De Stichting Goed heeft gemerkt dat bankrekeningen in de EU duurder worden en buiten de EU vaak worden afgesloten. Ook wordt er meer gecontroleerd op transacties.

Om hier meer informatie over te verzamelen, hebben de organisaties Stichting GOED, VBNGB en SNBN een onderzoek opgesteld. We willen graag weten wat de gevolgen zijn van het afsluiten van bankrekeningen voor Nederlanders in het buitenland.

We vragen u om deel te nemen aan dit onderzoek, zodat we de politiek en de overheid kunnen informeren over de situatie. U kunt meedoen via deze link of onze website. Bedankt voor uw medewerking!

Toelichting van de redactie

Nederlandse banken sluiten soms bankrekeningen van Nederlanders die buiten de EU verblijven. De redenen hiervoor zijn divers, waaronder:

  • Regelgeving en naleving: Wereldwijd zijn er strikte anti-witwasrichtlijnen en regels ter bestrijding van terrorismefinanciering. Deze vereisten zorgen voor extra kosten, administratieve lasten en risico’s voor banken. Hierdoor kiezen zij mogelijk voor het sluiten van dergelijke rekeningen.
  • Belastingwetgeving: Internationale belastingwetgeving kan ingewikkeld zijn. Banken die rekeningen aanhouden voor klanten buiten de EU krijgen te maken met extra kosten en rapportageverplichtingen, zoals de Amerikaanse FATCA-regelgeving.
  • Risicobeheer: Banken zien soms de risico’s van rekeningen voor klanten in het buitenland als te groot. Dit kan te maken hebben met politieke, economische of regelgevende risico’s in het woonland van de klant.
  • Kosten-batenanalyse: Voor banken kan het onderhouden van rekeningen voor klanten buiten de EU financieel niet aantrekkelijk zijn. De extra kosten en administratieve lasten wegen mogelijk niet op tegen de voordelen.
  • Vestigingsvereisten: Een permanent adres in Nederland kan een vereiste zijn voor sommige banken om een rekening te openen en behouden.

9 reacties op “Stichting GOED doet onderzoek naar Nederlandse bankrekeningen bij expats”

  1. Roger_BKK zegt op

    Mooi initiatief. Ik hoop van harte dat er iets positiefs uit de bus komt want nu klakkeloos gedumpt worden veroorzaakt heel wat problemen.

    Iedere persoon zou het recht moeten hebben om een bankrekening te kunnen aanhouden in eigen land en zeker en vast als je eventueel nog bepaalde inkomsten ontvangt.

  2. ruud zegt op

    De ABNAMRO is er weer druk mee bezig.
    Ik vraag mij af of de klanten wegsturen nog steeds met de hulp van het kifid gebeurt.
    Het kifid deed uitspraken die klonken alsof de bank geen vergunning had, alleen stond dat er niet echt als je goed las.

    4.4. De Bank heeft zich verweerd door onder andere een beroep te doen op artikel 2.11 lid 1 Wft, waarin is bepaald:
    “Het is een ieder met zetel in Nederland verboden zonder een daartoe door de Europese Centrale Bank
    verleende vergunning het bedrijf uit te oefenen van bank.”De Commissie oordeelt dat de Bank voldoende heeft aangetoond dat zij geen bancaire diensten aan Consument mag verlenen zonder over de daartoe vereiste vergunning(en) te beschikken.

    Hier staat alleen maar dat een bank zonder de vereiste vergunningen niet mag bankieren, niet dat de bank die vergunningen niet heeft.
    Een uitspraak zou zijn geweest: de ABNAMRO heeft geen vergunning om te bankieren.

    En de ABNAMRO heeft die vergunningen gewoon want die is nu voor de tweede keer bezig om mij op straat te zetten, en die had in de tussentijd zonder die vergunningen beslist niet voor mij gebankierd.

    Vervolg:

    De Bank heeft bovendien voldoende aannemelijk gemaakt dat de consequenties van het handelen zonder vergunning groot zijn. De Bank heeft ter zitting aangegeven dat zij een belangenafweging heeft gemaakt met betrekking tot de te verrichten diensten, de kosten die gemoeid gaan met het aanvragen en verkrijgen van een vergunning en de belangen die Consument heeft bij het voortzetten van de dienstverlening door de Bank. De Commissie is van oordeel dat van de Bank niet kan worden verwacht dat zij dergelijke risico’s neemt of onevenredige kosten dient te maken om diensten aan Consument te kunnen aanbieden en verlenen. Overigens merkt de Commissie op dat Consument ruimschoots in de gelegenheid is gesteld om gedurende een periode van zes maanden een alternatief te zoeken.

  3. Erik2 zegt op

    Roger helemaal eens met je uitspraak:

    “Iedere persoon zou het recht moeten hebben om een bankrekening te kunnen aanhouden in eigen land en zeker en vast als je eventueel nog bepaalde inkomsten ontvangt”.

    Als ingezetene van NL wordt je echt niet klakkeloos gedumpt. Of bedoel je iets anders met “eigen land”?

    • ruud zegt op

      Klanten bij de ABNAMRO die buiten Europa wonen, worden wel gedumpt, daar zijn ze weer druk mee bezig na een pauze van 5 jaar, (ze hebben waarschijnlijk wat problemen met de dnb achter de rug), tenzij die klanten een miljoen Euro op de bank hebben, dan zitten ze bij Mees Pierson, de private banking van de ABNAMRO.

      • janbeute zegt op

        Huigelaars zijn het,lees met regelmaat in het nieuws dat enkele banken zelf het meeste aan witwassen doen, waaronder ook de ABN.
        Ga maar eens googelen.

        Jan Beute,ook slachtoffer van de ABN.

    • Roger_BKK zegt op

      Ik bedoel met eigen land een bankrekening aanhouden in België of Nederland.

      Enige tijd geleden zijn hier een aantal topics gepasseerd o.a. over de bank Argenta die eenzijdig AL hun klanten met domicilie in Thailand effectief gedumpt hebben. Dit heeft heel wat commotie veroorzaakt, tot zelfs in de ambassade toe, doch dit alles heeft niets uitgehaald.

      Als ik het goed voor heb hebben een aantal Nederlandse banken net hetzelfde gedaan. Dat is waarschijnlijk de reden van de bevraging hierboven in dit topic.

      Dus ben je uitgeschreven uit België/Nederland loop je het risico om zonder bank te vallen. Het bijkomend probleem is dat je niet zomaar een nieuwe rekening kan openen “vanop afstand”. De meeste banken eisen dat je daarvoor persoonlijk moet aanwezig zijn wat uiteraard niet evident is.

  4. Peter Breurre zegt op

    Heb al jaren een rekening courant en spaarrekening bij de Rabo. Heb ook een credit card van de Rabo.
    Woon nu 5 jaar in Thailand en nog nooit problemen gehad.
    Wanner ik contact met ze opneem wordt ik altijd netjes vriendelijk geholpen.
    Wel alles geregeld VOOR ik naar Thailand verhuisde.

    • janbeute zegt op

      Juich niet te vroeg, want op een dag ligt er een brief in je Thaise brievenbus.
      Zo overkwam het mij enkele jaren geleden.

      Jan Beute.

  5. Pjotter zegt op

    Goh, speelt dat “NL bank gedoe” nog steeds ? Denk zoals hiervoor aangegeven een jaartje of 5 geleden idd, dat de NL ING mijn rekening idd ook wilde royeren, uitgeschreven uit NL wonende in Thailand. Herinner me dat er een aantal redenen waren dat je je rekening “mocht” houden. De eenvoudigste was het opsturen van een kopie van je NL paspoort. Dus ‘op’ naar het Thai-Post postkantoor en de brief met kopie paspoort opgestuurd. Na 4 weken eens gebeld, en men vertelde mij dat mijn brief nooit/niet was aangekomen. Mmm, vreemd. Tot nu toe was alles wat ik had verstuurd keurig aangekomen, zelfs pakketjes in kersttijd. Nou ja, kan gebeuren dacht ik. Nogmaals alles verstuurd, en wederom na 4 weken hetzelfde verhaal. Grrrrr.
    Helaas werkte de trackingscode van de Thai-post toen nog maar tot aan Suvarnabhumi BKK airport. Inmiddels is er ‘verbinding’ met Post-NL zodat je een dag of 5 later, de tracking kunt volgen in NL. Ze zouden er nu dus niet ‘mee gedraaid’ komen. Na wat nadenken besloot ik de brief met kopie paspoort naar mijn post adres in NL te sturen, waar ook de originele antwoord envelop lag. Uiteraard na een dag of 9, was mijn brief aangekomen op mijn post adres. Hier heeft men mijn brief in de originele antwoord envelop gedaan en verstuurd. En ja hoor, na een 3-tal weken, bericht dat ik mijn rekening “mocht” behouden, MET Creditcard.

    Het zat de ING blijkbaar niet echt lekker dus na een aantal maanden besloot men een “buitenland toeslag” in te voeren, welke inmiddels van 1 naar 2 Euro is verhoogd. Tijdens mijn vakantie in NL afgelopen juni, heb ik mijn dochter mederekeninghouder gemaakt, en zag dat de buitelandtoeslag weer was verdwenen, ha ha. Alleen wat extra voor de kosten van een 2e pasje/rekeninghouder.

    Nu snap ik de banken ook wel met al die aangescherpte witwaswetten, maar het lijkt me toch niet zo moeilijk om ‘de gewone man’ met gemiddelde inkomsten (al meer dan 45 jaar ‘lid van die club’) te scheiden van verdachten of verdachte transacties ?
    Geen verstand van.

    Lees wel af en toe dat hierover ooit kamervragen worden/werden gesteld om de Nederlander wonende in het buitenland tenminste EEN NL bankrekening te laten behouden. Volgens mij is de “Stichting Nederlanders in het buitenland” hier ook mee bezig. Tja, we wachten af……


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website