Staking zorgt voor chaos op luchthaven Zaventem

Het is voor jou te hopen dat je niet vandaag of morgen naar Thailand vliegt vanaf Zaventem in België. De kans dat jouw vlucht geannuleerd wordt of je koffer niet mee gaat is groot. Op de Belgische nationale luchthaven Zaventem in Brussel wordt de chaos door de staking van bagagepersoneel met het uur groter, er ligt een berg met 10.000 tot 20.000 koffers.

De staking bij de bagageafdeling op vliegveld in Brussel is zeker nog niet voorbij. De vakbonden en de directie van Swissport, het bedrijf dat de bagageafhandeling verzorgt, kunnen het maar niet eens worden. Ook vannacht zijn de partijen zonder resultaat uit elkaar gegaan.

De vakbonden geven de directie de schuld die volgens hun geen enkel compromis wil sluiten. Zij willen dan ook dat de Belgische minister van Werk komt bemiddelen.

Berg met achtergelaten koffers

De staking op Zaventem begon zondagavond en duurt nu al drie dagen. De stakers vinden de werkdruk te hoog. Door de staking werden gisteren 49 vluchten geannuleerd, even veel als op maandag. Intussen ligt op het vliegveld een enorme berg bagage. Er worden aantallen genoemd van tussen de 10.000 tot 20.000 koffers. De directie van de luchthaven adviseert reizigers om alleen handbagage mee te nemen.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

9 reacties op “Staking bagagepersoneel zorgt voor chaos op luchthaven Zaventem”

  1. RonnyLadPhrao zegt op

    Er wordt ondertussen wel terug gewerkt om dat er een akkoord zou zijn maar volgens de Belgische media is dat wel broos.
    Het is dus maar de vraag hoelang het duurt voor alles terug plat ligt.

    Het is voornamelijk een probleem voor de maatschappijen die werken met afhandelaar Swissport.
    Voor de andere maatschappijen is er geen probleem ttz zij die werken mat Aviapartner wat onder meer het geval is voor Thai Airways. Zij zouden geen problemen ondervinden.

    Laats nieuws
    http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1633497/2013/05/16/Akkoord-bij-Swissport-maar-staking-niet-helemaal-voorbij.dhtml
    http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1633717/2013/05/16/Zowat-alle-vluchten-vertrekken-maar-geen-garantie-voor-bagage.dhtml

  2. RonnyLadPhrao zegt op

    En ze staken dus verder zoals ik wel verwacht had

    Up-date
    http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1633717/2013/05/16/Arbeiders-Swissport-staken-voort-Vertrouwen-is-zoek.dhtml

    • David H. zegt op

      Met volle begrip voor de problemen van de reizigers, maar ik zou wel eens bvb de directeur en de” second in command” van die firma met hun 2 eens een dagtaak “vliegtuigladen met 2 ” willen zien doen……denk dan wel dat zou helpen om vlugger tot overeenkomst te komen .

  3. RonnyLadPhrao zegt op

    Je kan evengoed zeggen – ik zou die twee laders wel eens Swissport zien leiden” maar misschien is een overeenkomst daarna niet meer nodig omdat ze dan niet meer bestaan.

    Je kan beter de vraag stellen waarom Aviapartner geen problemen heeft met zijn werknemers in Brussel, en die hebben een quasi gelijkaardige werkovereenkomst, of waarom Swissport in zijn 150 andere vestingen geen probleem heeft met zijn werknemers die ook dezelfde werkovereenkomst hebben..

    Ik denk dat Professer Vandevoorde van de Universtiteit Antwerpen het eerder bij het rechte eind heeft.
    Dit is geen algemeen probleem want dan zouden die van AviaPartner ook meestaken. Dit is een machtsstrijd tussen de vakbonden en de directie om te laten zien wie het voor het zeggen heeft op de werkvloer.

    Swissport heeft vorig jaar Flightcare overgenomen. Ze kregen er meteen ook de werknemers bij. Goede regeling want zo was meteen de werkgelegenheid gegarandeerd van de werknemers.
    Spijtig genoeg kregen ze er ook de vakbondsafgevaardigden bij, en naar goede Belgische vakbondsgewoonten willen die nu aan de nieuwe Directie tonen wie het voor het zeggen heeft op de werkvloer. Stakingen zijn dan hun geliefde speelgoed. Bij de spoorwegen zien we net hetzelfde.
    En net als bij de spoorwegen, is het slachtoffer van de vakbondsspelletjes – de reiziger.

    • David.H. zegt op

      Zit natuurlijk een deel waarheid in , en zoals gewoonlijk zal de waarheid in het midden liggen ,…… en natuurlijk zonder vakbonden hadden we natuurlijk ook alle sociale voordelen gehad/ gekregendie we nu hebben (nog ) (???/!!! ) ,
      en uiteraard zijn het altijd de anderen die staken en nooit een heeft een van de van ons onbegrepen slachtoffers van stakingen zelf gestaakt ….(lol).;we zijn waarshijnlijk allemaal directieleden en kaderpersoneel zeker ….

      En oh waarom kunnen 2 man geen jumbo laden ….., waarom dan niet 2 a 3 hostessen voor een jumbo IPV 8 tal …, gaat hier over een vermindering van aantal laders … dus voorheen waren er dus meer …., en zou jij graag je werkduur in twee gedeeld zien per dag , met over en weer naar je arbeidspost ?

      Indien redelijkheid aan 2 kanten bestaat zijn /komen er geen stakingen , en ja machstrijd bestaat er…..op alle niveaus … zelfs binnen de eigen ondernemingen ……menselijk trekje door de eeuwen heen ..
      En tot besluit , ik heb nooit op een” breek mijn rug niveau” moeten werken , en prijs me dankbaar daarvoor , anderen indachtig.

      En dus uiteindelijk zullen we dan ook wij : nooit stakers, de dikke bankbonussen maar niet bekritiseren daar géén van ons afgunstigen die zouden weigeren ……

  4. RonnyLadPhrao zegt op

    Ondertussen lijkt alles weer normaal op de luchthaven.
    Of ze nu iets bereikt hebben zal de toekomst uitwijzen maar die zou er wel eens somber kunnen uitzien.

    http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1634335/2013/05/16/Samenwerking-Swissport-onzeker.dhtml

    • David.H. zegt op

      Het laden met 2 is toch al afgevoerd…, en wie zou van beide partijen nu het meest verlies geleden hebben met halstarrig te blijven ipv redelijke arbeidsomstandigheden toe te staan ?

      • RonnyLadPhrao zegt op

        De luchthaven heeft hier het het meeste verlies geleden en dat zal zich binnenkort wel vertalen door het niet verlengen van het contract van SwissPort. Ze gaan wel een ander afhandelaar kiezen (of zelfs meerdere). Of die dan de werlklozen (al dan niet stakers en vakbondenafgevaardigden) van Swissair gaan willen aannemen, deze staking indachtig, zal wel een ander verhaal zijn denk ik.

        Ik ben akkoord dat de waarheid in het midden ligt of zal liggen.
        Inderdaad, iedereen zou het recht moet hebben om zijn werkdag in een en aansluitende shift af te werken.
        Twee laders is waarschijnlijk te weinig als er manueel moet geladen worden, maar als er niet manueel moet geladen worden zie ik daar weinig problemen in. Dat is maar de kar in het vliegtuig rijden.
        Ik dacht dat trouwens dat een Jumbo geladen werden met de valiezen in de kar, en die dan volledig in het vliegtuig werden geschoven en het manueel laden bij kleinere vliegtuigen gebeurden. Tenminste dat is toch wat ik zelf al gezien heb op de tarmac.

        Vakbonden moeten niet blijven teren op wat ze in het verleden wel niet betekende voor de werkmens. Toen hebben ze inderdaad de werkomstandigheden van de mensen helpen verbeteren.
        Dikwijls wordt echter vergeten, dat het toen eerst de werknemers waren die staakten en veel vakbondsmensen toen de zijde van de baas kozen.
        Toen ze echter merkten,dat de stakers hun slag gingen thuishalen , stonden ze plotseling aan hun zijde en eisten op het einde alle eer op. Dat is ook de vakbond.

        Vakbonden hebben inderdaad, en vooral de laatste jaren, gezorgd voor allerhande sociale voordelen, al dan niet gewenst/gevraagd door de werknemers.
        Ook al eens berekend hoeveel bedrijven hierdoor over de kop zijn gegaan of waarvan het water nu aan de lippen staat ?
        Is het echt gerechtvaardigd dat er nog maar 35 of 38 uur wordt gewerkt, en dit aan aan de prijs van een 40 of 42 uur week.
        Of is het echt noodzakelijk dat een werknemer bijna 2 maand verlof heeft in een jaar (wettelijk verlof en feestdagen inbegrepen).
        Vind je het normaal dat vakbonden gestaakt hebben, met als reden dat ze eisten dat bij stakingen de eerste stakingsdagen door de werkgever diende betaald te worden ?
        Waarom denk je dat er dan nu zoveel zogenaamde 24 uren stakingen zijn. Kost niemand iets, alleen de werkgever want die moet die stakings dag dan nog betalen.

        Dat zijn ook allemaal “sociale voordelen” die de vakbonden bereikt hebben.
        Of je daar gelukkig moet mee zijn is een andere zaak.

        Moderator: Beste Ronny, Volgende keer bij de posting blijven. Dit is wel een uitgebreid uitstapje.

        • RonnyLadPhrao zegt op

          Moderator u hebt gelijk.
          Het was inderdaad een uitgebreid uitstapje maar eigenlijk reageerde ik op twee postings, maar inderdaad ik liet mij meeslepen.
          Ik hoop dat niemand mij verkeerd begrijp, want iedereen heeft stakingsrecht en indien noodzakelijk moet het aangewend worden..
          In België wordt het teveel misbruikt (en dan wil ik niet zeggen dat dit op de luchthaven zo is) maar uiteindelijk ziet de buitenstaander het kaf tussen het koren niet meer.
          Er bestaat zoiets als overleg maar dikwijls wordt er eerst gestaakt en dan gepraat.

          Hier hebben we daar weer een voorbeeld van

          http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1635175/2013/05/17/Vakbonden-op-straat-in-Brussel-op-7-juni.dhtml

          Bent u dan verbaasd van mijn reactie ?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website