderen viel. Hier hebben we gedurende de 7 weken van onze reis heel weinig van kunnen zien. In Phuket was er vrijwel altijd een bewolkte lucht. In onze eerste week in Bangkok hadden we te maken met een depressie met veel regen en een altijd bewolkte lucht. In Nonthaburi, onze laatste week, was het vaak onbewolkt, maar door de aanwezige deken van vervuilde lucht en de lichtvervuiling waren er maar weinig sterren zichtbaar.

Ingezonden door Albert

11 reacties op “Weer naar Thailand, de veranderingen (lezersinzending)”

1. Steven zegt op

Net terug uit het noordoosten van Isaan: daar had het al 3 maanden niet geregend.
    Gras bruin. Maar zolang droogte kan daar natuurlijk normaal zijn… met nog een lange, normale, droge periode voor de boeg?

2. Chris zegt op

Als je een aantal jaren niet in Nederland bent geweest,overkomt de Nederlandse expat hetzelfde. Je bent niet bekend met de OV-kaart en denkt dat je nog steeds eenvoudig een los treinkaartje kunt kopen. In de zomer maanden is het wel tot 10 uur ’s avonds licht, de snelwegen zijn zo perfect als maar mogelijk is en de winkels gaan om 6 of 8 uur ’s avonds dicht net als op zondag.
    Ik heb 15 jaar in Bangkok gewoond en het fenomeen van lange wachtrijen voor een taxi is mij absoluut onbekend, behalve op de vliegvelden waar ik nauwelijks kwam. Wel dat ik af en toe niet werd meegenomen vanwege de afstand (te ver), of de verkeersdrukte (files op dat moment) of omdat ik altijd op de meter mee wilde (en dat in het Thais kon vertellen).

3. Anton Fens zegt op

De Hill bij Patong is open wel met aan 2 zijde een baan dus er kan zich een file vormen.
    Ze zijn al erg ver met het herstel en er wordt hard gewerkt hieraan.
    Het zal mij niet verbazen dat hij dit jaar nog open is.

4. Bert zegt op

De weg over de berg naar Patong is alweer geopend voor verkeer met max. 4 wielen. De bus moet dus nog wel omrijden, maar taxi´s en particulieren kunnen deze weg weer gewoon gebruiken.

5. Sonnyfloyd zegt op

Nou ik was 24tm29 sep en 9 tm 15 okt in Patong, maar op een hele enkele bui na prima weer gehad. Elke dag strand of zwembad geweest en met de motorbike er op uitgegaan, dat doe ik zeker niet als het regent met die spekgladde wegen. Wel was het de dag van mijn vertrek zo dat het met bakken uit de hemel kwam en toen ik thuis was heb ik t nog even gevold en was ik blij dat ik zo’n geluk heb gehad. De weken er tussen 2 eilanden en Krabi (Raiay) bezocht en ook daar zeer geboft wat het weer betreft.

6. Sander zegt op

Het blijft lastig om (te) stellige uitspraken te doen over structurele veranderingen met nu één ervaring in een beperkte tijd in een beperkt gebied. Ik was eind oktober een week in Pattaya: geen enkele dag regen. Begin november een midweek in Koh Samui: 1,5 dag regen. Daarna nog enkele dagen Bangkok: geen regen. Ik kan met geen zinnig woord een uitspraak doen over evt. klimatologische veranderingen i.r.t. het seizoen.

Waar je zeker gelijk in hebt is het gemak van de taxi-apps die nu ook in Thailand beschikbaar zijn, ideaal! En of die Aziaten ooit hun mondkapje weer gaan afzetten? Who knows… Helaas doet dat wel een beetje afbreuk aan het imago van The Land of Smiles.

7. Johan Mallants zegt op

IWij zij in november van 8 tot 23 november in phuket geweest! Alle dagen regen gehad, zelfs tot aan onze knieën in het water om terug naar het vogeltje geraken. Voordien was november een van de beste maanden, nu duidelijk niet meer!

8. Johnny BG zegt op

Zoals Chris al in een reactie vermeldde gaat de samenleving in een land gewoon door en is het verleden nostalgie en het nu soms wat ingewikkeld zowel in TH als in NL.
    Qua klimaatverandering is het al jaren bekend dat het zuiden van Thailand daar hard geraakt zou worden net zoals Noord Thailand en delen van Isaan. De centrale regio zou er beter vanaf komen.
    Een week geleden stond een gedeelte van aan de oostkust van het zuiden weer aardig onder water in een seizoen waarin het niet normaal is en een paar weken geleden kon men in Isaan hun geoogste rijst wat aan het drogen was afschrijven vanwege hevige regenval.
    Dit soort leed is m.i. vele malen erger aangezien er geen verzekering voor is dan dat je zonvakantie naar Thailand in het water valt en dan is het toch fijn dat er die grote shopping malls van de Central overal staan waar je alsnog geld kan uitgeven.
    Zou daar over nagedacht zijn of is het domme toeval?

• pete zegt op

Droogte of regen maakt voor rijstboeren niets uit.
      Alle oogsten worden 1 jaar van te voren opgekocht door schatrijke opkopers voor een vaste te lage prijs.

• Chris zegt op

beste pete
        De meeste rijstboeren zijn klein en produceren voor eigen consumptie en een beetje meer. Daar komt geen enkele opkoper want de hoeveelheden zijn niet interessant. De prijs daarentegen wel. Vorig jaar met 5 baht per kilo wilden de keuterboertjes liever niet verkopen. Nu is de prijs 10 baht en nu loont het te kijken hoeveel men wil verkopen en heoveel houden voor eigen gebruik..

Regenval is hier veel meer plaatselijk dan in Nederland het geval is,.
      Ik woon in Udonthani en binnen dit district zijn de verschillen aanzienlijk. In mijn dorp is de afgelopen geen drup regen gevallen en dus is de rijst netjes gedroogd en nu opgeslagen. Maar 15 kilometer verder (waar de markt is) reed ik toch enkele dagen in de regen en de straten waren nat.