Luchtvaartorganisatie IATA signaleert een toename van turbulentie bij vliegtuigen, een situatie die wordt toegeschreven aan onrustiger weer door klimaatverandering.

De IATA heeft enkele jaren geleden het Turbulence Aware Platform gelanceerd waar haar leden zich bij kunnen aansluiten. Op de jaarlijkse bijeenkomst voegden dinsdag twee nieuwe leden zich toe: WestJet (Canada) en ANA (Japan). Terwijl KLM nog niet deelneemt aan de discussies, doet Air France dat wel.

Volgens IATA heeft turbulentie een invloed op zowel de veiligheid als de efficiëntie van een vlucht. Het Turbulence Aware Platform, dat in 2018 het licht zag, verzamelt geanonimiseerde turbulentiedata van duizenden vluchten van deelnemende luchtvaartmaatschappijen. IATA zegt: “Dankzij real-time informatie kunnen piloten en dispatchers de beste vliegroutes selecteren, turbulentie ontwijken en op optimale hoogtes vliegen om de brandstofefficiëntie te maximaliseren en zodoende de CO2-uitstoot te verlagen.”

Willie Walsh, de CEO, benadrukt dat “precieze en tijdige data” crews helpen om turbulentie te omzeilen. Momenteel dragen twintig luchtvaartmaatschappijen bij aan het platform, met meer dan 1.900 vliegtuigen die dagelijks data leveren.

Bron:Luchvaartnieuws.nl

1 reactie op “IATA: Klimaatverandering verhoogt de kans op turbulentie bij vliegtuigen”

  1. Mr.Bojangles zegt op

    “De IATA heeft enkele jaren geleden…”
    Juist ja, dat. Een punt wat men pas een paar jaar bijhoudt.
    “Momenteel dragen twintig luchtvaartmaatschappijen bij aan het platform…”
    Hoeveel luchtvaartmaatschappijen bestaan er in de wereld?
    En minimaal 1 van de grootste maatschappijen – KLM – doet nog niet mee. Dus er wordt hier een conclusie getrokken over een historie van slechts een paar jaar, met gegevens aangeleverd door slechts en klein aantal maatschappijen.
    Ik wil er even op wijzen dat 1976 nog steeds het warmste jaar ooit was. Doe me eens de gegevens van 1976?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website