Vernieuwen bankpas ABN-AMRO uiteindelijk toch gelukt!

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
17 oktober 2015

Een aantal maanden geleden besefte ik dat mijn bankpas vernieuwd moest worden, ruim voor het eind van het jaar. Omdat ik al geëmigreerde Nederlander niet in staat was om “even” bij de bank langs te gaan vroeg ik mij af hoe ik dat zelfstandig kon oplossen zonder allerlei moeilijke toestanden.

Dus trok ik via mail langs een aantal bij de bank in dienst zijnde medewerkers, die waarschijnlijk de werkinstructies goed hadden gelezen, met de vraag hoe ik aan een nieuwe bankpas met de daarbij behorende code én veiligheidsmaatregelen kon komen. In ongeloof en daarna in woede ontstekend trof ik de ene na de andere medewerker via mail én telefonisch consult aan, met de blijkbaar goed ingestudeerde mededeling. “Nee, het spijt mij geweldig” maar omdat u niet in Nederland woont zal U naar de Nederlandse ambassade in Bangkok moeten om een zogeheten” legalisatie stempel ” te halen bij de Nederlandse ambassade in Bangkok.

Dat is dus zo een 550 km reizen omdat ik van een normale bus gebruik maak en niet in zo een VAN-busje ga zitten opgepropt met een totale doodsverachting. Waarbij de chauffeur op volle snelheid en met zijn telefoon in één hand razendsnel links en rechts inhalen het wereld snelheid record probeert te verbreken. Dus moet ik ook nog een, gelet op de beperkte openstelling van de ambassade, een hotel boeken zodat ik de volgende ochtend fris en fruitig mij kan melden bij de ambassade. In de hoop de zelfde dag mijn gewenste papier te kunnen krijgen en weer huiswaarts te keren naar mijn vrouw die op alle dag van bevallen staat

Ik heb gevraagd omdat de ABN-AMRO mij deze werkwijze dwingend oplegde, of ik de gemaakte kosten dan kan declareren. Nee dat zit er óók niet in, ik moet dit en ik moet dat maar enige tegemoetkoming zit er niet in. Vol woede voor zo weinig begrip, de stoom kwam uit mijn oren heb ik dit hele relaas geprobeerd per bankmail te versturen maar ik krijg dan het bericht dat er een fout is opgetreden bij het opslaan van het bericht en werd wéér het bos ingestuurd. Ondanks herhaalde pogingen kon ik de mail, zoals hieronder getoond niet versturen.

“Geachte medewerker,
Met enige verontwaardiging heb ik kennis genomen van uw schrijven, waarin u aangeeft dat, om een nieuwe pas te krijgen ik mij bij de ambassade van Thailand in Bangkok in persoon moet vervoegen teneinde een legalisatie stempel te krijgen.
Dus zal ik meer dan 250 km héén én 250 km terug moeten reizen en wellicht een nacht in een hotel moeten verblijven om aan het door u gestelde te kunnen voldoen. Dat is toch te gek voor woorden!
Ik heb tevens eerder geprobeerd om mijn adres in uw systeem, waar ik klaarblijkelijk niet in pas te wijzigen, omdat het waarschijnlijk gebaseerd is op in Nederland woonachtige klanten van de ABN-AMRO.
Nogmaals ik woon sedert een jaar of vijf in Thailand, ben daar inmiddels getrouwd voor de Thais wet en hoop binnen een dag of 10 vader te worden van een dochter én ben niet van plan om mijn hoogzwangere vrouw alléén achter te laten om “even” naar Bangkok te reizen. Wat als een klant van ABN AMRO, de jongste niet meer is en wellicht minder mobiel of zelfs hulpbehoevend én véél verder weg woont, Thailand is immers véle malen groter dan Nederland, tja wat dan?
Ik verzoek u dan ook om mij per mail te benaderen én niet via bankmail”.

Uiteindelijk daalde er vanuit kantoor ABN-AMRO Schiphol, toeval of niet, een niet alléén zeer vriendelijke en begripvolle medewerkster genaamd Janneke Breur op mijn pad. Iemand die niet alleen wél begrip toonde voor de situatie, dit graag intern wilde bespreken en met mij afsprak om binnen een dag of 10 terug te komen op mijn vraag!

Blijkbaar werken daar medewerkers die ook “out of the box” kunnen en willen denken. De door haar, en vast goedgekeurd door een verantwoordelijke, aangedragen oplossing was zéér eenvoudig, nog nimmer geprobeerd, maar als experiment zéker te gebruiken.

Er werd een afspraak gemaakt via internet voor een zogenaamde WebEX vergadering, waar ik niet alleen Janneke kon zien maar zij ook mij zag, ik kon op haar verzoek mijn paspoort laten zien, waarna ik ook nog even onze pasgeboren dochter kon tonen en ABN-AMRO kon bedanken voor het fraaie cadeau een Sesamstraat mobiel mét muziek.

De vrede was getekend en vandaag zaterdag heb mijn nieuwe pas opgestuurd via DHL én EMS met de daarbij behorende code’s gekregen.
Janneke je bent een kanjer, bedankt.

10 reacties op “Vernieuwen bankpas ABN-AMRO uiteindelijk toch gelukt!”

  1. Soi zegt op

    Er wordt nogal eens gemopperd over de ING op dit blog, maar vooralsnog stuurt ING mij mijn bankpas in speciaal envelop gewoon toe op mijn TH adres. Pincode blijft ongewijzigd. Ook die van mijn TH vrouw stuurt ING gewoonweg per post. We hebben die passen niet nodig in TH, maar wel weer handig als je in NL op vakantie bent. (Overigens sluit ik dan ook nog eens een extra aanvullende ziektekostenverzekering af, immers reizende buiten TH.)
    Ook mijn ING- creditcard wordt per post tegen dat de einddatum van vorige card nadert per post verzonden. Een week later volgt een activatiecode per separate post.
    Gek toch, dat sommigen altijd dit soort zaken treft! Zo ook met ziekenfondsdeclaraties. Misschien eens wat vaker meritmaking beoefenen in een naburige wat.
    Ben trouwens benieuwd naar welk soort paperas dan wel niet van een legalisatiestempel moest woren voorzien?

    • Yuundai zegt op

      Het bedoelde legalisatiestempel, is a.h.w. een papier van de Nederlandse ambassade in Bangkok waarop aangegeven wordt wie het betreft, adres van de persoon. Een officiële verklaring dus.
      Groet, YUUNDAI

  2. dangeorg zegt op

    Kort geleden mijn Rabo Wereldpas vernieuwd, gewoon met de post naar mijn adres in Thailamd verstuurd. Pincode blijft ongewijzigd. Perfekt geregeld, niks dan lof.

  3. Ruud zegt op

    Mijn ervaring bij zowel de ING en RABO is zeer goed.Ik krijg een dag of 10 van tevoren een brief dat er een nieuwe bankpas e/o creditcard naar mij onderweg is naar mijn Thaise huisadres.
    Hetzelfde voor de nieuwe Rabo scanner.

  4. Antoine zegt op

    Het probleem was waarschijnlijk een nieuwe pas naar een nieuw adres in het buitenland als ik onderstaande zinsnede goed lees.

    Ik heb tevens eerder geprobeerd om mijn adres in uw systeem, waar ik klaarblijkelijk niet in pas te wijzigen, omdat het waarschijnlijk gebaseerd is op in Nederland woonachtige klanten van de ABN-AMRO.

    In 2014 heb ik hetzelfde probleem gehad. Na een telefoontje met een bekende medewerker van de ABN-AMRO in mijn vorige woonplaats in Nederland is door haar het adres gewijzigd en was daarna de aanvraag van een nieuwe pas geen probleem.

  5. Koetjeboe zegt op

    Ik heb inmiddels al 2 maal een Abn bankpas via het postadres van mijn zuster.
    Die stuurt het gewoon naar mij toe.
    Als mijn identifier leeg is gaat een kennis die ook bij de Abn is aangesloten een nieuwe halen en krijg ik die wanneer ze naar Thailand komen.

  6. dontejo zegt op

    Heb in het afgelopen jaar mijn bankpas (maestro) en mijn credit card opgestuurd gekregen door de ABN-AMRO. Werden geactiveerd zodra ik er gebruik van maakte. Totaal geen probleem.
    De ABN-AMRO heeft wel mijn Thaise adres in hun systeem. Met een beetje smokkelen past het
    in hun adreswijziging formulier op internet.
    GR, Dontejo

  7. Ko zegt op

    ook ik heb deze week alle nieuwe passen ontvangen op mijn adres in Thailand. Voor verhuizen gewoon regelen op de bank en geen probleem

  8. ruud zegt op

    Als u een en ander had doorgesproken met de bank voor u ging emigreren, was het allemaal soepel verlopen.
    Ik heb de passen kort geleden vernieuwd met 1 mailtje aan de bank.(ABNAMRO)

  9. theoS zegt op

    Ik krijg mijn ING betaalpas + creditcard, voor deze zijn verlopen, automatisch opgestuurd. Per aangetekende post, zonder moet dit en moet dat. Kreeg eens van ING een vergoeding van Euro 25- voor gemaakte onkosten voor het aanvragen van een paspoort voor mijn Thaise vrouw, wat door hun verlangd werdt voor de gemachtigde pas.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website