Na ruim twee jaar bouwen, programmeren en testen, start KLM maandag 30 november met de eerste tests met ‘robot Spencer’ op Schiphol.

Dagelijks missen reizigers hun aansluitende vlucht door bijvoorbeeld vertragingen, te korte overstaptijden, problemen met het vinden van de weg, taalbarrières. Met de robot wil KLM overstappende passagiers op de drukke luchthaven zo snel en efficiënt mogelijk van de ene naar de ander gate brengen.

“Op strategisch niveau is de komst van robotics een belangrijke ontwikkeling, waar we op voorbereid zijn en ook mee willen testen. KLM is van mening dat robotics, de komende jaren een toenemende impact zal hebben op de luchtvaart. Op verschillende vlakken zijn we bezig met technische testen, waarmee we willen achterhalen hoe en of robotics past in onze processen. Deze ontwikkelingen passen geheel binnen KLM’s doelstellingen met innovatie als één van de belangrijkste pijlers. Robotics heeft voor KLM als mogelijk doel het personeel en de klanten nog beter te ondersteunen met innovatieve technieken.”, aldus Michel Pozas, Vice President Customer Innovation & Care AFKL

Het door de Europese Commissie gesteunde project gaat veel verder dan de vaardigheden van de huidige generatie robots. Spencer moet uiteindelijk in staat zijn om groepen te herkennen, moet rekening houden met groepsgedrag en moet emoties herkennen. Daarnaast zal ‘Spencer’ ook proactief inspelen op onvoorziene situaties. De tests worden tot en met 4 december in het Schengen gedeelte van de luchthaven gedaan.

Naast KLM zijn SME Bluebotics, diverse universiteiten, zoals de Universiteit van Freiburg, München, Twente en Orebo, de Hogeschool Aachen en het Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) en Schiphol aan het project verbonden.

Bij deze testfase zijn nog geen passagiers betrokken. De finale demonstratie is in maart 2016.

2 reacties op “Robot ‘Spencer’ gaat KLM-passagiers op luchthaven Schiphol begeleiden”

  1. Taitai zegt op

    Mijn vertrouwen in Spencer is in ieder geval groter dan mijn vertrouwen in het grondpersoneel van KLM. Nu is daar ook niet veel voor nodig. Wat cursusjes ‘kennis van zaken’ en klantvriendelijkheid zou KLM’s grondpersoneel veel goed doen en zoiets lijkt me op korte termijn meer effect sorteren dan een tiptop functionerende Spencer.

  2. Eric zegt op

    Waarom weer een koele robot, vraag ik me dan af. Er is nog zoiets als een ‘homo sapien’ op aarde aan het rondwandelen die dat best aankan, hoor. Mag gerust een universitair of eentje uit de Europese commissie zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website