Maarten Vasbinder woont in de Isaan. Zijn beroep is huisarts, een vak dat hij grotendeels heeft uitgeoefend in Spanje. Op Thailandblog beantwoordt hij vragen van lezers die in Thailand wonen.

Heb je zelf een vraag aan Maarten en woon je in Thailand? Stuur deze naar de redactie: www.thailandblog.nl/contact/ Het is van belang dat je de juiste informatie geeft zoals:

  • Leeftijd
  • Klacht(en)
  • Voorgeschiedenis
  • Medicijngebruik, ook supplementen etc.
  • Roken, alcohol
  • Overgewicht
  • Eventueel: laboratoriumuitslagen en ander onderzoek
  • Eventueel bloeddruk

Foto’s kan je sturen naar info@thailandblog.nl dat alles kan anoniem, je privacy is gewaarborgd.


Beste Maarten,

Ik ben al bijna vier jaar woonachtig in Thailand. Ben 72 jaar en heb een overgewicht van 15 kg. Drink geen alcohol en rook niet. Alhoewel ik vermoed dat mijn medicatie geen verband houd met mijn klachten noem ik ze toch hierna.
– Metformine 500 mg 2 x 1 per dag
– Losartan 50 mg 1 x per dag
– Simvastatin 10 mg 1 x per dag

Ik volg uw rubriek regelmatig en weet dat u een voorstander bent van een inenting tegen pneumokokken. In 2017 kreeg ik er al een (Prevnar 13). Drie weken geleden kreeg ik, op mijn aanvraag, een nieuwe inspuiting tegen Pneumokokken (Pneumovax 23). De inspuiting was behoorlijk pijnlijk en betreffende pijn niet te vergelijken met mijn jaarlijkse griepspuit die ook op dezelfde plaats in de bovenarm wordt gegeven. Na een drietal dagen werd de pijn minder maar ging nooit echt weg. Tot ik een week geleden problemen kreeg met mijn bovenarm.

Telkens ik mijn arm wil opheffen krijg ik hevige pijnscheuten. Mijn arm kan ik bijna niet meer achterwaarts doen zonder pijn. De pijn situeert zich enkel vooraan in de bovenarm vanaf de plaats van de inspuiting tot een 15-tal centimeter daaronder. De pijn is niet constant (heb geen pijn als ik de arm niet beweeg), de arm is niet gezwollen, is niet rood en voelt niet warm aan.

Omdat ik nu problemen heb om de handmatige versnellingen van mijn wagen te bedienen ben ik opnieuw naar het ziekenhuis gegaan. De dokter vond het geen probleem en sprak van tendinitis. Op mijn vraag of ik daarvoor medicatie moest nemen zegde hij kortweg nee. Het zou vanzelf wel overgaan. En volgens mijn echtgenote zou het voedingssupplement ‘Abalone’ alles oplossen.

Mijn vraag: kan deze pijn het gevolg zijn van de inspuiting en zo ja, welke medicatie zou mij kunnen helpen?

Met beste dank,

J.

*****

Beste J,

Dat was dan de laatste injectie met pneumovax. Eén zou genoeg moeten zijn voor de rest van het leven.

De pijn is inderdaad waarschijnlijk veroorzaakt door de injectie, maar eerder door de naald dan door de vloeistof, hoewel het laatste ook mogelijk is.

Een tendinitis is een uitzonderlijke bijwerking, maar kan wel. inderdaad gaat dat vanzelf over, ijs helpt daarbij. Een andere nog zeldzamer mogelijkheid is, dat een zenuw is geraakt. Oo dat herstelt zich vanzelf. Als ik u was zou ik een fysiotherapeut bezoeken.

Abalone is inderdaad een wondermiddel. Chinezen denken dat het rijkdom brengt en Thai dat het alles geneest. Ik denk dat het lekker is.

Probeer enkele dagen naproxen 300 mg 2x daags en laat de simvastatine weg. Die heeft u niet nodig en kan ook spierpijn en tendinitis veroorzaken.

Als niets helpt, bezoek dan een orthopeed en/of neuroloog. Er kan namelijk ook nog iets anders aan de hand zijn, dat niets met de inspuiting te maken heeft, bijvoorbeeld een nekprobleem.

Met vriendelijk groet,

Dr. Maarten


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 3 votes.
Please wait...

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website