(verzellenberg / Shutterstock.com)

De vliegtaks (milieubelasting op vliegtickets) wordt naar verwachting verdrievoudigd. De belasting van nu ongeveer 8 euro gaat dan naar zo’n 24 euro per ticket.

Passagiers gaan dan vanaf 1 januari volgend jaar een hoger tarief over hun vliegticket betalen. Momenteel brengt de vliegbelasting zo’n 200 miljoen euro op. Daar moet 400 miljoen euro bij, stond al in het coalitieakkoord. Het gaat om een belasting voor vluchten vanuit Nederland.

“De vliegbelasting heeft tot gevolg dat vliegen vanaf Nederlandse luchthavens duurder wordt. Hierdoor kunnen sommige reizigers afzien van reizen, anderen zullen een andere vervoerswijze kiezen, weer anderen zullen uitwijken naar buitenlandse luchthavens en een deel zal blijven vliegen”, schrijft minister Sigrid Kaag (Financiën) aan de Tweede Kamer.

Bron: AD


» Laat een reactie achter


Rating: 2.25/5. From 8 votes.
Please wait...

37 reacties op “‘Nederlands kabinet wil vliegtax verdrievoudigen’”

  1. bert zegt op

    Ik denk dat voor klanten van Ryanair naar Spanje een belemmering kan zijn. Voor passagiers naar Bangkok zal dit niet zoveel uitmaken.

  2. Peter Van Lint zegt op

    Schandalig van de Nederlandse regering. Dat is echt tot het uiterste de mensen uitmelken!

    • Karel Sriracha zegt op

      Het is maar wat je er zelf van maakt. Nog geen 1000THB vliegtax voor een reis van 10000 km (Brussel-Bangkok) is alles behalve uitmelken, integendeel zelfs. Maar sommigen vinden elke cent die ze moeten uitgeven er één teveel.

      Persoonlijk vind ik dat er veel te veel misbruik gemaakt wordt. Al die korte afstandsvluchten mogen van mijn allemaal verdwijnen. Er zijn milieuvriendelijker alternatieven.

      Als ik voor een reis naar Azië me geen meerprijs van enkele euro’s kan veroorloven dan blijf ik liever thuis. Eens lekker het vliegtuig nemen om een weekendje de boel op stelten te zetten, nee hoor, laat die extra vliegtax maar komen!

    • Johan zegt op

      Een meerprijs van 16 euro noem jij dat de mensen tot het uiterste uitmelken?

      Als je ziet dat je binnen Europa voor een habbekrats tussen de verschillende steden kunt oven en weer vliegen dan mogen ze de tickets wel wat duurder maken. Misschien zullen de reizigers dan eens nadenken welke vervuiling het vliegverkeer veroorzaakt. Ik hoop dan wel dat de extra belasting nuttig aangewend wordt.

      • Het etiket ‘milieu’ is gewoon een kapstok om allerlei extra belastingen aan op te hangen. De massa slikt dit voor zoete koek.

        • Kris zegt op

          Van zodra men hoort dat men, om welke reden dan ook, een extra belasting moet betalen, vindt niemand dit prettig. Het milieu heeft hier niets mee te maken.

          Doch, de mensen die een beetje zorgzaam willen omgaan met onze planeet betalen graag een extra kost juist omdat ze heel goed beseffen dat vliegen aan dumpingprijzen not done is.

          Het milieu is de dag van vandaag inderdaad een hot topic en dat is maar goed zeker. Het mensDOM is onze aardbol aan het vernietigen, zelfs een blinde zou dit moeten zien.

          • Ik ben niet zo bevattelijk voor de nieuwe Jehova milieu getuigen die het einde van de wereld voorspellen. Ik hoor eerst al van alles over zure regen en de gat in de ozonlaag en dan later blijkt het allemaal ontzettend mee te vallen. Maar ‘groen’ is nu eenmaal de nieuwe ‘moneymaker’ en daar gaan weer een aantal mensen verschrikkelijk rijk van worden. Velen lopen braaf achter de kudde aan. Dat mag. Ieder zijn meug, maar wees dan ook consequent en stap dan hellemaal niet meer in het vliegtuig. Je schuld afkopen met wat vliegtax? Hypocriet.

            • Peter zegt op

              Precies!

              De klimaatwaanzin gaat vooral om CO2 begrijp ik? Nou, iemand die MINDER CO2 in de atmosfeer wil, wil dus kennelijk een MINDER groene planeet. Dus waarom man-made-climate-change cargo cultists nou precies claimen dat ze een groenere planeet willen is mij een raadsel.

              Want hoe MINDER het CO2 gehalte in de atmosfeer is, hoe MINDER de vegetatie ( dat is dus dat groen ) op deze planeet zal gedijen. En uiteraard visa versa.

      • khun moo zegt op

        Wat CO2 uitstoot in Nederland betreft , zijn mijn vrouw en ik heel bewust bezig.
        Wij verblijven slechts 7 maanden per jaar in Nederland en dragen daarbij bij uit het verminderen aan de CO2 uitstoot in Nederland door minimale verwarming, geen CO2 producerende vlees consumptie.
        Eigenlijk zouden we hiervoor een financiele vergoeding voor moeten ontvangen in plaats van een hogere vliegtax.

        Nu hoor ik U al denken: ja maar U vliegt wel en verblijft wel in het verre oosten voor 5 maanden per jaar.
        Mijn redenatie.
        Je bent nu eenmaal verantwoordelijk voor CO2 uitstoot op de plek waar je verblijft en niet op een plek waar je niet bent.

        Conclusie van het betoog :
        Voor alle mensen die hun CO2 uitstoot in nederland willen verkleinen.
        Neem het vliegtuig en ga lekker op reis voor langere tijd.

  3. jozef zegt op

    Dat de d66ers eerst maar eens zelf stoppen met vliegen .

  4. Carlos zegt op

    Vliegtax moet nog veel hoger worden! Het is belachelijk dat we vliegen en minder per kilometer kwijt zijn dan op een goeie fiets. Als de opbrengst positief gebruikt wordt, co2 opslag etc dan betaal ik graag honderd euro per ticket extra.

    • TH NL zegt op

      Beste Carlos, wat nobel van je dat je zoveel meer wil betalen, dat de mindere rijkbedeelde, dat het een mindere regeling vinden is hún zorg,niet? Je bent kort van geheugen meestal wordt het voor andere dingen gebruikt ,een voorbeeld het kwartje van kok als je dat misschien als herinnering.
      Ohja misschien ook een goede manier om wapens te produceren?
      Maar er zijn heel veel goede dingen om het te besteden.

    • peter zegt op

      Voor de CO2 opslag , gaan (krijgen) diverse industriële bedrijven al subsidie krijgen.
      Shell, Esso en Tata krijgen per bedrijf zo’n 2 miljard euro subsidie voor opslag van CO2.
      Shell heeft al een proces dat van CO2 weer een brandstof kan maken door toevoeging van H2.
      Het H2 was nog een probleem, want dat moest “groene” H2 zijn.
      Dus nu wordt er gesteggeld, wie de groene H2 gaat leveren via windmolens in Groningen en wie de “eigenaar” gaat worden. Ook H2 als brandstof landelijk. Daar zitten dus ook al reeds miljoenen in voor de preparatie. Immers alle gasleidingen moeten ook aangepast worden.

      De belastingen welke de overheid incasseert, is voor klassen indeling in Nederland.
      Nederland heft al 50% belasting op gas en nog zo’n slordige 65% op benzine.
      We zijn het enige land land ter wereld, waar de benzine prijs zo hoog is.
      Wederom klassen indeling en zo zijn er nog wel meerdere zaken te noemen, zoals in dit geval een verhoging van de vliegtax.

      De rijken zullen er niet echt veel van merken, maar wel de gewone burger.
      Als je dan ook nog eens in ogenschouw neem, dat de overheid (zowel lokaal als landelijk)miljarden verkwanselt, dan krab ik achter mijn oren en denk wtf.
      Ik ga ze niet noemen, want dan ben ik nog wel even bezig. Er bestond eens een programma :”over de balk” en dat handelde zich alleen al op lokale overheden.

      Jammer Carlos, dat je zo kortzichtig bent. Blijkt dat je er eentje uit de rij “ik heb meer dan genoeg inkomen” bent, het verder niet interesseert en zwetst.

      • Roger zegt op

        Denk je nu echt dat jullie het enig land zijn die een extra vliegtax wil invoeren (België heeft die al ingevoerd moest je het nog niet weten)?

        Ik vind dit een correcte beslissing al is het maar om die super lage tarieven de wereld uit te helpen. Als ik je reactie lees dan vind je het dus OK dat men bijvoorbeeld voor 10 euro van Brussel naar Rome kan vliegen? Wel, ik vind dit alles behalve OK, voor mij mag die bijkomende tax nog vele malen hoger zijn.

        Ik las onlangs nog het verhaal van iemand die wekelijks het vliegtuig nam om te gaan werken en terug naar ‘huis’ ging met het vliegtuig omdat huren in een ander land pakken goedkoper was (hij werkte in Londen en huurde ergens in Spanje …).

        Het is meer dan normaal dat die excessen de wereld uit moeten. En als bepaalde enkelingen een probleem maken voor een 20 Euro dan moeten ze maar thuis blijven. Dit heeft niets te maken met desinteresse, kortzichtigheid of gezwets.

        • FrankyR zegt op

          Wie bepaalt dat het excessen zijn?

          Jij?

          Het is gewoon vrije marktwerking, hoor! Als het niet zou werken, stoppen de betreffende bedrijven er net zo makkelijk mee.

          MvG,

          FrankyR

    • khun moo zegt op

      Carlos,

      wanneer je een vrouw hebt en 2 kinderen wordt het 400 euro.
      Niet ieder gezin kan dit op brengen.
      De vliegprijzen zijn bovendien door de hoge olieprijzen ook nog sterk gestegen.
      Samenvattend wordt het dan voor 4 personen een hoge totaal vliegprijs en daar bovenop nog 400 euro.
      Na de hoge energie kosten op gas en electro., hoge inflatie, dure huizenprijzen en lage rente op je spaargeld niet echt een senario waar veel mensen voor warm lopen.

      • Roger zegt op

        Hoezo 400 euro?

        De bijkomende tax bedraagt (24-8) 16 euro.
        Vier personen: 16 x 4 = 64 euro.
        Heen en terug betaal je dus een meerprijs van 128 euro.

        Toen ik destijds jong gehuwd was en 2 kinderen had ging ik op vakantie in eigen land. De rest was sparen … sparen … sparen. Nu wil iedereen 2 maal per jaar op reis, het liefst naar de meest exotische bestemmingen.

        Dat het leven duurder geworden is daar vraagt niemand om maar men staat wel de eerste in de rij om te klagen dat men geen meerprijs van 128 euro kan betalen. Voor mij is het dan simpel, dan blijf ik een keer een jaartje thuis.

      • Leon zegt op

        Beste Carlos dan moet je gewoon thuisblijven. Voor iedereen wordt alles duurder. Kun je je eigen niet veroorloven dan moet je niet gaan. Als je op plaats van bestemming bent en een tegenvaller krijgt zul je ook je beurs moeten trekken. Hoeveel mensen gaan niet weg zonder verzekering en ziektekosten verzekering? Dit is verkeerd bezuinigingen. Wel ben ik het met je eens met het fijne D66 dat in de toekomst de gewone man niet meer met het vliegtuig op vakantie kan. Moraalridders zelf vliegen ze her en der over de wereld

  5. John Chiang Rai zegt op

    Ik denk dat die 24 Euro vliegtax nog maar de spits van de ijsberg aan verhogingen zal zijn in de toekomst.
    Als de reiswereld, zo dit langzaam overal het geval is,weer in een beetje normaal vaarwater komt,dan stijgen de prijzen zodanig dat deze taxverhoging nog het minste gewicht zal hebben.
    Ik denk dat de hoge brandstof prijzen,en het feit dat veel landen hun toeristen weer ontvangen willen de navraag zo laten stijgen,dat de vliegprijzen automatisch veel hoger zullen worden.
    Als je nu voor vliegprijzen op de meeste internet portalen kijkt ,voor een vlucht naar Thailand na Juli,dan zie je nu reeds dat vele maatschappijen speculeren op het feit dat de Thai Pass procedure misschien verleden tijd gaat worden.
    Het gevolg ogenblikkelijk een veel grotere navraag,en dit geldt overigens ook voor alle andere landen, die de toerist weer makkelijker zal toelaten.
    Navraag bepaald de prijs,en dit zal bij hotels en andere toeristische bedrijven zeker niet anders zijn.

  6. FrankyR zegt op

    Dit verbaast mij niets.

    Nederland is wereldkampioen belasting heffen.
    Weet wel dat men het eerst in Europees verband wilde uitvoeren. Maar andere landen bleken stukken verstandiger, dus gaat Nederland in haar eentje “de wereld redden van een mogelijk klimaatramp” door geheel eenzijdig een hogere tax op vliegtickets te zetten.

    En voor wie denkt dat het geld op een juiste manier wordt besteed. Droom verder!

    Een grap is dit…maar dan een hele slechte!!

    MvG,

    FrankyR

    • Roger zegt op

      “Nederland is wereldkampioen belasting heffen.” … onjuist!
      Jullie kunnen niet in alles de beste zijn hé 😉

      … Te zien is bijvoorbeeld dat Nederland tot de Europese subtop behoort als het gaat om de totale belastingdruk. Die ligt in Nederland op 38,8 procent van het nationaal inkomen. Alleen landen als Denemarken, Frankrijk, België, Zweden, Finland en Italië zitten hoger …

      • FrankyR zegt op

        Dat is inkomstentax…

        En wacht maar tot Den Haag een suikertax en vleestax erdoor drukt.

        Want Den Haag weet wat goed is voor ons en graait graag extra in ons steeds kleiner wordende portemonnee.

        Mvg,

        FrankyR

  7. Antonius zegt op

    Tja een goede zaak vlieg gewoon vanaf Düsseldorf.

  8. Erik zegt op

    Waarom een vast tarief? Stel een tarief vast in procenten van het ticket en daardoor betalen reizigers in ‘business’ en ‘first’ meer want die nemen ook meer ruimte in. Dat lijkt me veel eerlijker.

    Ik deel de mening dat je dit alleen in EU-verband kunt realiseren. Brussel en D-dorf zijn dichtbij dus een vluchtweg is snel gevonden.

    • Johan zegt op

      Erik, België heeft ook een extra vliegtax ingevoerd dus de stelling om te vertrekken vanuit Brussel zal je geen besparing opleveren.

      Misschien nog dit: procentueel verdienen de maatschappijen het MEEST aan de tickets in business en first class. Was dit niet zo geweest dan werd dit al lang opgedoekt. Om die mensen dan nog eens extra te laten betalen begrijp ik niet hoor. En ik vlieg niet in business want dat kan ik me niet veroorloven.

  9. Cornelis zegt op

    Ja, natuurlijk is het véél eerlijker iemand die toch al een keer of drie zoveel betaalt als de ‘gewone’ reiziger ook nog een veel hogere vliegtaks te laten betalen. Alles wat je een ander kunt laten betalen scheelt weer, natuurlijk. Of toch niet?

    • Erik zegt op

      Fijn, Cornelis, dat je het met me eens bent! Ik ben zelf businessreiziger en neem meer plaats in dan iemand in economy dus betaal wel wat meer. Daarnaast, een bedrag in procenten betekent dat de tax op korte stukjes met budgetmaatschappijen ook lager wordt dan de overheid nu vraagt. Dus op kortere afstanden minder tax. Lijkt me heel eerlijk allemaal.

      • Cornelis zegt op

        …..maar is de grootste ‘winst’ qua de kennelijk gewenste vermindering van het vliegen juist niet te behalen op die betrekkelijk korte afstanden met budgetmaatschappijen?

  10. Stan zegt op

    Ik denk dat mensen die jaarlijks naar Thailand of een andere verre bestemming gaan en per vakantie €2000-€3000 totaal uitgeven niet zo moeilijk moeten doen over €16 extra belasting. Anders maar een keer een avondje in een bar overslaan?

    • FrankyR zegt op

      Het begon met 8 euro…Nu wil Kaag ophoging tot 24 euro.

      Hoelang voordat dat wordt verdubbeld of misschien zelfs verdrievoudigd?

      MvG,

      FrankyR

  11. Bart zegt op

    “Het feit dat er geen belasting wordt geheven op brandstoffen voor internationale vluchten, is een andere illustratie van de uitzonderingspositie van de luchtvaart. Deze vrijstelling kost de Nederlandse schatkist zo’n 2,4 miljard per jaar.

    Zo krijgt de luchtvaart vrijbrief na vrijbrief om te blijven doen wat ze doet. De sector werd ook bewust buiten de beleidsplannen gehouden die landen in 2016 opstelden in het kader van het klimaatakkoord van Parijs.”

    Als ik bovenstaande tekst lees daar krijg ik kippenvel van. Hier zit men te jammeren omdat men een extra tax van 16 euro wil invoeren. Wordt het niet dringend tijd dat we ons egoïsme opzij schuiven en met zijn allen ons steentje bijdragen voor een beter klimaat? Mij hoor je niet klagen, ik ben ten volle bereid om die bijkomende tax te betalen.

  12. khun moo zegt op

    Wat CO2 uitstoot in Nederland betreft , zijn mijn vrouw en ik heel bewust bezig.
    Wij doen ons uiterste best om onze carbon footprint in nederland tot een minimum te beperken.

    Wij verblijven slechts 7 maanden per jaar in Nederland en dragen daarbij bij uit het verminderen aan de CO2 uitstoot in Nederland door minimale verwarming, geen CO2 producerende vlees consumptie enz. in nederland.

    Eigenlijk zouden we hiervoor een financiele vergoeding voor moeten ontvangen, vanwege onze CO2 beperkende acties in plaats van een hogere vliegtax.

    Nu hoor ik U al denken: ja maar U vliegt wel en verblijft wel in het verre oosten voor 5 maanden per jaar.

    Linksom of rechtsom ben ik alleen verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot op de plek waar ik me bevindt en ben ik bereid ter plekke de geldige regels voor CO2 vermindering te volgen.

    Verder is de tijdsduur dat je boven nederland vliegt slechts 45 minuten, zodat de CO2 uitstoot vanwege de vliegreis boven nederland slechts van zeer korte duur is.

    Conclusie van het betoog :
    Voor alle mensen die hun CO2 uitstoot in nederland willen verkleinen.
    Neem het vliegtuig en ga lekker op reis voor langere tijd.
    Grap of serieus bedoeld: U zegt het maar. ;=))

  13. T zegt op

    Nederland is dan wel nooit wereldkampioen voetbal geworden maar wel wereldkampioen hun eigen burgers uitpersen met belastingen en taxen.
    Verschrikkelijk er hang nu ook nog een vleestax in de lucht heb ik begrepen nog even en ik moet belasting betalen voor iedere keer dat ik adem al die uitstoot is slecht voor het milieu zeggen ze dan.

  14. Rebel4Ever zegt op

    Milieuknuffelaars: zijn degenen die voor hun geweten, principes bereid zijn meer te betalen, maar…blijven wel vliegen. Wat heb je dan bereikt? Juist ja, een extra gevulde overheids-kas…en het milieu heeft er niets aan. Maar…het voelt zo goed, dat afkopen.
    En dat extra geld gaat…naar alles en nog wat om gaten mee te vullen van blunders, bodemloze putten, adviesbureaus, misrekeningen, links hobbyisme en niet te vergeten miljoenen nutteloze mondkapjes….
    Maar als vliegtaks betaler heb je dan wel een goed geweten,…toch? Geluk ermee!

  15. RonnyLatYa zegt op

    Gelukkig gaan de koeien binnenkort minder scheten laten…

    Minder winden laten voor het milieu: Nederlanders testen middel tegen winderigheid koeien
    https://www.hln.be/buitenland/minder-winden-laten-voor-het-milieu-nederlanders-testen-middel-tegen-winderigheid-koeien~afc35467/

    • Kris zegt op

      Ronny, zou dit middel bij mij ook kunnen werken, mijn vrouw klaagt nogal 🙂 🙂 🙂

  16. RonnyLatYa zegt op

    Zo is het in Belgie vanaf 1 april

    Vliegtaks
    De “taks op de inscheping van een luchtvaartuig”, beter bekend als de vliegtaks, geldt vanaf 1 april. Voor elke passagier die vanop Belgische bodem vertrekt met een “luchtvaartuig” (passagiersvliegtuig, privévliegtuig, helikopter …), zal de luchtvaartmaatschappij een belasting moeten betalen.

    De taks bedraagt 10 euro per passagier (vanaf 2 jaar) voor korteafstandsvluchten. Dat zijn vluchten naar bestemmingen die in vogelvlucht op maximaal 500 kilometer afstand liggen (gemeten vanaf Brussels Airport).
    Voor middellangeafstandsvluchten zal de taks 2 euro per passagier bedragen.
    Voor langeafstandsvluchten 4 euro.

    De taks zal niet gelden voor bijvoorbeeld transferpassagiers, bij afgeleide vluchten of militaire vluchten, of bij vluchten die op dezelfde luchthaven aankomen als ze vertrokken waren.

    https://www.hln.be/binnenland/vliegtaks-treedt-in-werking-verlaagd-btw-tarief-voor-zonnepanelen-en-gas-dit-verandert-er-allemaal-vanaf-1-april~aa70fec9/

    Als je dan leest dat ook vanaf 1 april het goedkoopste busticket 2,5 Euro gaat kosten dan valt die vliegtaks op zich wel mee….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website