Mijn recente ervaring met Wise (lezersinzending)
Ik wilde gisteren (4/10) 5.000 euro via Wise naar Thailand overmaken. Aangezien het maximale over te maken bedrag voor mijn Thaise bank 50,000 THB is, had ik er 4 overboekingen voor nodig. Bij de eerste overboeking bleek dat betaling via iDeal, waar ik normaal gesproken altijd gebruik van maak, niet mogelijk was. Er waren 2 mogelijkheden, betaling via mijn creditcard waarbij de kosten op ± 52 euro uitkwamen of via een bankoverschrijving naar de bankrekening van Wise, waarbij de totale kosten ± 35 euro waren. Voor de 2e optie gekozen, toch wel vrij omslachtig.
Eerst inloggen op mijn Wise-app, de gebruikelijke procedure volgen en dan aanklikken dat je later het bedrag op de rekening van Wise zult overmaken. Vervolgens inloggen op de app van mijn Nederlandse bank, het exacte bedrag naar Wise overmaken met in de omschrijving je klantnummer bij Wise. Na de afronding daarvan weer inloggen bij Wise en op de link klikken dat het bedrag inmiddels naar hun bank is overgeschreven. Daarna maakt Wise het geld naar de Thaise bank over.
Bij mijn 4e en laatste overboeking naar Wise werd mijn Nederlandse bankrekening plotsklaps geblokkeerd, waardoor het bedrag naar Wise niet overgeboekt kon worden. Vrij kort daarna werd ik op mijn vaste telefoon gebeld door mijn bank en werd mij de vraag gesteld of ik geheel vrijwillig geld overmaakte naar Wise in België. Deze controle werd door mij zeker geapprecieerd en na het beantwoorden van enkele simpele vragen (volledige naam, adres en geboortedatum) werd de blokkade opgeheven en werd de laatste overboeking naar Wise uitgevoerd.
Toevalligerwijs (?) werd vervolgens ook mijn Wise-app tijdelijk geblokkeerd, ik moest mijn identiteitsbewijs opnieuw uploaden en een selfie insturen; dat ging wel vrij vlot,
na 5 minuten werd de blokkade opgeheven.
Al met al heeft het toch aardig wat tijd gekost, heb inmiddels geïnformeerd bij Wise waarom betaling via iDeal niet meer kan maar daarop nog geen reactie ontvangen.
Overigens los daarvan, vanmorgen (5/5) wilde ik nog eens 300 euro naar Thailand overmaken. Was er een storing bij de ING, waardoor overboeken niet mogelijk was.
Ik zocht de fout van het niet kunnen overboeken in 1e instantie bij Wise, maar dat was dus niet zo en vervolgens heb ik maar gebruik gemaakt van betaling via mijn creditcard.
Mijn constatering is dat Wise onlangs niet alleen de tarieven heeft verhoogd maar tevens de mogelijkheden tot betaling heeft beperkt, waardoor het er voor menigeen niet makkelijker op geworden is om geld naar Thailand (en wellicht ook naar andere landen) over te maken.
Ingezonden door Wut.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending15 oktober 2024Voordelig en eenvoudig verhuizen binnen Thailand met Deliveree (lezersinzending)
- Immigratie infobrief15 oktober 2024TB Immigration Infobrief Nr 051/24: Bewijs dat je Thailand gaat verlaten voor 60 dagen Visa exemption om zijn
- Visumvraag15 oktober 2024Thailand Visa vraag Nr 186/24: TM30 melding en online registratie
- Belasting Nederland15 oktober 2024Vraag over bronbelasting die door commerciële banken in Thailand wordt ingehouden als voorheffing
Het probleem van niet kunnen betalen met iDeal zit alleen in de app. Als je op je PC inlogt bij Wise kan je wel met iDeal betalen. Heb je geen PC dan kan je natuurlijk met de browser op je telefoon naar Wise gaan en inloggen.
Ja Peter, Wise heeft inmiddels gereageerd en het is inderdaad zo dat iDeal (en Sofort) momenteel niet lukt bij overboekingen via de app. Wise stuurt met enige regelmaat berichten naar hun klanten en ik vind het niet erg servicegericht dat ze dat hiervoor nagelaten hebben, zodat ik en waarschijnlijk ook veel andere gebruikers van de app het zelf maar moesten ontdekken. Logischerwijs ging ik in 1e instantie van een storing uit.
Mee eens, erg slordig van Wise.
Graag de wise app updaten. Ik kreeg laatst ook melding niet te kunnen betalen met iDeal. Na update app via playstore probleem verholpen.
Nooit geen last en de beperkingen worden gemaakt door de bank(en) waar het naar toe geboekt wordt. En wat die verhoging betreft willen wij nu echt alles gratis? Als je in Thailand geld uit de automaat haalt met je buitenlandse kaart betaal je 220 THB
Cees, nooit geen last betekent in feite altijd last maar dat terzijde, ik begrijp wat je bedoelt.
Verder schrijf ik toch niet dat Wise alles gratis moet doen?
Ik vermeld slechts dat Wise de tarieven onlangs verhoogd heeft en dat is misschien een aanleiding voor sommige lezers van Thailand blog om te checken of zij bij concurrenten van Wise goedkoper uit zouden zijn, waarbij natuurlijk ook rekening gehouden moet worden met de wisselkoers.
Daar is toch niets mis mee?
Het overboeken van €, 5.000 via Wise kostte mij nu ± 35 euro, mede omdat ik het bedrag in 4 delen moest overmaken.
De bedoeling van mijn inzending op Thailandblog was om lezers er oo attent te maken dat iik plotsklaps geen gebruik van iDeal kon maken,, de rest is bijzaak
Dit verschijnsel heeft zich al eerder voorgedaan en ik was al op de hoogte dat het via mijn laptop geen probleem zou geven met iDeal gebruik en de ING bank. Via de gsm app staat er dat er tijdelijk geen gebruik kan worden gemaakt van iDeal bij gebruik van Android toestellen. Dus de i phone zal geen problemen kennen stel ik mij zo voor. Op de site van iDeal las ik dat er geen problemen waren met de Nederlandse banken.
Verwarrend allemaal.
Open een account bij wise en gebruik die om een saldo op te bouwen. Ik ontvang mijn als direct op dit account.
Open in Thailand een saving account bij de Bangkok bank en vraag naar de Swift code die wise nodig heeft om uit uw wise account over te maken. Ongelimiteerd bedrag. En lagere kosten.
Ls
Via een tip van jullie heb ik nu met m’n pc een overboeking gemaakt en ging prima.
Binnen enkele seconden op mijn bank account in Thailand
Zelfs op zondag!!??
Dank voor de informatie
Gr Rob
Idd Werkt Ideal sinds kort niet meer via de app. Er wordt aan gewerkt volgens de klantenservice van Wise. Apple Pay werkt overigens wel en dan betaal je ook gewoon met bankrekening. Lijkt heel erg op iDeal. Moet je natuurlijk wel een Iphone hebben.
Deze week heb ik met mijn mobiel via Wise en de ING-bank geld overgemaakt naar mijn Thaise rekening.
Dit ging perfect. Het geld stond binnen een minuut op de rekening.
Een paar weken daarvoor ging het totaal niet. Kreeg bij het overmaken via de ING-bank een groot kruis.
Het bleek toen dat ik niet de enige was waarbij dit gebeurde en dat de oorzaak een fout in de app was. Na de app geüpdatet te hebben was het probleem verholpen.
In het nabije verleden was het schering en inslag dat er een rood kruis werd getoond met de mededeling van Wise dat de incasso / afschrijving van de Nederlandse bank van het over te maken bedrag niet gelukt was.
Meestal was de mededeling ten onrechte, na een minuutje of wat bleek het geld toch op de rekening van Wise bijgeschreven te zijn. Ben er echter wel eens de mist mee ingegaan, had ik in de tussentijd nogmaals Wise toestemming gegeven om het bedrag te incasseren. Afgelopen woensdag kreeg ik opnieuw een rood kruis met mededeling te zien bij een betaling van € 300 aan Wise via mijn creditcard. Bleek weer loos alarm te zijn, na een dikke minuut kreeg ik op mijn telefoonscherm de melding dat het geld toch door Wise was ontvangen. Het loopt niet altijd even soepeltjes bij Wise.
Laatste keer geld overgemaakt met Remitly.
Razendsnel en kosten € 3,00.
Daar ben ik onlangs ook op overgestapt, nadat Azimo.com de transferservice beëindigde, goede koersen, 2,99€ kosten per transactie, en binnen twee minuten op mijn Thaise bankrekening..
Wise is ook niet zaligmakend. Ik heb aan 2 verschillende mensen in nl gevraagd een nieuw wise account aan te maken en mij geld toe te zenden naar mijn thaise rekening. Beide personen zeiden dat ze geprobeerd hebben maar dat het hun niet gelukt was om een nieuw account aan te maken. Dus maar gewoon overgemaakt.
Het aanmaken van een account gaat niet voor iedereen zo makkelijk. Onlangs maakte ik zelf een account aan, ik moest toen een foto van mijn ID maken maar Wise gebruikte mijn standaard camera, het lukte niet om Wise te laten schakelen naar de camera voor close-ups en de foto’s van mijn ID bleven dus onscherp en onleesbaar. Dat was via de browser, ik bedacht me dat de app misschien anders zou werken en ja hoor, gelukkig gebruikte die wel de juiste camera. Ik ben een uur bezig geweest voor iets wat met 10-15 minuten gepiept had moeten zijn.
Iemand anders die ik hielp me een Wise account maken vertelde ik dit, dus die gebruikte een tablet met 1 camera om in ieder geval niet het camera gedoe te hebben. Maar daar bleef de Wise app hangen na het nemen van de foto. Na meermaals proberen schoot er een foto door, maar geen duidelijke foto, ook hier was het heel veel keren opnieuw proberen voordat de diverse foto’s in orde waren. Zonde van de tijd maar uiteindelijk gelukt. Klantvriendelijk? Niet echt. Met wat Googlen zag ik berichten van maanden terug dat wel meer mensen problemen hadden met het maken van foto’s, dus dit zal niet een probleempje zijn wat er per abuis na een update is ingeslopen.
Wise liet van de week bij het gebruik van de app, bij de diverse betaalopties onderaan zien dat iDeal niet te gebruiken was maar er stond netjes achter dat “iDeal tijdelijk niet te gebruiken is op Android apparaten”. Via de laptop/computer werkte het wel gewoon.
Hoe dan ook, het kan handig zijn ook eens bij concurrenten te kijken. Voorheen heb ik Azimo gebruikt (die gaven lange tijd een gunstigere koers/kosten dan Wise), maar die is vorige maand gestopt voor particulieren. Maar naast Wise zijn er nog alternatieven zoals XE (geeft veelal een iets betere koers dan Wise, maar helaas geen iDeal betaaloptie). .Naast XE en Wise vond ik Currencyfair, Remitly, TransferGo en anderen ook niet slecht.
Een alternatief achter de hand in geval van een storing of ander probleem, of simpelweg omdat wie onder de streept de beste of voordeligste is wil door de tijd heen verschillen. Wise is goed maar niet heilig.
Rob, zoals ik in de topic aangaf werd, nadat ik op 4/10 4 overboekingen naar Wise in Brussel had verricht, de mogelijkheden om eventueel meer betalingen te doen geblokkeerd door Wise. Mijn identiteit moest opnieuw vastgesteld worden, volgens Wise waren zij dat jaarlijks verplicht. Wel vreemd, ik maak namelijk al jaren gebruik van Wise en het is mij nooit eerder verzocht. Maar natuurlijk heb ik aan hun verzoek voldaan en heb met mijn tablet eerst de voor -en achterzijde van mijn rijbewijs gefotografeerd en geüpload. Dat ging in één keer goed; vervolgens een selfie gemaakt waarvoor door Wise automatisch mijn camera aan de voorkant van mijn tablet werd ingeschakeld. Ook dat lukte direct en binnen 5 minuten kreeg ik bericht van Wise dat de beoordeling van mijn ID was goedgekeurd en werd de blokkade opgeheven.
Jouw bericht dat het openen van een account bij Wise
voor veel mensen niet makkelijk is, klopt helemaal. Zeker voor Thaise mensen in Nederland, die de Engelse taal onvoldoende beheersen. Ik heb dan ook al diverse malen Thaise kennissen geholpen bij het openen van een account maar dan nog valt het hen niet mee om vervolgens gebruik van de app te maken.
Ik doe overschrijvingen met Wise naar Siam Commerical Bank zonder problemen (ik gebruik wel een desktop PC en geen smartphone)
Ik liep tegen hetzelfde probleem en heb Wise gevraagd wat er aan de hand is. Binnen een paar uur ontving ik het volgende antwoord:
—
Hello Frank,
Thanks for getting in touch, and sorry about the trouble you’re having here.
Unfortunately though due to a temporary issue on Apple side you’ll not be able to use IDEAL through your App. As of now we don’t have an update.
The two methods are available on our website. So would suggest to use the website in case you really need to use IDEAL or SOFORT. Sorry for the issue.
I hope this helps! And if you want to know more about this, just check out our Help Centre.
Regards,
Shiney
Wise
—
Oftewel, bugje aan de kant an Apple (of de nieuwe iOS wellicht?). Wachten tot het gefixt is en in de tussentijd IDEAL gebruiken via de webbrowser.
Lage bedragen doe ik via Wise op de computer zonder problemen.
Grotere bedragen via de ABMAMRO, kosten 9,- Euro.
Omslagpunt moet je even uitrekenen..
Heb je dan ook de wisselkoers vergeleken?
Bij ABN Amro zijn ze nl niet heel filantropisch ingesteld…
Ik gebruik zelf meestal Wise en soms Remitly.
“maximale over te maken bedrag voor mijn Thaise bank 50,000 THB is”, dit bedrag kun je aanpassen in de app van de Thaise bank tot een paar miljoen.
Als men problemen heeft met het geld storten via Ideal naar Wise, gebruik dan je laptop of login via de browser.
Een ieder die een account opent bij Wise heeft een eigen rekeningnummer waar het geld gestort wordt.
Het is inderdaad een feit, dat als je geld overmaakt naar Wise dmv je NL bankaccount dat je soms een negatieve melding kunt krijgen.
Overboeken mislukt bv.
Sluit dan je Wise account, wacht een paar minuten bv en open je Wise account opnieuw.
De overboeking zie je dan meestal wel staan.
Ook is het handig om je NL rekening te checken en als het daar afgeboekt is, is het dus onderweg naar je Wise rekening.
Niet iedereen is een expert op het gebied van het internet, maar er is ook veel onkunde en onwetenheid. Dan is het makkelijk om de schuld bij de tegenpartij neer te leggen.
Khun Tak, wanneer Wise een rood kruis laat zien met de mededeling dat het naar Thailand over te boeken bedrag niet op hun bankrekening is bijgeschreven dan is het niet persé nodig om uit te loggen bij Wise. Gewoon een kort moment wachten en daarna even naar een andere webpagina van Wise te switchen is zo goed als altijd ook effectief. Of, en dat is een goede tip van jou, in de tussentijd even bij je Nederlandse bank checken of het bedrag inderdaad is afgeschreven. Dat niet iedereen een expert is op het gebied van internet moge duidelijk zijn maar staat hier totaal los van. Het probleem wordt veroorzaakt door een bug in het systeem (hetzij bij Wise dan wel bij de dienst iDeal) en niet door onkunde en onwetendheid van degenen die van Wise gebruik maken.
Overigens, ik heb een account bij de Nederlandse Loterijen (Toto) en wanneer ik daar mijn saldo wil aanvullen d.m.v. een iDeal betaling krijg ik vaak te maken met hetzelfde probleem, namelijk het rode kruis met de mededeling dat de transactie mislukt is.
De schuld daarvan ligt vanzelfsprekend niet bij mij als gebruiker van, in dit geval, Wise en Toto.