Boeing 777-300er EVA Air (i viewfinder / Shutterstock.com)

Wie met Aziatische luchtvaartmaatschappijen vliegt, zit in de schoonste vliegtuigen ter wereld. Dat blijkt uit een publicatie van Skytrax. Er is gekeken naar de hygiëne aan boord van toestellen van tientallen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. EVA Air, die rechtstreeks van Amsterdam naar Bangkok vliegt scoort met een tweede plek erg goed. THAI Airways scoorde een redelijk 15e plek.

De eerste zes plekken op de ranglijst worden aangevoerd door Aziatische topairlines: ANA, EVA Air, Asiana, Singapore Airlines, Japan Airlines en Cathay Pacific. SWISS is de hoogst scorende Europese luchtvaartmaatschappij op de achtste plek, gevolgd door Lufthansa op nummer tien. KLM staat op plek 24.

Beoordelingen van reizigers

De kwalificering is gebaseerd op beoordelingen van reizigers, die onder andere keken naar de hygiëne van klaptafeltjes (doorgaans een bron van viezigheid), stoelen, vloerbedekking, wanden en toiletten.

Skytrax top 20 cleanest airlines in 2018

1. ANA All Nippon Airways (Japan)
2. EVA Air (Taiwan)
3. Asiana Airlines (Zuid-Korea)
4. Singapore Airlines (Singapore)
5. Japan Airlines (Japan)
6. Cathay Pacific Airlines (Hong Kong)
7. Qatar Airways (Qatar)
8. Swiss International Air Lines (Zwitserland)
9. Hainan Airlines (China)
10. Lufthansa (Duitsland)
11. Korean Air (Zuid-Korea)
12. Cathay Dragon (Hong Kong)
13. Austian Airlines (Oostenrijk)
14. China Airlines (Taiwan)
15. THAI Airways (Thailand)
16. Garuda Indonesia (Indonesië)
17. China Southern Airlines (China)
18. Bangkok Airways (Thailand)
19. Emirates (Verenigde Arabische Emiraten)
20. Air New Zealand (Nieuw Zeeland)


» Laat een reactie achter


5 reacties op “EVA Air top in ranglijst van schoonste vliegtuigen”

  1. Ewoud zegt op

    Ik ben vier maal met eva air van bangkok naar amsterdam gevlogen, ik ben zeer tevreden over alles wat met de vluchten te maken heeft, de volgende keer vlieg ik weer met eva air

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  2. janbeute zegt op

    Wat mij dan weer opvalt is dat die altijd door vele bloggers zo hoog gewaardeerde en geprezen Emirates, met al zijn zogenaamde luxe niet eens bij de top 10 staat.

    Jan Beute.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +9 (obv 9 stemmen)
  3. rob zegt op

    Een uitstekende maatschappij. Het heeft een goede prijs / kwaliteit verhouding.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Sjaak S zegt op

    Fijn te zien dat mijn oud werkgever Lufthansa bij de top tien hoort. Voor een westerse maatschappij een prestatie, te meer er andere taken voor het personeel weggelegd zijn.
    Normalerwijze is het zo, dat na iedere landing, zodra de passagiers van boord zijn, een lokale schoonmaakploeg het vliegtuig grondig van voren naar achteren door gaat en alles schoon maakt. Het boordpersoneel is dan vaak aan boord en houdt de schoonmakers in de gaten. Dit heeft twee grote redenen: er wordt opgelet dat goed schoon gemaakt wordt en dat er niets gestolen wordt (vooral wanneer passagiers tijdens een tussenstop even het vliegtuig uit moeten). Passagiers zijn verplicht alles mee te nemen of in het bin boven zich weg te leggen.
    Is de schoonmaak klaar, gaat het cabinepersoneel nog eens checken. In sommige landen zijn de schoonmakers zorgvuldiger dan in andere. Na een schoonmaakbeurt in Japan ziet het er toch veel beter uit dan in bijvoorbeeld India.
    Heel vervelend is het voor een passagier wanneer hij het tafeltje naar beneden klapt en er zijn nog voedselresten op het tafeltje.
    Belangrijk zijn de wc’s. Die krijgen extra aandacht. Jammer genoeg heb je soms mensen die de westerse toiletten niet gewend zijn en boven op de pot klimmen. Heel lang geleden hadden wij op sommige vluchten tussen India en Singapore of Hongkong een Indiër van het grondpersoneel, die er speciaal voor aanwezig was zijn landgenoten uit te leggen hoe een westerse wc gebruikt moest worden. Destijds waren er vaak op die bestemmingen grote groepen van de straat gehaalde Indiërs aan boord, die betaald werden om naar Hongkong te vliegen. Daar werden ze opgevangen en meteen op de volgende vlucht terug met elektronische apparatuur te vliegen. Die mensen konden vaak niet eens lezen of schrijven. Dat waren vreselijke vluchten. Ze liepen op hun blote voeten door het vliegtuig. Er waren altijd mensen bij die luchtziek werden en gewoon op het gangetje braakten, waar anderen weer doorheen liepen. Gelukkig zijn de Indiase gasten vandaag de dag van een heel ander kaliber.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Franky R. zegt op

      Het scheelt als passagiers hun stoel en omgeving een beetje schoon houden.

      De normaalste zaak, vind ik dan.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website