Je maakt van alles mee in Thailand (106)

Door Redactie
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
30 mei 2024

(Suwin / Shutterstock.com)

Met alle geneugten, die Thailand kent, kan het toch voorkomen, dat je in ziekenhuis terecht komt. Voordat je wordt behandeld moet je dan wel de verzekeringsmaatschappij op de hoogte stellen, die dan de betaling aan het ziekenhuis moet garanderen. Dat gebeurt dan meestal via een alarmcentrale en meestal gaat dat prima. Op dit blog hebben we daar nog niet veel klachten over gelezen.

Het verhaal hieronder van bloglezer Caspar moeten we dan ook niet als een echte klacht beschouwen, maar meer als een anekdote.

Mijn ervaring met de Alarmcentrale SOS Nederland

Enkele jaren terug moest ik worden opgenomen in het RAM Hospitaal Khon Kaen voor een noodzakelijke operatie. Dus eerst bellen met SOS Nederland en ik krijg een dame te spreken. Het gesprek verliep als volgt:

Ik: ”Dag mevrouw, ik lig in het Ram Ziekenhuis in Khon Kaen in Thailand voor een operatie aan een breuk.”

Mevrouw: “Ligt U op een zaal?”.

Ik: “Nee, ik lig op een kamer privé.”

Mevrouw: “U hoort op een zaal te liggen.”

Ik: Nee mevrouw, ze hebben hier geen zaal, alleen privékamers.”

Mevrouw: “Het is de bedoeling dat U op een zaal ligt.”

Ik: Mevrouw, nogmaals, ze hebben geen zaal hier, maar wacht, ik vraag de verpleegster even”

Er is geen verpleegster in de buurt, dus zwijg ik even aan de telefoon en ga verder:

“Mevrouw, ik heb het net aan de verpleegster gevraagd en ze brengen me nu naar de kelder, dat is goedkoper 555555.|

Mevrouw: “Met U praat ik niet meer”

Ik: “En U nog een prettige dag verder, mevrouw!”

Het is verder allemaal goed verlopen, hoor, dankzij mijn verzekering en SOS Nederland.

17 reacties op “Je maakt van alles mee in Thailand (106)”

  1. johannes h zegt op

    Hi, allemaal.
    Ik heb vanwege div accidents en ziektes w o Dengue en Stent behandeling, C Q verpleging, in Bangkok Hospital Pattaya en Phuket genoten.
    Alle keren tot volle tevredenheid.
    Wel moest ik telkens wachten op de goedkeuring, per fax, van mijn nederlandse verzekering.
    Maar verder geen enkel probleem ervaren……..

    M vr Gr Johannes.

  2. S.a a. zegt op

    Ik heb 2 jaar geleden mijn heup gebroken als gevolg van een val van een waterval op de rotsen. Uiteindelijk ben ik vervoerd naar een ziekenhuis in chiang mai. Daar aangekomen moest ik direct geopereerd worden. Ik belde gewoon direct mijn verzekeraar (unive) en alles werd meteen gegarandeerd + ik kreeg een privekamer. Ook al het eten werd vergoed en direct na de operatie begon de fysiotherapie, omdat ze je na een heupoperatie zo snel mogelijk weer op de been willen hebben. Ik heb er 8 dagen gelegen met dagelijkse fysiotherapie van een uur. Krukken en extra ondersteuning, alles werd vergoed. Met speciaal transport werd ik vervolgens naar de luchthaven gebracht en ik ben met de klm businessclass teruggevlogen, waar ik ook nog eens zeer goed werd verzocht. Ik heb daar zelfs nog een persoonlijk kaartje van de aanwezige crew gekregen en een klein cadeautje voor veel geluk in mijn herstel.

    Ik wil hier dus een dikke pluim geven aan unive. Zij hebben heel erg veel zorgen weggenomen voor zowel mij als mijn naasten.

  3. chris zegt op

    “Voordat je wordt behandeld moet je dan wel de verzekeringsmaatschappij op de hoogte stellen, die dan de betaling aan het ziekenhuis moet garanderen.”

    Het schijnt de blogschrijver blijkbaar te ontgaan dat er een groot aantal Nederlandse expats (gepensioeerd of niet) zijn die via een Thaise maatschappij verzekerd zijn, via de Social Security omdat zij hier werken of helemaal niet verzekerd zijn. Daar geldt deze hele procedure met een Nederlandse Alarmcentrale niet voor.

  4. Caspar zegt op

    Het schijnt dat beste Chris vergeet dat er ook zijn die 8 maanden en 4 maanden regeling doen en hoeveel zijn er al niet terug naar Nederland omdat ze ernstig ziek waren of hun Premie niet meer konden betalen.
    En bij een Thaise verzekering of je betaalt een hoge premie steeds meer hoe ouder je wordt of je wordt er uit gekieperd als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt.

    Gr. Caspar

    Het verhaal hieronder van bloglezer Caspar moeten we dan ook niet als een echte klacht beschouwen, maar meer als een anekdote.

  5. Hans van Mourik zegt op

    Een man met ervaring.
    Heb wel sinds 2009 een Nederlandse verzekering bij VGZ met als woonland Thailand.
    Zowel het RAM ziekenhuis Changmai, als ik moet met met de ANWB alarmcentrale in contact komen, volgens mij vanwege tijd verschil.
    In 2010 kreeg ik last van mijn prostaat, en moest direct worden opgenomen, na onderzoek geopereerd worden.
    Het ziekenhuis heeft toen aan de alarmcentrale het door gegeven.
    Na enkele dagen, kreeg ik van mijn Arts door dat mijn bankgarantie is overgemaakt.
    Ook ik kreeg het per email, van de alarmcentrale door.
    In 2013 kreeg ik darmkanker, moest geopereerd worden, daarna verschillende keren chemo, Ct. Scans, en Ct.Pet scans, en Endoscopien.
    Maar hier omtrent, ga ik niet verder, heb verschillende keren, een stukje geschreven in het Thailandblog.
    Ook van mijn beroerte in 2018 in Leeuwarden geschreven.
    Hans van Mourik

    • Sjaak S zegt op

      Hallo Hans, wat voor verzekering heb je bij VGZ? Kun je verzekerd zijn en je woont in het buitenland? Ik heb de website van VGZ opgezocht en heb me door de vragen heen gewerkt met als resultaat dat men mijn zorgverzekering meteen wil opzeggen bij wonen in buitenland (niet dat ik die heb).
      Alvast bedankt,
      Sjaak

      • Jos M zegt op

        Sjaak, die verzekering waar Hans het over heeft wordt al jaren niet meer aangeboden.
        Alleen mensen die dit al hadden afgesloten kunnen dit nog gebruiken .

  6. Cor van der Velden zegt op

    Ik heb een paar jaar geleden een week in het Bangkok Hospital gelegen in Hua Hin, en ik heb niets dan lof voor dit ziekenhuis. Het is een onderdeel van een keten van prive ziekenhuizen.
    Ook voor het contact met de verzekering niets dan goeds! Wel had ik liever in Thailand geopereerd willen worden, want het uitstel van de operatie is oorzaak van blijvende last in mijn rug. De Thaise chirurg had me ook geadviseerd zo snel mogelijk te laten opereren om dit te voorkomen, hetgeen overigens in Nederland door de behandelende chirurg werd bevestigd.

  7. Thailandganger zegt op

    Mijn moeder heeft afgelopen mei in het ziekenhuis in Trang gelegen.
    Moest met spoed geopereerd worden aan een bacterie die ze had opgelopen.

    Ze had een privé kamer met mijn vader, uitstekende service, uitstekend eten uitstekend verlopen.
    Toen ze terug in Nederland voor controle moesten verlangde ze direct naar de Thaise gastvrijheid en deskundigheid. In Nederland werd ze als een van de velen gezien. In Thailand ervaarde ze wat gastvrijheid was en goed zorg.,

    Toen het duidelijk was dat ze geopereerd moest worden direct met de verzekering in Nederland gebeld. Al de facturen zijn ondertussen betaald, inclusief vluchten die verzet moesten worden.

    Kortom niemand hoeft angst te hebben om onbedoeld in een ziekenhuis terecht te komen in Thailand. De zorg is daar stukken beter dan in Nederland.

    • fred zegt op

      Als je geld hebt en of een uitstekende verzekering kan dat inderdaad waar zijn. Maar kom niet vertellen dat de zorg beter is dan in NL of B . Het is niet opdat je een mooie grote kamer hebt en of lekker eten dat de zorg vele malen beter is dat is in mijn ogen onzin. Als er 1 ding is waar we in B of misschien wel het grootste deel van Europa fier op mogen zijn dan is het onze uitmuntende medische zorg en dat voor zowel Arme drommels als rijke mensen wat in Thailand allesbahelve zo is. Arme mensen worden in Thailand nauwelijks verzorgd….ga maar eens een kijkje nemen in de staatsziekenhuizen……daar wil je geen uur liggen.

      • RonnyLatYa zegt op

        Inderdaad, alles draait om die verzekering of het geld hebben.

        Ik heb door de jaren heen al wel wat Thai (kennissenkring) bezocht die opgenomen waren in zulke staatsziekenhuizen en die niet de financiele mogelijkheid hadden om dat extra voor een kamer alleen te betalen. Is 400 Baht extra in een staatsziekenhuis dacht ik me te herinneren.
        Als je dat niet hebt kom je op een zaal terecht met tientallen anderen en dan mag je gelukkig zijn dat je iemand hebt die je dagelijks eten komt brengen of je mee komt verzorgen. Vergeet die airco ook maar…. met wat geluk een lawaaierige fan.

        Zoals je zegt, zelfs als bezoeker ben ik blij dat ik daar snel weer buiten kan, laat staan dat ik er zou moeten blijven als patiënt.

        Maar heb je het geld en/of goede verzekering dan is de medische kennis en zorg ook best wel goed in Thailand.

      • Robert zegt op

        helaas waar.. ik ben getrouwd met een Thaise ze is apotheker in een staats ziekenhuis…ik hoor deze verhalen soms . Maar de kansarme Thai draagt het lot met een welbekende glimlach.
        Het is niet anders ……..

  8. hans zegt op

    Ik heb jaren geleden een navelbreuk opgelopen die vrij acuut was. Bangkok Int heeft contact via SOS met mijn toenmalige verzekering opgenomen , geen probleem.
    In het jaar voor de corona kreeg ik verlammingsverschijnselen in de benen, Bangkok Int heeft contact opgenomen met de SOS en kreeg te horen dat het BEHANDELBAAR was en maar naar NL moest gerepatrieerd worden, ik kon me wel laten opereren maar kreeg maar 50% vergoed. Verplicht eerste klas en binnen een dag in het vliegtuig. Dat deel van de zorg was snel en goed geregeld. Ook de speciale taxi van Schiphol naar huis. Heb in Nl meer als een half jaar met pijnstillers op de operatie moeten wachten terwijl Bangkok Int me de volgende dag kon opereren. Al heeft het de verzekering meer gekost als ze direct rrn akkoord hadden gegeven, had mij ook een half jaar pijn gescheeld.
    Heb uiteraard een andere maatschappij.
    Hans

  9. Dick41 zegt op

    Ik heb sinds 2009 uitstekende ervaring met Bangkok Hospital en over het algemeen met FBTO als verzekeraar, maar soms moet je even doordrukken want degene aan telefoon of die een email behandelt wil nog weleens alleen de lettertjes van de polis volgen zonder na te denken.
    1e: staaroperatie in Phuket BKH. Zeer kundige arts en betere apparatuur dan ik ooit in NL had gezien: Ik kan je zicht 20/20 maken door in 1 oog een multi-focus te plaatsen, dan heb je geen bril meer nodig. Vraag aan FBTO: nee meneer, alleen standaard lens, dan moet u maar een bril nemen voor het lezen! Bleek een competentie strijd tussen organisatie van oogartsen en overkoepelende zorgverzekerng arts. Dus zelf maar het duurdere stukje plastic betaald. De operatie betaalden ze wel.
    2e: acute prostaat operatie in Chiang Mai BKH tijdens Covid. De jonge maar ervaren uroloog raadde laser aan dat risico van in NL nog steeds gangbare barbaarse TURP al jaren vervangt. Email naar FBTO nee betalen we niet want in NL niet gangbaar. Aandringen door uroloog in rechtsreeks contact, OK we zullen het vergoeden. Dit proces duurde 4 dagen, intussen lag ik met catheter op prive-kamer zoals gebruikelijk in Thailand. Op het moment van goedkeuring ging Thailand op slot door Covid. De Laser specialist kon niet meer naar CM komen.uit Bangkok. Gesprek met uroloog die mij overtuigde dat zijn methode, ondanks vergelijkbaar met TURP, niet de nadelen had en hij al 80 oudere mannen op zijn manier had geopereerd en garandeerde dat ik niet incontinent zou worden. De volgende dag behandeld en na 3 dagen weer thuis, de napijn die ik verwachtte is nooit gekomen. evenmin als vele andere problemen die ik van familie-leden hoorde met behandelink in NL.
    Verder alle zaken die in de afgelopen jaren de revue psseerden op gezondheids gebied fantastisch geholpen in Thailand, incl. dengue en altijd door FBTO keurig betaald met uitzondering van het plastic lensje dat er nu al 15 jaat inzit. Ik maak gebruik van de 8/4 regeling zodat ik in NL verzekerd blijf hoewel ik daar al 9 jaar strijd over heb met SVB maar daar kan ik een boek over schrijven. 3 weken geleden weer voor de rechter gestaan. Ik ben volgens SVB geen ingezetene maar heb wel een duurzame band met NL, dus we zijn al 4 rechtzaken verder, en intussen al een keer 1,5 jaar onverzekerd geweest.. SVB legde eenvoudig uitspraak van rechter naast zich neer!!! Moet je als burger proberen. UItspraak van SVB: we denken (zonder bewijs) dat meneer al vele jaren in Thailand woont dus is hij geemigreerd!

  10. Arno zegt op

    Een 7 jaar geleden tijdens de laatste drie dagen van mijn Thailand vakantie werd ik getroffen door een acute zware prostaat ontsteking.
    woensdag avond ziek geworden, donderdag ochtend naar BKK hospital in BKK.
    Er werd goed notie genomen van hoe ik de klachten beschreef.
    In no time naar de uroloog, en het lab, talloze buisjes bloed afgenomen , urine monsters en echo van de prostaat gemaakt..
    binnen twee uur de uitslag, een zwaar ontstoken prostaat.
    Ik diende direct opgenomen te worden.
    Mijn Zilveren Kruis pasje en Allianz reisverzekering gegevens aan de bali afgegeven.
    Ik werd op een heel grote kamer geparkeerd, met eigen keukentje, zithoek , eethoek en badkamer.
    Een hotelkamer is er niets bij!
    De vrijdag weet in niets meer van aangezien ik buitenwesten in bed lag met koelblokken op borst en hoofd wegens de hoge koorts.
    gelukkig sloegen de medicijnen welke ik via het infuus kreeg goed aan en knapte ik snel weer op.
    De uroloog in Nederland gaf de artsen in BKK Hospital een compliment wegens het verrichten van zeer goed werk.
    Wat die grote ziekenhuiskamer gekost heeft weet ik niet, door dit akkefietje moest de terugvlucht naar Nederland ook omgeboekt worden.
    De reisverzekering heeft tip top de terugvlucht voor mijn vrouw en mij geregeld.
    Verder is alles betaald en heb ik nooit een rekening gezien of een vraag gehad van het Zilveren Kruis of Allianz.

    Gr. Arno

    • Dick41 zegt op

      Beste Arno en andere geinteresseerden,
      Voor jullie informatie een prive-kamer in BKH Chiang Mai (ze hebben alleen maar kamers met badkamer, micro-wave, koelkast, de hele dag fruitsapjes en water) kost THB 2.500 (EUR 62,50) geen wonder dat de NL verzekeraars graag OK geven, dat is wat anders dan EUR 600 of meer op zaal met minimaal 3 anderen. De 3 op verzoek Europese maaltijden met keuze-menu zijn wel extra maar kosten ca. EUR 20/dag en worden vergoed, Thai iets goedkoper, alles zeer smakelijk. Je zou er voor je plezier gaan liggen. Dag en nacht controle, binnen 2 minuten reactie op het belletje na direct al via intercom gevraagd wat er is. Na een longembolie tijdens, niet door, Covid kwamen 3 doktoren 2 x per dag langs om te checken ook in de week-ends of in de avond voordat ze naar huis gingen en de diverse waarden hadden gecontroleerd.
      Ook de operatie kosten liggen over het algemeen een stuk lager. CT-scan/MRI, echo alles een fractie van NL en geen wachttijden. Hoe zo NL heeft uitstekend zorg? Ja na 3 tot 6 maanden wachten of tot het te laat is. Natuulijk zijn de salarissen in TH veel lager maar ik denk dat de organisatie beter gerund wordt in TH prive ziekenhuizen dan in ons overgereguleerde landje. Vergelijk maar bezoek aan specialist in TH waar je over het algemeen zonder afspraak binnen 1 uur tegenover zit voor THB 500 (EUR 12,50) en ruim de tijd nemen.

  11. Robert zegt op

    Ik ben al jaren verzekerd bij de OHRA i+/- 10 jaar k heb een doorlopende reisverzekering en ongevallen verzekering met werelddekking …. 2 maal een ziekenhuis opname gehad voor atrium fibrillatie één telefoontje naar de alarm centrale en daar werd direct op gereageerd … er werd per fax bevestigt dat zij ( OHRA )de kosten betalen.
    Bij terugkomst een pittige telefoon rekening daar het ziekenhuis niet telefoneert met het buiten land en eventuele privé gespreken wil uitsluiten ( personeel en vriend / vriendinnen / familie )
    bij terugkomst dat aangemeld bij OHRA binnen 1 uur stond het bedrag op mijn rekening.
    Moraal van dit verhaal: u bent verzekerd tegen ziekte ongeval etc..maar men is bij de verzekeringmaatschappijen huiverig voor claims van verloren zonnebrillen, tasje, kleding , telefoons … zij stellen terecht wees alert en laat je spullen niet slingeren TERECHT.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website