
De prijzen voor vliegtickets in Thailand zullen naar verwachting ook dit jaar hoog blijven. Dit komt voornamelijk door stijgende bedrijfskosten en aanhoudende verstoringen in de toeleveringsketen. Net als in 2023 profiteren luchtvaartmaatschappijen hiervan, omdat hogere tarieven bijdragen aan een stijgende omzet.
Santisuk Klongchaiya, CEO van Asia Aviation, de meerderheidsaandeelhouder van Thai AirAsia, verklaarde dat hogere vliegtarieven een belangrijke factor waren bij de verbeterde financiële prestaties van de luchtvaartmaatschappij in 2024. Thai AirAsia boekte een omzet van 49,4 miljard baht uit verkoop en diensten, wat neerkomt op een stijging van 20% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Uit een rapport van de luchtvaartmaatschappij blijkt dat de stijgende kosten voor luchthavengelden en grondafhandeling een grote invloed zullen blijven hebben op de prijs van vliegtickets. Daarnaast zorgt de groeiende vraag naar vliegreizen ervoor dat de prijzen stabiel blijven of mogelijk zelfs met 10% stijgen.
In 2023 steeg de gemiddelde ticketprijs bij Thai AirAsia met 10% tot 1.967 baht, een toename van 33% in vergelijking met 2019. De luchtvaartmaatschappij boekte voor het eerst sinds de pandemie een positieve operationele winst en behaalde in 2024 een nettowinst van meer dan 3 miljard baht.
Thai AirAsia vervoerde in 2024 ongeveer 20,8 miljoen passagiers met een gemiddelde bezettingsgraad van 91%. Dit leverde een marktaandeel van 40% op binnen de binnenlandse markt. Voor dit jaar streeft de maatschappij naar 23 tot 24 miljoen passagiers en een bezettingsgraad van 90%. De verwachte omzetgroei van 15% wordt ondersteund door vlootuitbreiding en gunstige tariefontwikkelingen.
Bangkok Airways profiteert van stijgende ticketprijzen
Ook Bangkok Airways zag in 2023 een sterke omzetgroei. De luchtvaartmaatschappij rapporteerde een jaaromzet van 26 miljard baht, een stijging van 19,8% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit werd grotendeels gedreven door luchtvaartactiviteiten. De gemiddelde ticketprijs steeg met 11,5% naar 4.189 baht in 2024.
President Puttipong Prasarttong-Osoth verklaarde dat de inkomsten uit passagiersvervoer uitkwamen op 18,1 miljard baht, een stijging van 21,6% ten opzichte van het voorgaande jaar. Bangkok Airways vervoerde 4,3 miljoen passagiers met een gemiddelde bezettingsgraad van 80,3%. Dankzij de stijgende passagiersinkomsten en verbeterde luchthavengerelateerde activiteiten behaalde de luchtvaartmaatschappij een operationele winst van 5,4 miljard baht, een stijging van 79%.
Ondanks capaciteitsbeperkingen mikt Bangkok Airways in 2024 op 4,7 miljoen passagiers, een groei van 9% ten opzichte van vorig jaar. De groei in stoelcapaciteit blijft echter achter en wordt geschat op slechts 8%, voornamelijk door vertragingen bij de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij wil de bezettingsgraad verhogen naar 82%, terwijl de gemiddelde ticketprijs rond de 4.200 baht blijft.
Thai Lion Air richt zich op winstgevendere routes
Volgens Nuntaporn Komonsittivate, hoofd commerciële zaken bij Thai Lion Air, zullen de vliegticketprijzen dit jaar grotendeels gelijk blijven aan die van 2024. De luchtvaartmaatschappij is van plan om routes met meer potentieel te ontwikkelen. Zo zal Thai Lion Air vluchten uitvoeren van Bangkok naar Nagoya via Taipei en directe vluchten van Bangkok naar Bali introduceren.
De verwachting is dat de situatie op de Thaise luchtvaartmarkt in 2024 grotendeels vergelijkbaar blijft met die van het afgelopen jaar. De combinatie van stijgende kosten, aanhoudende verstoringen in de toeleveringsketen en een sterke vraag naar vliegreizen zal er waarschijnlijk voor zorgen dat ticketprijzen hoog blijven.
Wat ik per definitie niet begrijp, is dat bij een grote vraag de prijzen juist een pak duurder zijn. Je zou denken dat als de vluchten goed vol zitten, maatschappijen hun prijzen zouden kunnen laten zakken. Maar integendeel, ze schroeven ze liever nog wat op om extra winst te maken.
Nu, ik verwacht wel reacties dat dit een kwestie is van vraag en aanbod. Ik noem dit eerder pure winstmaximalisatie ten koste van de consument.
Ik zat te kijken naar een vlucht van Bangkok naar Siem Reap is ook een aardige prijs 200 euro voor een retourtje
Door je opmerking dat je al reacties verwacht over vraag en aanbod, geef je eigenlijk aan dat je het dus wel begrijpt…
Waarom zou je prijzen verlagen als er voldoende vraag is naar je tickets? Je krijgt dan alleen minder geld binnen, want meer vluchten is niet zomaar te regelen.
Luchtvaartmaatschappijen zijn commerciële bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen om de consument zo goedkoop mogelijk te vervoeren.
Duur Duur gisteren bij Thai Airways 2 retour tickets gekocht Ubon Ratchatani stad naar Suvarnabhumi €160 dus vind het wel meevallen of willen we voor een dubbeltje op de eerste rang zitten
Ik ben 3 maand geleden van Penang in Maleisië naar Don Muang gevlogen 2 enkeltjes voor omgerekend 250 € ongeveer. Was met Thai Air Asia.
Lokale airlines verdienen momenteel goud geld.
Ook afstoten oude vliegtuigen en zuiniger nieuwe kopen levert goed op.
In de nieuwe vliegtuigen staan de stoelrijen nog iets dichter op elkaar.
Ook zijn de stoelen een stuk lichter geworden door zittingen en rug zittingen dunner/smaller te maken.
De (korte) binnenlandse vluchten zijn een stuk minder zit-comfortabel geworden.
En aan business class doen ze niet.