De valkuilen bij het huren van een appartement waren voor mij vooraf niet zichtbaar. Nu ben ik wel een stuk wijzer en een “pak” geld armer geworden.

Wij gaan al jaren naar Thailand en gebruiken Hua Hin als uitvalsbasis voor reisjes naar omliggende landen. Hua Hin bevalt ons uitstekend. Om daar drie weken in een hotel te verblijven is prima te doen, maar wanneer je ‘uitgereisd’ bent, wordt een verblijf van ongeveer zes weken in een hotel wel wat saai. Wij hadden daarom besloten om uit te kijken naar een geschikt appartement in Hua Hin. Een rondgang langs de verschillende Property Agent’s leverde veel mogelijkheden op. Er was voldoende te huur. De ‘Property Agent’s’ waren voorkomend, aardig en zagen er betrouwbaar uit.

De gehanteerde huurvoorwaarden zijn in principe bij alle ‘Agents’ gelijk. Ze opereren als tussenpersoon en regelen alles tussen de huurder en de verhuurder, die overigens goed afgeschermd wordt. Je betaalt vooraf de huurpenningen en een borgsom, die meestal een maand huur bedraagt. De energiekosten betaal je achteraf, op basis van verbruik. ”So far so good”

Wat ging er mis?

De huurpenningen en de borgsom had ik volgens afspraak op tijd betaald aan de Property Agent, maar de huur werd helaas niet aan de eigenaar overgemaakt. Met enig speurwerk heb ik zelf de eigenaar gevonden en konden we onze acties coördineren. Gelukkig mochten we wel in zijn appartement, ook al was het geld door de ‘Property Agent’ niet aan hem overgemaakt. De appartement-eigenaar heeft zijn geld tot de dag van vandaag nog niet ontvangen.

Een week voor ons vertrek uit het appartement heb ik de afspraken m.b.t. de borgsom nog maar eens met de ‘Property Agent’ doorgenomen. Mijn afspraken met hem waren duidelijk, tijdige controle bij het uitchecken, afhandelen van de energierekening en niet te vergeten het terug betalen van de borgsom. Ik had er een onbestemd gevoel bij. Hij stelde voor, alles op de laatste dag af te handelen. Dat leek  mij niet zo’n goed idee. Hij wist overigens niet dat wij daarna nog drie dagen in Thailand zouden blijven.

Op de voorlaatste dag van de huurperiode was er nog geen enkele actie van zijn kant. Ik heb na overleg met de ‘Property Agent’, de energierekening zelf maar aan de beheerder van het appartementen complex betaalt. Bewust niet aan de agent. De eigenaar van het appartement zou dan waarschijnlijk ook naar die centen kunnen fluiten.

Op de dag van het vertrek kreeg ik van de Property Agent te horen dat hij geen geld had om de borgsom aan mij terug te betalen. Voor mij was de maat vol. Samen met de eigenaar van het appartement zijn we naar de politie gegaan in een poging een aangifte te doen. Met de politie en een assistent zijn wij met de auto naar het kantoor van de Property Agent gereden. Er volgde een lang gesprek zonder enig resultaat. De politie adviseerde ons toen,  maar een ‘civiele’ procedure te beginnen.

Kale kip

Een oriënterend gesprek met een lokale advocaat maakte als snel duidelijk dat het een heilloze weg zou worden. Om over de kosten nog maar niet te spreken. De procedure tot aan een eventuele rechtszaak zou me zeker 50.000 Baht gaan kosten. Nog afgezonderd van de kans van slagen. Van een ‘kale kip’ valt nu eenmaal niet te plukken.

We gaan komend jaar weer even vrolijk naar Hua Hin, maar hebben nu rechtstreeks van de eigenaar gehuurd. We hebben een kleine aanbetaling gedaan en betalen de rest bij aankomst.

De ‘Property Agent’ gaat ondertussen ongestoord verder met zijn dubieuze praktijken. Ik denk daarom dat het niet de eerste en de laatste keer zal zijn dat huurders op deze manier worden opgelicht. U bent gewaarschuwd!

Ingezonden door Arie

12 reacties op “Een huis huren in Hua Hin? Let op de valkuilen!”

  1. Leo Th. zegt op

    Beste Arie, balen voor de verhuurder dat hij de huur (nog) niet heeft ontvangen en voor jullie dat de borgsom niet is teruggegeven. Neem aan dat de verhuurder geen Thai is. Waren jullie zijn eerste huurders via dit agentschap? Goed dat jullie anderen hiervoor waarschuwen maar wat is de reden dat de naam van de desbetreffende Agency niet wordt genoemd?

  2. Theo zegt op

    Ik verhuur mijn villa ook en doe dit via Room by Room ,dit bedijf onderhoud ook mijn tuin en zwembad
    Dit is een prima en eerlijk bedrijf en ik kan een ieder deze aanbevelen

    • Wilma van Dijck zegt op

      Fijn om te lezen Room by Room eerlijk is ik wil een huis appartement huren voor 3 maanden Van Room by Room heb ik ook een offert liggen.

  3. snelle japie zegt op

    heel goede post, dit zijn de dingen die out in the open moeten komen! gewoon een gozer dus die een te huur staand apartementje voor je heeft geboekt en jou simpelweg het huurcontract heeft doorgestuurd, daarvoor waarschijnlijk wat bemiddelingskosten gerekend, en daarna ook nog proberen de huur te innen. waarschijnlijk heeft ‘ie het niet aangedurft te adverteren met een erg hoge huurprijs, om maandelijks substantieel af te romen, dus kiest ie ervoor om je eerste maand huur maar helemaal voor zichzelf te houden en jouw huur niet te betalen.

    Zoiets kan je simpelweg niet van tevoren weten, of je iemand inhuurt die echt of nep is. dus hoe het te voorkomen? het enige wat ik kan bedenken is zo min mogelijk middlemen inhuren, en alleen zeaken te doen met gerenommeerde makelaars.

  4. René Martin zegt op

    Vervelend voor je maar bedankt voor de waarschuwing

  5. Dick zegt op

    Waarom geen ,,naming and shaming ” ?
    Als het kan met foto’s er bij van het betreffende kantoor en van de oplichters .
    Zorg dat het bekend wordt.

  6. Aroy zegt op

    Beste Arie , waarom noem je niet de naam van die Property Agent.
    Het kan anderen behoeden om zaken met hem te doen.
    Ik vind wel dat je het goed opgelost heb met de verhuurder.
    Succes met je volgende trips naar Thailand

  7. Wim Feeleus zegt op

    Huren kan ook via Airbnb. Wellicht wat duurder dan via een lokale “agent” maar die lijken niet allemaal betrouwbaar zo te lezen. Heb al verschillende keren iets gehuurd via Airbnb en nooit problemen gehad.
    Laatste keer een mooi huis gehuurd op Koh Samui, uitstekend bevallen!

  8. Fransamsterdam zegt op

    Het verbaast mij dat de eigenaar-verhuurder er zo kalm onder bleef en er totaal geen punt van maakte dat u de accomodatie kon betrekken zonder dat hij er een cent voor ontvangen had.
    Het zou mij niet verbazen als de eigenaar-verhuurder en de ‘property-agent’ al langer op deze wijze met elkaar zaken doen. De eigenaar-verhuurder heeft zijn centjes al lang, speelt de vermoorde onbetaalde onschuld, gaat samen met u naar de politie (hij weet heel goed dat dit geen strafzaak is) en na afloop delen de eigenaar-verhuurder en de property agent samen de borg. De eigenaar verhuurder lacht zich nog drie keer een slag in de rondte als hij als toegift ook nog een aanbetaling voor volgend jaar op zijn rekening ziet bijgeboekt…

    • Leo Th. zegt op

      Na het nogmaals lezen van het artikel ga ik mij in feite ook steeds meer verbazen. Hoe wist de betrokkene, Arie, dat de huur niet was betaald aan de eigenaar? Arie heeft, zoals hij zelf schrijft, een rondgang langs een aantal agentschappen in Hua Hin gemaakt, een appartement uitgekozen en huur + borg aan het agentschap betaald. Arie vertelt eveneens dat de eigenaar goed afgeschermd wordt door het agentschap dus naar ik aanneem ontvangt hij de sleutels van het appartement ook van het agentschap. Wat heeft hij dan voor reden gehad om via speurwerk de eigenaar op te sporen en te checken of de huur door het agentschap wel was doorbetaald? Dat hij een week voor zijn vertrek contact opneemt met het agentschap om de terugbetaling van de borgsom te bespreken kan ik mij nog wel voorstellen maar waarom hij een onbestemd gevoel krijgt, omdat het agentschap dit op de dag van vertrek wil regelen, begrijp ik weer niet. Het is toch logisch dat de inspectie van het appartement, het opnemen van de meterstanden en de verrekening van de borg plaatsvindt bij vertrek onder gelijktijdige overhandiging van de sleutels. En waarom Arie vervolgens de kosten van water en elektriciteit aan de beheerder van het complex betaalt is mij eveneens een raadsel. Arie heeft een huurovereenkomst met het agentschap en als de borg niet terugbetaald wordt dan zou je door het niet voldoen van de kosten van water en energie toch in ieder geval nog een deel van je borg terug ontvangen. Uit het verhaal van Arie maak ik op dat hij ongeveer 6 weken heeft gehuurd. Zelf heb ik ook weleens voor zo’n periode een appartement gehuurd. Gebruikelijk is dat aan het einde van iedere maand de beheerder van het complex een nota van water en elektriciteit verstrekt, bij mij werd die onder de deur geschoven. Ging ik natuurlijk niet aan deze beheerder betalen. Bij aankomst waren er foto’s van de meterstanden gemaakt en bij vertrek na 6 weken werden de standen nogmaals opgenomen en verrekend met de borg. De eigenaar of diens gemachtigde (het agentschap) is verantwoordelijk voor de betaling aan de beheerder.
      Mede door het feit dat Arie niet reageert op reacties om de naam van de desbetreffende ‘Agency’ mede te delen rijst bij mij het vermoeden dat Arie zelf wel eens de eigenaar van het appartement is ipv huurder. Wellicht heeft hij problemen met de agent en misschien wordt hij ook wel belazerd door deze agent en wilt hij zich op deze manier afreageren.

  9. Kritikus zegt op

    Dit fenomeen is bij de meesten wel bekend.
    Politie is zoals voor bijna alles in Hua Hin waardeloos en nutteloos.
    ALLES voor de eigen zak voor hen.

    Het enige wat je kan doen is inderdaad ALLES bekend maken van deze “agent” via hier of Facebook.
    Anoniem is wel zo verstandig 😉
    Ben wel benieuwd, want ken bijna alle agentschappen en eigenaren / personeel.

    Gewoon vermelden wie en waar !

  10. Jan zegt op

    Al enkele jaren huur ik naar volle tevredenheid een condo in Hua Hin via Airbnb. Nog nooit een probleem gehad. De eigenaar krijgt het geld ook in termijnen en pas als ik aangeef dat hij in niets te kort is geschoten. En wanneer je een beetje op tijd reserveert en voor een langere tijd is er ook nog een behoorlijke korting te verdienen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website