Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen en schrijft over medische wetenswaardigheden.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.


Beste Maarten,

Ik ben een man van 66 jaar jong, roker (20 per dag) maar geen drinker. Ik gebruikte 25 jaar een inslaper (Zolpidem) en ben daar mee opgehouden gedurende 2 maanden, dat heeft veel wilskracht gekost, met allerlei afkickverschijnselen. Zoals ik zei 2 maanden geen probleem, maar nu zit ik er toch weer aan, anders komt de slaap echt niet.

Na opzoekingen op het internet kom ik steeds uit op een soort hormonale storing veroorzaakt door de bijnieren. Al de symptomen die daar beschreven worden (onrustig, niet inslapen, rugpijn, spijsverterinsproblemen, rusteloze benen, enz) zijn van toepassing op mij, maar er wordt niet echt een oplossing aangedragen.

Kan u mij helpen ?

Groet,

P.

*****

Beste P.

Slapeloosheid komt veel voor bij ouderen. Dat komt ook, omdat ouderen minder slaap nodig lijken te hebben.

Zolpidem is inderdaad zeer verslavend. Mijn advies is, te stoppen met roken. Nicotine kan ook leiden tot slapeloosheid en vele andere klachten: www.inslaap.nl/slaapproblemen/invloed-roken-op-slaap/

Stoppen met roken veroorzaakt ook slapeloosheid, maar dat gaat voorbij. Als u gestopt bent, kunt u weer afkicken van Zolpidem.

De longen spelen een belangrijke rol bij de hormoonhuishouding. Alles is daarover nog niet bekend. Longschade kan die rol verstoren, waardoor onder andere klachten kunnen optreden, die lijken afkomstig te zijn van slecht functionerende bijnieren.

Bijnier problemen kunnen een oorzaak zijn van uw klachten, maar staan niet bovenaan de lijst van mogelijkheden. In dat geval kan bloedonderzoek, te beginnen met cortisol, duidelijkheid geven. Is daar iets mis mee, dan volgt nog een hele trits onderzoekingen.

Mijn belangrijkste advies in uw geval is, naast stoppen met roken, een goede check-up te laten doen, inclusief een lage dosis CT-scan van de longen, (low-dose CT-scan of the lungs), mocht dat onlangs nog niet gedaan zijn.

Een eenvoudige röntgenfoto van uw longen is niet voldoende.

Dit is een dringend advies.

Vriendelijke groet,

Dr. Maarten


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website