Foto: EVA Air

Vanaf volgend jaar 9 juli vliegt EVA Air met een nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner op de lijn Amsterdam – Bangkok – Tapei. De huidige Boeing 777-300ER wordt vervangen. De Premium Economy Class gaat verdwijnen.

De 787-9 Dreamliner van EVA Air biedt plaats aan 304 passagiers, waarvan 26 in Business Class en 278 in Economy. Het belangrijkste verschil is dat er in de Dreamliner de populaire Premium Economy Class zal verdwijnen.

In Business Class hebben alle passagiers kunnen de stoelen volledig plat. In Economy Class is de stoelafstand 31 tot 32 inch en deze staan in een 3-3-3-opstelling, zoals gebruikelijk in de 787.

De stoelen in de Economy Class zijn ontworpen door RECARO, een bekend Duits bedrijf in de automotive. De nieuwe stoelen zijn uitgerust met geavanceerde lederen hoofdsteunen die zich maximaal 6 inch van de bovenkant van de rugleuning naar de hoogste positie kunnen worden verstelt. De nieuwe neksteun kan in zes richtingen worden aangepast. In de rugleuning van de stoelen zit een IFE geüpgraded 12 inch HD-touchscreen.

Bron: EVA Air en Luchtvaartnieuws


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

32 reacties op “EVA Air vliegt komende zomer met een Boeing 787 Dreamliner vanaf Amsterdam”

  1. Cornelis zegt op

    Premium Economy verdwijnt – dat vind ik heel jammer en dat geldt vast ook voor vele anderen. Misschien de volgende keer eens de Premium Economy van Singapore Airlines boeken………..

    • Harrie zegt op

      Hebben die dat ook dan stap ik over naar SPA vlieg al jaren Primium

  2. ruud zegt op

    De premium class, was de grootste troef van EVA.
    Het wordt kiezen tussen opgevouwen worden, of een andere maatschappij kiezen.

    • Bert zegt op

      Welke maatschappijen blijven dan nog over met premium economy ?

      Is daar ergens een overzicht van.

      • Dennis zegt op

        Seat Guru biedt veel informatie, maar het staat niet allemaal keurig op een lijstje.

        U kunt bijvoorbeeld bij Skyscanner gaan zoeken op vluchtklasse “Premium” en dan krijgt u wel een overzicht. Maar het probleem is dat wat bij de een “premium” heet, bij de andere niet meer is dan meer beenruimte. Dus goed uitzoeken is wel een must!

    • Erwin Fleur zegt op

      Beste Ruud,

      Geheel mee eens.
      Met mijn 1.94 krijg ik al kippenvel als ik het woord Dreamliner hoor.
      Ik heb nog nooit zo krap gezeten.

      Laatst met KLM Dreamliner terug gevlogen van uit China, nooit meer.
      Wij vlogen primium en als een broodje worst samen geplet zonder ook maar
      enige vrijheid.

      Met vriendelijke groet,

      Erwin

      • ruud zegt op

        De premium van de KLM stelt ook niets voor.
        Je krijgt een paar centimeter meer beenruimte en de rugleuning kan verder achterover.
        Dan ben je die paar extra centimeter beenruimte gelijk al weer kwijt, aan de rugleuning van de stoel voor je.

        • Cornelis zegt op

          Nogmaals, de KLM kent geen Premium Economy class, je kunt alleen bijbetalen voor iets meer beenruimte.

    • Erwin Fleur zegt op

      Beste Ruud,

      Klopt maar je betaald hier wel veel meer voor.
      Normaal vind ik EVA ook erg goed.
      Heb één keer primium gevlogen en is mij goed bevallen, alleen de prijs niet.
      Ook bij EVA heb je dan meer been ruimte en de breedte is redelijk(ben niet best smal).

      Met vriendelijke groet,

      Erwin.

      • Erwin Fleur zegt op

        Moet zijn: best smal.

  3. Rudolf zegt op

    Opgevouwen worden valt heel erg mee bij EVA Air, zij hadden en hebben in de normale economy class, (veel) meer beenruimte als bv KLM, en als ze deze trend doorzetten en ik denk dat ze dat doen, zit je echt niet opgevouwen.

    • RobN zegt op

      Beste Rudolf,
      ken je de site http://www.seatguru.com? Heb even gekeken naar de verschllen qua beenruimte tussen Eva en KLM in Economy. Bij Eva 18,3 inch en bij KLM 17,5 inch, verschil dus 0,8 inch en dat is 2 cm. Ietwat overdreven om dan te stellen dat je bij EVA (veel) meer beenruimte hebt. Wel vind ik dat beenruimte in Economy bij meerdere maatschappijen te krap is, zeker op lange vluchten.

      • Dennis zegt op

        Nee! De getallen die u opnoemt zijn de BREEDTE van de stoel, niet de “seat pitch” (afstand tussen de stoelen).

        En die 17,5 van KLM is echt letterlijk schouder aan schouder zitten

        • Joop zegt op

          De stoelen bij KLM zijn veel te smal, heel erg oncomfortabel.

      • Wien zegt op

        Beste Rob, dit is de stoelbreedte wat jij zegt niet de beenruimte.

    • RobN zegt op

      Sorry Rudolf,
      ik gaf breedte van stoelen aan i.p.v. pitch. Bij Eva 31/32 inch bij KLM 31 inch, dus maximaal 1 inch verschil zijnde ca. 2,5 cm. Blijf erbij dat dit geen significant verschil is.

  4. Rudolf zegt op

    Beste RobN, afgelopen september ben ik noodgedwongen door KLM over geboekt op EVA Air, het was een verademing qua ruimte en ik kan je garanderen dat het meer was dan 1 inch, ook de configuratie van EVA Air, 3-3-3 is qua breedte van de stoelen toV KLM (3-4-3) een verademing. Door miij over te boeken is KLM een reguliete klant kwijt geraakt

    • kees zegt op

      Inderdaad Rudolf. 3-4-3 of 3-3-3 scheelt behoorlijk. KLM probeert dat ietwat te compenseren door de gangpaden smaller te maken. Dit heeft weer als nadeel dat , als je gangpad zit , je vaker aangestoten wordt door langslopende medepassagiers en stewardessen.

  5. Barry zegt op

    De 787-9 kan verder vliegen dan de 777. Hopelijk gaan zie niet zoals China Airlines rechtstreeks naar Tapei vliegen en Bangkok overslaan. Zodat we alleen nog maar met KLM vanuit schiphol en Thai vanuit Brussel rechtstreeks kunnen vliegen.

    Ik vlieg 3 keer per jaar afwisselend met Thai airways of Eva, wat het goedkoopste is.

    Barry

    • Nee, Bangkok als tussenstop, blijft.

      • Dennis zegt op

        Blijft vooralsnog, maar de vraag is terecht.

        Tussenstops (in bijv. Bangkok) waren vroeger noodzaak, omdat de afstand te groot was om in 1 keer te vliegen. Bangkok en Singapore waren toen populaire tussenstop-plaatsen. Die noodzaak is met de moderne vliegtuigen er niet meer (want lichtere materialen, waardoor ze met dezelfde tankinhoud gewoon verder kunnen vliegen).

        EVA Air laat de premium economy vallen. Opmerkelijk, want dat was waar EVA Air ook om bekend stond. Ik vraag me af hoeveel passagiers EVA Air trouw blijven na het wegvallen van Premium Economy. Daarnaast biedt de 787-9 plaats aan minder passagiers. 20, maar dat is puur omdat de Premium Ecnonomy wegvalt, anders was het verschil t.o.v. de huidige 777 veel grote geweest (het scheelt gewoon een paar rijen.). Minder capaciteit en lagere frequentie (EVA vloog een paar jaar terug nog 4x per week) wijst niet op een hele lucratieve route. Bovendien is de 787 voor passagiers niet een comfortabel toestel als een 777. Dat kan ze ook klanten kosten.

        Het is nog niet aan de orde, maar als EVA Air straks de stop in Bangkok laat vallen verbaast me dat helemaal niks! Het is voor hen een economische afweging. Passagiers die hun eindbestemming hebben in China (een zeer interessante markt, veel interessanter dan Thailand qua aantallen!), willen niet 2x een stop hebben (in BKK en TPE in dat geval). Die willen max. 1x overstappen (in TPE). Zie China Airlines. Nogmaals, het is nu niet aan de orde, maar het is weldegelijk een reëel scenario.

        En dan zijn er nog de concurrenten uit Dubai en Qatar. Maar de grootste concurrent komt uit Turkije; een mega groot vliegveld net geopend en ook specifiek ingericht op A380’s (en niet die van Emirates!!)

        • Erwin Fleur zegt op

          Beste Dennis,

          Ook met Qatar heb ik één keer het geluk gehad met een Dreamliner te vliegen.
          Qatar is voor mij nr1 en zal dat tot nu toe zijn.

          Vlieg in het begin van het nieuwe jaar weer met Qatar.
          Het was verschrikkelijk krap, daar dat het een vervangend toestel was.

          Vanaf November gaan zij vliegen met de A350 op de route naar Bangkok.
          Verder blijven ze vliegen met de 777 wat erg ruim is in de stoelen.

          Echt voor mij is het nogmaals een verschrikking, en ze maken nog al veel
          Lawaai in de lucht, als of ze uit elkaar vallen.

          Met vriendelijke groet,

          Erwin

  6. BramSiam zegt op

    Overigens is de pitch in de economy class 777 32/33 inch. Dus het wordt ook nog ietsje krapper in de economy class. Geen prettuig vooruitzicht vreemde actie toch wel.

  7. richard zegt op

    Als ik Seatguru raadpleeg zie ik toch de volgende verschillen:
    Economy KLM beenruimte 31 breedte 17.5
    EVA beenruimte 33 breedte 18.3

    Ze vliegen beide met de 777-300 ER 77w
    Economy class|: KLM 343 opstelling
    EVA 333 opstelling

    IK heb nooit met KLM gevlogen en blijf EVA vliegen.

  8. Laksi zegt op

    zo,

    Dat is een flinke achteruitgang voor wie (zoals ik) regelmatig tussen Amsterdam en Bangkok pendelt.
    Meestal in de premium economy.

    Nu denk iedereen dat ze wel 3x 3 stoelen houden, maar de Dreamliner is veel smaller en gaat de breedte van de stoelen van 18 inch naar 17 inch. ofwel 2,5 cm smaller.

    Ik ben in ieder geval zeeeeeeer teleurgesteld in EVAAIR.

  9. RobN zegt op

    Hi Richard,

    Eva Air vliegt met 3 types triple 777, twee er van hebben 31/32 pitch en 1 heeft inderdaad 33 inch pitch. Kan er niet exact achter komen welk type 777 gebruikt wordt op traject Bangkok-Anmsterdam maar als het inderdaad type met 33 inch pitch is scheelt het 2 inch, 5 centimeter dus. Excuses voor de verwarring.

  10. Dirk zegt op

    Mag ik even een duit in het zakje doen? Ik heb verleden jaar met klm van ams naar bkk gevlogen in premium class. Ik ben 1,82 meter lang met een normaal postuur. Ik had voldoende beenruimte, zat niet schouder aan schouder met mijn buurman en had een uitstekende service aan boord. Niets te klagen dan? Natuurlijk wel! De stoelen zijn namelijk knetterhard. Ik heb nog nooit zolang in zo’n harde stoel gezeten. En ik heb er toch wel wat gehad in de afgelopen 20 jaar. Misschien mijn leeftijd of gewoon pech, maar dit jaar gaat er een gel kussen mee. Dus laten we het ook eens over persoonlijk comfort hebben. Naar mij mening net zo belangrijk!

    • Cornelis zegt op

      Weet je zeker dat het KLM was? KLM kent namelijk helemaal geen Premium Economy!

      • RobN zegt op

        KLM heeft Economy comfort, geen Premium Economy. Pitch 34 i.p.v. 31, breedte stoel hetzelfde.

  11. Ed & Noy zegt op

    Heb noch 1 laatste vlucht voor de boeg!, in een kist met voldoende beenruimte, zetel gelijk een ligbed, geheel bekleed in zacht pluche, nee niet KLM of EVA Air, maar met dd.PIJP Air.

    Nu zonder gekheid, mijn laatste 2 vluchten waren, vanaf Düsseldorf, met Etihad Airways, met tussenstop Abu Dhabi, heb in het verleden met veel maatschappijen gevlogen, ook met EVA Air, maar met Etihad is mij tot noch toe het best bevallen, geen ergernissen, gewoon perfect in alles, boeken deed ik altijd bij Flugladen.de, zij hebben, meen ik, ook een kantoor op Schiphol.

  12. Gerald zegt op

    Dat is zeker geen verbetering. Ik vlieg altijd Premium Economy. Bevalt uitstekend. Is ook voornamelijk de reden dat ik voor EVA Air kies.

  13. PaulW zegt op

    Interessante discussie. Ik ben recentelijk verhuist naar Thailand na 15 jaar China. Heb altijd gevlogen met KLM comfort klasse vanuit Xiamen naar A’dam vice versa. Was geen andere keuze. Inderdaad wat Dirk zegt, de stoelen in KLM zijn knetterhard zeer oncomfortabel. Breedte, ruimte ok voor m’n 1.82 cm, maar o zo hard. Nu heb ik vanuit Bangkok naar Amsterdam ineens veel meer keuze. Da’s goed. Lees de ervaringen met interesse. Beetje zachtere meer comfortabele stoelen is een reden om over te stappen naar andere airliner.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website