Hier een relaas over welke instanties in NL zich bezighouden met onze vaccinatiegegevens en de burger soms niet geholpen kan worden, omdat geen enkele instantie zich verantwoordelijk voelt voor de hele keten.

Zoals jullie weten kan je een Thais vaccinatiebewijs bij de GGD in NL [locaties Rotterdam, Utrecht en Groningen] laten omzetten naar een QR code in de corona check app. Dit heb ik dus gedaan. En ik kreeg binnen een kwartier een NL en een EU QR code, als ook een geprint vaccinatiebewijs.

Toen ik de Thailand pass aanvroeg, besefte ik pas dat op mijn NL bewijs maar 1 vaccinatiedatum [van de laatste prik] staat ipv 2. Terwijl iemand die in NL gevaccineerd is, een bewijs heeft met 2 vaccinatiedatums. Ook is het voor mij niet mogelijk om het NL bewijs te printen via coronacheck.nl. Het systeem [van coronacheck.nl en die van mijnrivm.nl/vaccinaties] zegt dat mijn vaccinatiegegevens niet bekend zijn bij hun.

Dus ben ik aan de slag gegaan. Eerst de GGD Rotterdam gebeld. Die zeggen dat ze niets kunnen doen, en dat ik coronacheck.nl moet bellen. Daar gebeld: “GGD Rotterdam is vergeten mijn vaccinatiegegevens door te zetten naar mijnrivm.nl. Ze kunnen dan GGD backoffice bellen [0800-5090] voor technische hulp”. Voor de 2de keer een afspraak gemaakt met GGD Rotterdam. Zij zeggen dat ze alles gedaan hebben – “alle vinkjes staan op groen, inclusief het delen van mijn gegevens [met het RIVM]. De situatie met 1 laatste vaccinatiedatum op de QR code is normaal.”

Heb toch voor de zekerheid het RIVM gebeld. Zij kunnen niets doen. Ze verwijzen me naar het GGD hoofdkantoor. Daar geven ze me het nummer van de GGD backoffice. De GGD backoffice zegt – “wij kunnen niets doen aan de vaccinatiegegevens die omgezet zijn. U moet terug naar GGD Rotterdam die de omzetting heeft gedaan. We weten dus ook niet of uw situatie met 1 vaccinatiedatum normaal is”.

Voorlopig heb ik geen probleem. Ik heb een Thailand pass gekregen obv het Thais vaccinatiebewijs met 2 vaccinatiedatums. Mijn EU QR code is nog niet eerder buiten NL gecheckt. Mijn papieren bewijs die van GGD Rotterdam heb gekregen is 1 jaar geldig. Afwachten hoe deze wereld van QR codes zich ontwikkelt.

Iemand die wel 2 vaccinatiedatums op de omgezette QR code heeft staan, met beide vaccinaties in het buitenland gekregen?

Ingezonden door Eddy

5 reacties op “Van kastje naar de muur voor omzetten van Thais vaccinatiebewijs in NL (lezersinzending)”

  1. john koh chang zegt op

    Eddy, ik woon in Thailand maar heb twee vaccinaties gehad in Nederland. Ik kreeg het nederlandse en een internationaal/ europees vaccinatiebewijs. Daarop staat inderdaad maar een datum: de datum van de laatste vaccinatie. Er staat wel voor of achter de datum van de laatste vaccinatie: 2/2. Heb inmiddels begrepen dat er soms staat: 2e vaccinatie van 2.
    Dus ik vermoed dat dit gewoon bij alle nederlandse vaccinatiebewijzen het geval is.
    Als dat het geval is kan denk ik geen van de instanties iets aan doen.
    Ik was hier ook over verbaasd maar kan er vanuit thailand weinig aan doen. Ik ga eerst eens kijken of hetgeen ik denk, nl dat alle nederlandse vaccinatiebewijzen slechts een datum noemen juist is.
    Vlieg morgen, DV ! naar Nederland. Ga dan aan de slag en zal mijn bevindingen op dit blog delen.

    • TheoB zegt op

      john koh chang,

      Indien in het bezit van een DigiD kon je in het begin via https://coronacheck.nl/nl/print/ één pdf downloaden met één Nederlandse en één internationale QR-code.
      Tegenwoordig kun je via die webpagina (en je DigiD) ’n pdf met de Nederlandse en ’n pdf met de eerste én tweede QR-code downloaden.
      De CoronaCheck app laat tegenwoordig ook 2 internationale QR-codes zien.

  2. Archie zegt op

    Ik woon in Noorwegen, maar hetzelfde geldt voor heel EU vaccinatiepas, jeg krijgt alleen de laatste datum van de vaccinatie, ik heb nu inmiddels vaccinatie nr 3 datum 18 11 en deze datum staat in de pas. Wel staat er aantal 3 van 3

  3. Hans van Mourik zegt op

    Eddy bedankt voor deze informatie.
    Wist niet beter, dat het alleen bij de GGD in Utrecht is waar je kan registreren.
    Maar sinds 18 Oktober 2021 ook in Groningen.
    Ben naar die link gaan kijken.
    Zie toen echt tegen op, om naar Utrecht te gaan.
    Hans van Mourik

  4. Henriette zegt op

    Het verhaal van Eddy is niet vreemd of uitzonderlijk voor buitenlands gevaccineerden en volgens mijn ook niet een teken van mismanagement.

    Ik kwam eind November in Nederland aan en ben de volgende dag meteen naar de GGD regio Utrecht gegaan. Mijn Thaise vaccinatie bewijs (2x Astrazeneca) was in orde en geaccepteerd. De GGD was gefascineerd dat ik drie verschillende bewijzen had: De Thaise ziekenhuis verklaring, het gele Thais/internationaal vaccinatie boekje en de Mor Prom App. Ze fotografeerden alles zodat ze in hun bestand konden opslaan wat mensen komend uit Thailand voor bewijzen konden hebben.
    Na de overzetting had ik meteen 2 QR codes in de NL “CoronaCheck” App. De app geeft een Nederlandse en Internationale (Europese) QR code. Verder is er alleen “Dose 2/2” en vaccinatie datum (NIET welk vaccin of waar het gegeven is), dus hetzelfde als Eddy. Ook kreeg ik deze QR codes als een print-out.

    Ik heb de Nederlandse en de Europese QR code allebei tot nu to uitgebreid gebruikt (de laatste in Zwitserland). Werkt vlekkeloos.

    Voor een Europese vlucht moest ik twee dagen geleden een vaccinatie bewijs uploaden. Van de QR code op de telefoon blijk je GEEN screenshot te kunnen maken (is beschermd), en als je naar de Nederlandse Coronacheck website gaat (coronacheck.nl) dan blijkt inderdaad dat die GEEN informatie hebben over je vaccinatie (terwijl je zou verwachten dat daar dezelfde informatie in zou moeten staan als in de App). Dus weer hetzelfde als Eddy. Het lijkt standaard zo te zijn voor buitenlands gevaccineerden.

    Voor mijn Europese vlucht heb ik met mijn telefoon een foto gemaakt van de papieren QR code en de upload hiervan werd zonder problemen geaccepteerd.

    Ik hoop dat dit wat ongerustheid wegneemt!
    Henriette


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website