De positie van Heineken in Thailand

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Economie
Tags: , , ,
20 juli 2012

Sinds 1931 heeft Heineken een joint venture met het in Singapore gevestigde Fraser and Neave, het moederconcern van Asia Pacific Breweries (APB), waar onder meer het uit de Heineken-stal komende Tiger bier wordt gebrouwen. APB heeft 30 brouwerijen in 12 landen en brouwt maar liefst 120 merken bier.

De eigenaar van Thai Bev, de miljardair Charoen Sirivadhanabhakdiv is er deze week in geslaagd om een 22 % aandeel te verwerven in Fraser and Neave. Het betreft een bedrag van 2,2 miljard U.S. Dollar.

Dit betekent dat Thai Bev ook een belang heeft verkregen in ABP, de succesvolle joint venture van Heineken. Het belang is overgenomen van de tweede grootste bank van Singapore, Oversea-Chinese-Banking Corp. (OCBC). Het betreft de grootste transactie uit de regio van dit jaar. Volgens Forbes is de 68-jarige Charoen, zoon van een straatverkoper uit Bangkok, de op een na rijkste persoon van Thailand. Een aardige bijzonderheid is dat Kindest Place Groups Ltd, de schoonzoon van Charoen, voor 920 miljoen US Dollar eveneens een belang in APB heeft verworven. (8%)

Thai Bev bezit onder andere het biermerk Chang en de merken Sangsom, Mekhong, Mangkorn Thong, Hong Thong, Crown 99, Blend 285, Drummer en Meridian voor gedestilleerd.

Positie Heineken

Door deze overname krijgt ook Thai Beveries zeggingschap bij APB waarin Heineken een minderheidsbelang van 42 procent heeft. Azië is een belangrijke markt voor de Nederlandse brouwer en in tegenstelling tot Europa stijgt daar het biervolume nog steeds.

Hoe het met twee belangrijke spelers als Heineken en Thai Bev in Singapore gaat verlopen moeten we afwachten. Een vorm van samenwerking zal in de nabije toekomst niet onwaarschijnlijk zijn.

Straks proeven we wellicht nauwelijks nog het verschil tussen Heineken, Tiger en Chang.

Bronnen: The Wall Street Journal, The Business Times


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

17 reacties op “De positie van Heineken in Thailand”

  1. siamees zegt op

    Met alle respect voor het merk Heineken, maar als Belg heb ik het niet zo voor dat fluitjesbier van bij jullie! Ik drink hier alleen maar Leo,Singha en als ik echt kan kiezen dan is bier Lao mijn absolute nummer 1, in Laos kun je trouwen ook 2* goedkoper Stella Artois en Leffe vinden dan in Thailand en aangezien ik pal op de grens bij manier van spreken woon is dat wel heel leuk. Wat ik wel bewonder aan jullie Nederlanders is dat jullie het zo goed kunnen promoten en verkopen iets waar wij als Belgen nog iets van kunnen leren denk ik. Ik heb het ooit 1 keer gedronken maar ik lust het niet veel te flauw van smaak en geen pit in, zat zie ik er mij al niet snel van worden, maar bij deze wens ik de mensen van Heineken toch het beste toe in hun verdere campagne.Proost maar geef mij toch maar een Stella,Lao of Leo hoor!

    • Fluminis zegt op

      In Noord-Brabant wordt er in menige kantine Jupiler gedronken. Doe maar maar Belgisch bier ipv het Nederlandse bier. Glijd veel soepeler naar binnen!

    • cor verhoef zegt op

      Lao Beer is inderdaad erg lekker. Ik hoorde onlangs dat Lao van plan is om een brouwerij te openen in Thailand. Dan gaat bij mij de vlag uit. En zodra Westmalle bij de 7 Eleven in de koeling staat, gaan er twee vlaggen uit.

    • fransamsterdam zegt op

      Een leuk voorbeeld van slimme promotie: Hoewel de familie Heineken als sinds 1864 bier brouwt, kwam een belangrijk deel van het succes onder Freddy Heineken. Onder de leiding van deze kleinzoon van de oprichter werd Heineken een echte wereldspeler. De positie als grootste importbier op de omvangrijke Amerikaanse markt dankt Heineken aan snel handelen. Drie dagen na het beëindigen van de drooglegging voer het eerste schip met bier de haven in.

      Heineken bier heeft geen uitgesproken geprononceerde smaak, maar is van goede constante kwaliteit en drinkt makkelijk weg. Dat sluit goed aan bij een grote doelgroep.
      Als u mij vier blanco flesjes bier voorzet heb ik overigens niet de illusie dat ik die allemaal goed kan raden hoor. Terwijl ik er toch zelden eentje afsla.

      Van mij mogen de heren elkaar best beconcurreren hoor. Beter dan zoals bij de sigaretten, ik zie in Thailand weinig anders rookbaars dan Marlboro en L&M, beiden van Philip Morris.

      Tot slot ben ik van mening dat het éénmalig drinken van een biertje van een bepaald merk onvoldoende is om een levenslang oordeel te vellen, dus bied ik u virtueel toch nog maar een Heineken aan.

      • Peter Holland zegt op

        Heineken heeft vandaag 3,3 miljard geboden voor een meerderheidsbelang in het Aziatische biermerk Tiger.
        Inderdaad Heineken drinkt gemakkelijk weg, en met zo’n flesje in de hand word je in Thailand ook nog voor vol aangezien, dit in tegenstelling met Chang bier, want dan schijn je een arme sloeber te wezen, in de ogen van de Thai.
        Mijn absolute biertje in Nederland is Schultenbräu, goedkoop en goed.

        Proost!

        • Rob V zegt op

          Yep, in Nederland drink ik graaf Schultenbräu, ook al staat hier vlakbij een Heineken fabriek en is cafés en bij menig persoon thuis Heineken het nummer 1 bier. In Thailand drink ik bij voorkeur Leo. Een lao heb ik nog niet gedronken maar ik ben wel benieuwd. Shinga is ook best aardig, Chang.. iets minder.
          Maar om niet teveel af te dwalen: ik wens Heineken succes, qua marketing doen ze het uitstekend, maar ik laat me door de “sociale druk” echt niets wijsmaken. Het is geen vies bier maar mijn voorkeur gaat dus uit naar andere bieren. Met de overnamen zou Heineken best eens zin positie in het gebied verder verstevigen, de naam hebben ze in iedergeval mee.

  2. loe zegt op

    Nu.nl meldt vandaag het volgende over Heineken:

    Miljardenbod Heineken in Azië
    AMSTERDAM – Heineken lanceert een bod ter waarde van 5,1 miljard Singapore dollar (zo’n 3,3 miljard euro) op het belang van Fraser & Neave (F&N) in Asia Pacific Breweries (APB). Dat werd vrijdag bekendgemaakt door de bierbrouwer.
    Foto: AFP

    APB maakt het in Azië populaire Tiger Beer. Het is de grootste brouwer in de sterk groeiende Zuidoost-Aziatische markt, die erg belangrijk is voor Heineken.

    Het concern biedt 50 Singapore dollar per aandeel op de stukken APB Van F&N. Verder heeft het 163 miljoen Singapore dollar over voor andere deelnemingen van F&N.

    Wanneer aan de voorwaarden van het bod zijn voldaan, zal Heineken een verplicht bod uitbrengen op alle aandelen APB die nog niet in het bezit zijn van de onderneming. Ook dan wordt 50 Singapore dollar per aandeel geboden, voor maximaal 2,4 miljard Singapore dollar.

    Partner

    Fraser & Neave is al jarenlang een partner van Heineken in het Verre Oosten. Het bezit een belang van 50 procent in Asia Pacific Investment Private Limited (APIPL), een samenwerkingsverband tussen de twee.

    APIPL op zijn beurt is weer voor 64,8 procent eigenaar van Asia Pacific Breweries, terwijl F&N daar zelf ook nog een deelneming van 7,3 procent in heeft.

    Heineken heeft nu een belang van 9,5 procent in APB, naast het belang dat het via APIPL bezit. Hiermee bezit Heineken dus in totaal 41,9 procent in APB, F&N houdt nu 39,7 procent van de aandelen.

    Thai Beverage

    Onlangs verkochten de Singaporese bank OCBC en zijn verzekeringstak hun gezamenlijke belang van 22 procent in F&N en een belang van 8,5 procent in brouwerij Asia Pacific Breweries voor in totaal 3,8 miljard Singaporese dollar.

    De deelnames gingen naar bedrijven die zijn gelinkt aan de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi en zijn concern Thai Beverage.

    etc.

  3. jogchum zegt op

    Och, over smaak valt niet tetwisten. Wel over de vraag waarom iemand drinkt. Is het niet zo
    om gezellig high in je kop teworden?

  4. Cornelis zegt op

    Vandaag heeft Heineken 5,1 miljard Singaporese dollar (zo’n 3,3 miljard euro) geboden op het belang van F&N in Asia Pacific Breweries (APB). Het bod is in overweging genomen. (bron: website De Telegraaf)

  5. fransamsterdam zegt op

    Heineken heeft direct gereageerd: http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/heineken/12595433/__Miljardenbod_Heineken_in_Azi__.html

  6. Joseph Jongen zegt op

    “Heineken slaat slag op Aziatische biermarkt” was de kop van een vandaag verschenen artikel in de NRC. De aandelen Heineken gingen meteen richting record van voor de crisis. Kun je nagaan hoe idioot ook aandeelhouders kunnen reageren. Was het niet puur een noodsprong van Heineken om zich Thai Bev van het lijf te houden? Ach wat stelt 3.3 miljard euro als bod voor Asia Pasific Breweries voor in vergelijking tot de 6.1 miljard die Heineken in 2008 betaalde voor het Britse Scottish & Newcastle. De niet achterlijke Chaloen van Thai Bev zal wel in zijn vuistje lachen en heeft deze Heineken-deal ongetwijfeld zien aankomen en zich op de een of andere manier verzekerd van een hele mooie bonificatie. De aandeelhouders van Heineken betalen wel. Waarvoor? Meer winst of verhoging van marktaandeel? Ik denk van niet. Alles blijft bij het oude, maar de Thaise dreiging heeft men kunnen afhouden. Er moet toch erg veel winst aan zo’n glaasje gerstenat kleven.

    • Rob V zegt op

      Als je aandelen hebt van de week alles snel verkopen om te cashen. 😉 Maarja ik ben geen aandelen handelaar maar je kunt er op wachten dat bij een overnamen of vergroot belang (of serieuze geruchten) de aandelen omhoog schieten. Ideaal moment om iets wat later je aandelen te verkopen voordat ze weer langzaam in waarde zakken, toch?
      Hetzelfde zien we bij slecht nieuws: er hoeft maar het minste stukje risco dalen de aandelen, kijk maar nar al dat gedoe met debanken en de euro. Wellicht niet omdat men daadwerkelijk meer of minder vertrouwen heeft maar simpelweg omdat men aanneemt dat de “rest” nu snel aandelen zal gaan verkopen of willen aankopen, en daardoor hetzelfde doen… En ja dan kunnen de aandelen in no time omhoog schieten of diep vallen.. Leuk he die markten?

  7. kevin87g zegt op

    Laten ze maar Amstel bier in Thailand verkopen…………
    Dat mis ik er altijd wel behoorlijk!
    Maar ook Singha is best te drinken.

    • kevin87g zegt op

      Ja, ik ben 25, dus dat is voor mijn tijd.
      Maar wel jammer dat die tijd dan geweest is!
      Dan toch maar een singha of heineken…

    • Mia zegt op

      De introductie van Amstel was destijds een strategische zet tegen onder meer Carlsberg die tapbier propageerden. Na de uitglijder van Carlsberg en de productiestop van het betreffende merk door naar ik dacht Chang bracht Heineken als tweede merk Tiger op de Thaise Mark en nam Amstel uit de markt.. Gewaarschuwd door wat destijds Carlberg is overkomen tracht Heineken nu toch Chang de wind uit de zeilen te nemen door de alleenzeggingschap bij APB te verkrijgen en Thai Bev buiten de deur te houden.

  8. Mia zegt op

    Heineken mag dan wel een bod hebben uitgebracht maar dat wil niet zeggen dat het al gehonoreerd is. Wellicht gaat Thai Bev dit bod nog overtreffen en staat de Nederlandse bierbrouwer straks nog aan de zijlijn. Definitief zijn de onderhandelingen tussen Fraser & Neave en Heineken nog niet afgerond.

  9. Piet zegt op

    Thai Beverage voert gesprekken met een partner over een gezamenlijk bod op Fraser & Neave (F&N). Dat maakte Thai Beverage dinsdag bekend.

    Thai Beverage is in een overnamestrijd verwikkeld met Heineken rond F&N, dat een belang heeft van 40 procent in bierbrouwer Asia Pacific Breweries (APB). Heineken bezit 42 procent van APB en wil ook het belang van F&N in de brouwer van het populaire Tiger Beer in handen krijgen. Thai Beverage heeft 29 procent van F&N in handen.

    Thai Beverage maakte niet bekend om welke partij het gaat. Het bestuur van F&N heeft al aangegeven het bod van Heineken te steunen. De aandeelhouders van F&N zullen zich later deze maand daarover uitspreken.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website