Vraag v/d week: Bedrijf starten in Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Vraag van de week
Tags: ,
23 maart 2015

Hallo lezers,

Mijn Thaise vriendin is een bedrijf gestart hier in Thailand voor de verkoop van Nederlandse producten, (welke producten hou ik bij voorkeur geheim) die wij inkopen in Nederland én inkopen bij een vestiging in Bangkok van het Nederlands bedrijf.

Het betreft een internationaal bedrijf die over de gehele wereld actief is enkel in Azië nog niet heel erg. Goedkeuring van het Nederlands bedrijf hebben we al en de eerste orders zijn al geplaatst. Marktonderzoek is gedaan en er is veel vraag naar dus we wagen de gok.

Zou graag willen weten of er transportbedrijven zijn die kunnen helpen de producten te transporteren naar Thailand tegen leuke tarieven? Bij voorkeur zeevracht. De vestiging in Nederland heeft een veel breder assortiment namelijk.

Weet iemand iets van importbelastingen af en zo ja wat zijn die percentages/kosten?

Ikzelf ben ondernemer in Nederland maar dat run ik vanuit Thailand (internet), weet erg veel over regels in Nederland, maar regels wat betreft een bedrijf in Thailand is mij nieuw. Let wel op, het bedrijf staat niet op mijn naam aangezien het als buitenlander heel moeilijk is een bedrijf te starten en heel véél kost.

Hebben jullie misschien wat tips wat betreft het bedrijfsleven in Thailand? Tips wat betreft de administratie en uiteraard belastingen?

Zelf ben ik erg bekend met ”Thailandblog” maar de juiste antwoorden heb ik niet kunnen vinden, ik weet dat er negatieve reacties ook op kunnen komen maar wij nemen de gok graag. Negatieve kritiek is ook kritiek 😉 Dikwijls lees ik hier over het afraden van een bedrijf in Thailand maar dat is voor ons niet van toepassing, zijn nu een jaar verder met de vele vergaderingen en vele mails van en naar het Nederlands bedrijf. Wie niet waagt wie niet wint.

Graag zien wij jullie reacties tegemoet, met hopelijk ook positieve feedback.

Groetjes,

Ruben

18 reacties op “Vraag v/d week: Bedrijf starten in Thailand”

  1. Rob Piers zegt op

    Hallo Ruben,

    Neem eens contact op met het MKB Thailand. Die zullen je vast aardig op weg kunnen helpen. Hun website is: mkbthailand.com
    Succes!

    • Ruben zegt op

      Hoi Rob, dank je wel voor de reactie, wij gaan er meteen kijken. Groetjes

  2. chris zegt op

    Ik zou zegen: neem contact op met de Nederlands-Thaise Kamer van Koophandel. Die heeft tott taak de onderlinge handel te bevorderen. De secretaris, Bert Ceasar, kan je alles over regeltjes vertellen.
    Als ik me niet vergis houden zij kantoor op de ambassade.

  3. BA zegt op

    Voor zeevracht, dan neem ik aan dat je transport per container bedoeld. Er zijn een hoop bedrijven die deze diensten aanbieden. Als je Google gebruikt en zoekt op door to door container transport, er zijn een hoop bedrijven die zich hier mee bezig houden.

    Je geeft zelf aan dat de firma waar je je goederen koopt vanuit Nederland naar Bangkok exporteert, maar dat je de goederen ook uit Nederland wilt halen in verband met het grotere assortiment. Ik zou in dit geval dus bij het moederbedrijf informeren welke transporteur zij gebruiken. Die zijn namelijk al bekend met het bedrijf en kennen ook het klappen van de zweep met de douane in Bangkok. Er zijn wel meer bedrijven die ook de mogelijkheid hebben om richting Thailand te exporteren, maar jij wilt niet hun proefkonijn zijn als omdat ze het normaal weinig doen.

    Verder is het in de zeevaart zo dat containers een vaste prijs per route hebben, ongeacht de lading, als je maar niet over het maximale gewicht heen gaat. Daarbij is het vaak zo dat een 40 voeter veel voordeliger is als een 20 voets container. Een uitdaging voor je bedrijf word dus met name voorraad managment. Zaken welke je op korte termijn uit BKK leveren kan is geen probleem. Maar je moet er bij zeevracht dus vanuit gaan dat je container een paar weken onderweg is. (36-40 dagen afhankelijk van het service schedule, met meestal ook een overslag in Singapore) Maw je moet de voorraad hebben om die paar weken te kunnen overzien, maar je wilt geen overstock want dat kost ook geld. Daarnaast wil je de container zo vol mogelijk hebben omdat dat de transportkosten behoorlijk drukt. Een halfvolle container is veel minder efficiënt als een volle container.

    De reden dat ik voor een door to door oplossing zou kiezen is dat er wel een paar haken en ogen aan zeevracht zitten. Bijvoorbeeld over aansprakelijkheid tijdens transport enz.

  4. namphoe zegt op

    Op de site van de NL ambassade kunt u info vinden, hier de link

    http://thailand.nlambassade.org/producten-en-diensten/handel-en-investeren/zakendoen-in-thailand

    Verder kunt u op dezelfde pagina info vinden over de douane.

  5. Ad Koens zegt op

    Ahoi Ruben, allereerst heel veel succes ! Gaat vast lukken ! Niet aantrekken van alle negatieve kritiek die je krijgt. Zorg wel dat AL je Thaise papieren goed geregeld zijn ! Dat is wel erg belangrijk. In Thailand is dat de eerste stap op weg naar succes ! Tweede stap is fooitje hier fooitje daar, maar dat wist je natuurlijk al. Ha ha. Vraagje van mijn kant: welke plaats zijn jullie gevestigd ? Welk assortiment gaan jullie verkopen ? Tot besluit: zit daar soms Korenwijn van Bols in ? Ha ha ah Heel veel succes, Ad.

    • Ruben zegt op

      Hallo Ad, dank je wel voor je reactie op mij, wij zitten in het Oosten gevestigd maar gaan heel het land door. Drank zit er niet bij. Zodra de zaken wat verder zijn zal ik uiteraard posten hoe het ervoor staat en welke producten we hebben. Groetjes

  6. Hendrikvan Geet zegt op

    Praat met Stefan van der Sluys +66854491188,([email protected], weet er alles van, kan vervoer, invoer opslag en distributie regelen. Hou me opp de hoogte, zal zeker bestellen

    • Ruben zegt op

      Dank je wel voor de reactie en ik ga zeker contact opnemen. Zodra de zaken wat verder zijn zal ik uiteraard posten hoe het ervoor staat en welke producten we hebben. Groetjes

  7. David zegt op

    Zie eerdere reactie, met betrekking Kamer van Koophandel. Goede tip!

    Verder opletten, als je producten importeert van de hoofdzetel in Nederland, die tevens een vestiging heeft in BKK.
    Dat heet parallelimport. Op zich niets mis mee, als ze er zelf contractueel akkoord mee zijn. Maar zet het bedrijf niet tegen je op.
    De producten die jij wil, en ze niet hebben via de vestiging in BKK, zou je toch moeten kunnen bestellen, kan mee met een van de vele containers waar de producten in zitten die ze wel aanbieden via BKK?

    Succes!

    • Ruben zegt op

      Super bedankt voor de uitleg, naar mijn weten komt het assortiment die ze in de vestiging in Thailand hebben uit Australië, daar het dichterbij is en het bedrijf wereldwijd actief is. In Australië hebben ze helaas ook net zoveel assortiment als in hier in Thailand. Ik hou iedereen op de hoogte maar hier kunnen we wat mee, nogmaals bedankt. Groetjes

  8. jan zegt op

    je zegt dat je spullen koopt van een nederlandse vestiging in bangkok ,dan koop je toch in bangkok van hun die leveren uit nederland dat is hun probleem of jij importeert het naar bangkok dan wordt het anders dan moet je bij de nederlandse douane zijn of je het mag uitvoeren daar zijn regels voor ,je mag niet zomaar alles uitvoeren naar een ander wereld deel , en je moet bij de douane zijn van thailand wat je allemaal in mag voeren ,en beide weten ook alles van de belasting heffing , eerst alles over een zaak informeren voor je een zaak begint ,is wel wat slimmer

    zo kun je namelijk veel geld verliezen je weet dus niet welke winst je kan maken nu , en producten heel duur zijn na officiele invoer vanuit nederland, soms is er een blokkade ,om de economie van en land te beschermen

    • Ruben zegt op

      Hoi Jan. Het assortiment die ze in de vestiging in Thailand hebben komt uit Australië, daar het dichterbij is en het bedrijf wereldwijd actief is. In Australië hebben ze helaas ook net zoveel assortiment als in hier in Thailand, in Nederland daarentegen is er 50% meer assortiment dus meer cashflow. Zodoende dat ik hier nu ook vraag over de import van goederen vanuit Nederland. Het is puur een idee het importeren, op zich ook niet nodig aangezien we nu al een leuke cashflow hebben met het beschikbare assortiment. Maar meer is mooi meegenomen uiteraard. Bedankt voor de post.

  9. Harry zegt op

    Beste Ruben,

    Ik doe het de andere kant uit: Levensmiddelen uit Thailand naar W-Europa, per volle container.
    In 1999 + 2000 heb ik getracht de omgekeerde weg ook te doen, doch gezien erg veel problemen in TH daarmee gestopt. Invoerrecht in TH was knap hoog, van 30 tot 60 %, wijnen zelfs ( toen) 400 %.
    NL-TH Kamer v Koophandel: was toen in ieder geval totaal zonde van de tijd. Idem de NL ambassade.

    Misschien kan ik helpen ?

    info at tropifood punt net

  10. Wim Feeleus zegt op

    Bij zeevrachtvervoer is het niet noodzakelijk om een volle 20ft of 40ft container te laten komen.
    Bij z.g.n. zeevracht consolidators (gevestigd in Rotterdam met vestigingen of agenten in Bangkok) kunnen ook deelladingen worden geboekt die dan – samen met andere deellladingen – per container worden vervoerd. De agent/vestiging in Bangkok “stript” zo’n container dan en benadert alle geadresseerden in Thailand. Veelal kan die vestiging/agent in Bangkok dan ook de inklaring en aflevering op de plaats van bestemming van de goederen verzorgen. Indien gewenst kan ik zelfs tarieven opvragen van Rotterdam naar Bangkok (voor “general cargo”) Als het echter bederfelijke producten betreft dan zal een koelcontainer of vriescontaiiner moeten worden gebruikt en dat is aanzienlijk duurder dan vervoer van z.g.n. “droge lading”
    Als je nog verdere vragen hebt dan hoor ik dat wel. Van aan de Thaise douane te betalen belastingen etc. weet ik niets, dat zal inderdaad opgevraagd moeten worden bij de instanties in Thailand. V.w.b. de kosten voor inklaring en transport in Thailand kan ik desgewenst contactgegevens opvragen van de agent/vestiging van de zeevrachtvestiging in Thailand (als de goederen als deellading in containers worden vervoerd)
    Ingeval van volle containers heeft de rederij die deze vervoert vaak zelf ook mogelijkheden voor inklaring en transport hoewel uiteraard ook gebruik gemaakt kan worden van lokale expediteurs die deze diensten aanbieden. Kwestie van tarieven vergelijken….
    Succes!

    • Ruben zegt op

      Hallo Wim, bedankt voor de post op mij, zelf ben ik inderdaad tot de conclusie dat deelladingen het zal gaan worden. Er zijn wat offertes in aanvraag op dit moment. Maar meer informatie is ten alle tijden welkom. Het zal in het begin een pallet zijn per maand, uiteraard zal dat op gaan lopen. (misschien wat te positief) Groetjes en bedankt

  11. jan v zegt op

    welke oer nederlandse producten praten we daar ik denk dat er zeker genoeg interesse voor dit is.

    success en als het loopt gooi eens wat info hier op de site.

    • Ruben zegt op

      Bedankt voor je reactie. Zodra we wat verder zijn post ik uiteraard om wat voor een producten het betreft. Groetjes


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website