Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Kees: Ook in keng karie, gele curry.
- Berbod: Zo’n 105 km noordelijk ligt Nakhon Phanom, eveneens aan de Mekong. Ik vind dit toch een leukere stad dan Mukdahan zeker in h
- JAN: Idd, ze volgen 1 week kursus in Wat Pho of elders en hebben een diploma. In BE/NL doen ze er 4 of 5 jaar over aan de Univ om hun m
- Jan Markusse: Mijn vrouw komt uit Lung Nok Tha nog net in Yasothon, maar slechts 50km van Mukdahan. We gaan daar altijd heen. Vroeger ben ik als
- Marc: Hopelijk met een goede service aan boord,enkele weken geleden met Thai airways van BKK naar FRA gegaan in business class is niet m
- Ed: Het maak mij niet uit of ze vanuit Brussel weer vertrekken. Tot op heden zit ik nog op mijn geld te wachten vanwege de Corona, daa
- Cornelis: Nee, vanaf 70.
- Rob V.: Op de vaste borden staat nog alleen de middelste Immigration, nummer 2 van de 3 uitgangen, aangeven als “fast track” i
- Frans: Als je met je Thaise echtgenote reist mag je dan samen met haar door de immigratie voor de personen met de Thaise nationaliteit? O
- Rob V.: Fast Track op Suvarnabhumi is voor oudjes vanaf 70+, ouders met kinderen onder de 5 jaar, zwangere vrouwen, , gehandicapten, bu
- Ronald Schütte: zeker, maar dan evt. wel รถ (róht) (auto) toevoegen พวงมาลัยรถ, tenzij het door de context duidelijk is
- RNo: Heel bijzonder dit verhaal. Ben op 12 maart aangekomen, vloog KLM Business Class en aan boord werd voor aankomst melding gemaakt v
- Jacoba: Mooi , dan hebben wij toch meer mogelijkheden om rechtstreeks naar Thailand te vliegen . ik hoop dat ze zeker met de prijzen gaan
- John: 70+via de Thai Line!
- HAGRO: De intentie van de Thaise massage is prima. Maar ik merk als medicus en acupuncturist geen medische kennis, zolang men jonge, zie
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Dossier » Visum Thailand » Immigratie infobrief » TB Immigration Infobrief Nr 01/22: E-visumaanvraag in België echte puinhoop.
Melder: Eric
E-visumaanvraag in België is een echte puinhoop. Ik heb sinds 22 november alles in het werk gesteld om een e-visumaanvraag te doen in België voor Non-Immigrant O-visum voor vertrek op 8 januari met Thai Airways. Ik ben volledig in de steek gelaten door de Thaise ambassade, waardoor het visum nooit werd afgewerkt door hen en ik het ultimatum heb gemist voor de Thailand Pass.
Ik moet nu mijn vluchten annuleren, omdat we gewoon niet naar Thailand kunnen gaan, een echte schande hoe ze de mensen met een Thaise echtgenote volledig in de steek laten als ze toch nog in Thailand proberen te geraken.
Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.
Misschien als U erbij vermeldt wat er zoal is fout gegaan en op welke manier ze U in de steek gelaten hebben, kunt U begrip en/of een reactie verwachten. Nu doet U een mededeling waar niemand iets mee aankan. Wat is er in Uw ogen fout gegaan, waarin hebben “ze “U niet geholpen? Alleen een boze brief naar Thailandblog sturen om Uw ongenoegen te uiten heeft niemand iets aan.
Ben ook wel benieuwd naar wat meer informatie. Ik wil in april een visum aanvragen en hoop dat de nare ervaringen van Eric zich niet opnieuw herhalen.
Zo Eric, hierbij ook mijn vraag, wat is er juist mis gelopen?
Gelijkaardige ervaring. Ik heb mijn visum na veel aandrang gekregen vier uur voor het vertrek van mijn vlucht. Gelukkig woon ik op een kwartier van Zaventem en ben in Thailand geraakt (waar niet veel toeristen meer rondlopen). Er zit een Thaise dame op de ambassade in Brussel die alles met een vergrootglas bekijkt.
Beste Lodewijk,
werp geen steen naar die ‘Thaise dame op de Thaise ambassade in Brussel die alles met een vergrootglas bekijkt’. Zij moet doen wat haar baas haar opdraagt.
Ik ken die dame persoonlijk goed. Haar nick)naam is PEN en zij werkt reeds vele jaren bij de ambassade. Is gehuwd met een Hongaar en zij spreekt vloeiend Frans. Toen ik nog in Belgenland woonde was zij, met haar echtgenoot, verschillende malen bij mij thuis op bezoek. Het is niet ZIJ welke moeilijk doet, Zij is VERPLICHT alles grondig te controleren op BEVEL van de BIG BOSS en dat is een man.
Lodewijk, je kan de werknemers op de ambassade het toch niet niet kwalijk nemen dat ze hun werk doen?
Die Thaise dame bekijkt alles niet met een vergrootglas, wees daar maar zeker van. De regels die ze MOET volgen zijn vastgelegd en daar mag ze niet van afwijken. Simpel.
De grootste klagers zijn diegene die zelf niet in orde zijn met hun papieren. Ik heb nog nooit of te nimmer problemen gehad met mijn aanvragen, niet in België noch in Thailand. Soms vraagt men wel eens een formulier waar ik niet op gerekend had maar dat hoort erbij.
Die Thaise dame zal zeker het risico niet nemen om haar werk te verliezen en volgt de haar opgelegde regels.
Ik wil dit ook wel graag weten kan ik miss op iets antwoorden toch hoe ik gedaan ,want een dag voor hij vertrok toch de visa gekregen
Sonja
Ik kan hier enkel maar melden hoe het i.v.m. mijn (toerist) visumaanvraag is verlopen: (dus geen O-visum)
– na het voltooien van de aanvraag op 22/11, kreeg ik op 23/11 een mail van het “systeem” ([email protected]) waarbij er mij gevraagd werd om 3 “bijkomende documenten over te maken aan de ambassade.
Zie tekst mail hieronder:
Dear Applicant,
Please send the additional documents as followed : 1. E ticket (pdf) 2.last bank statement of Nov. with the balance at least 700 euro 3. the hotel reservation after quarantine at least half of stay. Thank you.
*Please note this is an auto generated e-mail. Please do NOT reply to this email.
– nadat ik deze documenten nog op 23/11 had overgemaakt aan de ambassade in Brussel via mail naar [email protected] (dus geen reply op 1e bericht !),
kreeg ik op 26/11 de “aproval” (binnen drie dagen zoals beloofd op hun website)
Opmerkingen:
– over het eisen van een bankafschrift met minstens 700 € (was gelukkig geen probleem) had ik voor of tijdens de aanvraag nog niets van gehoord /vernomen
– de hoetelboeking (welke ik nooit op voorhand heb) deed ik via ‘booking’ met optie gratis annulatie (gedaan na goedkeuring)
Dus, voor wat mij betreft, is dit nog redelijk vlot verlopen.
De problemen beginnen (denk ik) als men de geëiste documenten niet heeft en men moet beginnen te onderhandelen … als vragende partij hang je af van de goodwill van de ambassade (medewerkster)
PS: het aanvragen van een E-visum en een ThailandPass (nu toch voorlopig opgeschort) waren twee afzonderlijke zaken. Er werd mij bij de aanvraag van de Thailandpass nooit naar mijn E-visum gevraagd (en welke ik op dat ogenblik ook nog niet had)
@Erik (melder): hopelijk geraak je er alsnog (als toerist en ter plaatse verlengen ???)
Groeten aan de andere lezers,
‘”– over het eisen van een bankafschrift met minstens 700 € (was gelukkig geen probleem) had ik voor of tijdens de aanvraag nog niets van gehoord /vernomen”
Lijkt me anders toch op de website te staan….
“Financial evidence e.g. bank statement or sponsorship letter
Last 3-month bank statement with a minimum balance of 700 Euros (Single Entry Tourist Visa)….”
Wat je verbljjf betreft staat dit er ook.
“Proof of accommodation in Thailand
a confirmed hotel reservation (confirmation for at least half of your stay !) …””
https://www.thaiembassy.be/2021/09/21/tourist-visa/?lang=en
Klopt, doch tijdens de aanvraag werd (wordt ?) niet specifiek naar deze documenten gevraagd (om ze te uploaden)
PS: ik klaag ook nier over hoe het voor mij verlopen is …
(al vond ik ThailandPass vlotter werken … )
Ik beweer ook niet dat je klaagt hoor.
Ik wil alleen maar verduidelijken dat je niet enkel moet voortgaan op wat op die website van de e-visa wordt gevraagd.
Daarom dat, en dat is niet enkel naar u gericht, het belangrijk is om ook eerst even de website van de ambassade te lezen.
Daar kan je o.a. de volgende tekst lezen
“Please upload all required documents of your visa according to the lists below, despite insufficient document sections provided on http://www.thaievisa.go.th. The Embassy is in the process of requesting additional sections from the Thai e-visa web developer, which may take some time. In the meantime, you may upload the rest of the required documents where deemed appropriate or in the same section as other documents. It is important to upload all required documents in order for your application to be processed in a timely manner.
1. Tourist Visa
2. Transit Visa
3. Non-Immigrant Visas
4. MICE”
https://www.thaiembassy.be/visa/?lang=en
Ik wacht ook geduldig af wat het antwoord van de topicstarter is op de vraag WAT er juist verkeerd gelopen is.
Vreemd genoeg komt er geen antwoord op deze vraag. Hier zomaar komen roepen dat de nieuwe visum procedure een echte puinhoop zonder een klein woordje uitleg is voor ons geen meerwaarde.
Als de klacht van Eric terecht is, dan is het voor velen onder ons toch wel belangrijk om de details te kennen. Dan kunnen we ons op zijn minst wat wapenen als we zelf een aanvraag moeten indienen.
Even meer uitleg over mijn uithaal naar slechte behandeling door Thaise ambassade in België bij aanvraag e-visum. Op 23 november ben ik onmiddellijk in actie getreden om de e-visamethode uit te proberen bij aankondiging. Eerst werd ik vele dagen afgeketst omdat het systeem nog niet werkte, maar na tientallen keren proberen ben ik eindelijk binnengeraakt in het systeem voor aanvraag Non-Immigrant O-visum en heb alles tegen 2 december kunnen afwerken met bevestiging van 12 documenten afgewerkt en betaling van 80 euro voor visum zoals gevraagd. Daarna ben ik gedurende vele weken in wachtstand van goedkeuring geplaatst bij het Visa Dept. en ondanks via e-mails vele malen aandringen, heb ik nooit kunnen bekomen dat mijn aanvraag volledig werd afgewerkt, omdat ze te veel werk hadden met meer dringende aanvragen. Toen de tijd begon te dringen wegens vluchten op 8 januari met Thai Airways, heb ik opnieuw alarm geslagen en fel aangedrongen om te worden geholpen, maar het kalf was al verdronken, want ondertussen was de Thailand Pass ingetrokken voor mensen die nog geen volledige aanvraag hadden gedaan en dus kon ik zelfs bij plotse goedkeuring van mijn visumaanvraag niet meer vertrekken volgens de voorziene regeling van 8 januari. Door afname van de drukte hebben ze plots laten weten op 5 januari dat mijn visum nog niet verloren is en dat ik nog visum kan bekomen door het doorsturen van officiële uitnodiging door mijn vrouw in het Thais. Nu zeggen ze dat alles in orde is, maar ze hebben nog altijd geen visum uitgereikt en ik kan er voorlopig ook niets meer mee doen, want we kunnen gewoon niet meer vertrekken. Nu heb ik aan Thai Airways laten vragen van onze vluchten bij te houden voor een latere boeking wanneer de situatie duidelijker wordt, maar de Thaise ambassade en het Visa Dept. hebben me eigenlijk nooit geholpen om te kunnen vertrekken, terwijl wij alles in orde hadden om op legale wijze te vertrekken als Belgische echtgenoot en Thaise echtgenote. Een echt ontgoochelend verhaal dat nog altijd geen aanvaardbare oplossing heeft gekregen. Groetjes, Eric
Beste mensen, ik heb reeds een uitvoerige verduidelijking gestuurd van mijn topcistart, maar ik zie dat nog niet staan in de commentaren, hopelijk komt dat nog.
Ik heb uiteindelijk vandaag mijn bevestiging voor Non Immigrant O-visum ontvangen 1 DAG voor we normaal moesten vertrekken, maar aangezien geen Thailand Pass meer kan worden aangevraagd, is dit natuurlijk hopeloos te laat om nog te kunnen vertrekken en door de huidige onzekere situatie is het wellicht ook niet meer mogelijk om dit visum nog op latere datum te gebruiken.
Ik wil zeker niet wild verwijten uiten, dat is mijn stijl niet, ik wil gewoon aangeven dat een aanvraag die ik reeds op 2 december officieel heb ingediend en ook betaald, zo lang werd in wachtstand geplaatst, dat het niet meer mogelijk was om het visum nog tijdig te gebruiken, ondanks vele e-mails naar de ambassade om assistentie te krijgen voor 8 januari. Ik hoop dat andere mensen meer succes zullen hebben met hun aanvragen. Nog fijne wensen aan alle lezers, Eric
Beste Eric,
Er moet toch een gegronde reden zijn waarom uw aanvraag zolang in wachtstand geplaatst werd, dit doen ze toch niet ‘zomaar’.
Het is een beetje spijtig dat men automatisch de werking van de ambassade als een puinhoop bestempelt. Heel wat mensen zullen nog gebruik moeten maken van het nieuwe E-visum aanvraagsysteem en dergelijke uitspraken maken ons toch wat ongerust.
Er zijn vele anderen voor u die helemaal geen problemen ondervonden hebben, gelukkig maar. Ik hoop dat de verduidelijking die je eerder hebt doorgestuurd alsnog online komt, daar kunnen we enkel maar van leren.
Prettige dag verder.