Print of download jij thuis ook al de boardingpass voor je reis? Dat is te verwachten, want uit onderzoek van Skyscanner blijkt dat maar liefst 94 procent van de reizigers online incheckt voor hun vlucht.

Bijna de helft doet dit bij voorkeur direct na het boeken. 26 procent kiest er het liefst voor om minimaal dertig dagen vooraf in te checken, twintig procent zo kort mogelijk voor de vlucht. Slechts zes procent zegt helemaal niet online in te checken. Alle voorkeuren ten spijt, kan de praktijk echter verwarrend zijn. Er zijn namelijk grote verschillen tussen online inchecktijden bij luchtvaartmaatschappijen. Skyscanner ging op onderzoek uit en maakt het volledig inzichtelijk voor je.

Bij veel van de grote maatschappijen kunnen reizigers vaak alleen last-minute online inchecken. Zo kan het bij Lufthansa vanaf 23 uur en bij Emirates en British Airways 24 uur vooraf. Andere vliegmaatschappijen bieden hun klanten meer flexibiliteit – daar is inchecken al mogelijk vanaf dertig dagen voor de vlucht. Alleen Vueling en Iberia bieden de mogelijkheid direct na het boeken in te checken. Het voordeel? Zo heb je – na het afdrukken – alvast thuis de boardingpass voor de heen- én terugvlucht in je bezit. En ben je in ieder geval niet afhankelijk van een eventueel haperende internetverbinding in het buitenland.

Bekijk hieronder de mogelijkheden rondom online inchecken voor de meeste luchtvaartmaatschappijen. Hoe lang van tevoren kan het? En biedt de maatschappij een app om in te checken? Houd dit overzicht bij de hand en je weet wat je bij elke maatschappij kunt verwachten.

9 reacties op “Alles wat je moet weten over online inchecken”

  1. marcel zegt op

    erge nuttige info voor de Thailand reizigers die over het algemeen met China en Eva air vliegen..

    • Dennis zegt op

      China Airlines-klanten kunnen via KLM-site online inchecken.

      Groet van een zeer tevreden Emirates-klant!

    • Danny zegt op

      Via de China Airlines website kun je niet online inchecken dat moet je via de KLM website doen!! Gr Danny

  2. Cor zegt op

    Als ik mijn tickets koop, doe ik gelijk een stoelreservering. Dat vind ik wel zo prettig. Online inchecken, daar ben ik mee gestopt. Het voegt weinig toe. Ik ben altijd pas zo’n 2 tot 1,5 voor vertrektijd op de luchthaven. Iedereen is dan al door de incheck heen en ik kan gelijk naar een balie. In 10 minuten gepiept.

    Ik mis in de opsomming in het bericht wel de 2 maatschappijen die naast KLM rechtstreeks van Amsterdam op Bangkok vliegen. Bij EVA kun je van 24 uur tot 1 uur voor vertrektijd online inchecken. Dat kan ook via de app op je mobiele telefoon.

  3. Taitai zegt op

    Wat kanttekeningen:

    Online inchecken voor vluchten naar de VS lukt veelal niet bij nogal wat maatschappijen (o.a. KLM) indien u over een visum beschikt . Hun systemen kunnen alleen het Esta document aan. Let wel, indien u reeds beschikt over een geldig VS visum (maakt niet uit welke) is het niet toegestaan om ook een Esta aan te vragen.

    Bij het online inchecken altijd controleren of het frequent flyer nummer van uw voorkeur vermeld staat. Dit kan, maar hoeft niet de maatschappij te zijn bij wie u geboekt heeft. De miles kunnen veelal ook op de account van een partner van die maatschappij geboekt worden. Bij het afgeven van de koffers nogmaals navragen of het juiste nummer in het systeem zit. Mijn ervaringen hiermee zijn droef. In Azië lukt het ze meestal prima, maar KLM Amsterdam heeft er meer moeite mee.

  4. willem zegt op

    Ik doe nooit online inchecken. Heeft absoluut geen toegevoegde waarde. Ik zie vaak dat bij de bagage drop off desk waar mensen die online inchecken hebben gedaan een langere rij staat dan gewoon daar inchecken. Het enige wat ik doe is zo snel mogelijk na het boeken een goede stoel reserveren, die nog een paar keer controleren en evt aanpassen afhankelijk van hoe vol het vliegtuig is. En inchecken gewoon bij de balie.

    Online inchecken is alleen een voordeel voor de maatschappij.

    Maar dat moet iedereen zelf weten. Ik vind het prima dat ik daar pas mijn boardingpass krijg. Kun je die ook niet vergeten of verliezen. 😉

    Of zie ik het verkeerd?

  5. Yvon zegt op

    Ik heb laatst bij Emirates online ingecheckt. Op Schiphol aangekomen stond er een rij bij de balie. Bleek het de rij te zijn van niet-ingecheckte passagier. De rij ernaast was leeg, en daar mocht ik naar toe. Dus het heeft wel een voordeel.

  6. Mr. Thailand zegt op

    Meestal voegt online inchecken werkelijk niets toe, maar laatst had ik toch een erg goede ervaring bij Qatar Airways. Incheckbalies in Hanoi: lange rijen. Bij de ‘fast bag drop’ (voor online ingecheckte passagiers) stond bijna niemand. Ik heb ermee dus zeker 20 min. uitgespaard.
    Uiteindelijk doe je het dus beter toch.

  7. paulusxxx zegt op

    Online inchecken lijkt handig maar valt in de praktijk vaak tegen omdat je bij veel maatschappijen alleen incourante stoelen kunt reserveren zoals in het midden 🙁


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website