Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen en schrijft over medische wetenswaardigheden.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.


Beste Maarten,

Ik ben een man van 77 jaar, 180 hoog en 90 kg zwaar. Rook en drink niet. Ik heb 23 jaar geleden 4 by-pass gehad waarbij er een ader uit mijn rechterbeen is gehaald. Ik slik elke dag 1 tablet Metformine 1000 mg, 1 tablet Acetylsalicylzuur 60 mg en 1 tablet Pravastatinen 20 mg. Ik ben diabeet 2. Ik loop 5-tot 6 keer per week 40 tot 60 min en bij elke 5 min trek ik mijn knieën zo hoog mogelijk op, 20 keer per been.

Mijn klacht: als ik s’ morgens wakker wordt voelen mijn voeten en kuiten aan alsof ze opgezet zijn en de hele dag pijn doen. Dit heb ik al een paar maanden en het gaat maar niet over.

Graag hoor ik van u wat ik eraan kan doen.

Bij voorbaat dank voor het advies.

Groet,

C.

*****

Beste C,

Aangezien het niet duidelijk is, of uw voeten en onderbenen inderdaad gezwollen zijn ‘s-morgens, ga ik er maar van uit dat dat inderdaad zo is.
In dat geval kan het zijn dat het vocht niet goed wordt afgevoerd, hetgeen op een circulatieprobleem wijst. Dat kan met uw hart te maken hebben. Dat is dan ook het eerste, dat ik zou laten nakijken.

U kunt testen, of er vocht in uw benen zit door er een vinger in te drukken. Blijft er een kuiltje, dan wijst dat op oedeem.

Andere oorzaken zijn onder andere: Verstoorde circulatie in de benen en perifere neuropathie ten gevolge van diabetes. Ook kan het het een bijwerking zijn van de Pravastatin, die u eigenlijk niet hoeft te slikken, ook al geeft dat de cardioloog een prettig gevoel.

Probeer voorlopig te slapen met de benen iets hoger dan het middel. Dat kunt u regelen door een kussen onder het voeteneinde van de matras te doen.

Met vriendelijk groet,

Dr. Maarten


» Laat een reactie achter


Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website