Airbus: Elektrisch vliegen geen toekomstmuziek meer
Volledig elektrisch vliegen is het niet maar Siemens, Rolls Royce en Airbus werken aan hybride vliegtuigmotor. Dat is wel de eerste stap naar vliegen op elektriciteit.
Vliegtuigbouwer Airbus werkt daarvoor samen met technologiebedrijf Siemens en vliegtuigmotoren producent Rolls Royce. De hybride motor wordt gebouwd door Siemens en heeft een vermogen van twee megawatt, dat is ongeveer de helft van wat een conventionele motor levert. Rolls Royce maakt een gasturbine die in de romp van een vliegtuig kan worden geplaatst en stroom opwekt voor de motor. Airbus zorgt voor het vliegtuig en de integratie van het hybridesysteem.
Om de hybride motor te testen bouwen de drie bedrijven de E-Fan X. Dit testvliegtuig heeft drie ‘gewone’ straalmotoren en één elektrisch aangedreven motor. In 2020 worden de eerste proefvluchten gemaakt. Het testvliegtuig moet uiteindelijk met twee hybride motoren en twee straalmotoren aangedreven worden.
Vliegtuigbouwers willen investeren in elektrisch vliegen om zo bij te dragen aan de wereldwijde klimaatdoelen. Ook de Europese Commissie wil dat de luchtvaartsector groener wordt. In 2050 moet de CO2-uitstoot van vliegtuigen met 75 procent gedaald zijn, hun uitstoot van stikstofoxiden moet met 90 procent zijn afgenomen en vliegtuigen moeten zeker 65 procent stiller zijn dan nu. Deze doelstellingen zijn alleen te halen als vliegtuigbouwers nieuwe technieken ontwikkelen.
Bron: NOS.nl – Foto: Airbus
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Gezondheid21 mei 2025Novo Nordisk wil obesitas in Thailand aanpakken met een mix van innovatie en leefstijlverandering
Nieuws uit Thailand21 mei 2025Toerisme in Thailand krijgt klap: centrale bank verlaagt prognose fors
Opinie21 mei 2025Opinie: Een nieuwe kijk op kortetermijnverhuur in Thailand
Eten en drinken21 mei 2025Khao man kai (kip met rijst) met recept
Mooie greenwash: de consument moet toch op een of andere manier een loer worden gedraaid met de indruk dat hij milieuvriendelijk bezig is met een mini elektrische hulpmotor wat ook energie kost. Energiewetten laten zien dat een afstand naar Thailand afleggen zonder flinke uitstoot niet kan.
Iedereen op Thailand blog is 100% medeverantwoordelijk voor de zeespiegelstijging door het broeikaseffect en het opraken van fossiele brandstoffen door zijn / haar vlieggedrag!!
(Inclusief mezelf)
Tja…. Koeienscheten ook
https://www.bright.nl/koe-veroorzaakt-vernietiging-aarde