Archieffoto

Vanmorgen met de bus 166 vertrokken vanaf Central Plaza (Chaeng Watthana road) naar Victory Monument. De bus zat iets voller dan de afgelopen dagen. De bus rijdt niet geheel tot het eind, dus moesten we een minuut of 5 lopen.

Victory Monument was nog erg rustig om 10 uur. Doorgelopen naar de BTS en uitstappen bij Ratchathewi, de boot naar Phan Fa genomen. Hier staat ook een protesttent. Het lijkt een beetje op een camping, de tentjes staan keurig opgesteld. Qua drukte een uitgestorven beeld. Hier een motorbike genomen naar Chinese Market. De snelheid waarmee we door de straten konden rijden was ongekend. Ook geen extreme prijzen.

In het gebied van de Chinese market was totaal niets te merken van demonstraties. Even de zaken geregeld wat moest gebeuren. Vanaf hier een tuk tuk gevraagd om me naar Ratchathewi te brengen. Hij vroeg 150 bath. Te duur (ik blijf een Nederlander). Ik maak dit ritje vaker en betaal meestal tussen de 60 en 80 bath. Dus maar een taxi aangehouden. Wilde het niet doen. De volgende taxi was geen probleem. Ik hoefde zelfs niet naar het aanzetten van de meter te vragen.

Rijstijl geweldig netjes, kosten 55 bath. In Ratchathewi de BTS naar Phra Khanom genomen. De drukte was wel wat meer dan de afgelopen dagen, maar nog niet zoals normaal. Een luxe want je kunt nu gewoon zitten. Op Phra Khanom zit een geweldig goed eettentje waar ik vaak ga lunchen. Vervolgens even doorgelopen naar On Nut. Hier de BTS genomen terug.

En aangezien ik zo af en toe wel wat aan de conditie moet doen, ben ik op Nana uitgestapt. De rust op straat was extreem. Ik ben doorgelopen tot Siam. Bereikbaarheid van de Nederlandse ambassade is gewoon mogelijk. Niet de drukte die ik had verwacht.

Bij Siam Paragon een eetstalletje aangetroffen (er staan er vele op de weg). Hier aan een tafeltje aangeschoven en de gesprekken komen gewoon. Eerst een Thaise stewardess die teruggevlogen was en in het vliegtuig vele vragen had gekregen. Vervolgens een tweetal dames uit Bangkok. Vroegen wat ik er van vond. Ze waren benieuwd naar een mening. Heb eerlijk gezegd dat ik me er niet over uit laat en dat het voor de Thai is. Vonden ze erg goed.

Waar ik verbleef? Pak Kret/Nonthaburi. Ze vertelden dat ze daar niet met alle toeters en bellen (fluitjes etc) naar toe moesten, daar het een roodhemd bolwerk is. Ze vertelden dus ook dat de mensen overdag aan het werk waren en ’s avonds naar de diverse protestlocaties gaan. Ze waren behangen met fluitjes, hoofddeksels etc. De handklappertjes zaten in de rugzak.

Na een half uurtje gesproken te hebben ben ik doorgelopen. De marktkraampjes staan verdeeld over de straat. Veel met ‘souvenirs’. Maar ook zaken die totaal niets te maken hebben met de protesten. De commercie tiert welig. Aangekomen (jawel lopend) op Victory Monument was het hier drukker dan in de morgen. Ook hier staan de iglo tentjes keurig opgesteld. Een Nederlandse camping zou er jaloers op kunnen zijn.

Ondanks alles is de bereikbaarheid geen probleem. Hier de minibus genomen naar Pak Kret en de dag is weer voorbij. Alles gedaan wat op de planning stond. Ik ben zonder noemenswaardige belemmeringen de stad doorgekomen. Het enige wat wel opviel is dat de tuk tuk bestuurders extreme prijzen vragen voor korte ritjes. Zo vroegen een stel zonder blikken of blozen 300 baht voor een kort ritje met als excuus: het is druk….

Van Henk Jansen verscheen op 15 januari: Dagboek van Henk Jansen (4): Een dagje Bangkok vanuit Pak Kret.

Ingezonden mededeling

Op zoek naar een leuk cadeau voor een verjaardag of zomaar? Koop Het Beste van Thailandblog. Een boekje van 118 pagina’s met boeiende verhalen en prikkelende columns van achttien bloggers, een pittige quiz, handige tips voor toeristen en foto’s. Bestel nu.

7 reacties op “Bangkok Shutdown: Ondanks alles is de bereikbaarheid geen probleem”

1. andre zegt op

hoi henk, vraagje en het zal best wel loslopen ben ook al vaker in Thailand geweest .
    kom 27 januari heel vroeg aan op airport zal wel geen probleem zijn neem ik aan de skytrain naar Phaya Thai.
    En dan een taxi naar 21 Soi Chanasongkram Phra-A-Thit Road.

bvd Andre

2. henk J zegt op

Hallo Andre,

Is geen enkel probleem to op heden.
    Een andere optie is de BTS naar de central pier/Taksin. Hier de boot naar Pier Phra A Thit.
    Dit is erg een hele simpele optie

3. henry zegt op

Ik ben ook een inwoner van Pakkred, meer bepaald Muang Thong Thani.Gisteren was er voor mijn deur een demonstratie voor het belastingskantoor. Heel uitgelaten atmosfeer, beetje te vergelijking met de suporters van een sportclub die kampioen geworden zijn.

4. Brenda zegt op

Ik loop nu samen met mijn man al twee dagen door bangkok, tuurlijk merk je aan de protesten dat er wat aan de hand is maar het is totaal niet angstig of wat dan ook. Vanmiddag kwamen we uit de MBK uit en toen kwam de Suthep langs met horderden aanhangers. Er werd alleen heel hard op de bekende fluitjes geblazen en gezongen, maar totaal geen agressie. De grote weg is nu één open lucht markt. Met duizende mensen we zijn wel zo slim om niet in de late avond uren daar te komen.
    De toeristen blijven massaal weg jammer want het is echt goed te doen wij hebben nog tot maandag voor we verder reizen maar ik ben blij dat ik mijn reis plannen niet heb veranderd.
    Zowel in het vliegtuig (legen stoelen wel lekker mijn man kon lekker liggend slapen in de economie klasse) als op de luchthaven merk je dat er wat aan de hand is, hier er stond niemand in de rij bij de paspoort controle terwijl het toch hoog seisoen is. Ik hoop dat het voor Thailand goed afloopt anders vindt ik dit erg jammer voor dit mooie land waar ik graag kom.

5. L zegt op

Ik lees de laatste dagen vaker dat de bereikbaarheid in Bangkok geen probleem is. Ik wil hier wel even een kant tekening bij plaatsten. Voor ons mensen welke bekend zijn in Bangkok zal bereikbaarheid binnen de stad minder problemen opleveren omdat je weet hoe het werkt. Ik kan mij wel heel goed voorstellen dat wanneer je Bangkok niet kent of minder goed dat het dan wel degelijk een probleem kan zijn. Ik ben wel terecht gekomen in een demonstratie enkele weken terug in China Town en ik kon niet meer weg met de taxi of Tuk Tuk. Ik heb een motor taxi gepakt en natuurlijk weer gekomen waar ik wilde maar we moeten het niet mooier maken dan het is en voor een gemiddelde toerist zijn dit geen leuke tijden om je in Bangkok te moeten verplaatsen. Want ook niet in ieder gedeelte van de stad kun je komen met de skytrain of ander openbaar vervoer.

• Dick van der Lugt zegt op

@ L U wijst er terecht op dat de situatie voor toeristen die niet bekend zijn met de stad, qua bereikbaarheid problemen kan opleveren. Mijn advies aan hen is: informeer bij je hotel wat verstandig is c.q. hoe je ergens het beste kunt komen en weiger tuktuks en taxi’s die je alleen voor 200 baht willen vervoeren.

6. smeets dirk zegt op

Gisteren terug geland in Don Muang airport.Daar een taxi genomen naar Mochit en kreeg dadelijk te horen not possible protest.Toen ik aanhaalde dat ik in het busstation moest zijn was het geen probleem.Heb in Mochit dan ook totaal niets gezien van protest en ook niet onderweg