Er is heel wat te doen omtrent de Nederlandse Ambassade in Bangkok en Buitenlandse Zaken gaat een onderzoek instellen naar misstanden zoals corruptie en machtsmisbruik. Er zou geknoeid zijn met paspoort aanvragen, naturalisaties en een Thaise accountant heeft in dienst van de Ambassade heel wat geld achterover gedrukt.

Declaraties die op het randje zijn en een ambassadeur die het met buitenissige escapades en daaraan verbonden kosten niet zo nauw neemt. Of de beweringen waar zijn dient te worden afgewacht. Het is allemaal koren op de molen van heel veel mensen. Volgens hen werkt men op Ambassades nauwelijks en is het daar slechts feesten geblazen.

Lintjes doorknippen, recepties bezoeken, handjes schudden en veelvoudig het glas heffen. Dienstverlening? Ronduit slecht, althans volgens de mening van sommige mensen. Berichten die nu over de Nederlandse Ambassade in Bangkok verschijnen zullen die beeldvorming nog wel verder versterken.

Mensen

Ambassadepersoneel zijn echter mensen van vlees en bloed en in feite niet anders dan mensen uit welke andere bedrijfstak. Binnen onze samenleving heb je harde werkers, kantjes eraf lopers, eerlijke en oneerlijke mensen. Wil na dit voorval, hoe verwerpelijk ook, alle Ambassades en het daar werkende personeel niet allemaal over een kam scheren. Niets is mensen vreemd.

Een persoonlijke ervaring

Het is inmiddels bijna 15 jaar geleden dat mijn Nederlandse vrouw tijdens onze vakantie aan een acute hartstilstand in Thailand kwam te overlijden. We verbleven samen op het eiland Koh Lanta en ik kan iedereen verzekeren dat een dergelijke ervaring je je hele leven bijblijft. Thaise autoriteiten zochten destijds contact met de Nederlandse Ambassade in Bangkok en ik ben die Ambassade nog steeds meer dan dankbaar voor al de ondersteuning die ik toen heb gekregen.

Een daar werkzame dame gaf me haar privé telefoonnummer en ik mocht haar bij dag en ontij bellen, in het weekend en zelfs ’s nachts als ik daar behoefte aan mocht hebben. Ook de terugkeer van mijn overleden vrouw naar Nederland werd helemaal door de Ambassade geregeld. Zelfs mijn ticket naar Nederland werd door hun bemiddeling overgezet van Thai Airways naar KLM. Geen cent hoefde ik bij te betalen, met hulde aan beide vliegmaatschappijen. KLM verwisselde zelfs mijn economy plaats voor Business Class. Bij aankomst op Schiphol werd ik begeleid naar een aparte ruimte en opgevangen door mijn directe familie. Allemaal geregeld door die nu zo verguisde Ambassade in Bangkok.

Naschrift redactie:
De naam van de inzender van dit verhaal is bij de redactie bekend.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

9 reacties op “De goede kanten van de Nederlandse ambassade in Bangkok”

  1. Redactie zegt op

    Zo kan het dus ook. Een verhaal heeft ook altijd twee kanten. Laten we hopen dat er snel duidelijkheid komt wat er werkelijk aan de hand is.

  2. Henry zegt op

    Heb nog geen enkel probleem daar gehad. Nieuw paspoort voor mijn vrouw en onlangs voor mijzelf. Alles correct afgewerkt en netjes thuisbezorgd per post. Inkomensverklaring fluitje van een cent en ook hier geen probleem.Dus voor mijn prima hoor.

  3. bkkdaar zegt op

    Ook na de tsunami ramp heeft de Ambassade goed werk geleverd in het bijstaan van velenof nabestaanden-maar niet van allen.

  4. PeterPhuket zegt op

    Ja prachtig dat U zo goed geholpen bent, en naar mijn mening niet meer dan hun plicht om zo te handelen, en inderdaad dat het ook mensen van vlees en bloed zijn. Stel je eens voor dat U niet goed behandeld zou zijn in uw situatie…
    Maar toch moet mij van het hart dat diezelfde mensen van vlees en bloed je het bloed onder je nagels kunnen halen en het lijkt er v.t.t.t. zelfs op dat ze er een satanisch genoegen in scheppen om zo te handelen, mijn ervaringen, en dat is niet een of twee keer, zijn ronduit slecht en ik woon al meer dan 10 jaar in Thailand.

    • Steve zegt op

      Ik ben het wel met PeterPhuket eens. Je mag toch verwachten dat wanneer je zoiets verschrikkelijks meemaakt je alle hulp en steun krijgt. Zoals Khun Peter als schreef die ambassades worden betaalt van onze belastingcenten en ze zijn er om ons te helpen.

  5. colin de jong zegt op

    Wordt ook vele malen geconfronteerd met klachten over de ambassade vooral wanneer het een afwijzing betreft en of ik daar wat aan kan doen en over wil schrijven.Ik kan een landgenoot die met een Aow iedereen erdoor krijgt maar ook gevallen van zeer vermogende landgenoten die zich afvragen waarom zij hun vriendin niet meekrijgen.Vreemde zaak ook voor mij maar de goeden moeten weer onder de kwaden lijden en vergeet niet dat de eisen steeds worden aangescherpt doordat er velen niet meer terugkeren. Persoonlijk heb ik geen slechte ervaringen en had mijn businesspaspoort binnen een week thuis in de bus. De opgeblazen affaire is slechts een storm in een glas water want diegene die dit heeft aangeslingerd staat op non-aktief en wilde wraak halen.
    Dat hij daarbij met modder gooit tot daar aan toe maar zo smerig op de man te spelen is schandalig.Dit soort figuren die zelf fout waren en zjn horen zeker niet werkzaam te zijn bij de ambassade.

  6. Ferdinand zegt op

    Naast de onwijs hoge tarieven (waar de ambassade uiteraard niks aan kan doen) voor elk velletje papier of elke verklaring die je nodig hebt, is de dienstverlening aan Nederlanders die niet met visa zaken komen naar mijn ervaring in houdelijk ok. Jammer genoeg straalt men niet immer vriendelijkheid uit. Zeker niet bij het 1e loket buiten waar je je papieren moet tonen. Daar is de behandeling vaak ronduit ………

    Ik ben me er nog niet zeker van of ik het afsprakensysteem prettg vind of niet. Omdat je vrijwel voor elk akkefietje eerst een afspraak moet maken, hetgeen extra oponthoud in Bangkok kan betekenen.

    Iets anders is de behandeling van Thais die om een visa komen. Hoe begrijpelijk misschien ook gezien de vele aanvragen en moeilijke gevallen, maar het is stuitend hoe onvriendelijk de behandeling soms is.
    Van enige hulp aan mensen die iets niet gelijk begrijpen is geen sprake. Het vreemde is dat deze neerbuigende behandeling hoofdzakelijk door het Thaise personeel zelf plaats vind, en je geluk hebt als je incidenteel door een nederlandse medewerker/ster wordt geholpen. Wat is dat toch die houding van thais tegenover thais ?

    Ook het niet meer toelaten van de betreffende nederlandse partner bij een visum aanvraag gesprek, zal zeker zijn doel hebben, maar omdat niet elke Thai niet direkt onze ingewikkelde regeltjes begrijpt kan de nederlands sprekende partner op hele kleine eenvoudige vragen toch direkt antwoord bieden.

    In mijn eigen geval stoort me het meeste de vaak onvriendelijke benadering (understatement) bij het 1e loket buiten, voor welke aangelegenheid je ook momt.

    Alles is er op gericht het werk voor de medewerkers binnen zo eenvoudig mogelijk te maken (op zich een goed streven) maar de hulp /dienstverlening (waarvoor de ambassade er toch ook is) aan de bezoeker (en nu bedoel ik niet alleen de visum aanvrager) wordt vergeten.

    Het feit dat over de behandeling bij andere ambassaades, zo als de Amerikaanse, veel meer horrorverhalen de ronde doen maakt me over de behandeling bij onze ambassade niet blijer.Je gekleineerd en afhankelijk voelen zijn woorden die al jaren bij me opkomen.

    Helaas ook al 2 x een gesprek bij “open telefoon” mogen meebeluisteren, waaruit op niet mis te verstane wijze bleek hoe men over andere “zeurpieten en bedriegers” voor het loket dacht.

    Van je ambassade mag je hulp en geen geiriteerde en neerbuigende houding verwachten.

    Dit alles heeft waarschijnlijk niks te maken met de problemen die nu op de ambassade spelen. Dat gaat immers over corruptie en misbruik en voor dat soort dingen graag bewijzen.

    Verhalen zijn er altijd. Elke bardame heeft wel een verhaal dat ze iemand bij een ambassade kent die voor de juiste tegenprestatie wel effe iets kan regelen. Zolang iets niet bewezen is zijn het verhalen.

    Onderzoek afwachten, maar ook dat zal wel geen 100% zekerheid geven. Er blijft atijd hangen “waar rook is, is vuur”) heel vervelend voor mensen die te goeder trouw zijn.

  7. Pootao zegt op

    Net mijn paspoort hier geregeld op de Ambassade. Perfecte snelle service en iedereen even vriendelijk ! Geen kwaad woord over deze vriendelijke hard werkende mensen en omdat ik 500 kilometer van Bangkok woon werd mijn paspoort binnen 10 dagen voor 100 Baht per EMS bij me thuis bezorgd.
    BEDANKT

    • ferdinand zegt op

      @Pootao. Ja mag ook gezegd worden, naast vele negatieve berichten (huidige waanzinnige (visa)afsprakensysteem via extern buro en tegen betaling). Vriendin heeft net nieuw paspoort aangevraagd (op ambassade)en binnen 2 weken per post thuis ontvangen. Keurig nette behandeling en snelle service.

      Helaas op herhaalde vragen per email over complicaties bij behoud Nederlanderschap bij 2 nationaliteiten en langdurig wonen in Thailand gewoon geen antwoord.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website