Eindelijk betaling van D-reizen

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
13 december 2020

Ik schreef al twee eerdere berichten over D-reizen over de terugbetaling van mijn ticket na annulering van de vlucht.

Na een zeer uitgebreide e-mail uitwisseling kwam ik begin deze maand met D-reizen echt op een dood spoor. Steeds hielden ze voor dat betaling pas over 15 a 16 weken kon plaatsvinden omdat ze het zo razend druk hadden met de terugbetalingen. Ik beschouwde dat als een uitvlucht en wilde dat niet accepteren. Was ook bang dat ik mijn geld kwijt zou zijn bij een faillissement; op dat moment had de Nederlandse overheid nog niet haar latere voorstel gedaan om de reisbranche leningen te verschaffen om de vouchers (niet vermeld of dit ook de losse tickets kon betreffen) te kunnen uitbetalen.

Hierop heb ik een bevriende advocaat geraadpleegd en die reageerde onder andere als volgt:

Snel dagvaarden en naar de kantonrechter gaan? De ellende is dat je dan (voor een vordering van boven de € 500) tegenwoordig maar liefst € 231 aan griffiegeld kwijt bent. Plus de deurwaarderskosten voor het uitbrengen van de dagvaarding, dus zeg een investering van € 300.

Die dagvaarding zouden wij samen kunnen maken, dus dat kost niets. Maar zoveel voorfinancieren lijkt niet zinnig. Weliswaar krijg je deze kosten terug als je wint, maar bij een faillissement zou je kosten op het sterfhuis gemaakt hebben.

Met de Geschillencommissie heb ik ook goede ervaringen, maar het zou een wat oneigenlijke weg zijn, want D-Reizen ontkent niet geld verschuldigd te zijn, maar betaalt gewoon niet… Dus als je “wint”, heb je nog niets.

Nog aan publiciteit gedacht? Kassa of Tros-Radar?

Hierop heb ik D-reizen laten blijken dat ik het nog niet opgeef en dat ik inmiddels juridisch advies heb gezocht en ze van eventuele verdere stappen op de hoogte zal houden.

Toeval of niet, maar twee weken later, 10 december, werd het verschuldigde bedrag op mijn rekening gestort. Dus dat hoofdstuk is afgesloten en voor mij een goede les geweest.

Ingezonden door Haki

5 reacties op “Eindelijk betaling van D-reizen”

  1. laksi zegt op

    Tja,

    Ik denk voor een ieder, NOOIT, maar dan ook NOOIT meer, een ticket boeken via een reisbureau of online site.

  2. Peter zegt op

    Naar mijn weten vallen er onder deze regeling, geen losse tickets. Ook het garantiefonds is dan niet van toepassing.
    Mijn ervaring is, dat je bij een betrouwbare vliegmaatschappij je tickets moet kopen. Die hebben méér reserve dus minder kans op een faillissement. Neem als de voorbeeld de KLM. Bovendien, ze hebben een naam hoog te houden. Boek je rechtstreeks bij een maatschappij dan moet je bij problemen, zelf achter je centen aan. Het blog staat vol met problemen.
    Boek je via een betrouwbaar reisbureau, dan moeten die de terugbetaling voor je regelen. Al eerder aangegeven, voor ’n paar tientjes wordt je een hoop werk uit de hand genomen. Bij mij zijn in 2020 3 vluchten naar Bangkok geannuleerd, geboekt bij een TUI reisbureau, met tickets bij Eva Air. Keurig, tot de laatste cent teruggestort. Voor die paar centen geen ellende op mijn dak.

    Gr Peter.

  3. Kees zegt op

    Ik heb een enigszins vergelijkbaar situatie maar dan met Gate 1. Bij Gate 1 heb ik in het verleden, naar volle tevredenheid overigens, diverse vliegreizen geboekt. Zo ook nu mijn retourvlucht Bkk – Ams, vertrek 11 augustus 2020. De retourvlucht werd door Emirates geannuleerd en door Gate 1 werd ik keurig van dit feit op de hoogte gebracht.
    Een opmerking wekte wel mijn verbazing en dat was dat Gate 1 bij Emirates zou navragen of ik in aanmerking kwam voor restitutie. Dat leek mij een loze mededeling aangezien de tegenprestatie door Emirates niet kon worden geleverd waardoor de overeenkomst van rechtswege wordt ontbonden. Maar ja, even afwachten aangezien we zitten met de Coronaperikelen. Bovendien vermeldde Gate 1 dat door de drukte, afwikkelen van de zaak minstens 4 maanden zou vergen. Eergisteren, heb ik eindelijk de pen ter hand genomen en via een omweg, het online contactformulier voor komende vluchten, een uitgebreide mail met mijn ongenoegen te uiten. Contact met Gate 1 is anders niet of nagenoeg onmogelijk.
    Per ommegaande kreeg ik bericht terug dat Gate 1 op 19 augustus mij via de email, een voucher had gestuurd en dat ik, omdat ik eerder aangaf nog steeds geen bericht had ontvangen, mijn spam- of teclamebox moest nakijken en dat voor Gate 1 daardoor mijn dossier was gesloten.

    Een antwoord van Gate 1 wat kant noch wal raakt aangezien ik elke dag mijn mail lees en na gelezen te hebben, niet relevante mail wordt verwijderd en relevante mail door mij wodt gearchiveerd.

    Zoals ik eerder aangaf heb ik in het verleden eerder vliegreizen geboekt en nooit eerder is in mijn spambox een mail van Gate 1 terechtgekomen, ook nu niet. Altijd is de door Gate 1 aan mij verzonden mail in mijn reguliere hotmail inbox bezorgd.

    Ik heb vandaag, weer via het eerder genoemde onlinecontactformulier, een mail doen uitgaan. In deze mail verzoek ik Gate 1 vriendelijk, doch dringend, het betaalde bedrag terug te storten en een copy van de mail met voucher aan mij toe te sturen.

    Wordt vervolgd.

  4. Sab zegt op

    Mochten er nog mensen zijn die via Cheaptickets of schipholtickets geboekt hebben en nergens terecht kunnen (zoals ik destijds), dan kun je contact met Otravo opnemen. Otravo verkoopt tickets via bookingssites als Cheaptickets die in Spanje (of andere landen) gevestigd zijn en alle mogelijke manieren van contact onmogelijk maken. Via Otravo heb ik destijds met veel pijn en moeite mijn geld terug kunnen krijgen, had via Cheaptickets geboekt maar kon daar geen contact meer mee krijgen. Kan maar zo zijn dat Gate1 ook onderdeel van Otravo is, maar dat weet ik niet.
    Heb zelf in ieder geval mijn lesje geleerd en zoals al vele malen genoemd: vanaf nu alleen nog maar rechtstreeks via de luchtvaartmaatschappij boeken!

  5. SCHUT zegt op

    Wij hadden exact hetzelfde via d reizen vanaf 2 juni 2020 gewacht en begin dec eindelijk het wereld bedrag van 345 euro retour. Na een hoop gemail en beloofde betalingen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website