Melder: Lex

Medio december 2021 zijn we naar Thailand gevlogen met KLM. Ik had een O-visum voor 3 maanden ontvangen op de Thaise ambassade in Den Haag. Aangezien we medio april zouden terugvliegen moest ik dit visum laten verlengen tijdens mijn aanwezigheid in Thailand. Hiervoor moesten we naar het immigratiekantoor in Hua Hin. Vanaf onze woonplaats Bang Saphan is dit 200 km rijden.

Nu had ik op Thailandblog gelezen dat dit kantoor is gevestigd in een schopping mall (Bluport) en via de navigatie Google maps was het een eitje om er te geraken. Veel mensen hadden me geadviseerd ongeveer 14 dagen voor afloop van het visum, te verlengen en niet eerder. Het kantoor gaat om 11.00 uur open en er zaten circa 30 falang te wachten toen wij arriveerden. Volgnummer uit de automaat getrokken en ook plaats genomen in de wachtruimte.

Na een half uur wachten, waren we aan de beurt en bleek dat we hier NIET moesten zijn, maar bij het andere immigratiekantoor ca 8 km buiten Hua Hin. Dus de auto in, navigatie opgestart en na 20 minuten rijden over een slechte slingerweg, stonden we bij het andere kantoor. Wij melden ons bij de receptie en konden meteen doorlopen naar een immigratie beambte die alle noodzakelijke documenten uit onze paperassenwinkel haalde (we hadden heel veel documenten meegenomen) en ze gaf ons een volgnummer voor het vervolg van de procedure op de eerste etage.

We hoefden op deze eerste etage maar amper 5 minuten te wachten en toen verscheen ons volgnummer al op het display. Een vriendelijke immigratie officer bekeek alle zaken nog eens, maakte een foto van mij, moest ook nog mijn telefoonnummer hebben en -uiteraard- 1900 Bath. 5 minuten later kreeg ik mijn paspoort terug met jaarvisum op basis van retirement. Nog voor 12.30 uur waren we weer op de terugweg naar Bang Saphan.

Dat het allemaal zo snel ging, was voor mij een aangename verrassing, want eerdere aanvragen bij de Thaise overheid deden altijd een aanslag op de onuitputtelijkheid van mijn geduld. Dus alle hulde voor de professionaliteit van het immigratiekantoor in Huahin.


Reactie RonnyLatYa

De geldigheidsperiode van een Non-immigrant O Single entry visum is 3 maand. De verblijfsperiode dat je bekomt met dat visum is 90 dagen. Het is die verblijfsperiode die je verlengt, niet je visum.

De jaarverlenging kan je standaard aanvragen 30 dagen voor aflopen van je 90 dagen. Er is geen enkel reden waarom iemand zou moeten wachten of dat het beter is 14 dagen voordien. Uiteindelijk sluit elke verlenging aan op die 90 dagen.

In het immigratiekantoortje in Bluport kan je enkel terecht voor:

  • het verlengen van een Tourist verblijfsperiode ( bekomen dus met Tourist Visa of Visa Exemption)
  • Re-entry Permit
  • 90 dagen melding TM47/ mogelijk ook TM30

Staat toch zo op het glas bij binnenkomst …. 


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

9 reacties op “TB Immigration Infobrief Nr 018/22: Immigration Hua Hin – Non-immigrant O – Jaarverlenging”

  1. Rolly zegt op

    Dag Lex ,
    Welke document heb je gebruikt voor je retirement visa ?
    Inkomen document van Belgische ambassade of bankstatement ?
    Dank bij voorbaat
    Rolly

  2. RobHH zegt op

    Ik ben het met de schrijver eens dat immigratie in Hua Hin over het algemeen vriendelijk en behulpzaam is. En misschien ook wel de omweg waard.

    Maar vanuit Bang Saphan was ik toch eerst naar het immigratiekantoor in Prachuab Town gereden. Daar dat veel dichter bij is.

  3. Rebel4Ever zegt op

    Fijn voor u dat het zo snel en goed geregeld is, maar ik heb een andere ervaring.
    Mijn hoofdadres is Bangkok, maar een 2e adres is Hua Hin, slechts 10 minuten van de Immigration Office. Daar weigeren ze echter mijn jaarlijkse verblijfsvergunning te verlengen…meerdere keren geprobeerd. Ik moet en zal naar Chaeng Whattana, voorbij Bangkok; zo’n 300 km rijden.
    Dit gold tot voor kort ook voor de 90 dagen melding, maar kan nu gelukkig online.

    Ik kan het hoofd-adres wijzigen, maar Bangkok is weer als hoofd-adres belangrijk voor andere zaken, dus heb geen zin constant mijn adres te wijzigen, noch afgezien van de TM30. Dat laatste is so wie so absurd. Ik switch om de week van verblijf en zou formeel mij iedere keer moeten melden…Kan het gekker?

    • RonnyLatYa zegt op

      Wie maakt het hier gekker met zijn hoofdverblijfplaats?

      • Rebel4Ever zegt op

        Gaarne uitleg RonnyLatYa. Ik heb twee woningen en zou mij volgens de Thaise wet moeten melden – of de eigenaar van de woning/grond – waar ik verblijf. Zoals hotels moeten doen. Ik switch meerdere keren per maand tussen mijn woningen. Mag ik die meldingsplicht irritant en gek vinden?
        Tevens vind ik het absurd dat niet ieder willekeurig Immigration Office in het land de verlenging van je verblijfsvergunning wil regelen. Het is mij bekend dat alle kantoren toegang tot dezelfde database hebben.

        • RonnyLatYa zegt op

          Je kan een vast adres aanhouden in Bangkok. Je hoeft die in Hua Hin niet steeds te melden elke keer dat je daar aankomt. Vooral niet als je niet in contact met immigratie komt.

          En vermits je toch meerdere keren per maand tussen je woning in Bangkok en Hua Hin switch mag je jaarverlenging in Bangkok ook niet de minste problemen opleveren daar je toch die 300 km aflegt en je een maand de tijd hebt om die verlenging aan te vragen

          Het is toch normaal dat men een vast adres van iemand verwacht.
          Dat is nergens ter wereld niet anders.
          Of kan je in Nederland of Belgie ook zomaar gelijk welk gemeentehuis binnen stappen om je zaakjes te regelen. Die staan tenslotte ook in verbinding met elkaar.

          En anders maak je van Bangkok je zakenadres en Hua Hin je vast woonadres

        • RonnyLatYa zegt op

          Of misschien moet je dan wat letterlijk toepassen wat eerder op de website van immigratie al is verschenen. Is van 2019 dacht ik.

          En als je hier verblijft om onderstaande redenen hoeft het dus ook niet.
          Dat zegt dat “During the visit to Thailand for purpose of Tourism, sports, business, investments, education, practicing of skilled crafsmen or specialist, aliens are not required to notify the competent officier in case of moving their residence.”

          https://www.thephuketnews.com/photo/listing/2019/1568615675_1-org.jpg

  4. san meeus zegt op

    Ik ga mijn verlenging Non-O (retirement 1j) doen in juni in HH. Nu dat de THB slecht staat en amper 35,7 is (vandaag) kom ik niet meer aan 65.000 pM. Stort ik dan best ook ca. 100.000 op mijn rekening hier in Thailand nu? (Dit werd me door een Ier aangeraden en daar zou immigratie in HH tevreden met zijn..)

    • RonnyLatYa zegt op

      Je kan van de combinatiemethode gebruik maken.
      Dat is een combinatie van inkomen en bankbewijs.

      Informeer je wel goed bij je immigratiekantoor.
      Sommige immigratiekantoren willen bij een combinatiemethode dat het bankbewijs minstens 400 000 Baht is en wat er 2 maand op voorhand moet op staan en waar je dan gans het jaar niet mag onder gaan. De resterende 400 000 Baht mag je dan bewijzen met een inkomen.

      Maar mogelijk is Hua Hin tevreden met 100 000 Baht en de andere 700 000 Baht kan dan met een inkomen.

      Informeer je dus tijdig.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website