Chittapon Kaewkiriya / Shutterstock.com

Het gaat nog steeds niet goed met THAI Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand. De resultaten over 2018 laten een nog groter verlies zien. Dit komt onder andere door stijgende kosten en minder passagiers.

Het verlies liep vorig jaar op tot bijna 324 miljoen euro. Dat is vijf keer meer dan een jaar eerder.

De omzet steeg weliswaar met drie procent naar omgerekend 5,4 miljard euro, maar de kosten gingen met tien procent omhoog naar 5,7 miljoen euro. Vooral het leasen van vliegtuigen en de brandstofrekening zijn verantwoordelijk voor de hoge kosten.

Thai Airways is al jaren verliesgevend, de Thaise moet de tekorten aanvullen. De maatschappij heeft veel last van prijsvechters in de regio. Toch is het management optimistisch en verwacht in 2019 een beter resultaat. Het streven is om in 2022 weer weer winstgevend te zijn.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl

17 reacties op “Nog meer verlies voor THAI Airways door oplopende kosten”

  1. bert zegt op

    hoog tijd dat ze wat goedkoper worden.

    voor de helft van hun ticketprijzen vlieg je van brussel of amsterdam naar hen, met een tussenstopje.
    de rekening is rap gemaakt !!

    ook hun binnenlandse vluchten zijn meestal dubbel zo duur als air asia en consoorten.

    • Lucas zegt op

      Beste,
      Geboekt voor de maand september 3 weken geleden , Manila- Brussel retour op THAI Airways website.
      Was 600 euro, wachttijd Bangkok telkens 1u50.

    • f.e. zegt op

      De prijzen zijn kennelijk toch Te hoog in vergelijking met andere vliegmaatschappijen. Jammer hoor, want de service van Thai airways is heel goed, mede door het vriendelijke en behulpzame personeel.

  2. GeertP zegt op

    Mischien dat ze het personeel kunnen vragen wat vriendelijker te zijn tegenover landgenoten,dit is voor mij de reden dat ik niet meer met Thai airways vlieg,poeslief tegen mij maar mijn vrouw werd behandeld als oud vuil.

    • RonnyLatYa zegt op

      Mijn vrouw is nog nooit als oud vuil behandeld bij Thai Airways.

      • RonnyLatYa zegt op

        Wel heb ik al gezien hoe sommige Thai het boordpersoneel behandelde en dat is ook niks voor fier op te zijn.

  3. Pat zegt op

    Vreemd want ik dacht dat Thai Airways altijd volledig bezette vluchten had en gezien hun duurdere prijzen dan ook heel solvabel (winstgevend) was!

  4. Nonkelwin zegt op

    Nochtans zitten al hun rechtstreekse vluchten naar en van Europa steeds voor 99% vol.

  5. JacV zegt op

    Wij vliegen in mei en in juni terug bij etihad kost de ticket € 482 op de datum dat wij willen vliegen bij thai airways € 745, verschil € 263 x 3 =€ 789.
    Overstap 1.50 uur en terug 2 uur.
    Ben best bereid om iets meer te betalen voor een rechtstreekse vlucht, maar dit verschil is wel erg groot.

  6. Dennis zegt op

    De ECHTE reden waarom THAI verlies lijdt, is vriendjespolitiek, wat leidt tot onnodige veel functies en dus personeel, corruptie, een managementstijl die Thais is, teveel routes en wat rand- & gevolgoorzaken.

    Alle airlines hebben last van lowcost carriers (LCC’s),alle airlines hebben last van hogere brandstofprijzen. Het probleem van THAI is allang bekend en zolang de Thaise overheid vasthoudt aan de huidige bedrijfsstructuur én management, zolang zal THAI ook verliesgevend zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van airlines die WEL winstgevend zijn (waaronder KLM) die met dezelfde problemen kampen.

    THAI vliegt naar Oslo, Stockholm en Kopenhagen. Is dat nodig? 3 steden in een kleine straal. Ben benieuwd wat de bezettingsgraad is. En dat is eigenlijk wel exemplarisch voor het teveel aan vluchten wat THAI uitvoert. En dan vliegen ze vanuit Brussel, Frankfurt én Parijs. Idem dito… hoe vol zitten die vluchten??

  7. gerard van heyste zegt op

    En toch zitten de vluchten naar Belgie steeds vol ?Waarom goedkoper vliegen dan !
    Mensen hebben geld , en in een ruk naar Brussel en je ontwijkt de douane van Schiphol, Brussel is veel soepeler en dan nogvliegen op geen 11 uur is wel doorslaggevend,

    • PEER zegt op

      Beste Gerard,
      Ik vlieg al 50 jr op Schiphol.
      Op m’n wandeling van m’n gate naar de uitgang kijk ik al naar de treinverbindingen!
      Meestal ben ik vanuit m’n vliegtuigstoel binnen 20/25 min op het ns-perron! Niemand hoeft me meer op te halen, want binnen 1 en 7 min sta ik dan weer in Tilburg op het ns-station.

  8. Marijke. zegt op

    Wij hebben afgelooen november met thai airways naar sydney australie gevlogen.Vanaf schiphol met lufhansa naar frankfurt dan via bangkok met een stopover naar sydney.Heen een fijn toestel tot bangkok van bangkok naar syney een herl oud toestel wat echt rammelde aan alle kanten.Het eten aan boord was niet echt geweldig wij hadden eerlijk gezegd ook een hogere verwachting.Zou ze niet voor een tweede keer kiezen.Vaker naar australie gevlogen met verschillende maatschappijen die waren toch beter.

  9. Leon STIENS zegt op

    Dat ze verlies lijden daar sta ik niet verstomd van. Als je aan Thai Airways vraagt waarom ze geen Premium Economy hebben of voorzien dan krijg je als antwoord dat dit niet past in hun businessplan en dat het dan niet nodig achten om het in te voeren.
    Onze laatste reis naar ZO Asie, HongKong en Sydney hebben wij dus wijselijk uitgevoerd met Cathay Pacific vanuit Brussel. Over dit traject heen/terug zat op elke vlucht het Premium compartiment 100% vol… In Economy waren de tickets zelfs goedkoper dan bij Thai en ook de service op Cathay moet zeker niet onderdoen voor onze Siamese vrienden.

  10. Julien zegt op

    Ja ik vlieg nu met Ethihad ! Als ik de prijzen vergelijk toch een mooi verschil met Thai airways

  11. fred zegt op

    Vind dat altijd heel eigenaardig. Maatschappijen die dure tickets hebben en goed volzet zijn maken verlies. Maatschappijen waarmee je omzeggens gratis vliegt (bv Ryanair) en waar het vliegtuig maar half is volzet maken winst.

  12. Rob V. zegt op

    Prijsvechters, brandstof en leasen als de oorzaak? En ik maar denken dat de Thai Ait al jaren rode cijfers schrijft vanwege slecht management, allerlei voordeeltjes zoals gratis vliegen voor mensen met leuke functies plus hun familie (en dan 1ste klas ook), teveel mensen in the organisatie in vergelijking met andere maatschappijen en een vloot dat een mengelmoes is aan verschillende vliegtuigen wat stukken minder efficiënt is dan een vloot met 2-3 type vliegtuigen. Maar zo te lezen moeten het daar dus niet zoeken, de schuld ligt bij externe factoren…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website