Long Necks, wat ervan te denken?

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Achtergrond, Bezienswaardigheden, Thailand tips
Tags: , ,
11 augustus 2022

Loveischiangrai / Shutterstock.com

Omtrent een bezoek aan de Long Necks wordt door velen nogal verschillend gedacht. De een noemt het met de nodige afschuw mensonwaardig en de ander een cultureel uitstapje dat je niet mag missen.

In de meer dan twintig jaar dat ik met grote regelmaat Thailand bezoek ben ik voor het eerst naar een Karen dorp geweest waar ik de Long Neck dames in levende lijve heb mogen aanschouwen. In Chiangrai gewoon mijn huurauto laten staan en heel simpel met een tuk tuk er heen geweest. Op Thailandblog zijn eerder meerdere verhalen omtrent de Long Necks gepubliceerd en uit de vele reacties op te maken zijn de meningen nogal verdeeld. Sommigen spreken hun afkeur uit omtrent de 300 baht die je bij de ingang van het dorp moet betalen en maken meteen rechtsomkeer. Het gaat niet over geld gaat maar om het principe verneem je dan. Wat een lachertje.

Wel of niet naar de “Long Necks” in Chiang Mai?

Als je op Thailandblog de lezersvraag met bovengenoemde kopregel van 1 februari 2014 nog eens bekijkt en de vele bijbehorende reacties leest, dan weet je hoe de meeste Thailandbloglezers erover denken. Aapjeskijkerij van een laag allooi. Vrouwen worden verminkt. Stervensduur en super toeristisch. De Thaise overheid geeft een vergoeding om het in stand te houden. Het is een menselijke dierentuin. Hoopje ellende en moedwillige verminking. De vrouwen worden ertoe gedwongen.

Het zijn nogal wat verwijten die te berde worden gebracht.

Loveischiangrai / Shutterstock.com

Indoctrinatie

Zijn wij niet geïndoctrineerd door de diverse verhalen die de ronde doen over de Long Necks en waartoe ook de vele reacties op Thailandblog behoren. Twintig jaar lang heb ook ik daardoor Long Neck dorpen gemeden. Wellicht moet je er tegenwoordig om lachen, maar in de beginjaren dat ik voor het eerst Thailand bezocht was ook een trip naar Pattaya verwerpelijk. In die tijd waren we nog aangewezen op reisgidsen en werd Pattaya afgeschilderd als een Sodom en Gomorra waar een zich zelf respecterend iemand niet heen ging. Ook nu nog zijn er heel wat mensen, die een vreemd oordeel hebben omtrent met name mannen die Thailand en zeker Pattaya bezoeken.

Ritueel en cultuur

De omgeving waarbinnen je bent opgegroeid speelt een grote rol in het verdere leven. Zouden die Long Neck vrouwen, die van kindsbeen af bekend zijn geraakt met de versierselen rondom hun nek, het werkelijk zo naar ervaren als hetgeen wij buitenstaanders er van vinden? Ben wel de mening toegedaan dat het aantal jonge meiden dat zich van deze gewoonte in de toekomst afkeert groter zal worden. Maar geldt dat ook niet voor heel wat andere door onze westerse ogen bekeken vreemde situaties. In elke cultuur tref je rituelen aan zoals bij geboorte, dood, huwelijk en niet te vergeten religie. De gebruiken bij dood en huwelijk zijn in de Thaise beleving totaal verschillend van onze westerse samenleving en het Boeddhisme kent heel wat andere rituelen dan het Christendom of de Islam. Culturen hebben hun eigen kenmerken. Denk daarbij maar eens aan moslim- en joodse rituelen zoals ramadan, ritueel slachten of de vrouwenbesnijdenis. Ook ogenschijnlijk voor ons heel gewone dingen zoals een heildronk bij een verjaardag of een wens bij een vallende ster en het ongeluk omzeilen om niet onder een ladder door te lopen behoren tot de rituelen.

We gaan weer terug naar de Long Necks; ook die nekringen zijn een kenmerk van cultuur. Wellicht zou je het niet verwachten maar tatoeages, uitgezakte oorlellen en een piercing kunnen ook onder cultuur vallen. Wat te denken omtrent de offerandes aan goden en heel absurd; zelfkastijding. Je mag over al die aspecten een eigen mening hebben maar de opmerkingen die wij lezers van Thailandblog over de Long Necks maken zijn -na twintig jaar- door mijn ogen bezien niet juist en zijn een ritueel binnen een cultuur. Van twee mooie jonge dames maakte ik bij mijn bezoek de afgebeelde foto’s. Die parmantige meiden waren zich terdege van hun schoonheid bewust en denk je dat ze gebukt gaan onder al de narigheid die wij hen toedichten? Ik geloof er geen snars van.

41 reacties op “Long Necks, wat ervan te denken?”

  1. Martin zegt op

    Mooi geschreven.
    Kan ik me prima bij aansluiten, ben er zelf ook geweest, ja toeristisch, klopt. Maar niet alle long necks leven/verblijven in de “apenkooi dorpen”. Het is hun cultuur en traditie die al vele eeuwen oud is, wie zijn wij om daarover te oordelen (veroordelen)??
    En wat is er nu mooier dan met je tradities/cultuur je boterham (kommetje rijst) te verdienen.
    Je bent toch al zo, en of je dan gaat werken in een fabriek (wat er ongetwijfeld ook wel een paar doen) of dat je in de “toeristen” zit.

    Ik heb er zelf zeker geen probleem mee, Thailand is ook cultuur snuiven, en deze eeuwen oude traditie is daar zeker ook onderdeel van. En dat zij daar geld mee verdienen?…………

    Met tempeltje kijken worden ook bakken met geld verdiend, moeten we dat dan ook veroordelen/ter discussie stellen?

  2. Aart zegt op

    Onze zoon woont al jaren in noord westen Thailand en één keer per jaar gaan we drie/vier weken bij hem en zijn Nederlandse vriendin op bezoek, we zijn ook een keer naar de Karen geweest. We hebben met diverse vrouwen daar een leuke conversatie gehad. Uit niets blijkt dat ze worden uitgebuit. we hebben verscheidene artikelen gekocht die we nog dagelijks gebruiken.
    Natuurlijk is zo’n dorp dat je bezoekt commercieel. Je kunt er foto’s maken en rustig rondlopen. Natuurlijk moet je ook wat kopen van de dames, je moet een bijdrage doen aan hun onderhoud, ook zij moeten eten en drinken. Ik ben van mening dat je die dorpen niet moet mijden omdat je vind dat het op aapjes kijken lijkt.
    In hun cultuur zijn de nekringen normaal. En, zoals in artikel gemeld, de jonge vrouwen weten heel goed dat ze aantrekkelijk zijn.Gun hun gewoon hun inkomsten en bezoek die dorpen.

    Daar en tegen, heel wat anders, ben ik wel van mening olifanten ritjes not done zijn. We hebben olifanten gezien die zeer duidelijk mishandeld zijn. Koop wat te eten voor ze en geef dat, maar ga er verder niet op rijden.

    • Khun Peter zegt op

      Beetje naïef jouw betoog Aart. Denk je echt dat zo’n vrouw haar hart uitstort bij de eerste beste toerist? De Long Necks zijn statenloos en hebben geen enkele burgerrechten zoals Thai. Ze worden min of meer gevangen gehouden in een soort reservaat. Door de Thaise overheid worden ze als minderwaardig gezien.
      Het dragen van de ringen is geen cultuur, maar een een manier om geld te verdienen. Het zorgt voor een verminking van de nek en schouders of dacht je dat het erg gezond is?
      In Nederland lopen we ook niet allemaal op klompen en wonen we in molens. Het is gewoon toeristische shit en aapjes kijken, niets meer en niets minder.

      Gezinnen waarvan de vrouw of dochter de ringen draagt krijgen een kleine vergoeding van de overheid, dit om op de betreffende plaatsen toerisme in stand te houden. De UNHCR (United Nations High Commission of Refugees) heeft zelfs afgeraden om die ‘human zoo’s’ van longnecks te bezoeken. Er is volgens deze organisatie sprake van uitbuiting. Het dragen van de ringen is funest voor de gezondheid, zeker bij de jonge meisjes. Toeristen zouden er daarom beter aan doen om deze omstreden ‘attractie’ links te laten liggen.

      • Khun Peter zegt op

        Waar ik mij ook aan stoor zijn dat het ook weer vrouwen zijn die uitgebuit worden. Wel eens een kerel met dergelijke ringen om zijn nek gezien? Nee, jonge meisjes moeten gehoorzamen en voor de rest van hun leven met een stuk ijzer om de nek lopen.

      • Hans zegt op

        Ben het helemaal met je eens Khun Peter.
        Ik zelf heb wel een aantal normale dorpen bezocht in het Noorden met een eco-toerorganisatie.
        We waren maar met 6 toeristen en bleven daar ook eten en slapen in het dorp. Heel leuk en gezellig. Ik vond het een mooie en boeiende ervaring. Het dorp krijgt ook maar 1x per 2 weken bezoek.
        De Long Necks ben ik uit principe niet naar toe gegaan om onder andere de redenen die jij in je betoog noemt. Ik heb röntgenfoto’s gezien van de schade die die ringen aanrichten. De ringen kunnen er ook niet meer zo maar afgehaald worden als je ze lang draagt. Dat trekt de nek niet meer want de spieren zijn totaal gedegenereerd. Ik doe daar niet aan mee. Als geen enkele toerist meer de Long Necks bezoekt houden ze op termijn vanzelf op met die achterlijke ringen. Hetzelfde geldt voor de olifanten: als niemand er meer op gaat zitten kunnen de olifanten weer een redelijk normaal leven gaan leiden in een reservaat onder toezicht.
        P.s. Ik zou best wel in een omgebouwde molen willen wonen, lijkt me gaaf.
        Dan doe ik ook mijn klompen aan en ga ik toeristen 2,50 euro vragen om mijn molen te komen bezoeken. Ik heb ook nog wel ergens een hooivork liggen. Foto van mij met de molen op de achtergrond 1,50 euro per foto.

        • niek zegt op

          Helemaal eens met kuhn Peter; het is je reinste uitbuiting van vluchtelingen, die geen kant op kunnen, geen verblijfstatus hebben, niet mogen reizen in Thailand en ik vraag me af of ze van het Thais onderwijs en gezondheidszorg kunnen genieten. De militairen, plaatselijke overheden en toeristenorganisaties zijn degenen die er grof geld aan verdienen; de long necks zelf moeten het doen met een fooi. Ik herinner me, dat jaren geleden er plannen waren om zo’n long neck dorp te bouwen in Pattaya (‘of all places’!) en er waren al grote billboards langs de weg geplaatst om dit toeristisch ‘evenement’ aan te kondigen, maar dat is dan toch niet doorgegaan.
          Het doet me ook denken aan de vele kritiek die is gekomen op de wereldtentoonstelling in Brussel begin vorige eeuw, waar een compleet Congo-dorpje werd ’tentoongesteld’ met Congolese mensen die dan z.g. aan de arbeid waren, huishoudelijke klusjes uitvoerden, voor de kinderen zorgden en de westerlingen maar gapen naar die ‘rare zwarte mensen’ en dat speelde dan 100 jaar geleden, maar in Thailand gebeurt zoiets nog dagelijks. Er zijn toen ook nog een aantal Congolezen ziek geworden en enkelen zelfs dood gegaan, die niet tegen de koude of bepaalde westerse ziekten waren opgewassen.
          Je ziet ook nooit die long neck vrouwen met hun mannen; die zijn er volgens mij gewoon niet in die ‘dorpjes’, waar zijn die dan? En wat te doen met de kinderen die geen longneck willen zijn; die hebben waarschijnlijk geen keus of anders gescheiden te worden van hun moeder en dan? Terug naar Myanmar en dan ?

  3. John Chiang rai zegt op

    Als de 300Bath werkelijk bij deze mensen aan zou komen,dan hadden velen een andere kijk op dit fenomeen. De werkelijkheid is echter dat het een goed georganiseerde maffia is, die hier het meeste aan verdient. Natuurlijk zijn er weer z.g.n.DO GOODY mensen die het verdedigen met de woorden,als niemand ze bezocht,hadden ze helemaal niets,en zijn deswegen bereid ook deze maffia te ondersteunen. Dit aapjes kijken,wat het in principe is,moest op druk van het toerisme verboden worden,zodat ze hun commerclele waarde zelf onder de mensen kunnen brengen.

    • Jan Nicolai zegt op

      In Juni in Chiang Mai geweest. Entree was 500 Baht.
      Heb gezegd: in geen 500 jaar en ben teruggegaan.

  4. Nicole zegt op

    In ’97 tijdens ons eerste rondreis, hadden wij een extra excursie naar Mae Ho song geboekt. Speciaal voor de Long neck. We hebben nog nooit zoveel spijt gehad van deze excursie. Inderdaad, aapjes kijken. Wij hadden verwacht in een echt dorp te kunnen ronddwalen, maar deze mensen zaten gewoon allemaal op een rijtje te wachten op toeristen om hun souveniers aan te bieden. We hebben toen ook wat gekocht, enkel en alleen om deze mensen wat te gunnen, maar om nou te spreken van een culturele uitstap? Nee, zwaar teleurgesteld

  5. herbert zegt op

    Dat het in stand wordt gehouden door de Thaise Regering is mij allang bekend ( vanwege toeristen) maar ook dat het een cultuurhistorische gegeven is afkomstig uit Birma maar weet ook te melden dat vooral rond Mea Hong Son het een welkome aanvulling is op de portemonnee van vele taise ( ondernemers ) Hotels busdrivers boot eigenaren en de Thai die het land in eigendom heeft waar de dorpen staan en het entree geld wat daar betaald wordt zou een percentage ervan aan de dorpelingen moeten toekomen. Keep on dreaming.

  6. Jack G. zegt op

    Ik zal deze longnecks waarschijnlijk niet gaan bezoeken. Ik krijg een ‘Volendamgevoel’ als ik de foto’s en verhalen voorbij zie komen. Het trekt mij niet zo. Nu is het wel zo dat ik niet alle toeristenvallen perse wil vermijden maar er ligt bij mij wel een drempeltje. I

  7. Karel zegt op

    Ik ben al enkele malen in de longneck dorpen geweest en vind er niets terug waardoor je zou kunnen spreken van “mensonterend” en andere adjectieven.
    Als je als toerist iets van Thailand wil zien dan moet je ook de VOOR ONS “abnormale” zaken er bij nemen.

    Een inkomprijs van 300 baht !!! Is dit een reden om terug te vertrekken ????? Als je op een reis geen 7,5 euro kan missen wat doe je dan eigenlijk in Thailand ?
    Ten andere, eens je daar binnen bent doen die mensen een dansje en wil een jongetje als gids fungeren waarbij ook nog fooien verwacht worden.
    Ik vind het altijd erg als ik met mensen praat die klagen over deze prijs maar later in Pattaya of andere oorden graag 400 baht geven om een bargirl vrij te kopen en de volgende morgen nog eens 1000 baht geven voor bewezen diensten. Neem daarbij nog wat biertjes en je zit al gauw aan 2000 baht.
    Hierover wordt nooit geklaagd

    • Henk@ zegt op

      Als wij Volendam of zo iets binnenkomen behoeven we toch ook geen inkomsten te betalen, trouwens in februari was die 300 bht al opgeschroefd tot 500 (€ 12,44) voor een soort “aapjes” kijken. Wij zijn toen weer weggegaan en dat heeft niets met krenterig zijn te maken.

      • rob zegt op

        Misschien is het aapjes kijken in de Karen dorpjes, maar wie niet wil gaat toch niet? Veel mensen gaan dus wel en vinden het gewoon leuk, kopen een kleinigheid, drinken wat en gaan na het nemen van een paar foto’s weer weg.

        Niks mis mee.

        Gebeurt ook in Pattaya op een andere manier in Walking street door toeristen> besmuikt naar de dames etc kijken omdat je dat nu eenmaal gezien moet hebben zeggen ze dan.

        Ieder zijn of haar meug en beide voorbeelden in Thailand zijn inderdaad een stuk beter en leuker dan een oervervelend bonkig ritje op de rug van een olifant die met wreedheid “tam ” is gemaakt. Dat is pas erg!

        • henk zegt op

          De meesten die op een terras zitten, waar ook ter wereld, doen ook aan aapjes kijken.

    • niek zegt op

      Karel, 1000 Baht voor een nacht? Dan ben je wel een ‘cheap charly’; is dat ook niet een vorm van uitbuiting!?

  8. Jacques zegt op

    Beste Joseph over smaak valt niet te twisten. De een vindt het mooi en de ander niet. Wat ik wel kwalijk vind en ik weet niet of dit juist is, want ik ben geen arts, is de kwetsbaarheid van de nekken die zo worden toegetakeld. Ik had begrepen dat wanneer de dames de ringen afdoen er erg snel nekletsel zou kunnen ontstaan, omdat deze nekken dusdanig buiten proportie zijn geworden dat dit een logisch gevolg zou zijn.
    Maar ik hoop dat dit niet zo is voor de betrokkenen. Net zoals bij velen gaat ook hun lot mij aan het hart.

    Persoonlijk vind ik het een zielige bedoening die niet meer van het heden is, net zo als het mishandelen van de olifanten etc. Ik heb altijd geleerd, doe maar gewoon is al gek genoeg.

  9. Tino Kuis zegt op

    Ik heb nergens zoveel spijt van als van het volgende.
    Ik heb drie jaar als arts in Tanzania gewerkt. Ik deed ook de bevallingen. Die gingen vaak heel moeizaam, baby’s werden doodgeboren en moeders stierven in het kraambed. Eén van de belangrijkste redenen was dat heel veel meisjes een FGM, female genital mutilation, hadden ondergaan. Daarbij wordt de clitorus en vaak een deel van de vulva weggesneden. Soms wordt een deel van de vagina dichtgenaaid.
    Ik dacht toen dat het bij de .cultuur’ hoorde en dat ik er niets aan moest doen. Ik was ook een ‘gast’ in dat land. Ik heb er niets aan gedaan. Nu weet ik dat ik wél wat had moeten doen: er aandacht voor moeten vragen, bespreken, demonstreren en protesteren (het was toen al bij wet verboden maar gebeurde toch). Ik had het van de daken moeten schreeuwen.
    Het is onvermijdelijk dat die koperen ringen rond de nek na zekere tijd allerlei vervormingen en klachten geven. Zoiets goed praten of er aan meedoen met een beroep op ‘hun cultuur’ vind ik, netjes gezegd, heel erg onjuist. Als er geen toeristen meer komen sterft het uit, zeker weten. Ga dus niet! Praat het niet goed!

    • Tino Kuis zegt op

      Het bovenstaande verklaart tevens waarom ik me ook in Thailand niet neerleg bij bestaande misstanden. Ik wil er over praten en er iets aan doen.

    • Hans zegt op

      Dag Tino.

      Ik ben het totaal met je eens. Doe niet mee met de mistoestanden in deze wereld. Laat je stem horen dat je het er niet mee eens bent. Wees niet bang om je nek uit te steken. Als iedereen maar accepteert wat er in de wereld gebeurd (onder het motto dat is nu eenmaal hun cultuur) dan veranderd er niets. Dan zouden er b.v. nu nog steeds heksen worden verbrand.
      Dat werd in die tijd (nog niet eens zo heel lang geleden) als normaal beschouwd.
      Je bent een man die ik ontzettend waardeer.
      Ik heb meerdere reacties en artikelen van je gelezen.
      Ik herken mezelf ook in jouw reactie.
      Je hebt een geweten en dat zie ik niet meer zo vaak in deze maatschappij.
      respect voor jouw reactie.

      groeten Hans

  10. Christina zegt op

    Entree prijs was 50 euro no baht. Dat weiger Ik te betalen lang geleden was het gratis en kocht je wat dat was hun inkomen. Nu veel te toeristen winkeltjes niet meer uit hun huisje rennen en proberen wat te verkopen. De charme gaat verloren zijn blij dat we het nog anders gezien hebben. Gelukkig blijven er nog genoeg andere dingen over.

  11. herbert zegt op

    Even ter aanvulling wat veel wordt gedacht de nek wordt niet uitgerekt maar de schouderbladen worden naar beneden gedrukt wat bij het eraf halen van de ringen een probleem wordt om het hoofd recht te houden.

  12. NicoB zegt op

    Als het klopt, dat deze nekringen de gezondheid van de mensen schaadt, dan is dit een verwerpelijke handel, anders kan ik het niet noemen. Zou graag weten hoe het deze mensen vergaat op hogere leeftijd, last van deze ” cultuur “: En als dit dan cultuur zou zijn, is het dan niet tijd die aan te passen opdat deze mensen niet meer geschaadt worden?
    Wat mij betreft wel.
    NicoB

  13. PietJan zegt op

    In 2000 waren we met een groep in zo’n Karendorp. Toen ook al een equivalent van Volendam. De gids vertelde dat de vrouwen van oudsher ringen om hun nek kregen ter bescherming tegen aanvallende tijgers. Hoe langer de nek, hoe minder kans dat dat beest een arm of been zou grijpen. Daarbij lukte het dan niet om te doden, waarna zo’n vrouw er met de schrik vanaf kwam.
    Nou, dat is toch mooi! Dat een volk ooit eraan dacht hun vrouwen en meisjes extra bescherming mee te geven als ze door het bos moesten.
    Een Belg in het gezelschap vroeg waarom de mannen dan geen ringen om hun nek? Neen, die niet, verklaarde de gids. Dat zou gezichtsverlies zijn als hij niet in staat was zich te verdedigen.
    Kon hij het nog navertellen dan, was de volgende vraag? Dat ook weer niet, maar desondanks een held.
    Kijk, en daar zit ‘m wereldwijd de kneep: vrouwen zijn van het zwakke geslacht, hebben extra bescherming nodig, en als die maatregelen later nog wat opbrengen, hebben ze nog nut ook.

  14. Emthij zegt op

    Goed geschreven verhaal van Joseph. Mijn complimenten. Ook wij hebben een longneck dorp bezocht; Huay Pu Keng. Dit dorp ligt ten zuidwesten van Mae Hong Son, direct aan de grens met Myanmar (Birma), volgens Google Maps ben ik zelfs illegaal de grens over geweest…..
    Onlangs nog op TV geweest in een aflevering van Spoorloos. Vooraf had ik ook mijn bedenkingen. Maar na mijn bezoek denk ik er toch anders over. Toegangsgeld? Misschien dat het bij de tourprijs inbegrepen was, maar we hebben verder niets betaald. Toeristisch; nee zeer zeker niet. Uiteraard waren er wat kraampjes met eigen gemaakte waar, maar wij hebben daar zeker 2 uur rondgelopen zonder maar één andere toerist te zien. Het is zeker 30 minuten varen om er te komen en ook op de heen- en terugweg geen toerist gezien. In dat dorp worden ze zeker niet rijk van toeristen. In Nederland lopen de mensen ook in klederdracht, denk aan Volendam en Staphorst. Eén belangrijk verschil; in Volendam doen ze het ook voor de toeristen en in Staphorst krijg je juist een paar stenen naar je hoofd als je een foto wil maken…. In Huay Pu Keng had ik eerder een “Staphorstgevoel” dan Volendam.
    De verhalen hierboven van “human zoo” kan ik wel begrijpen en die praktijken verwerp ik ook. Dat soort dorpen heb ik echter nooit bezocht. Maar als ik het goed lees dan liggen die dorpen niet al te ver van Chiang Mai en Chiang Rai, dus dicht bij de toeristencentra. Longnecks zijn vluchtelingen uit Myanmar en worden ook wel Padaung genoemd, die weer behoren tot de Karen (Kayan). De Thai zeggen echter dat het geen vluchtelingen zijn maar “economische migranten” die goed geld verdienen in de toeristenindustrie….Overigens zijn de Paduang geen Boedhisten maar Christenen (Katholiek).
    Uitspraak van Zember, longneckvrouw uit Huay Pu Keng; “Because of my rings I have suffered many problems,” she said. “I wear them not for tourists. I wear them for tradition… Now I feel like a prisoner.” Kies maar; Volendam of toch Staphorst. Ik neig naar het laatste
    Kijk eens naar https://www.youtube.com/watch?v=fWxTcYqX6a4 of https://www.youtube.com/watch?v=0FME1At3vmI en oordeel zelf…..

  15. Jan Belg zegt op

    Wij hebben 2 maal de longneks bezocht. In Tachilek is het een Birmaanse geldklopperij. Een paar hutten en enige typische klederen en enige vrouwen met ringen
    Ja dan voel ik me bekocht.
    In Maehonson, was er een riviertocht van een 1/2 uur ,Ja in het dorp liggen plastieken buizen voor water , dus het is een ineengeflanst gedoe.
    Maar het geeft je een beeld, hoe ze het doen. Ze hebben er geen letsel van ,nee echt niet.
    Wel zijn het mensen die uit de vluchtelingen kampen komen. Ik denk geslecteerd om hun originaliteit.
    Zij zijn marionetten. Maar hebben een beter leven dan hun lotgenoten.
    Mij is verteld dat er toen (2010) nog 350.000 mensen in kampen gevangen zaten. (Karen) maar streng geboden om die te bezoeken.
    Weet ik,veel of we ingang betaald hebben? Het was georganiseerd vanuit het hotel.
    Ik reken hier in euro en dan kost het niet veel.
    Ik zou wel willen weten of er echt zoo n dorpen bestaan met lange nekken.
    Birma is nu meer open?,,

  16. MaartenUbon zegt op

    Uiteraard ben ik het er helemaal mee eens, dat we cultuur gebonden verminkingen, zij het bij mens of dier, moeten bestrijden. Een volwassene moet natuurlijk zelf weten, wat hij doet.
    Er bestaat een misvatting over de “long necks”. Op röntgenfoto’s kun je zien, dat de nek niet langer wordt. Dat zou niemand op den duur overleven. Wat wel gebeurt, is dat de sleutelbeenderen naar beneden worden gedrukt em de kin omhoog. Hierdoor kunnen ernstige afwijkingen aan de kaak ontstaan, hetgeen ook een vorm van verminking is.
    De nekspieren worden zwak, als de ringen constant gedragen worden. Gelukkig doen de vrouwen de ringen regelmatig af, om hun nek te wassen.

  17. Theo zegt op

    Helaas ben ik er tot nu toe maar één keer geweest (al weer heel wat jaartje geleden, in één van de wat afgelegen kampen bij Mae Hong Song). Het zou één van mijn aller mooiste uitstapjes in Thailand worden. We kwamen aan in het Karendorp en na ruim 10 minuten had ik het wel gezien. Ik zocht een plekje waar ik rustig kon gaan zitten om de boel gade te slaan. Het enige plekje wat ik vinden kon was niet helemaal vrij. Er zat een Long Neck meisje van ik schat (hoewel dat moeilijk blijft) zo’n 22 jaar. Ik vroeg als ze bezwaar had als ik naast haar kwam zitten. Ze sprak perfect Engels en had geen bezwaar. Even later vroeg ze als ik met haar wilde praten. Zij stelde voor dat zij mij echt alles mocht vragen en ik op mijn beurt mocht haar alles vragen. We beloofde elkaar alle vragen eerlijk te beantwoorden. Na, de bekende vragen (over de dingen die hier ook aanbod komen, over de ringen e.d.) kwamen al snel hele andere vragen aanbod. Zo hebben we ruim 2 uur zitten praten, terwijl mijn vrouw en vrienden die er ook waren zich prima vermaakte, met de wat meer toeristische dingen. Ik heb stom versteld gestaan van de enorme algemene ontwikkeling en wereld kennis die ze hebben. De meeste vragen gingen erg diep op allerlei (wereld)problemen in. De inhoud van het gesprek is iets tussen ons geweest, maar geloof me sinds die tijd ben ik de hiltribes in het algemeen heel anders gaan zien. Zij zijn blij met alle aandacht om heel veel redenen. Officieel mochten ze toen niet werken (misschien nu wel? Ik heb geen idee), het is dus voor hun ook een bron van inkomsten. Voor mij is dit één van de mooiste en spontaanste gesprekken in mijn leven geweest. Terug te komen op het hier boven aan geschreven artikel. Er zijn altijd wereldverbeteraars die alles willen veranderen (onder de noemer dat het nu niet goed is, zoals je leeft). De kerk weet daar bijvoorbeeld alles van (kijk maar naar de geschiedenis). Als we eens zouden beginnen iedereen te accepteren en de manier, waarop mensen zelf willen leven met hun cultuur en geloof. Wat zou de wereld er dan mooi en divers uit zien. Zolang we massaal naar Volendam e.d. gaan, die het puur voor de commercie doen. Waarom dan niet naar de Long Necks die al die hulp echt veel beter kunnen gebruiken (niet alleen commercieel, maar ook om hun eigen cultuur te kunnen redden).
    Voor alle duidelijkheid het hierboven gestelde is mijn ervaring en mijn mening.

    • Hans zegt op

      Volendam is ook aapjes kijken, maar de Volendammers dragen geen ringen die hun nek en schouders verminken.

      • niek zegt op

        De vergelijking met Volendammers gaat totaal niet op omdat Volendammers naast hun incidentele shows als een volwaardig en vrij staatsburger in Nederland kunnen leven, terwijl longnecks opgesloten zitten en geen enkele bewegingsvrijheid hebben.

  18. ruud zegt op

    Mensen passen zich aan, aan wat ze gewend zijn van hun omgeving.
    Daar voelen zij zich normaal bij.

    Ik geef toe, dat die ringen om je nek niet de onschadelijkste manier van zelfverminking is, maar ik zag kortgeleden nog een foto van iemand die zijn neus, en oren af had laten amputeren, omdat hij zijn hoofd op een doodshoofd wilde laten lijken.
    Ik heb ook nog een foto gezien van iemand die een gat in zijn wang had laten maken, waardoor je zijn kiezen kon zien.
    En er zijn mensen met pearcings op de vreemdste plaatsen waaronder geslachtsdelen en tong.
    Blijkbaar hebben veel mensen behoefte aan dit soort “versieringen”.

    En 300 Baht betalen om de langnekken te zien.
    Ik zie niet in, waarom ze zich niet zouden laten betalen. Als je naar de bioscoop gaat, of een museum, moet je ook betalen.
    Waarom zouden zij zich gratis moeten tentoonstellen?

  19. PEER zegt op

    Ja ja……..Joseph
    Even 5 keer heel diep ademhalen en er valt ‘n last van je schouders af!!!!?
    Dat kunnen deze “longneck”vrouwen niet, want ook hun bovenste ribben zijn naar beneden gedrukt zodat ook hun longinhoud kleiner is dan wat het moet zijn. En die lást drukt blijvend op hun schouders!,
    15 jr geleden met ‘n kleinschalige rondreis ‘moesten’ we erheen want het zou ‘n ‘unieke’ ervaring zijn! En dát klopte. Djú, ik heb in dat strafkamp ook géén werkend keukentje gezien of was die hing te drogen. Nee, ze worden er ‘s-morgens heen gebracht. Ik zag ook mannen met automische geweren, zg stenguns om ze te ‘beschermen’? Nee hoor, om te zorgen dat ze zeker geen vluchtpogingen zullen wagen, terug naar Myanmar.
    En de enige mannen daar waren de guards.

  20. maryse zegt op

    Heb alle reacties van 2016 gelezen. Uiteraard ben ik het met alle afkeurende reacties eens. Het aanhouden van tradities mag best kritisch bekeken worden. De ringen om de nek zijn inmiddels een verwerpelijke traditie omdat die vrouwen de ringen nooit meer kunnen afwerpen. Hun nek breekt gewoon als ze dat zouden willen doen.
    Tot begin de 20ste eeuw was het traditie in China de voeten van vrouwen te binden. Geen meisje die daar aan ontkwam want lange voeten werden bespot. Ik kan me niet voorstellen dat de huidige generaties in China die traditie missen en liever toch kleine voetjes zouden willen hebben…

  21. Frank zegt op

    Eenmaal long necks in de buurt van Chiang Rai opgezocht, aan het einde van de dag. De bussen met toeristen waren al een tijdje weg en we waren de enige bezoekers. De ringen waren afgedaan, de traditionele kledendracht vervangen door korte spijkerbroek en T-shirt. De wat oudere dames zaten nog wel keurig in pak achter hun weefgetouw sjaaltjes te maken, voorraad voor de volgende dag. De ringen (afklikbaar!) lagen keurig op een tafeltje. De jonge meiden stonden met hun iPhone te bellen en in de rij voor de langsrijdende ijs- en snackkar bovenaan bij de weg. Een enkeling zat via de satellietschotel televisie te kijken.

    Het klopt dat de Karen geen officiele status hebben in Thailand en niet mogen werken (zoals geen enkele buitenlander dat mag zonder speciale werkvergunning). De Thaise regering int de entree, de Karen zelf leven van de opbrengst van de souveniers en fooien voor foto’s. Zolang ze een paar uur per dag hun ‘kunstje’ doen wordt iedereen er beter van. En na werktijd verschilt het leven van de Karen niet zo gek veel van dat van de Thai. Het omlaag drukken van de schouderbladen is ongetwijfeld ongezond, maar wat ik zo begreep doen ze dat per dag minder lang dan dat de gemiddelde stratenmaker in Nederland dagelijks zijn knieën zit te verslijten om zo zijn geld zit te verdienen.

  22. Nicky zegt op

    Je kan net zo goed aapjes kijken in de Zoo. Ik vind het zonde van het geld. Waar wij geweest zijn was in Mae Hong Song .

  23. Endorfun zegt op

    Hoe lang bestaat die cultuur van de langnekken al ? Dus wie moet daar dan over oordelen ?

  24. Bert Schimmel zegt op

    Moeten Nederlanders nou altijd ergens hun mening over geven en zo nodig met het wel bekende opgestoken vingertje zwaaien? Ik herinner nog maar een keer aan die Zwarte Pieten discussie, toen werd er gezegd: Het is onze cultuur en traditie en daar hebben die buitenlanders zich niet mee te bemoeien.

  25. jan scheys zegt op

    dan kan je beter naar een “rariteiten kabinet” gaan; met dat massatoerisme houd men dat ongezonde gebruik van die lange nekken met die ringen in stand en als de dames die ’s nacht uitdoen dan moeten ze oppassen dat ze hun nek niet breken wegens verzwakte nekwervels!
    da’s zelfverminking zoals destijds in Japan men de kinderen leerde lopen met te kleine schoentjes omdat dit ook in de “mode” was dus voor mij niet gelaten en breken ze ook met die ongezonde traditie
    maar omdat het veel geld in het laatje brengt vrees ik ervoor…

  26. g.j.barendswaard zegt op

    Wat vergeten word is dat de longneks komen uit Afrika en zijn ontsnapte slaven toen men in het smalste gedeelte in zuid Thailand goederen door de jungle sjouwden naar andere schepen in de golf van Thailand om zich een omweg te besparen en ook piraterij in de straat van Malakka en de witte bloemen in Mae Hon son kome ook in Afrika voor ,,,toeval ??? ga maar even de geschiedenis na of ik gelijk hebt ,,groeten Jan uit Holland

  27. henk zegt op

    Ik heb een aantal reactie gelezen. De meningen zijn best verdeeld.
    Wat ik ervan weet is dat het vroeger plaats vond om de vrouwen onaantrekkelijk te maken voor andere bevolkingsstammen. Het was dus een soort van bescherming van de vrouwen.

    Maar ik vraag mij af, heeft het gevolgen voor de gezondheid en wat is dan de levensverwachting van deze vrouwen?

  28. peter zegt op

    Moderator: Graag de discussie beperken tot Thailand


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website