
Volgens een artikel in De Telegraaf, overweegt KLM, de luchtvaartmaatschappij die zich altijd profileerde als een full service airline, een opvallende koerswijziging. Er ligt een plan op tafel om handbagage niet langer standaard inbegrepen te laten zijn bij alle economy-tickets. In plaats daarvan zou er een nieuw ‘basisticket’ worden geïntroduceerd, waarbij alleen een klein tasje nog kosteloos mee mag in de cabine. Voor andere handbagage, zoals een trolley, zou dan moeten worden bijbetaald.
Met het basisticket wil KLM de groeiende druk op de bagagebakken in de cabine aanpakken. Het komt steeds vaker voor dat er bij het instappen simpelweg te weinig ruimte is voor alle meegebrachte koffers. Maar als handbagage daadwerkelijk niet mee mag de cabine in, zou dat kunnen leiden tot discussies aan de gate wat KLM juist wil vermijden.
De luchtvaartmaatschappij heeft momenteel drie soorten economy-tickets, elk met verschillende voorwaarden. Bij alle drie mag op dit moment nog een stuk handbagage en een accessoire zoals een laptoptas worden meegenomen. Wie geen ruimbagage nodig heeft, kiest vaak voor het ‘light’-ticket. De duurdere varianten, ‘standaard’ en ‘flex’, bieden extra’s zoals kosteloos omboeken, annuleren of meer beenruimte.
KLM zoekt naarstig naar manieren om haar brutowinstmarge te verhogen. Naast het plan voor betaalde handbagage experimenteert de maatschappij ook met betaalde catering op Europese vluchten.
Bron: De Telegraaf – https://www.telegraaf.nl/financieel/220143390/klm-zint-op-betaalde-handbagage-zoals-bij-budgetmaatschappijen-reizigers-moeten-voor-alles-bijbetalen
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Opinie18 juni 2025Opinie: Wat betekent het conflict van Israël met Iran voor Thailand?
Expats en pensionado17 juni 2025Wise waarschuwt je nu per e-mail bij gunstige wisselkoers naar Thaise baht
Autorace17 juni 2025Bangkok wil Formule 1 binnenhalen maar wie betaalt de rekening?
Cultuur17 juni 2025Nieuwe Nederlandse thriller Full Moon speelt zich volledig af in Thailand
Ga zo door, KLM. Maak jezelf scharriger. Prijs jezelf uit de markt.
Bent al bijna meer budget airline dan de echte budget airlines.
De Asian- en Middle East airlines gniffelen en wrijven in hun handen.
Krijgen er weer meer Nederlandse clënten bij in hun vliegtuigen, met hoog niveau
hospitaliteit en service.
Je mag dan toch hopen dat de KLM een tandenborstel en een tube tandpasta uitdeelt, er zal maar een snurkende reiziger met een slecht gebit naast je zitten.
Ik denk overigens niet dat de reiziger het op prijs zal stellen, dat hij in de bagagekelder op een extra koffer moet wachten, samen met al die andere mensen uit het vliegtuig die ook op een extra koffer wachten.
Dan duurt het nog langer voordat je het vliegveld mag verlaten.
Ik vraag me af onder welke steen de CEO’s van de KLM slapen, nou ja ze doen maar ik vlieg er sowieso amper mee.
Misschien lukt deze truc nog op vluchten naar Zuid-Amerika maar naar Azië zal hier toch langzaam geen hond meer intrappen.
Vroeger schampte iedereen op Ryanair maar KLM is langzaam aan geen haar beter alleen een stuk duurder.
De KLM uit zich steeds meer als een budget maatschappij. Als ik goedkoop wil vliegen zijn er genoeg goedkopere alternatieven, als ik met een zogenaamde premium maatschappij wil vliegen, zijn er ook genoeg alternatieven waarbij de handbagage wel kosteloos mee kan.
KLM staat al jaren niet meer in mijn top 3 naar Thailand. Ze beprijzen alles, maar dit is belachelijk aan het worden. Volgende stap is het beprijzen van de hoeveelheid lucht die je aan boord inademt….
Volgens mij willen zij zichzelf uit de markt prijzen, krapper zitten dan bij andere, slechter eten onvriendelijk crew en duur, en nu nog meer restricties en dat durft zich ook nog koninklijk te noemen
Ik begin me zo langzamerhand dood te schamen voor deze sukkels, wat ze allemaal niet verzinnen om geld binnen te kunnen harken, zijn ze nu echt zo dom om te denken dat passagiers deze maatschappij nooit de rug zal toekeren?
Ikzelf vlieg al jaren niet meer met deze maatschappij en het aantal mensen dat hetzelfde zal doen groeit gestaag, dat kan niet anders, om eerlijk te zijn vlieg ik alleen nog tussen Nederland en Azie heen en weer en gelukkig vliegen er op deze lijnen betere maatschappijen die nog goedkoper zijn ook nog, het lampje zal langzaam doven voor deze verstandloze graaiers, en ik lig er nog niet een seconde wakker van, maar genant vindt ik het wel.
Als de KLM nu eerst eens zou beginnen met serieus de handbagagemal te gebruiken die bij de incheckbalie staat, dan ontstaat er geen groeiende druk op de overhead compartments in de cabin.
Het is zo simpel. Regel handbagage handhaven!
@William-Phuket, je snapt het niet. Regel handbagage handhaven levert alleen een hoop extra werk en discussies op, plus vertraging.
Geld vragen voor veel handbagage levert waarschijnlijk extra geld op, en als passagiers ook voor handbagage moeten betalen, kiezen ze misschien eerder voor ruimbagage.
Sinds de ruimbagage in veel gevallen betaald moet worden is er een groep passagiers die zoveel mogelijk in de handbagage stopt.
Wat heb je nu echt nodig in de handbagage?
Beter zou zijn controle bij het instappen te verhogen
Er zijn mensen die veel te veel en grote handbagage hebben
Zie soms rugzakken en dan nog trollie,ja dan zitten bagagevakken snel vol
Piet, controle bij inchecken met de Handbagage Mal, welke altijd daar staat, is beter dan later bij instappen.
Bij instappen krijg je dan de instapvertragende discussies zoals ;;;”mijn handbagage is toch ingecheckt’..
Moeten bagagemedewerkers een teveel weer via de buitentrap naar het vliegtuigruim brengen. Krijg je dat weer.
En dan nog extra betalen bij de instap gate? Dat gaat het niet worden met de voor vliegtuig beperkte instaptijd.
Bij gebruik Handbagage Mal is geen discussie nodig.
Met voor ruimbagage laten betalen kreeg je onmiddellijk de reactie van die geringer te maken en cabin bagage te vergroten als je daarvan niet streng de maten en max 7 kg handhaaft.
Het is in NL altijd weer dat gebrek aan handhaven van goede regels.
Ik vind dat een goede maatregel van KLM.
Op sommige vluchten is de gratis handbagage een probleem.
Maar wanneer ik overgewicht heb in mijn ruimbagage moet ik bij betalen. Ook logisch omdat voor elke kilo meer brandstof nodig is.
Het lijkt mij dan ook logisch dat zwaardere mensen meer betalen dan magere exemplaren.
En dan bij het inchecken alle passagiers plus bagage wegen en bij te zwaar of te licht eerst nog het bedrag verrekenen wat de passagier nog moet bijbetalen, of terugkrijgen?
Ja Rudolf,
Dat zal waarschijnlijk de volgende wijziging zijn. Betalen per vervoerde kilo. 😀
Bij het boeken van de vlucht moet je opgeven hoeveel kilo’s totaal aan gewicht (lichaam plus bagage) je vervoerd wilt hebben.
Ben je (met kleding) 75 kilo zwaar en wil je 12 kilo aan gewicht meenemen zit daar voor een retourtje AMS-BKK met de huidige prijzen (dus excl. catering, toeslagen, overheidsbelastingen enz.) een kale ticketprijs van ±€435 aan vast. Incl. catering (±€200), toeslagen, overheidsbelastingen enz. van ±€525 kom je dan op ±€960.
Met 75kg en 35kg bagage kom je op ongeveer (€550 + €525 = ) €1075.
Bij inchecken wordt je met je hele hebben en houden op de weegschaal gezet en als die dan meer gewicht aangeeft dan wat je geboekt hebt moet je flink bijbetalen. Geld terugkrijgen zal er waarschijnlijk niet inzitten.
Kwestie van rekenen: altijd € 1000 of.. € 800 voor de ticket, € 150 voor een ruim-koffer van 23 kg, , € 35 voor een cabine koffertje en € 15 voor een extra handtas.
Daarom boek ik al jaren geen ticket bij klm.
Uit gekleed wordt je,service nul komma nul.
mag geen reklame maken,maar eva air top.
De mensen moeten toch kunnen begrijpen dat de exorbitante bonussen (miljoenen) voor de top toch ergens vandaan moeten komen. Vraag mij toch wel af wie er nog vliegt met de KLM. Veel te dure tickets, slechte service aan boord, arrogant personeel en veel vertragingen.
Eerste stap naar een volledige gewichtscategorie, zeg ook drie of vier, dus lichaamsgewicht plus bagage, net als dat je voor stoelen verschillende categorieën heb, en bagage.
Probleem is alleen dat één maatschappij die omslag niet aankan.
Er zijn al heel wat luchtballonnetjes opgelaten in de loop van vele jaren.
Naarstig bruto winstmarge vergroten ? Ten koste van image- en serviceverlies?
Dat gaat passagiers kosten. 🙂
Kijkt KLM nu nooit naar concurrenten op vluchten naar Asia en Middle East ?
Blijft maar hangen in de kleffe vochtige broodjes cabin service.
Als KLM nu eens het uitbeenmes zou zetten in de overdreven smakeloze extravagante hoge salarissen en bonussen van management en aandeelhouders? Komt er al een prachtige hogere bruto winstmarge uit.
Maar ja ….
Las zaterdag een bericht in ‘Bangkok Post ‘ dat Singapore Airlines over 2024 AL haar werknemers een bonus van 7,45 salaris maanden geeft.
In 2023 was het 7,94 salaris maanden bonus!
Kijk, dat is nog eens een baas om voor te werken.
En de normale salarissen doen niet onder voor die van de KLM.
SIA doet ook niet zo moeilijk over een kilootje meer of minder in Economy Class, zolang je maar niet te dicht in de buurt van business Class bagage freedom komt.
Gevolg, minder zware bagage in cabin overhead compartments.
Kijk, SIA denkt na over zulke dingen.
Ook goedemorgen,
Mede omdat ik steeds minder bagage bij me heb, zou ik het prettig vinden om in plaatsten toeslag, een korting te krijgen ! En dat plan om het bedrag van je gewicht af te laten hangen, ja, inclus Er backpack en andere handbagage…. Is wel zo eerlijk. Voor iedere kilo die de luchten gaat is er 2 liter kerosine nodig!
Na vele reacties gelezen te hebben wil ik toch graag even reageren.
Er lijkt enorm veel frustratie te leven onder de lezers, en ik vraag me af op welke feiten, met name de negatieve reacties, gebaseerd zijn.
Of dat er wellicht in sommige gevallen gewoon sprake is van een onderbuik gevoel dat hier verwoordt wordt.
Dat de KLM wat duurder is dan maatschappijen uit andere wereld delen, heeft vaak economische redenen waar de KLM zelf weinig invloed op heeft.
Vergelijk je de prijzen die KLM hanteert met andere Europese maatschappijen zul je zien dat er niet zoveel verschil zit in prijs level.
Verder wordt een hogere ticketprijs ook beïnvloedt door economische ontwikkelingen van de laatste jaren zoals de hoge inflatie in Nederland die maar aanhoudt en extreme loonsverhogingen in de sector.
Er kan nu wel veel geklaagd worden over de KLM , maar ik wil graag in herinnering brengen dat tijdens de Covid periode de KLM zijn vluchten naar en van Bangkok in stand hield, waar EVA het mooi liet liggen.
Vraag uzelf eens af wat dat voor u betekent als de KLM verdwijnt en er komt weer een pandemie om de hoek kijken ?
Gaat u dan met een roeibootje naar Thailand ?
Ik denk dat het afgeven op de KLM zoals hier gedaan wordt door sommigen totaal onnodig is.
Waardeer wat Nederland heeft met deze vliegmaatschappij.
In goede tijden is alles mooi en aardig en fijn, en het mag allemaal niks kosten.
Maar zoals zo vaak in het leven gaat je pas iets waarderen als het er niet meer is.
Ik ben geen KLM fan, en ja, er mag en kan best e.e.a. verbetert worden aan deze maatschappij, maar ze hebben laten zien dat in mindere tijden zij er ook kunnen zijn voor de Nederlander die graag bij zijn of haar familie wil zijn.