e X p o s e / Shutterstock.com

Ik ontving de volgende mail van KLM dat mijn geboekte vlucht Bangkok – Amsterdam van 1 april aanstaande geannuleerd is:

“Geachte …., Het spijt ons, uw vlucht is geannuleerd. We begrijpen dat dit vervelend is en dat dit grote gevolgen heeft voor uw plannen. De lokale autoriteiten op uw bestemming hebben inreisrestricties aangekondigd vanwege het coronavirus (COVID-19). Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer deze restricties weer vervallen.”

Ik ben een Nederlander, en mij is niets bekend van inreisrestricties voor Nederlanders met bestemming Nederland. Zijn die er wel? Zo nee, het kan toch niet zo zijn dat KLM (met de aandeelhouder Nederlandse Staat, en die binnenkort met steun van de staat, van ons Nederlanders dus) met een zo oneigenlijk argument zijn belofte breekt “we care for you”?

Ingezonden door Jan

66 reacties op “Lezersinzending: KLM heeft het over inreisrestricties… naar Nederland?”

  1. RNO zegt op

    Beste Jan,

    zou het kunnen zijn dat er met lokale autoriteiten Thailand bedoeld wordt en dat er voor binnenkomen dus inreisrestricties zijn? Met andere woorden Nederlanders mogen niet NAAR Thailand reizen.
    Het gaat dus m.i. niet over Nederland maar over Thailand. Nederlanders kunnen wel terug naar Nederland als er tenminste gevlogen mag worden.

    • Jan zegt op

      Beste RNO, KLM heeft het over “de lokale autoriteiten op uw bestemming”. En die bestemming is toch echt Amsterdam, en daar zijn geen restricties voor Nederlanders, zoals ik. Terzijde: overigens in Bangkok, niet mijn bestemming maar mijn vertrekplaats, zijn ook geen restricties voor buitenlanders om uit te reizen. Ik snap best dat KLM afstemmingsproblemen heeft, maar zij geven hier echt een onjuist argument. Laat ze gewoon de waarheid zeggen. Dat is voor iedereen beter: zowel voor hun geloofwaardigheid als voor mijn vertrouwen.

      • RNO zegt op

        Beste Jan,
        ben het met je eens dat “bestemming” voor verwarring heeft gezorgd echter er staat ook “lokale autoriteiten” en anders had er wel Nederlandse overheid gestaan.
        De regels/restricties veranderen van dag tot dag en vaak loopt KLM achter de feiten aan. Neem van mij maar aan dat ze echt proberen iedereen zoveel mogelijk te informeren met nadruk op zoveel mogelijk want dat scheelt weer telefoontjes en andere communicatie contacten. Ik zou zeggen houd nieuws ook zelf goed in de gaten en wees proactief in het zoeken naar reismogelijkheden. Ik had in een latere reactie Etihad genoemd maar die stopten diezelfde avond met vliegen. Kijkend op website http://www.klm.co kan ik alleen maar constateren dat de prijzen voor enkele reis erg laag zijn. Merk dit op gezien klachten/opmerkingen van anderen dat enkele reis duurder zou zijn dan een retour. Ik wens je succes met je thuisreis.

  2. Ruth zegt op

    Goedemorgen,
    Mijn partner en zijn beste vriend zitten nog in Bangkok. Zij hebben dezelfde vragen. Hun vlucht is geannuleerd en zij kunnen opnieuw boeken maar dan moeten ze ongeveer 800 euro extra betalen. Ze hebben zich aangemeld bijzonderebijstandbuitenland.nl en hier moesten ze tekenen voor een eigen bijdrage van 900 euro. KLM is niet te bereiken. Op geen enkele manier. Wat is dan wijsheid? Weer een ticket boeken die mogelijk weer geannuleerd wordt en weer het bedrag kwijt of wachten op de overheid?

    Zijn er meer mensen met dit probleem?

    Is er iemand die advies kan geven?

    Groet Ruth

    • Christina zegt op

      Vraag even na als je met creditkaart hebt betaald is het bedrag terug te halen.
      En er zijn restricties net gehoord bij Max tv en voor 1 juni als het geannuleerd wordt krijg je een voucher wel aanmelden zijn er mee bezig dat je recht op geld hebt.
      Ambassade werkt er hard aan om met de landen waar Nederlanders zitten via diplomatieke weg toestemming te krijgen om te landen en te vertrekken.

  3. Joop zegt op

    LEZEN en niet zosnel oordelen.

    Er staat duidelijk. Lokale autoriteiten op uw bestemming Dus Thailand.
    Nederland en KLM hebben geen restricties voor EU burgers en Zwitsers

    • rob H zegt op

      Volledig met Jan eens en niet een kwestie van LEZEN.
      Heb de mail ook gekregen waarin mijn vlucht van Bangkok NAAR Amsterdam wordt gecanceld met dit argument.

    • Willem zegt op

      LEZEN en niet zo snel oordelen

      Beste Joop,
      er staat duidelijk, lokale autoriteiten op uw bestemminng hebben inreisrestricties aangekondigd.
      Deze man (nederlander) vliegt van Bangkok naar Amsterdam,zijn bestemming is dus Nederland.
      Dit is dus wel degelijk een verkeerde informatie van de KLM.

      Willem.

      • ton zegt op

        @ Willem mischien wordt door KLM (verwarrend) Thailand bedoeld met “uw bestemming”. De hele operatie is eroo gericht Nederlanders Thuis te krijgen. Verreweg de meeste vragen komen natuurlijk van gestrande Nederlanders. Voor KLM is het de bestemming waar ze U (en anderen) moeten ophalen.
        Overigens is dit gevecht op de vierkante mm, natuurlijk ridicuul vergeleken met het mondiale probleen wat zicht ontvouwt. nou ja explodeert beter gezegd.

  4. Marcel Raasveldt zegt op

    Klopt Jan,
    Iedere buitenlander heeft nu de inreis verplichtingen.
    Als je Thailand inkomt moet je tenminste kunnen overleggen:
    – een gezondheidsverklaring van geen corona
    – een medische verzekering, verzekerd bedrag van minimum $ 100.000,–

    Ik weet niet of de landingsrechten van KLM zijn ingetrokken. Dat gebeurt nu wel vaker.
    Daarnaast heeft KLM besloten 90% van zijn vloot aan de grond te laten.

    Groetjes
    Marcel

    • Willem zegt op

      Marcel.

      Je info is achterhaald..Er komt geen buitenlander meer binnen. De grenzen zijn gesloten. Even het nieuws lezen.

    • Jan zegt op

      Marcel, ik reis naar Amsterdam, niet naar Thailand. Er zijn geen restricties voor Nederlanders die naar Nederland reizen.

  5. Christiaan zegt op

    Het was mij al duidelijk, dat de KLM over de vluchten van en naar Bangkok weinig of verwarrende informatie gaf, terwijl ze over andere bestemmingen wel duidelijk waren.

    Informeer bij KLM Bangkok, die kunnen u wellicht vertellen, wanneer er een volgende vlucht naa Schiphol gaat.

  6. Michael Perz zegt op

    Beste Jan,
    Ik denk dat KLM niet in Thailand mag landen. Zij vallen wellicht onder de inreis restricties. Zij komen immers met het vliegtuig Thailand in. Het heeft dus niets met jou te maken.

  7. Marc zegt op

    Het is inderdaad verwarrend. Ik vermoed dat het betekent dat de vlucht naar Bangkok is geannuleerd vanwege de inreisbeperkingen in Thailand. Voor Nederlanders zijn er geen inreisbeperkingen naar Nederland, maar als KLM niet naar Bangkok vliegt, is er geen vliegtuig om terug te keren.
    Er schijnt een mogelijkheid te zijn om gebruik te maken van een initiatief om op een andere wijze terug te reizen, maar dat moet worden aangemeld. Schijnt ook Euro 900 te kosten (enkele reis), terwijl retourticket vaak goedkoper is. Inderdaad slechte service; gaat ze ongetwijfeld Nederlandse klanten kosten. Wij staan gepland voor terugvlucht begin mei, dus houden het kruit nog even droog.

    • Marc s zegt op

      Mijn vlucht van Thai Airways voor 29 juni naar Brussel is al gecanseld
      En zal al moeten bijbetalen
      Zin canselen de vlucht en ik moet bijbetalen niet normaal
      Zin zouden mij moeten betalen voor verandering van datum

      • Jasper zegt op

        Dit is typisch een geval van overmacht. Het kost de KLM bakken met geld om alleen mensen OP te mogen halen. Daarom is er op regeringsniveau afgesproken dat mensen binnen Europa een bijdrage van 300 euro, en van buiten Europe een bijdrage van 900 euro moeten betalen.
        Wees blij als dat kan, wees blij met de KLM die dit verzorgt.
        Er zijn gevallen waar mensen tot 10,000 euro moeten bijbetalen om thuis naar Nederland te komen.

        Je gaat zelf naar een ver buitenland. Je bent dus ook zelf verantwoordelijk als het scheef loopt, zeker als je alleen een lijnticket hebt gekocht.

        • Jan zegt op

          Jasper, dit lijkt me onjuist. KLM en ik zijn beiden partij in een deal. Dus beiden verantwoordelijk. Als een partij in een deal zijn verplichting niet kan nakomen dan dient ze dit te beargumenteren met correcte gegevens. De stelling dat er restricties zijn voor mij, een Nederlander, op mijn bestemming Amsterdam is pertinent onjuist. Ik stel mijn eigen verantwoordelijkheid niet ter discussie, maar wel hun argument om te cancelen.

    • joseph zegt op

      Zal KLM veel klanten kosten? En Marc vertel eens welke maatschappij wel nog naar Bangkok vliegt. Er mag geen buitenlander meer Thailand binnenkomen. Dus zal KLM dan met een leeg toestel naar BKK moeten vliegen? EVA is al eerder gestopt of ben ik abuis? Zelf ben ik keurig door KLM geinformeerd en ook omtrent de financiele afhandeling. En beslist ben ik daarin niet alleen maar hebben allen die een vlucht bij hen hebben geboekt die mededeling per email ontvangen. Gewoon correct.

  8. steven zegt op

    Bedoeld wordt wrsch dat KLM vanuit NL geen passagiers meer kan vervoeren naar BKK, omdat buitenlanders Thailand niet meer binnenkomen. Dan loont het dus niet om de vlucht AMS-BKK te maken met een leeg vliegtuig. Dus komt dat toestel niet, dus ook geen BKK-AMS

  9. thailandganger zegt op

    Ik zat op dezelfde vlucht en heb dezelfde email ontvangen.

    Moeten we nu via bijzonderebijstandbuitenland.nl voor 900 euro een nieuw ticket kopen om vervolgens met de KLM naar Amsterdam te vliegen?

    • don zegt op

      Ik krijg regelmatig informatie van BUZA wanneer er vluchten van de KLM van Bangkok naar Amsterdam gaan met Nederlanders als prioriteit i.e. enkeltje voor 900 Euro.

      Als toerist zou ik maar eieren voor m’n geld kiezen en maken dat je terug komt naar Nederland, zo snel mogelijk.

      De lachende derde? de KLM.

      • Jasper zegt op

        De KLM legt hier geld op toe. Er wordt gevlogen uit peiteit.

        Maar inderdaad, zorg als de donder dat je thuis komt, de eerste 4 tot 6 maanden zie ik het niet gebeuren anders.

      • Christina zegt op

        Graag niet zo negatief KLM doet alles wat mogelijk is. De piloot denkt te landen er was toestemming
        heeft de burgemeester de landingsbaan laten bezetten door auto’s knap dat KLM het na 3 dagen weer probeert. Ben trots op Royal Blue.

        • Maria Breukhoven zegt op

          Wij ook trots op KLM. Binnen één dag van de onzekerheid af en terug naar Nederland. Toppie Buitenlandse zaken en KLM!!

    • rori zegt op

      Waarschijnlijk en dat was het aanbod aan mij van de ambassade voor 900 Euro naar Parijs met Air France op 27 maart. Daar overnachten en dan nog bijboeken voor Amsterdam??
      Ik en mijn vrouw zouden samen op 23 april met Turkish gaan via Istanbul.
      Bij Turkish stelt men wachten en eventueel gratis omboeken naar andere datum.

      • ton zegt op

        hoi rori mijn broer en ik zitten op dezelfde vlucht bij turkish en eindelijk lees ik iets over een andere vlucht dan klm ik heb geboekt via tix bv en deze gemailt 5 dagen voor vertrek krijg een ieder op deze vlucht info dus wachten maar sterkte

        • rori zegt op

          Heb geboekt via My trip.
          Krijg van hun nu binnen 1 dag 2 mails met bevestiging dat deze vlucht nog opdatum staat. 6 dagen voor de vlucht contact opnemen.
          Heb met turkisch gemailed. moeten het originele boekingsnummer van My trip hebben. dus niet mijn boekingsnummer van My trip???
          Staat op hun site aangegeven en ook via My trip bevestigd gekregen. Mocht ik willen omboeken dan is dat gratis. Echter ze kunnen wel dan de vlucht naar Istanbul garanderen maar niet naar Brussel.
          Dus geen paniek mijn visum is geldig tot 6 mei. Anders 30 dagen verlengen. Heb contact gehad met imigratie Uttaradit.. Hun stellen wij gaan daar netjes mee om. Rond 8 april met hun contact opnemen als er misschien meer duidelijk is.

          • rori zegt op

            Krijg een mail van zowel Turkish Airlines als van My Trip en ook via Amadeus.

            Vlucht Bangkok – Istanbul gewone vertrek tijd.

            FLIGHT – TURKISH AIRLINES THU 23 APRIL 2020
            —————————————————————————–
            DEPARTURE: BANGKOK, TH (SUVARNABHUMI INTL) 23 APR 21:45
            ARRIVAL: ISTANBUL, TR (ISTANBUL AIRPORT) 24 APR 04:10

            RESERVATION CONFIRMED, ECONOMY (U) DURATION: 10:25
            – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
            BAGGAGE ALLOWANCE: 30K
            MEAL: MEAL

            Alleen de volgende begrijp ik niet? Hoe kun je om 17.50 vertrekken en om 10.25 aankomen??
            En dan sta ik dus om 11.25 in Brussel buiten Zaventem?

            FLIGHT – TURKISH AIRLINES FRI 24 APRIL 2020
            —————————————————————————–
            DEPARTURE: ISTANBUL, TR (ISTANBUL AIRPORT) 24 APR 17:50
            ARRIVAL: BRUSSELS, BE (BRUSSELS AIRPORT) 24 APR 10:25

            RESERVATION CONFIRMED, ECONOMY (U) DURATION: 03:35
            – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
            BAGGAGE ALLOWANCE: 30K
            MEAL: MEAL

            NON STOP ISTANBUL TO BRUSSELS
            EQUIPMENT: AIRBUS INDUSTRIE A321 SHARKLETS
            *** ORIGINAL FLIGHT TIMES: 08:00 – 10:30

            • TheoB zegt op

              Vertrek Istanbul om 17:50u zal wel ’n typefoutje zijn.
              Als je dat veranderd in 07:50u klopt de reistijd naar Brussel en is de overstaptijd in Istanbul geen 13u 40min., maar 3u 40min.
              Wel even kortsluiten met Turkish Airlines/My Trip/Amadeus.

      • Foodlover zegt op

        Ook wij zouden een terugvlucht hebben van Bangkok naar Düsseldorf op 7 april, gaar niet door althans geen enkele vlucht van Turkish air. Ze hebben nog NIETS laten horen. Ook budget air waarbij we geboekt hebben. Ze zijn niet bereikbaar

    • Hans zegt op

      Daar zou ik maar eens mooi gebruik van gaan maken. China gaat overmorgen de grenzen potdicht sluiten, volgens Reuters. Als Thailand dit voorbeeld gaat volgen zullen vele Nederlanders moeten wachten tot zij terug kunnen, maar dat geldt evenzo voor hen die terug naar Nederland willen. Over die 900 euro is in Nederland veel te doen. Er zit een gezin vast: ouders en 2 oudere kinderen. Gaat EUR 3600 kosten. Niet te doen. Dat begiien ze bij Blok cs nu ook door te krijgen.

    • Hans zegt op

      Op betreffende regeringswebsite kun je je registreren met naam en toenaam, vermelding van bankrekening en akkoord met een “eigen bijdrage”. Je kunt dus niet stellen dat je een retourticket koopt. Het is een tegemoetkoming aan de Nederlandse Staat dat zij zo goed is jou op te komen halen. Nadat je jouw persoonlijkie en bankgegevens hebt ingevuld dien je bijgaande verklaring aan te klikken:
      “Hiermee verklaar ik dat ik en de in dit formulier genoemde reisgenoten akkoord geven op het achteraf innen van een eigen bijdrage. De eigen bijdrage bedraagt binnen Europa € 300,00 en buiten Europa € 900,00 per persoon. Voor landen die grenzen aan de Europese Unie geldt ook een eigen bijdrage van 300 euro, dat zijn: (….)”. Tja, wat hiervan te denken?

      • rori zegt op

        Site is sinds gisteren 26 – 3 onbereikbaar

  10. Ronald van!oers dld zegt op

    De KLM mag voorlopig niet landen in Bangkok van de lokale autoriteiten. Staat duidelijk in de brief.

  11. Ronald van Koersveld zegt op

    De KLM mag voorlopig niet landen in Bangkok van de lokale autoriteiten. Staat duidelijk in de brief.

  12. Dirk zegt op

    Ik denk dat ze het hebben over de restricties in Thailand. Het land is nu grotendeels gesloten en daarom zal het vliegtuig van KLM er niet heen vliegen of minder.

  13. Lia zegt op

    Sorry, maar hoe kortzichtig kun je zijn? Als er inreisbeperkingen zijn. Mogen zij ook niet landen toch?
    Ik wacht samen met mijn partner op een retourvlucht vanuit Nederland m. Ja het kost een hoop geld. Maar aan wie ligt dit nu? Eerlijk gezegd maakt dat me niet uit. We gaan zien wanneer we terug kunnen

  14. Christina zegt op

    Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat vliegtuigmaatschappijen waaronder ook KLM afhankelijk zijn van toestemming om te vertrekken of te landen. De ambassade doet er alles aan om toestemming te verkrijgen.
    Sturen VIRTUAL hugs naar de lezers van Thailandblog.

  15. ton zegt op

    Mogelijk wordt er bedoeld de inreis restricties die Thailand onlangs heeft ingevoerd.
    Dan zou het dus een economisch argument zijn ( leeg invliegen vanuit Holland maakt het duur). En dat dan terwijl repatrieringsvluchten allemaal leeg invliegen om gestrande Nederlandse vakantie op te halen, terwijl er ook mensen naar Thailand willen vliegen om naar huis te gaan ( ook Nederlanders!.

  16. Robert JG zegt op

    Er is hier sprake van overmacht. Kontakt KLM. Kijk op bijzonderebijstand.nl en grijp elke kans aan om te vertrekken, als u dat kan en wil. Dit is niet het moment om hoog op te spelen. De staat is coulant en doet enorm zijn best.

  17. RNO zegt op

    Als ik op http://www.klm.com kijk denk ik te kunnen constateren dat KLM nog maar 2 keer per week naar Bangkok vliegt. Alleen op die dagen dat er gevlogen wordt staan er prijzen bij, voorbeeld 6 april Thb 10.898.
    Op site bijzonderebijstandbuitenland.nl staat volgende info (vermoed trouwens dat Euro 900 voor speciale chartervluchten zal zijn, dus niet de reguliere vluchten per KLM):

    Bijzondere Bijstand Buitenland

    Wereldwijd worden maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De mogelijkheden voor Nederlandse reizigers om terug te keren naar Nederland verdwijnen daardoor in veel landen snel.

    Iedereen die nu in het buitenland is en terug wil reizen naar Nederland wordt aangeraden gebruik te maken van de mogelijkheden die er nog zijn. Het is belangrijk dat u contact blijft opnemen met uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie en dat u gebruik maakt van de aangeboden vertrekmogelijkheden.

    Voor reizigers voor wie die mogelijkheden er niet meer zijn en die onmogelijk zelf hun terugkeer kunnen regelen is er het nieuwe gezamenlijke platform http://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Het platform Bijzondere Bijstand Buitenland is een unieke gezamenlijke aanpak van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen. Zoekt u hulp? Registreert u zich dan hier.

    Heeft u hulp nodig bij het invullen van het online registratieformulier? Dan kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar +31 247 247 247. Houd er echter rekening mee dat het momenteel door de omstandigheden druk is, waardoor we u misschien niet direct kunnen helpen.

  18. Rico zegt op

    Neem contact op met de KLM per telefoon (0018004415560). Mijn vlucht van 26 maart was geannuleerd (zelfde email gekregen). Via de internationale customer service om kunnen boeken naar 30 maart. Tot nu toe nog geen annuleringsbericht voor deze vlucht ontvangen. Succes!

  19. paul zegt op

    ik snap best dat het ticket zo duur is. het vliegtuig moet leeg naar bangkok omdat niemand thailand meer binnenkomt. en ze moeten een dubbel bemanning meenemen want die mogen natuurlijk ook niet binnen.
    en ik weet niet of ze het vliegtuig helemaal vol mogen laden met personen..
    ze zullen er geen geld op toe willen leggen

  20. Maurice zegt op

    Mijn retourvlucht (BKK-AMS) op 31 maart is onlangs ook geannuleerd. KLM heeft mij dezelfde mail gestuurd.
    De vlucht heb ik kosteloos kunnen omboeken via ‘Mijn Reis’.

    Ga hiervoor naar https://www.klm.com/home/nl/nl#/tab=hpTbMyKlm
    Je kunt op deze pagina eenvoudig inloggen met de boekingscode en je achternaam (of inloggen met een Flying Blue account.
    Hierna krijg je mogelijkheden te zien waaronder het aanpassen van je reis. Zodra je kiest voor het aanpassen van de terugvlucht zul je zien dat je kosteloos een andere datum kunt kiezen.

    Het is overigens zinvol om via de actuele vluchtinformatie eerst te controleren op welke dagen KLM vliegt. In eerste instantie kon ik via het aanpassen van de boeking elke dag kiezen. Daar werd dan de bekende dagelijkse vlucht van rond 12:00 getoond. Dit bleek op dat moment niet te kloppen (ondertussen wel).
    De actuele vluchtinformatie kun je via deze link opvragen:
    https://www.klm.nl/flight-status

    De actuele vluchtstatus werkt 1 week vooruit. Hier kun je eenvoudig zien dat KL875 (AMS-BKK) niet elke dag meer vliegt (en dat komt inderdaad door de huidige lokale/Thaise inreisbeperkingen). Als KL875 niet vertrekt dan heeft dat als gevolg dat KL876 de volgende dag ook niet vliegt. Het is immers hetzelfde toestel.
    Let er op dat KL876 nu op de meeste dagen op een later tijdstip vliegt (22:30).

    KLM zal in deze tijd ongetwijfeld lasting bereikbaar zijn. Vervelend maar ik heb alle begrip voor het feit dat het ook voor KLM een zeer ongewone en moeilijke situatie is.
    Je kunt een al geboekte vlucht echter eenvoudig, kosteloos en binnen enkele minuten, online aanpassen.

  21. William Rubeling zegt op

    Ik kom net van schiphol vandaan, bij KLM balie geweest voor vlucht naar thailand, ik heb daar een huis en dochter. Volgens klm zijn er alleen vluchten voor thaise ingezeten.

  22. RNO zegt op

    Onderstaand contactmogelijkheden m.b.t. wijziging reservering n.a.v. annuleren geplande terugreis.

    KLM Contactcentrum +31204747747
    24/7 WhatsApp +31206490787
    24/7 Facebook
    24/7 Twitter

    Het is uiteraard momenteel nogal druk met gestrande passagiers die proberen KLM te bereiken.

    Contact Bangkok +6626100800
    Maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur
    Zaterdag en zondag van 08.00 uur tot 15.30 uur
    Dit is info die ik kon vinden, hoop dat het helpt.

  23. Bram zegt op

    Vandaag is mijn vlucht van 3 april as van AMS naar BKK door KLM zelf geannuleerd.
    De reden die ze opgeven is dat de lokale Thaise autoriteiten allerlei inreisrestricties hebben opgelegd.
    KLM heeft daarop moeten besluiten hun vluchtschema aan te passen wat betekent dat ze een aantal vluchten hebben moeten schrappen. Vliegen naar Thailand is niet onmogelijk, maar veel mensen hebben vanwege de restricties, onzekerheid over een terugreis en als voornaamste reden het uitdrukkelijk negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken zelf hun reis geannuleerd. Te weinig passagiers dus.
    Vervelend ook voor die mensen die vanuit Thailand terug zouden reizen met dezelfde geannuleerde vlucht.

  24. Hans van Mourik zegt op

    Dit is niet het antwoord,op de vragensteller.
    Maaar wel een vraag aan Ruth en thailandganger
    1) Is jullie die gecanseld is,bij KLM geboekt,of bij een andere maatschappij?.
    Want volgens mij,als de vliegmaatschappij een vlucht canseld,krijgt je het helemaal vergoed,of je moet eigen eerder terug gaan,dan zou het kunnen dat je dan een nieuwe vlucht moet boeken en bij betalen..
    2) Voorbeeld, heb een vlucht met KLM heen 28-05 terug 26-07-2020 heb van KLM al een email gekregen i.v.m Carona mag ik mijn vlucht gratis wijzigen of een voucher krijgen, wijzigen kan ik niet en vouchert wacht ik tot half Mei,want mocht KLM mijn vlucht canselen dan volgens mij krijgt ik het hele bedrag terug minus administratie kosten.
    3) op 23-03-2020 kreeg ik bericht van Bangkokairway dat mijn trip Changmai -Bangkok gecanseld is om 07.00 uur, maar dat ik gebruik kan maken met de lucht van 10.15 uur dat kan niet voor mij want mijn vlucht Bangkok-Amsterdam is om 12.30- uur.
    Ook van thaiairway vlucht op 26-07-2020 Bangkok Changmai is gecansled.
    Ben op 25-03-2020 samen met mijn vriendin,hier naar het reisbureau gegaag en gezegd,dat ik beiden niet kan wijzigen en dus wil canselen,
    Ze hebben mij toen alles cash terug gegeven,minus 150 th.b. per stuk.
    Hans van Mourik

  25. Hans van Mourik zegt op

    PS.Indien ik op 08-05-2020 nog geen bericht krijgt van KLM of die canseld is op 28-05-2020 ,vraag ik een vouchert aan,hij is tocht een jaar geldig,blijft dan hier tot de pandemie afgelopen is.
    Maar gaat niet wijzigen.
    Want wil graag terugkomen
    Hans van Mourik

  26. sjeng zegt op

    I’m having trouble returning to The Netherlands, what to do?
    We’re treating the questions about how to get home with the highest priority. If a country bans passengers from entry, but flights are still allowed, we’ll do whatever we can to get them home safely. We advise you to contact your local embassy, as they will be able to assist you.

    If you’re a Dutch citizen, stranded and feel like you have no way to get back home, you can report this on the platform Special Assistance Abroad. This platform is a joint approach by the airlines, travel industry, insurers, and the national government and exists until at least the end of April.

    Go to Special Assistance Abroad 
    We behandelen vragen over terugkeren naar huis met de hoogste prioriteit. Als het land waarin u zich bevindt reisbeperkingen invoert, maar we nog steeds mogen vliegen, doen we er alles aan u veilig thuis te krijgen. We adviseren u contact op te nemen met de lokale ambassade voor hulp.

    Als u gestrand bent en het idee heeft dat u geen opties meer hebt om thuis te komen, kunt u zich melden op het platform Bijzondere Bijstand Buitenland. Dit platform is een gezamenlijke aanpak van luchtvaartmaatschappijen, de reisbranche, verzekeraars en de Rijksoverheid om Nederlandse reizigers thuis te krijgen en bestaat in ieder geval tot eind april.

    Ga naar Bijzondere Bijstand Buitenland 

    https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm

  27. Co zegt op

    Net gehoord van mijn collega dat KLM geen passagiers meer vervoerd van en naar Amsterdam. KLM vliegt alleen nog vracht met de 777-300 naar BKK

  28. Graham zegt op

    Inderdaad, ik kreeg zojuist ook dezelfde melding.
    Op de App en in mijn account van KLM is het onduidelijk wat ik nu moet doen.

  29. Albert zegt op

    Beste lezers,vanaf 1 april tot einde mei geen vluchten meer met THAI AIRWAYS na contact bevestigd.

    • Rob V. zegt op

      Thai Airways blijft de hele periode nog wel vliegen op Zürich en Müchen (daar woont een bijzondere man). Dus via die route kun je met Thai nog in Europa komen. Mits niet reeds volgeboekt en mits ze het vliegtuig niet leeg gooien omdat meneer en zijn entourage heen en weer vliegen tussen de alpen en Bangkok.

  30. Johan Massop zegt op

    Ook ik zat op de vlucht BKK-AMS van 1 april. Kreeg ook een simpel mailtje met “Vlucht gecanceld. U kunt gratis omboeken of een voucher/tegoedbon aanvragen”. Vervolgens werd je doorverwezen naar de website want daar zou je alles zelf kunnen regelen. Niet dus! Eigenlijk werd je gewoon online van het kastje naar de muur gestuurd. Gratis omboeken kan niet, je kunt alleen een nieuw ticket kopen en dat is dan een enkele reis tegen een woekertarief. Omdat de oorspronkelijke vlucht gecanceld is kun je niet omboeken want daar heb je een geldig ticket (met bijbehorende boekingscode) voor nodig en dat ticket heeft KLM gecanceld dus je kunt de oude boekingscode niet meer gebruiken. Dat schijnt KLM zelf niet te snappen. Heb via Whatsapp en Facebook/Messenger berichten verstuurd maar hoorde anderhalve dag lang niks. Kreeg alleen steeds dezelfde, geautomatiseerde standaardantwoorden die dus ook nog eens onjuiste informatie bevatten. Uiteindelijk heb ik voor 6 april een nieuw ticket kunnen kopen (enkele reis) voor bijna 2500 euro (dat was duurder dan mijn aanvankelijke retourticket!). Ik wilde echter zekerheid hebben dus heb hem gekocht. Heb wel meteen een nieuwe boodschap naar KLM gestuurd dat ik wel mijn geld terug eis voor dat nieuwe ticket, want zij hebben toch immers mijn vlucht van 1 april gecanceld? En ineens kreeg ik binnen een paar minuten antwoord, zowel per Facebook/Messenger als via e-mail. Er werd mij direct een refund toegezegd voor dat nieuwe ticket. Kon even duren zei men, maar ik kreeg het wel meteen zwart op wit. Ik vlieg dus nu op 6 april terug en dat kost me dan uiteindelijk niks extra. Zowel op 4 als 6 april zijn er nog een paar Economy Class tickets beschikbaar. Business Class was alleen mogelijk op 6 april, maar ik hou het in de gaten en als ik een opening zie op 4 april probeer ik het om te zetten. Ik heb inmiddels een nieuwe boekingscode dus dan zou het online moeten kunnen lukken. KLM is wel gestopt met dagelijks op Bangkok vliegen, ze vliegen nu nog zo’n 2 keer per week.

    • Johan Massop zegt op

      By the way, Nederlanders kunnen te allen tijde terug naar Nederland, je wordt gewoon toegelaten.

      • Johan Massop zegt op

        En voor alle duidelijkheid: die 2500 euro enkele reis was dus voor een Business Class ticket. Economy was zo rond de 800 euro meen ik.

  31. TheoB zegt op

    @moderator: mijn reactie van 17:58 aub vervangen voor onderstaande reactie, want mijn reactie was nog niet klaar om verzonden te worden.

    Beste Jan,
    Zij (=KLM) schrijven dus letterlijk: “Geachte …., Het spijt ons, uw vlucht (=BKK-AMS) is geannuleerd.”
    Volgende zin: “We (=KLM) begrijpen dat dit vervelend is en dat dit grote gevolgen heeft voor uw plannen (=jouw reisplanning valt in duigen en je moet nu je reisplannen wijzigen).”
    Vervolgens: “De lokale autoriteiten op uw bestemming (=de Nederlandse regering) hebben inreisrestricties aangekondigd (=nog niet van kracht?) vanwege het coronavirus (COVID-19).” Dat wil zeggen: nog maar bepaalde categorieën mensen worden toegelaten. Er wordt dus NIET gezegd dat Nederlanders niet meer toegelaten worden.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/18/nederland-sluit-de-grenzen-voor-mensen-van-buiten-europa

    Je bent Nederlander (=EU burger), dus moet de immigratiedienst je toelaten.

    Een Nederlander heeft ALTIJD het recht om Nederland binnen te komen.

    • Cornelis zegt op

      Goed dat je dit recht zet, Theo. Jan heeft kennelijk het bericht dat hij kreeg volstrekt verkeerd geïnterpreteerd. Zo breng je geruchten in de wereld…….

  32. Henk zegt op

    Gister gebeld met KLM Bangkok, in april vliegen ze nog maar 2 keer per week, op maandag en op zaterdag, ik heb mijn ticket gratis kunnen omboeken van 24 april naar maandag 22 april. Dit is door KLM in mijn reisapp ook gelijk aangepast. Ik ga ervan uit dat het goed komt.
    Mvg Henk

  33. Nicky zegt op

    Ik kan niet de mensen begrijpen, die nu nog allemaal terug naar Europa willen . Het is nu toch reeds langere tijd bekend dat het luchtruim dichtgaat. Was er dan geen mogelijkheid om vroeger terug te gaan? Het is begrijpelijk dat KLM veel geld vraagt. Ze moeten een leeg vliegtuig naar Azie sturen om mensen op te halen.
    Wij hadden normaal 25 maart moeten vertrekken, maar omdat we geen haast hebben blijven we langer. Moest dat echter niet het geval zijn geweest, hadden we nu al lang in Europa gezeten. Dit zat er toch al een maand geleden aan te komen

  34. Steven zegt op

    Er wordt gesteld dat KLM niet meer vliegt van BKK naar AMS.
    Klopt niet, net (27 maart rond 10u Thaise tijd) een ticket geboekt op 11 april. Er waren nog 3 stoelen beschikbaar.

  35. Janneke zegt op

    Nederlanders kunnen niet meer inreizen, tenzij

    THAILAND – gepubliceerd op 26.03.2020
    1. Passagiers mogen Thailand niet binnenkomen.
    – Dit geldt niet voor inwoners van Thailand.
    – Dit is niet van toepassing op vliegtuigbemanning met reeds bestaande dienstregelingen.
    – Dit geldt niet voor diplomaten en hun familieleden.
    – Dit geldt niet voor passagiers met een werkvergunning.
    – Dit is niet van toepassing op passagiers met een vrijstelling van PM of PIC van de noodtoestand.
    2. Passagiers moeten een brief van de ambassade hebben met het ‘fit-to-fly’ gezondheidscertificaat om door Thailand te reizen. De transittijd mag niet meer dan 24 uur bedragen.
    3. Onderdanen van Thailand moeten een brief van de ambassade hebben met het ‘fit-to-fly’-gezondheidscertificaat.

  36. Marijke. zegt op

    Wij zijn gelukkig gisteravond met eva air terug gevlogen.Je kon kosteloos omboeken maar moesten toch 150 euro pp bijbetalen Om dat we zgn in een andere klasse zitten.Maar zijn gelukkig voor 300 euro thuis.Ik begreep dat eva air de 28 ste de laatste vlucht naar nederland had.Maar hoor nu dat gisteren de laatste vlucht was.Maar weet niet zeker of dat zo is.Ik wens iedereen heel veel sterkte .

  37. KhunJan zegt op

    Omdat EVA Air mijn vlucht heeft gecanceld op 7 april ben ik op zoek gegaan naar een andere vlucht van BKK naar ASD. Ik kwam uit bij KLM en daar een vlucht geboekt op 4 april. Eergisteren ticket ontvangen. In ” Mijn Trip” staat deze nog steeds open en kan worden geboekt. Tijdstip vertrek is wel gewijzigd.
    One way trip was ongeveer Bath 33.000.
    Voor die prijs kon je ook een round trip boeken en dus gedaan. Nu maar afwachten of deze vlucht niet wordt gecanceld. Andere vluchten rond deze datum zijn wel gecanceld.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website