U kent ze vast wel, de glanzende folders boordevol prachtige marketing kreten van de machtige verzekeringsmaatschappijen. Volledige dekking voor bijna alle onheil tegen lage premies, de uitkering bij schade is een fluitje van een cent enz… De praktijk is vaak heel wat heel wat lastiger dan de folders beloven, dit is zo’n praktijk verhaal. 

Vervolg  deel 1

Wat nu te doen, overstappen naar een andere verzekering was uitgesloten gezien mijn status als kankerpatiënt en mijn leeftijd (73), wat overbleef was onverzekerd blijven. Andere opties om een mogelijke ziektekostenverzekering af te sluiten waren;

  • een huwelijk, hierdoor kan je een Thaise verzekering afsluiten die aanmerkelijk goedkoper is
  • een NL verzekering met een torenhoge premie
  • een mogelijk andere verzekering maar dan met uitsluiting van alle organen, 5 jaar wachttijd en dan nog maar afwachten en een premie opslag van 30% of meer

Geen van de alternatieven spraken mij aan, ik besloot dus het risico maar te nemen om onverzekerd te blijven. Ondertussen had ik mijn zaak doorgestuurd naar CIFO, dit is een onafhankelijke beroepscie waarbij Cigna is aangesloten, de uitspraak bij conflicten is bindend om dure en langdurige rechtszaken te voorkomen, er is geen beroep mogelijk anders dan een civiele zaak aanspannen.

Bij CIFO was het zaak om alle relevante informatie over het medische verleden samen te vatten en op te sturen naar deze organisatie naast natuurlijk het beantwoorden van een groot aantal vragen, formulieren teneinde een goed beeld te krijgen van de situatie. Maar de behandeltijd is land en kan soms wel een jaar duren.  En toen ..wachten wachten wachten september, oktober november. Meer formulieren, meer vragen, meer aanvullingen enz. Ondertussen heb ik wel de prostaatoperatie ondergaan die ik zelf bekostigde immers de medische situatie was urgent geworden.

Na een lange ruim 5 uur durende ingreep via de DaVinci technologie is prostaat incl alle uitzaaiingen weg genomen. Na 5 dagen in een comfortabele kamer op 11e verdieping te hebben gelegen kon ik naar mijn huis in Chaam om daar verder aan te sterken. Overigens heb ik een prima verzorging gehad, waren de artsen en verpleegsters zeer vriendelijk en deskundig maar ook verrast dat die lange farang na 2 dagen uit zijn bed wilde om wat kleine stukjes te gaan wandelen want dat was men niet gewend. Wel was het hinderlijk dat iedere 3 uur, dag en nacht er een fraaie verpleegster aan je bed komt om temperatuur en bloeddruk te meten. Leuk is het om te vermelden dat koning Bhumibol vele jaren slechts 2 etages hoger in dezelfde vleugel had gelegen en verbaasde ik mij erover dat er nog steeds zoveel hoge militairen rondliepen.

Enfin intussen was het december en ben ik maar eens gaan informeren wat de stand van zaken was met mijn dossier bij Cigna. Na wat aandringen kreeg ik het geruststellende bericht dat mij dossier de kwalificatie spoed had gekregen en het niet al te lang meer zou duren alvorens ik enig bericht van betekenis zou ontvangen. Dezelfde berichtgeving ontving ik in februari, maart enz. Tijd voor een toon wijziging om wat meer druk op de zaak te zetten. Kort daarna kreeg ik weer een verzoek om aanvullende informatie waarna ik begin april het bericht kreeg dat de persoon die mijn dossier onder haar hoede had voor onbepaalde tijd met annual leave was. Nu heb ik mijn bijna mijn hele carrière voor Amerikaanse bedrijven gewerkt en weet wat de betekenis is van deze mededeling, het dossier was gewoon blijven liggen, er was bijna niets aan gedaan en ik kreeg een nieuw contactpersoon die er gelijk vaart achter zette, met daarbij de verontschuldiging voor de lange gang van zaken. En ja hoor einde mei kreeg ik het verzoek om nogmaals alle rekeningen op te sturen, en tevens samen te vatten wat er nu in, mijn beleving was gebeurd. Toen weer een paar weken stilte en begin juli kreeg ik het verzoek naar een notaris te gaan om daar vast te laten leggen dat alle ingestuurde informatie juist was beantwoord. In Thailand is dit natuurlijk een fluitje van een cent.

Begin augustus was het inmiddels toen ik het bericht kreeg dat men met de afronding bezig was en ik binnen enkele weken de uitslag kon verwachten. En ja hoor 14 augustus op vrijdagavond een grote email van CIFO. Met bijna trillende handen opende ik de uitgebreide bijlage, lezen, lezen veel juridisch taalgebruik en bijna op de laatste pagina de verlossende mededeling dat ik op alle punten in mijn gelijk was gesteld, Cigna alle operatie kosten diende terug te betalen en ik ook in aanmerking kwam voor smartengeld. Maar…..ik was er nog niet dit was een aanbeveling, ik moest akkoord gaan met de uitslag maar Cigna ook. Dus er kwamen nog 2 spannende weken toen ik eindelijk de verlossende een email kreeg van Cigna waarin ze het volledige uitspraak van CIFO accepteerde en er dus sprake was van volledige rehabilitatie. U kunt zich wellicht voorstellen dat ik een zeer fijn weekend had, niet alleen door volledig in mijn gelijk te worden gesteld maar ook omdat ik niet langer onverzekerd was.

Slotwoord

Gelukkig bestaat er nog gerechtigheid en met de juiste argumenten, doorzettingsvermogen, bewijsstukken enz. is deze klus gelukt, Echter ik had dit nooit voor elkaar gekregen zonder de fantastische hulp en support van AA Insurance, Matthieu Heijligenberg en zijn team. Immers het was Matthieu die mij attendeerde op CIFO want ook hij was van mening dat mij behoorlijk onrecht was aangedaan.

Ingezonden door Do

36 reacties op “Een uiterst onaangename ervaring met Cigna ziektekostenverzekering (deel 2 – slot)”

  1. Erik zegt op

    De aanhouder wint. Gefeliciteerd!

  2. Hans van Mourik zegt op

    Gefeliciteerd,best wel.wat werk aangehad.
    Kan je.nu.daar ook nog blijven?.
    Of hebben ze nu ook.jou voor kanker uitgesloten..
    In dit geval was.het mij niet gelukt,alle correspondentie.in het Engels.
    TOP van.jou.
    Hans van Mourik

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Dag Hans,
      ja ik kan weer gewoon bij Cigna blijven zoals het was voor de ingreep, niets uitgesloten dus. Met name het juridische Engels was best wel een klus, echter ik heb 3 jaar in USA gewoond dus ik kon hier wel mee uit de voeten.
      Verder inderdaad heel veel werk aan gehad met hoogte en diepte punten maar ik geloofde in het succes en opgeven was er niet bij, let wel de hulp en adviezen van AA insurance zijn van bijna door slaggevend belang geweest.

  3. Frits zegt op

    Gefeliciteerd. Gelukkig toch goed afgelopen.
    Mag ik wat vragen over het punt van een huwelijk met een Thaise? Ik dacht dat je alleen voor een Thaise ziektekostenverzekering in aanmerking kwam als zij in overheidsdienst is?

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Dag Frits,
      je gedachten zijn juist, bedankt voor je opmerking/aanvulling.

    • winlouis zegt op

      Beste, ik ben ook benieuwd hoe ik in aanmerking kan komen voor een Thaise ziektekostenverzekering, door mijn huwelijk met mijn Thaise echtgenote. Is het mogelijk een website te bekomen van zo een verzekering, aub. Mijn email adres. [email protected]. Met dank bij voorbaat.

      • Jan VC zegt op

        Beste ook ik ben best benieuwd war ik als gehuwde alsnog een verzekering kan afsluiten.
        Alvast bedankt!
        [email protected]

  4. Lung kees zegt op

    Goed en duidelijk verhaal.
    Alleen zou ik graag wat meer info willen vernemen over het afsluiten​ van een verzekering die beduidend goedkoper zou zijn als je met een thaise vrouw gehuwd bent. Bijvoorbaat​ mijn dank​
    Lung kees

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Beste Lung Kees,
      De Thaise vrouw waar je mee getrouwd bent dient dan wel bij de overheid werkzaam te zijn. als dat het geval is kan de te betalen premie zomaar 40-50% voordeliger zijn, let wel je komt dan wel in een Overgheid ziekenhuis terecht,hierbij kan weer dat je een upgrade kunt krijgen naar een kleine zaal of een prive kamer, als……deze beschikbaar is hetgeen vaak niet het geval is en je dan dus op een grote zaal komt te liggen met 40-50 personen.
      groet
      Dominicus van Drunen

  5. peter zegt op

    Misschien een stomme vraag: waarom ben je op die leeftijd en met de achtergrond en andere negatieve mogelijkheden, toch overgestapt? Ik bedoel het verschil van premies gaat toch niet over duizenden euro’s per jaar? Ik weet nog vroeger bij de Bupa was ongeveer 75 euro per maand voor zeer uitgebreid.

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Beste Peter,
      helemaal geen stomme vraag, ik heb hier een fout gemaakt aangezien ik mij onvoldoende realiseerde wat de mogelijke negatieve gevolgen zouden kunnen zijn.Wel ben ik van mening dat AA insurance mij hier op had kunnen wijzen en dat gaan ze nu dus ook doen.
      Groet
      Dominicus van Drunen

  6. Driekes zegt op

    Mag ik aan Mr Do vragen wat deze behandeling heeft gekost.
    Mijn PSA is 8.9 en heb geen kanker, 1 maal Mri en 2 maal biopsie laten doen dus wil ik graag het kostenplaatje weten.
    Omdat ik teveel uitsluitingen hebt ben ook ik niet verzekerd en hoop op een goede afloop.

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Beste Driekes
      De volledige operatie met de DaVinci methode incl 5 dagen ziekenhuis, verpleging nazorg enz.. heeft mij 19.000 euro gekost.Let wel dit was een operatie met een prive kamer en 5 sterren verzorgingen 4 overnachtingen. Dat kan natuurlijk goedkoper met een klassieke ingreep en verblijf op een zaal, reken dan op circa 13.000 euro.
      Mocht je meer details willen mail mij dan via [email protected]
      Overigens met een psa van 8.9 en geen kanker zou voor mij reden zijn voor een zg 2nd opinion.
      groet
      Dominicus van Drunen

  7. Willem zegt op

    Gefeliciteerd met de uitspraak.

  8. Sjaak zegt op

    Ik zou ook graag wat meer info willen hebben over als je getrouwd bent met een Thaise. En wat de kosten voor de operatie betreft: stel nou dat je geen 20.000 euro hebt, dan kun je dus helemaal niks en ben je overgeleverd aan de Tempel

  9. haki zegt op

    Ook namens mij, van harte gefeliciteerd met je overwinning. Ik heb in NL inzake de woekerpolis kwestie, ook via het KiFiD (klachteninstituut financiele dienstverlening) klacht laten behandelen, doch dat eindigde zonder succes story voor mij. Wat mij, en dus ook bloglezer Frits hier, benieuwd, is je opmerking dat een huwelijk met een Thaise, je vanzelf dan ook het recht krijgt om een Thaise ziektekostenverzekering af te sluiten. Kun je dat nog eens toelichten?

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Beste Haki,
      dat wil ik graag doen, zie mijn eerdere reavcties hierop,In het kort J eThaise vrouw dient wel bij de overheid werkzaam te zijn, daarna kan je je verzekering bij een Thaise ziektekosten verzekering met aanzienlijk lagere premies maar….alleen voor Overheids ziekenhuizen.
      Groet
      Dominicus van Drunen

  10. Facttester zegt op

    Gefeliciteerd mee je overwinning, Do! Châpeau voor je volharding en vechtlust, en dank dat je de moeite nam dit zo uitgebreid met ons te willen delen. Je verhaal was zeer duidelijk!

  11. J.H.Bleeker zegt op

    Waar kan ik meer te weten komen ocer CIFO en wat betekent de afkorting. Ik kan het op internet niet vinden

    • Dominicus van Drunen zegt op

      CIFO staat voor Channel Islands Financial Ombudsman,
      web site ; http://www.ci-fo.org,
      email ;enquiries@ci-fo,org
      adres Jersey, Channel Islands JE4 9OG

      succes,
      Dominicus van Drunen

  12. luc zegt op

    Prachtig!
    Waar staat CIFO voor en waar gevestigd? Zou mij ook eens van pas kunnen komen.

  13. Rianne zegt op

    Gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen. Het kostte veel kruim, maar uiteindelijk de slag gewonnen. Proficiat. Fijn ook dat je AA Insurance en Matthieu Heijligenberg en zijn team complimenteert vanwege hun hulp en support. In reacties op deel 1 kwamen zij bij enkelen er bij voorbaat al bekaaid af. Ten onrechte blijkt nu! Niettemin wil ik 2 opmerkingen maken met betrekking tot het onderwerp in het algemeen:
    1- In discussies over ziektekostenverzekeringen voor lang-/permanentverblijvenden in Thailand krijgt Nederland vaak van onder uit de zak. Thailand wordt dan gevrijwaard van alle blaam. Ik vind dat een onjuist standpunt. Nederland is heel duidelijk in haar opstelling: als je langer dan 8 maanden weg bent uit Nederland vervalt deelname aan de collectieve regelingen voor ziektekostenverzekering. De essentie zit in de collectiviteit. Ben je weg uit Nederland dan neem je ook geen deel meer aan de bedoelde gezamenlijkheid en mag je niet verwachten dat vanuit Nederland jouw ziektekosten maar moeten worden betaald. Je dient te zorgen voor alternatieve manier van verzekerd zijn, of voor voldoende middelen om ziektekosten zelf op te vangen. Mijn man en ik doen volgens dit laatste principe. Dat Thailand voor ‘farang’ geen deelname erkent aan Thaise collectiviteit is Nederland niet aan te schrijven. Zelfs sommige groepen Thai zijn soms uitgesloten van deelname. Mijn lijkt dat eerst zij de aandacht behoeven.
    2- Het is niet altijd nodig dure premie-ziektekostenverzekeringen aan te houden in Thailand. Lees alle reacties nog een door van deel 1, en zie hoe vaak je wel niet tegenkomt dat men al jaren betaalt maar nog nooit een claim op een dergelijke verzekering heeft hoeven te doen. Lees ook hoe vaak men daarentegen tegenwerking ervaart. Als je maandelijks alle premie-gelden op een bankrekening plaatst is niet ondenkbaar dat op den duur een klein kapitaal is uitgespaard. Je kunt deze manier overwegen door de moeite te nemen eens na te gaan hoe je eigen ziektegeschiedenis in elkaar zit, wat er zoal is gebeurd in de medische histories van je directe familieleden, en door te realiseren dat hoe ouder je wordt palliatieve zorg vaak de voorkeur verdient. Hetgeen wil zeggen dat als in je eigen ziektegeschiedenis en in die van je ouders, broers en zussen, oom en tantes geen erfelijke ziektes, kwalen en/of degeneraties voorkomen, er geen dure verzekering nodig is.

    • Mike zegt op

      Fijn dat aa een flinke steun is geweest,had echter niets anders verwacht,want zij verdienen toch ook aan de pollisen die zij afsluiten,

  14. René zegt op

    Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat!
    Kun je de site of emailadres van CIFO doorgeven ?
    Ik weet niet waar ik dit op het internet vinden kan.
    Mijn voormalig verzekeringsmaatschappij wil geen vervolgoperatie betalen.
    Ook ik wil nu een klacht deponeren.
    Gaarne assistentie.

  15. Paul zegt op

    Mijn advies: ga niet in zee met ziektekosten-verzekeraars die zich buiten Thailand gevestigd hebben.
    Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met Pacific Cross.
    Zij hebben hun administratie slecht op orde en communiceren hierover onheus en ronduit onbeschoft.
    De klant is hier zeker geen koning en ook op het internet (o.a. Thai Visa) wemelt het van de horror-verhalen: eenzijdige opzegging vanwege hoge claims, krankzinnige tussentijdse premieverhogingen zonder vooraankondiging en allerlei uitsluitingen achteraf.
    Ook andere maatschappijen geven problemen en zijn weinig vertrouwenwekkend.
    In dit forum zijn al de namen van Cigna en AXA Assudia gevallen.

    Je hoeft tegenwoordig niet meer getrouwd te zijn met een Thaise om een Thaise verzekering af te sluiten.
    Ik (ongetrouwd) ben sinds vorig jaar verzekerd bij Thai Life Insurance Medicare.
    Een van de grootste in Thailand.
    Een ziektekostenverzekering, gecombineerd met een levensverzekering.
    Grootste voordelen voor mij: je kan er niet zo maar uitgegooid worden en de premies liggen vast.
    De dekkingen zijn in alle opzichten te vergelijken met andere verzekeraars.
    Er wordt zelfs een ‘inkomstenderving’ uitbetaalt voor elke dag dat je in het ziekenhuis ligt.
    Kan oplopen tot een paar duizend Baht per dag.

    Mijn verzekerde som is op dit moment 1.000.000 Bht. (kan hoger en kan ook tussentijds aangepast worden).
    Ik was 66 toen ik de verzekering afsloot, geen keuring.
    Tot zeventig wordt, dacht ik, nog geaccepteerd.
    Mijn premie: de eerste vijf jaar 57.000 Bht. De volgende vijf jaar; 86.000 Bht.
    Daarna vier jaar 129.000 Baht en dan (ik ben dan tachtig jaar) 6 jaar 9.000 Bht.
    Alles afgerond.
    Outpatient: geen vergoeding, behalve bij (verkeers-)ongelukken.
    Wat ik ook claim: de premie ligt vast en bij overlijden wordt er een flinke som (wordt verhoogd naar gelang verzekeringsduur) uitgekeerd.
    Zodat de nabestaanden niet met onbetaalde rekeningen blijven zitten.
    Ook een geruststelling.

    • Bacchus zegt op

      Beste Paul, ik heb net eens op de site gekeken. Kun je mij vertellen wat de naam van de polis is en/of welk plan jij hebt. Ik zoek iets voor mijn vrouw. Zij is 67 jaar oud. Als ik kijk onder haar leeftijdscategorie vind ik eigenlijk alleen maar ongevallenverzekeringen. Naar mijn mening wordt er dan alleen betaald bij een ongeval, dus niet bij ziekte. De ‘sap mascote 90/15’ is volgens mij een uitzondering. Ik ben dus benieuwd welk plan jij hebt? Alvast dank voor de info!

      • Paul zegt op

        Het klopt dat hun site niet veel informatie verstrekt over de ziektekostenverzekering.
        Voor zover ik weet werken ze niet met verschillende namen voor hun pakketten, geen edelmetalen of edelstenen.

        Maar ze hebben wel degelijk een uitstekende ziektekostenverzekering die alles dekt en waarmee je in alle Thaise ziekenhuizen, ook de particuliere zoals Bangkok Hospital, terecht kunt.
        En je hoeft er niet voor getrouwd te zijn met een Thaise, dat is nog steeds een hardnekkig misverstand.
        Mijn hierboven genoemde dekking en de vaste bijbehorende premies geven een aardige indicatie van de mogelijkheden.
        Wil je meer, dan kost dat natuurlijk ook meer.

        Thai Life Insurance Medicare hebben overal kantoren die je alles uit kunnen leggen.
        Zelf heb ik alles (snel) geregeld via een zeer goed Engels sprekend tussenpersoon in Ban Chang.

        • Bacchus zegt op

          Dank voor je info, Paul! Ik heb ze benaderd via hun site en wacht af wat het resultaat wordt. Overigens ziet het er over het algemeen goed uit op hun site. Geeft vertrouwen.

  16. ron zegt op

    Any complaint should in the first instance be sent to us at:
    Cigna Global Health Options Customer Care Team
    1 Knowe Road
    Greenock
    Scotland PA15 4RJ
    27.2
    If the complaint is not resolved, the complaint may be referred to the Financial Ombudsman Service at:
    The Channel Islands Financial Ombudsman (CIFO)
    PO Box 114
    Jersey Channel Islands
    JE4 9QG
    Telephone: +44 (0)1534 748610 Fax: +44 (0)1534 747629 Email: [email protected]

  17. Wil zegt op

    Do, op de eerste plaats proficiat met je overwinning, wat ik alleen niet snap//begrijp is je de volgende opmerking van je: “een huwelijk, hierdoor kan je een Thaise verzekering afsluiten die aanmerkelijk goedkoper is”. Wij zijn beide farang (nederlanders), maar hebben gewoon een Thaise ziektekosten verzekering sinds een paar jaar.

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Dag Wil,
      Ik ben boven de 70 en dan is het afsluiten van een ziektekosten verzekering bijna onmogelijk heb ik ervaren,
      ook een Thaise

  18. KhunJan zegt op

    In eerste instantie gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Toch zijn mij een aantal zaken onduidelijk. Ik ben ook getrouwd met een Thaise vrouw die altijd heeft gewerkt voor de overheid. Ik lift mee op haar ziektekostenverzekering in Thailand. Wij hebben pasjes aangevraagd bij diverse overheidsziekenhuizen waar ik terecht kan. Nu is mijn ervaring gelukkig gebleven bij check ups en wat kleine behandelingen. Medicijnen hoef ik niet te betalen. Alleen een kleine fee voor de dokter in de orde van grootte van 500 Bath. Wat voor mij onduidelijk is moet er hiernaast nog een aparte ziektekostenverzekering worden afgesloten zoals Do die heeft bij Cigna. Ik kan me voorstellen als je wilt worden behandeld in een private ziekenhuis je hiervoor apart moet verzekeren maar niet voor een overheidsziekenhuis.

    • Dominicus van Drunen zegt op

      Dag Jan,
      je hoeft geen aparte verzekering af te sluiten tenzij je in een private ziekenhuis wilt verblijven, deze vallen nl. niet onder de Thaise polis.
      Succes
      Dominicus van Drunen

    • Paul zegt op

      Ik zou me daarvoor wel bijverzekeren, bij welke Thaise maatschappij dan ook.

      Door velen wordt nogal enthousiast gedaan over de Thaise staatsziekenhuizen, maar mijn ervaring en waarneming is na vele jaren het tegenovergestelde.

      Idioot lange wachttijden, overvolle wachtkamers, dokters die niet verschijnen slechte hygiene, lawaaiige slaapzalen, zelfs prive kamers zijn krakkemikkig, slecht opgeleid personeel, verouderde apparatuur, slecht eten, niets voor mij.

      Ingewikkelde medische handelingen kunnen vaak niet verricht worden en dan wordt je alsnog naar een particulier ziekenhuis doorverwezen (en betaal je alles zelf…).

  19. l.lagemaat zegt op

    Beste Do,

    Gefeliciteerd met je beterschap en het behaalde resultaat bij Cigna!

    Groet,
    Lodewijk

  20. Stephan zegt op

    Wat een geweldig verhaal. Er bestaat dus toch gerechtigheid. Maar je moet bijna advocaat zijn om die gelijkheid en gerechtigheid te gaan halen. Bravo voor jouw doorzetting vermogen. De meesten van ons hadden dit niet voor elkaar gekregen.
    Een grote groet
    Stephan


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website